Idag har vi som sagt tillbringat dagen i La Fortuna. Det ligger cirka 2 timmar från Monteverde, och är känt för sina vulkaner, hotsprings och vattenfall. Det finns många aktiviteter att göra här. Vi kom hit mitt på dagen och checkade in på hostelet direkt. Väldigt fräscht och trevligt med pool och privatrum, lyx för oss ;) Sedan gav vi oss iväg för att bada i hotsprings. Det var i ett hotel med en vulkan inte långt ifrån. En riktigt härlig upplevelse. Nu har vi precis ätit middag. Ikväll blev det pizza och en fresh pinapple juice, utsökt!
Snart ska jag krypa ner i sängen, kommer nog sova som en stock idag efter denna dag :)

Kram!

/ J

Hola bloggen! Nu är jag tillbaka.

I torsdags var det "graduation" på CRLA, spanskaskolan. Kan ju inte säga att jag är bra på spanska nu direkt. Är fortfarande nybörjare, men har åtta veckor på mig att träna, så det kommer nog att ta sig tillslut. Det är inte lätt att lära sig ett okänt språk på två veckor(vilket jag typ trodde skulle vara fullt möjligt). Vår lärare var heller inte jättesträng, han pratade rätt mycket engelska. Det var väldigt skönt i stunden men såhär i efterhand hade det såklart varit mycket bättre med enbart spanska. Han var väldigt härlig vår spanskalärare. Abraham hette han. Vi pratade om kulturer mycket och om livet generellt, härligt människa var han verkligen och ville lära känna oss och är sugen på att åka till Skandinavien haha. Känns bra att skolan är över nu och volontärarbetet snart drar igång, ska bli kul!

Tidigt på fredagsmorgonen åkte vi till Monteverde som ligger i norra Costa Rica. Det är ett regnskogsområde som är väldigt vackert med mycket djurliv och växter. Vi kom fram mitt på dagen och gav oss iväg på äventyr direkt. Vi hikeade först i ca två timmar i cloud-och rainforesten. Vi gick över flera broar och fick uppleva den härliga naturen. Det regnade på rätt bra och var aningens kallt men så vackert och härligt med fin natur!
Efter det var det dags för Zip-lining. Den tog ca tre timmar och var väldigt rolig. Det var föra olika banor och mot slutet fick vi åka i "superman-ställningen". Då var man fastspänd i ryggen och hängde med magen ner mot regnskogen. Den var dessutom 180 meter hög. Det pumpades ut lite adrenalin i kroppen då kan jag säga, väldigt roliga upplevelse. Den sista aktiviteten var "Tarzan-swing". Den var rolig i stunden men inte efteråt direkt. Jag är lite besviken på hur de behandlade en vid den stationen. Jag kom dit och de två männen som stod där verkade rätt stressade. Jag frågade hur det gick till här och vart jag skulle hålla någonstans. De pekade snabbt på ett rep framför mig och puttade ut mig utan att jag var förberedd. Man flög mer mot marken och fångades sedan upp utan linor och svingades tillbaka några gånger innan man kom ner till marken. Som sagt var jag inte beredd på att bli puttad och fick som en whiplash i hela nacken och ryggen, dessutom drog snörena som jag hade runt mina låt åt som fan(!!). Ville bara ner till marken vid den tidpunkten. Var helt i chock efteråt. Tror inte att det hände något allvarligt med nacken/ryggen men har ont idag kan jag säga. Ska besöka en läkare imorgon bara för att dubbelkolla och vara säkert. Känner mig lite stelopererad idag, inte kul alls! Men det blir säkert bättre snart. Nu befinner vi oss i La Fortuna, som är ett vulkanområde.

Buenos dias amigos!

