Godmorgon gänget!
Har klocka är 07 och jag har precis stigit upp ur sängen. Jag har sovit i ca 11 timmar inatt(!!!!) bästa känslan någonsin! Det var så välbehövligt alltså :) Gick och la mig vid 18.30 och vaknade vid 05.30. Och sängen var så skönt samt kudden och täcket, åh känns underbart! Ska snart gå och köpa frulle, idag blir det bröd från bageriet med avocado, har drömt om denna frullen ett bra tag nu så äntligen! Efter det blir det en sista heldag på stranden. Igår köpte jag massa frukt till lunch som jag också suktat efter (typ hela resan haha) för 33 kr. Känner mig nöjd med det köpet! Fick en stor papaya, en mango samt 6 st bananer. Frukten här är ju verkligen något utöver det vanliga, kommer sakna den!

Tyvärr tog jag inte så mycket bilder från Camaronal insåg jag nu :( Men har lite smått och gott iaf.
Vi hörs senare! Kram /J

Buenas tardes!
Just nu befinner jag mig i en skön fåtölj på ett fräscht hostel och är nyduschad. Detta är lyx ska ni veta. Avslutade mina två veckor på det sista sköldpadds-projektet idag. Känner mig helt slut och har ingen energi om jag ska vara helt ärlig. Därför blir det två nätter här på hostel Sámara där jag ska relaxa som aldrig förr. På torsdag morgon åker jag tillbaka till San José för att den 13:e kl. 04 befinna mig på flygplatsen och återvända till Sverige. Känns väldigt bra att komma hem, jag är redo. Kylan kan diskutera däremot men men, mysigt med snö ändå. För att återgå till projektet, så har det varit toppen. Ett väldigt bra projekt måste jag säga och mest uppstyrt av de alla. Däremot har min energinivå dessa veckor inte varit på topp. Vi har haft rätt tunga nattskift varenda natt och jag har sovit som en pottaskit.... Antingen har man jobbat kl. 19-23 eller 23-02 eller 02-05 med att vakta the hatchery (alltså där äggen finns). Eller så har man haft patrolls på stranden, där vi har promenerat fram och tillbaka på stranden mitt i natten från kl 23-02 eller 01-05 med att hitta sköldpaddorna som lägger sina ägg och sedan ta de till the hatchery. Utöver detta har vi haft två 1,5 timmars strand rengöring per dag, där vi rengjort stranden från plast och träd/grenar. Jag har lärt mig mycket mer på detta ställe om sköldpaddorna osv samt tagit mycket mer ansvar vilket har varit kul. Människorna har varit trevliga, förutom en 36-årig sur(kärring typ). Tror hon var trött på livet och generellt otrevlig mot de flesta, trist när sånt händer faktiskt, men what to do. När jag kom dit hade vi inga coordinatiors heller (alltså de som har hand om oss volontärer) vilket var lite skumt, men de hade semester. De var ju trots allt nyår några dagar efter att jag kom dit. Mitt nyår firades på Sámara stranden med oerhört mycket fyrverkerier. Helt otroligt haha och folk hade ju inte riktigt koll på de så dem flög lite här och var haha, men fint var det ändå :) Att fira nyår på stranden gör jag gärna om.
Klockan är alltså 17.30 och jag funderar redan på sängen, där har ni min energinivå. Ska slänga in lite bilder snart tänkte jag, måste bars föra över från mobilen till ipaden.
Kram på er alla! /J

Det blev även utflykter till de två vattenfall som finns i Montezuma. Det enda är ett stort och fint vattenfall. Dock många turister (såklart). Det andra gick jag och Gavan, en tysk volontär, till. Det var inte en enda människa på varken dit eller tillbaka vägen och väldigt fint sceneri. Det kändes som att vi var de enda människorna kvar på jorden när vi gick där haha. Självaste vattenfall var inte speciellt stort men det var naturen runt om som var magisk. Jag är så glad att jag fick se båda.
Jag låter resten av bilderna tala för sig själv.

