Första dagen i Sapa var inte annat än helt och hållet underbar. Frisk luft, varmt när solen lyste och en natur som var så otroligt vacker. Det kändes som om man befann sig i en alpby i Schweiz eller Österrike istället för i Sydostasien.

Eftersom vi kom dit så tidigt (4) på morgonen hann vi göra och se rätt mycket under dagen. De varma kläderna jag köpte i Hanoi glömde jag även kvar i Hanoi, så nya sådana fick inhandlas och sedan strosade vi mestadels runt och njöt av vyerna.

Något som var häftigt (förutom utsikten) var molnen och dimman. Sapa ligger 1600 meter över havet, så plötsligt kan stora moln dra in över byn, oerhört häftigt att bevittna, oerhört häftigt att sedan stå i det.

Efter lite strosande stannade vi och tog kaffe paus. Vi hittade ett café med balkong, och helt ärligt tror jag aldrig jag druckit så gott kaffe förut. Det kan ha varit utsikten som gjorde det, men sedan har både Vietnam och Kambodja faktiskt oerhört gott kaffe. Aldrig smakar något liknande - starkt, smakrikt och superduper gott. Fotocred till Erik.

För att det går alldeles utmärkt att snubbla på absolut ingenting, och för att det alltid är tacksamt med vänner som tar kort snarare än hjälper en upp igen.. 😉

Mot kvällen såg vi människor uppe på ett berg, så vi beslutade oss för att försöka ta oss dit, något som jag verkligen inte ångrar. Jag låter bilderna tala för sig själva.

Jag tror inte jag behöver förklara hur mycket jag njöt av den här platsen. Trevliga människor, så andlöst vacker natur och världens mysigaste lilla by. Jag kan verkligen rekommendera de flesta att åka hit. Ni kommer inte ångra er.

/ Johanna

Hej hopp!

Just nu sitter jag och dricker otroligt gott kaffe på ett café i norra Kambodja, har ingenting speciellt planerat inför dagen så tänkte passa på att berätta vad som hänt sedan sist jag skrev - samt berätta lite mer om intrycket om Hanoi och vad som gjordes där. För att mobilen inte ska braka ihop mer än nödvändigt kommer det i x-antal lite kortare inlägg istället för en eller två större, hur många inlägg det blir lär visa sig.

I Hanoi bodde vi som jag nämnt tidigare i egen lägenhet, och jojomensan det var helt och håller underbart. Förutom att laga mat, njuta av soffan och äta glass i mängder (lite av ett måste när man har frys) så gjorde vi såklart en del sightseeing och planlöst vandrande runt i staden där vi stötte på det vi stötte på. Hanoi är helt klart en väldigt mullrande stad, och det brummar och tjuter överallt. Men även om det känns som om de flesta kör som dårar (höga hastigheter, rött ljus betyder bara att man ska stanna ibland och då endast för vissa och två filer blir lätt tre eller fyra) så varken såg eller hörde vi talas om några olyckor. Det här körsättet har gällt i både Vietnam och Kambodja, men även om hastigheterna ibland är höga så saktar de också lätt in och väjer undan och visar mycket hänsyn. Det finns ingen aggressivitet alls i körsättet utan verkar mer vara så trafikrytmen fungerar. Man gör det man kan för att ta sig fram helt enkelt, oavsett om det innebär att köra på trottoaren periodvis eller mot rött eller t.o.m. i fel körriktning, men man saktar också lätt in och slingrar sig emellan och stannar upp för andra som rör sig på vägarna med. Lite väl mycket skrivet om trafiken men det var och är en faktor som jag reagerat mycket kring. Förutom att staden har högljudda vägar så är det mycket människor som rör sig på gatorna - det är ju ändå Vietnams huvudstad. Överallt finns landets flagga uppsatt, det fanns många stånd som hade grillade hundar till salu och det var få människor som log. Och det fanns väldigt få turister med.

På den här bilden visas trafiken rätt så bra. Vart är alla påväg? Ingen aning men åt olika håll i alla fall.

Något jag här saknade från Thailand var riset. Herregud vad jag saknade riset. Så gott, så praktiskt att ha i en påse i väskan (låter kanske underligt men går i Thailand att få tag på överallt, speciellt sticky rice i en påse att köpa med sig) för tillfällen då energin tryter och hungern gör sig påmind. Generellt sätt var det svårt att hitta simplare maträtter med ris (eller nudlar) här, nästan inga skyltar eller menyer fanns på engelska och då jag inte gärna ville riskera att äta hund blev det mycket soppa när vi åt ute, och sedan kunde vi laga en säkrare middag i lägenheten.