Igår var toppen! Vi började med frukost alldeles intill stranden. Jag tog frukt, yoghurt och granola och kaffe såklart. Länge sedan jag åt det nu, så gott! Sedan gick vi till Playa Cocoles. Det var en aktiv strand med många surfare och höga vågor. Det såg så kul ut, jag tänkte hyra en surfbräda men vågorna var rätt kraftiga och ville inte direkt ge mig ut själv. Men det kommer fler chanser! Jag ska surfa här. På sköldpaddsprojekten verkar det som att man kan surfa så det får bli där :) Även solen sken igår på förmiddagen, så härligt få känna den riktiga hettan. På kvällen åt vi tacos och drack una cerveza Imperial (Costarikanska ölen) precis vid strandkanten. Man blir bortskämd här av att höra vågornas svall till bakgrundsmusik blandat med reggea. Efter det körde vi beerpong på en bar efter det gick vi hem och la oss.
Idag blir det frukost, beach och sedan "hem" till Curridabat, San José, vid kl. 13. Jag är så glad över att vi åkte hit och fick uppleva detta ställe, skulle lätt kunnat stanna ett tag till.

Ha en fin dag!
/ J

Idag fyller jag 21 år. Grattis till mig hihi. Morgonpigg som man är gick jag upp vid 06.30 och la mig i hängmattan ni ser ovan. Helt okej start på dagen :) Värme, sol (dock osäkert idag), gröna fina växter överallt och kokosträd samt reaggea i hörlurarna. Me like. Snart ska vi gå ut och äta frukost på något ställe och sedan ska vi utforska någon annan strand, får se vilken det blir. Ikväll blir det middag på något trevligt ställe (lite finare möjligen) dagen till ära.

Kram! Ta hand om er.

Godmorgon!

Vi kom fram hit till Puerto Viejo i förrgår. Igår spenderade vi dagen på Punta Uva som är en av de finaste stränderna här i närheten. Vi cyklade dit och tillbaka och fick se den fina naturen som finns runtomkring. Tog ca 30 min one way. Stranden var väldigt fin, dock var det mulet igår och regnade på rätt bra vid ett tillfälle. Men värmen är inget att klaga på, så varmt och skönt :) Havet är inte svalkande direkt haha, skulle tippa på ca 27 grader. På kvällen var vi ute och åt middag på ett härligt reaggea ställe och beställde in lite drinkar.
Jag gillar verkligen detta ställe. Det är härlig stämning, relaxed och fin natur. Men bara är här och njuter av livet, underbart!

/ J

Idag efter skolan ska jag, Clara, Anna och Kristan åka till Puerto Viejo. Det är en liten by som ligger på den Karibiska kusten med fina väldigt fina stränder, bilderna ovanför är därifrån. Det är även en jamaikansk-influerad stad, så det lär nog vara rätt relaxed och härligt där. Ska bli så kul att få komma till havet och se sig om i landet.
Vi kommer att stanna där till söndag.

/J

Hola amigos!

Nu har jag gått i skolan tre dagar och ska snart ge mig iväg för veckans sista skoldag. Det har gått väldigt fort. Jag var helt slut efter första skoldagen. Mycket nya intryck och ett språk jag inte kan samt genomgångar av skolan, utflykter och volontärprojekt. Men det går framåt, läraren är speciell men väldigt bra. Vi är tre personer i klassen och har fem timmars spanska per dag.
Jag måste ta buss ca en halvtimme till och från skolan, och i tisdags var det första gången jag skulle ta den hem själv. Det tre ju inte en big deal att ta bussen själv, men i det här landet är det väldigt annorlunda jämfört med Sveriges kommunaltrafik. Bussarna har inga speciella tider utan kommer när de kommer. Dessutom är det som lappar på bussarna vart i de ska åka någonstans som kan vara lite svåra att uppfatta ibland. Så när jag tog bussen hem i tisdags efter skolan så stannade jag och Clara (som också är svensk) Anna och Kristian (som båda är norskar), kvar ett tag tills det blev mörkt ute. Jag hoppade på bussen men var inte helt säker på vart jag skulle gå av. Det fanns endast platser långt bak så satte mig där men såg inte så mycket. Jag kände igen mig i området men sen visade det sig att jag hade åkt ca två stationer för långt och dessutom över en typ av motorväg. Började bli lite orolig nu för vart jag var och hur jag skulle ta mig hem. Kan tilläggs att man inte riktigt ska gå själv som tjej här när det är mörkt ute, och att ha shorts och vara blond gör inte det hela bättre. Jag kände på mig att jag skulle ha gått av några stationer tidigare och tog fram en lapp med min adress på och frågade om några bakom mig visste var den adressen var. Vi kunde inte kommunicera men jag uppfattade iallafall att jag skulle gå av nästa station. Klev av och hamnade då ute i bushen där bilar åkte som galningar och tutade på mig. Sen kom det en rätt läskig kille gående mot mig. Tog fram mig mobil och tänkte att jag skulle ringa, men den visade "ingen service". Perfekt, tänkte jag. Kändes som att jag aldrig skulle komma hem och bli bortrövad vid detta lag. Men sen såg jag en buss komma från andra sidan, hoppade på den och visade min adress för en kille som stor i dörröppningen och han sa att han skulle visa mig. Så vi åkte några stationer tillbaka och han gick med mig en bit tills jag visste var jag var någonstans. Jag var inte så långt borta men område,t Curridabat, där jag bor är ganska svårt att lokalisera, allt ser nästan likadant ut. Blev så glad att han hjälpte mig, utan honom vet jag faktiskt inte hur det skulle gått. Men nu vet jag exakt var jag ska gå av och vägen hem :) Allt är frid och fröjd. Tur det.
Nu är det dags för frukost och sedan iväg till skolan.