¡Hola hola!
Excusa para el mal de actualización. Nu återgår vi till svenska, min spanska är ännu inte speciellt bra tyvärr. Blir lätt så att man pratar engelska med andra volontärer (samt svenska när Clara och Anna var här). Men men, kan mer nu än vad jag någonsin har kunnat så det är något. Man får vara glas för det lilla.
Kom "hem" till San José igår och har strosat runt i ett shopping Mall hela dagen och fikat och haft mig, mycket trevligt. Har ju inte fått uppleva det på ett bra tag, så det var på tiden nästan. Har alltså inte varit här i stan på fem veckor! Sjukt! Nu inser man hur fort tiden har gått ändå.
Kan tala om att uppdateringen har varit i botten nu ett tag pga knappt något internet. Jag kom ju hem från Romelia igår, som är ett turtle rescue center som ungefär ligger på mitten av stilla havskusten, vid ett ställe som heter Montezuma. Det är känt för sin underbara natur och vattenfall samt andra aktiviteter som surfing, snorkling osv. Vi har bott nästan precis vid stranden och hört vågornas svall dygnet runt samt fått se soluppgång varje morgon samt solnedgång. Har inte haft något internet vilket har varit skönt! I början var det svårt faktiskt, men sedan blev man van och kunde dessutom gå in till självaste Montezuma för att koppla upp sig(vilket hände ganska ofta). Det var cirka en halvtimmes promenad genom underbar natur så det var en härlig lite dagsaktivitet.
Arbetet på Romelia var väldigt relaxed och härligt. Man hade ett schema varje dag över vilka timmar man skulle "vakta" the hatchery så att ingen stal eller åt upp (djur) skäldpaddsäggen. Man jobbade mellan 3-6 timmar per dag och låg i en hängmatta och kollade till de var tjugonde minut cirka. Sedan hade man en eller två dagssysslor varje dag som tex att städa the common area eller toaletten eller att hjälpa till på vingården. När man inte hade någon aktivitet var det bara att ligga på stranden eller knata runt i naturen eller läsa en bok, ja att göra precis vad man kände för. Är så nöjd med min vistelse där.
På julafton gav jag mig ut på en båt och snorkeltur till Tortuga Island, som var så fint, en paradisö skulle jag nog kalla det för. Det var en härlig julafton, dock hade jag ingen riktig julfeeling men det spelade ingen större roll faktiskt. Jag träffade även många härliga människor på projektet och Clara var där under min förstår vecka, sedan åkte hon hem till Svedala. Då var det iprincip jag, tyskar och kineser kvar samt några amerikanare. Alla var härliga och easygoing.
Jag har nog aldrig i mitt liv känt mig så avslappnad och lugn som jag har gjort under dessa två veckor, verkligen no stress och bara enjoy. Dock kan jag ju tilläggs att det bodde en krokodil i en sjö precis bredvid vårt hus och havet. Den hade inte visat sig på ett tag men i samband med att jag kom dit så hade folk sett den där igen. Det var rätt läskigt när man hade nattskift i the hatchery och skulle gå 15 minuter på stranden för att komma dit i ett becksvart mörker längst med stranden, fick en lite hjärtattack varje gång jag gick där med tanke på att krokodilen rörde sig runt omkring. Skulle man stött på den hade man nog inte varit vid liv hehe. Men det gick bra, stötte endast på en massa fladdermöss som flög runt omkring en pga ficklampan man hade. De var rätt äcklig faktiskt, de flög precis runt ens huvud flera varv. Har ju glömt bort att nämna alla vilda exotiska djur som levde runt vårt "hus". Det fanns många whitefaced monkeys som bland annat norpade var enda matrest de kunde få tag på samt mediciner och kläder... Men de var ändå söta :) Sedan fanns det ett antal näsbjörnar, hoular monkeys, lizards (stora sådana) samt skorpioner. Tror det var allt.
Nu ska jag ta och packa ihop inför morgondagen då det där av mot Samara/Camaronal som är ett annat turtle rescue center men som ligger en bit högre upp länge stilla havskusten. Har hört att det ska vara väldigt fint där med så ska bli kul att komma dit och få bo vid havet igen :) min plan är att vara där i ca en och halv vecka och sedan avsluta i Tamarindo, där jag tänkte hälsa på några som vi lärde känna när vi var där senast. Känns som ett bra ställe att avsluta på.

Ta hand om er!

¡Buenas tardes!

Dags för en uppdatering kände jag. Nu har jag varit här i Tamarindo i 6 dagar och imorgon bär det av mot turtle rescue centret. Jag, Anna och Verena har hängt på stranden mestadels. Jag har även tagit två surflektioner som gick super, snart sitter det! Vi har åkt på roadtrip till andra stränder med locals och varit ute och dansat två nätter. Dem är helt galna här haha, alla dansar som om det inte vore någon morgondag, riktigt spännande men sjukt kul. Jag är så glad att vi åkte hit och att jag fick hänga med Anna några fler dagar innan hon åker hem. Tamarindo är mitt favoritställe än så länge faktiskt, skulle kunna stanna här längre utan tvekan. Men ser fram emot kommande veckor med sköldpaddor, ska bli kul :)

Nu ska jag och några locals dricka öl i solnedgången 😍
Hörs senare!

¡Hola amigos!