På de närmsta bilderna här under visas en ö vi hittade när vi strosade runt. På ön finns "sköldpaddstornet" och en glasmonter med en 200 årig uppstoppad sköldpadda i. Enligt legenden fick sköldpaddan ett guldsvärd av kungen som tack för att de vann ett krig. Helt ärligt var jag inte jätteintresserad men det var fint att promenera runt på ön.

De tre sista bilderna visar lägenheten vi bodde i, och hur glad man kan vara över att laga egen mat.

Sista kvällen här innan vi begav oss mot Sapa lyxade vi till det med lite finare sushi. Det var så så gott, även om vi verkligen inte passade in i restaurangen med våra reskläder och ryggsäckar.

Resan till Vietnam gick bra (minus lite tjafs om bagaget vid incheckningen) och nu är de första tre dagarna här avklarade. Kallt är bara förnamnet till vad det är (just nu 16 C) och jag saknar värmen i Thailand. Lite mysigt är det dock, att få andas en friskare typ av luft. Första natten bodde vi på ett hotell i old quarter, och efter det så gjorde vi något vi pratat om i veckor, önskat oss i veckor och hoppats på i veckor --> vi hyrde en lägenhet. En lägenhet med två rum, varmvatten, air condition, wifi och sen de två allra bästa sakerna: soffa och kök. Åh som jag har saknat det. Jag har saknat att stå sitta ligga i en soffa. Jag har saknar att kunna laga min egen mat. Oavsett om det är en kopp te eller steka ett ägg eller laga en hel måltid. Underbart.

Förutom att njuta av lägenheten har vi gjort lite klassisk sightseeing, handlat på oss varmare kläder och helt enkelt försökt få en känsla om vart vi hamnat någonstans. Ikväll vid 22 tiden går resan vidare med en buss mot bergsbyn Sapa, där vi kommer anlända utan boende vid 4 på morgonen. Mys. Men vi löser det nog, om inte annat kan man säkert värma sig någonstans tills dess att byn vaknar. I Sapa är det i alla fall tänkt att vi ska göra en två dagars trekking upp i bergen med övernattning hemma hos en familj - åh vad jag ser fram emot det! Både skavsårs plåster och plastpåsar till eventuellt blöta fötter/skor är inhandlat, så vi lär klara oss. Det blir nog bra :)

Nu ska vi gå och hitta något att äta innan bussen, men det blir i alla fall spännande att se vad de kommande dagarna har att erbjuda, för att inte tala om Vietnams natur.

Från ett kallt Vietnam

Hej hej!

Helt utan vidare kommer här en update på plats-befinnande och livstillvaro. Just nu befinner jag mig i Bangkok vilket jag har gjort sedan 3.30 imorse. Vi (Jag och Erik) har ett flyg att passa till Vietnam som avgår 16.10 från Bangkoks flygplats. Flyget kommer at ta oss till Hanoi vilket ligger i norra Vietnam, där vi förmodligen kommer att vara och resa runt i ca 2 veckor, kanske lite kortare men inte längre då maxtiden utan visum är 15 dagars vistelse i landet. Sedan ett tag tillbaka har vi förresten bara varit två resenärer, så att ni vet det också.

Sedan sist har jag bockat av två länder (Singapore och Thailand) och hunnit gjort så så mycket, och haft det så så bra. Resan från Koh Tao (senaste stoppet) började igår em vid 14-tiden, och vi kommer att vara framme ikväll vid 18 vilket då blir 28 h på resande fot.. Yay :) Haha, nej men helt ärligt är det rätt roligt, i alla fall om man kan sova på bussar och båtar och flyg (vilket jag klarar rätt bra, tack för de generna pappa) och har trevligt sällskap på vägen. Sedan är det såklart underbart att se nya platser, oavsett om det är en mat/rast-plats längst vägen eller en av Bangkoks största turist gator.