Buenos dias!

Maten här passar mig som handen i handsken, riktigt god faktiskt. Har hunnit dricka kokosvatten ur en kokosnöt. Det säljs överallt här på gatorna, LYX! Jag har även ätit rätt mycket ris och böner som serveras med kyckling och sallad oftast. " Mama-tica" gör varje morgon iordning frukost som som står redo att ätas på matbordet när jag vaknat, riktig service. Då har hon lagt upp olika sorters frukt och baguette med diverse tillbehör och självklart kaffe till det.

Spanskan går fortfarande sådär men lär mig lite nya ord varje dag iallafall. Kommunikationen är ju som den är men det fungerar.

Hola!

Igår var jag och min värdmamma inne i San José. Vi gick runt och såg på någon utställning av en spansk konstnär, fikade och jag bockade av churros på min lista. Har aldrig provat det förut, synd det, för de var delicious. Deras kaffe här är riktigt gott dessutom, toppar Sveriges utan tvekan faktiskt. Det är verkligen en relaxed stil de lever här, något som jag fick uppleva idag när vi skulle in till stan. Vi kom iväg två timmar senare än sagt haha, men det gör mig inte så mycket alls, skönt att slippa stressa iallafall :)
Nu ska jag snart följa med min värdmamma till kyrkan.

Buenas dias!

Flygresan gick galant. Hamnade på en VIP-plats från Oslo till New York med extra benutrymme, riktig bonus. Kom ner vid 20-tiden igår och blev upphämtad av tre stycken spanjorer, väldigt kul att de kom en liten grupp haha. Blev skjutsad till min värdfamilj där mamman varmt välkomnade mig. Hon visade mig runt i huset och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Stort och fint hus med en härlig uteplats. Mitt rum är enkelt och fungerar bra. Dessutom är det rätt spännande för alla husen på denna gata har gigantiska galler som inhägnar hela huset. Safety fist, lika bra det med tanke på kriminaliteten som försiggår här i San José.
Jag och min värdmamma satt och pratade en stund igår och hon är väldigt snäll och söt. Vår kommunikation går lite sådär dock. Jag kan ju ingen spanska sen tidigare men som tur är kan hon lite engelska, men då menar jag extremt lite, så vi kan ju förstå varandra på ett ungefär iallafall och med hjälp av en ordbok går det ännu bättre. Imorse hade hon gjort iordning frukost som stod redo på matbordet, väldigt gulligt av henne. Vi åt tillsammans och jag hälsa på hennes man och son. Hon har även en dotter som är 20 år men hon kommer hem på måndag, ska bli kul att träffa henne också.
Vi var nyss en sväng på en frukt och grönsaksmarknad som ligger någon minut från deras hus, väldigt trevligt med färska råvaror. Snart ska vi åka in till staden, tror att den ligger rätt nära här, men vet inte riktigt var jag är nu faktiskt. Det återstår att se.