Igår hade jag och Verena planerat att vi skulle se nationalparken här, som ska vara väldigt fin. Men då får vi höra att den är stängd på måndag, vilket stämde. Riktigt trist var det. Men solen sken så vi gick ner till beachen och göttade oss. Så fin strand och inte för mycket människor heller. Många surfare och aktiva människor, alltid kul att titta på. Hade gärna surfat här men ska spara mig några dagar tills jag kommer till Tamarindo, som ska vara ett riktigt bra surfställe. Vi drack kokosvatten på stranden och åt en rejäl lunch haha. På vägen hem såg vi flera olika sorters apor som klättrade på elledningarna, vilket är rätt farligt för dem.. många dör ofta pga elchock :( På vägen hem till hostelet hade vi pratat om att vi gärna vill hinna se sloths, alltså sengångare. Och några minuter senare såg vi en sloth hänga i elledningarna ovanför vägen. Där stog även ett "räddningsteam" för sloths som förmodligen skulle ta honom till ett rescuecenter eller släppa ut honom i skogen. Det tog rätt lång tid innan han kom ner, de såg rätt hemskt ut faktiskt, han såg så stressad och obekväm ut. Men jag hoppas att han mår bra nu. Däremot hade han nog aldrig klarat sig tillbaka till skogen från de elledningarna, så det var tur att räddningstjänsten kom :)
Nu är klockan 06 på morgonen(earlybird som man är) och jag ska invänta frukosten som öppnar kl. 07.30 och efter det ska jag och Verena bege oss till Tamarindo.

Vi hörs senare, pura vida!
/J

Här och nu sitter vi med bra uppkoppling för en gångs skull och ska alldeles strax gå ner till stranden :) Så härligt hostel, uppskattar detta så mycket just nu.

Ta hand om er!

!Buenos dias!

Två veckor av volontärjobb på djurcentret är nu över. Det har varit både roligt och tufft. Vi har jobbat mer eller mindre 10 timmar per dag, där vi bland annat har fått förbereda djurens mat och matat dem samt hjälpa till med projekt som funnits på anläggningen, tex hugga ner träd och bära stockarna. Vi har dessutom fått rengöra burar och tagit hand om undernärda kossor. Våra dagar har varit tidiga då alarmet har ringt vid 05.30 varje morgon. Sedan har vi lagt oss vid 19/20-tiden varje dag för att orka med haha. De hade många olika djur på centret; jaguarer, olika sorters fåglar såsom papegojor, macaws, flera olika apor stora som små, tapirer samt kossor, sköldpaddor och rådjur. Alla djur kom till centret av pågrund av att de varit husdjur och blivit dåligt behandlade eller pågrund av att mamman hade dött och ungen lämnats ensam i naturen utan att kunna klara sig själv. Det var ett mycket bra center för djuren där de blev bra behandlade tycker jag. Personalen var superhärlig verkligen. Vi hade två directors som hette Daniel och Leo som gav oss uppgifter att göra under våra två veckor. De andra volontärerna var också härliga. Jag och Clara samt Kristian åkte dit tillsammans med en annan amerikansk tjej som hette Katie. Sedan kom en tysk tjej, Verena dit samt Louisa från Belgien och Lenoy från Israel.

Med endast en vilodag under dessa två veckor kändes det som en bra tid att avsluta projektet. Jag är väldigt nöjd att jag har gjort detta och har lärt mig så mycket och även att uppskatta enkla saker såsom varmvatten och tillgång till vilken mat man är sugen på. Vi har levt på ris och bönor till frukost, lunch och middag under två veckor så var ju inte så gott i slutet haha. Men vi fick papaya, vattenmelon, ananas och bananer ibland så det var lyxigt! Och sista dagen så hade matansvariga Telma lagat hamburgare till oss, så gulligt av henne!

Nu är jag, Clara och Verena i Manuel Antonio, som är en känd national park med fina stränder och natur. Det är så härligt här! Sjukt vacker natur. Hostelet är riktigt "lyxigt" faktiskt. Det finns tre pooler, fräscha rum med varmvatten samt frukost inkluderat. Igår när vi kom hit var det gassande varmt så vi la oss direkt vid poolen. Idag regnar det dock :( Men vi ska snart bege oss till stranden och utforska den samt nationalparken.

Imorgon ska jag vidare till Tamarindo, som är en strandby ganska högt upp på Stillahavskusten. Där ska jag stanna i ca en vecka och ladda batterierna hade jag tänkt. Ska spendera min tid på stranden :) Förhoppningsvis kanske jag kan få till lite surfning där också, vore så kul!

Vi hörs!
/J

Idag har vi som sagt tillbringat dagen i La Fortuna. Det ligger cirka 2 timmar från Monteverde, och är känt för sina vulkaner, hotsprings och vattenfall. Det finns många aktiviteter att göra här. Vi kom hit mitt på dagen och checkade in på hostelet direkt. Väldigt fräscht och trevligt med pool och privatrum, lyx för oss ;) Sedan gav vi oss iväg för att bada i hotsprings. Det var i ett hotel med en vulkan inte långt ifrån. En riktigt härlig upplevelse. Nu har vi precis ätit middag. Ikväll blev det pizza och en fresh pinapple juice, utsökt!
Snart ska jag krypa ner i sängen, kommer nog sova som en stock idag efter denna dag :)