Matstopp i Champong efter båtturen från Koh Tao. Efter båten var det sagt att vi skulle ha 3h på oss innan natt bussen till Bangkok avgick. Väl i hamnen visade det dock sig att det endast var 1 h rast som gällde = väldigt glad att jag handlade på mig mycket av matsäcken redan på Koh Tao. Speciellt då närmsta matbutik låg 30 min promenad bort. Bästa bästa och godaste maten handlar man för övrigt inte på restauranger (om man inte lyxar till med rätt mycket dyrare mat) utan den handlar man i små matstånd längst vägen. Så gott, så gott och kostar bara mellan 11-16 kr ☺️

Rastpaus någonstans i Thailand. En trött men glad Erik. :)

Om någon undrar hur Bangkoks gata Khao San Road set ut klockan 5 på morgonen, så är svaret såhär. Mörkt men varmt, med taxi chaufförer, någon polis/ordningsvakt, människor som söker mat efter krogen och trötta och hungriga backpackers.

Tidsschemat sa förresten att vi skulle vara i Bangkok kl 5 på morgonen, busschauffören jag pratade med sa att vi skulle vara framme kl 6 på morgonen. Vi kom fram 03.30. Så kan det tydligen gå. Lite lättad över att det finns matställen med sittplatser som har öppet 24/7 kan man ju säga.

Och här kommer då en bild på mig, för att visa att jodå jag lever och det är faktiskt jag som skriver detta. För att man kan vara kall och trött men glad och amazed över en majspaj på McDonalds. Första gången vi ätit på denna (eller någon) hamburgerkedja sedan vi började vår resa btw. Trodde vi skulle använda dem mycket mer än vi gjort, något som nu känns bra att vi inte har :)

På bussen hit googlade vi lite (Erik gjorde det då min mobil inte kan hantera det) och insåg att det visst är lite kallt där uppe i norra Vietnam.. Kan bli -2 i bergen på nätterna, och mellan 15-22 på dagarna.. Så vi får väll se hur det går, tur att kläder är billigt och man lätt kan stuva om packningen i ryggsäcken :) nu börjar klockan närma sig 8 och staden vakna, så vi ska lämna donken, uträtta några ärenden och se oss omkring innan vi ger oss av mot Thailands största flygplats :)

Ha det bra så länge!
Johanna

För att fatta mig väldigt kort så lever jag och mår bra, och befinner mig fr.o.m. Igår i Singapore. Bor på första backpacker stället och det är underbart här, men mindre underbart i området vi bor i (Little India). De gör stora skillnader på män och kvinnor i allt från bemötande till priser, men även om det inte är speciellt trevligt alltid så är det i alla fall rätt intressant.

Det är mycket som har hänt och gjorts, och fr senaste dagarna har varit fyllda med lite sömn och mycket intryck, hur härligt som helst.

Vi ska ut och upptäcka staden nu, men jag har det väldigt bra i alla fall. För att fylla ut kommer här en bild från resan hit, bara för att gruppbilder vid plakat är så fula, och så charmiga.

Johanna

Att tillägga är att det här korta korta i lägget nu tagit mer än 40 min att försöka ladda upp, så kommer ingen update på lång tid beror det lite på sådant med ;)

Gårdagen blev som förutsagt - lugn och härlig. Här kommer lite bilder från promenaden runt ön.

Stannade och tog en dryckes-paus här, det var en helt okej utsikt och mysfaktor kan man säga.

Lite längre fram på den här stranden stannade vi för att svalka av oss i vattnet, något som inte gick vidare bra. Det var lågvatten för tillfället och det är väldigt långgrunt på de flesta ställena runt ön, så istället för att kliva ned i svalkande vatten blir det som att kliva ned i en jacuzzi. Det går dock att njuta rätt så mycket av det ändå.

Lunchpaus och glada människor trots den låga blodsockernivån. Vacker utsikt, glada samtal och mycket skratt. Har det rätt så härligt :)

På tillbaka vägen stannade vi (Erik) av en slump vid en skylt med bland annat paddle boarding (vi hade glömt att det var en planerad aktivitet för dagen). Det visade sig att det gick en 1.5-2h tur som började om 15 min, så vi bestämde oss för att ansluta oss till den. Så random, spontant och underbart. Vad hade vi att förlora på det? Ingenting. Älskart. Om det är någonting som jag verkligen tycker om med den här resan, med livet överlag just nu, så är det att kunna ta dagarna som de kommer. Att kunna ta stunderna som de kommer och ändra sig i sista minuten och göra saker spontant och oplanerat. Blir det alltid bra? Nej. Har vi alltid koll? Haha nej inte alls. Men det löser sig ändå eftersom vi inte har några måsten (förutom några flyg att passa). Och det är så, så härligt.

Paddlingen (som jag förresten trodde skulle vara i en kanot och inte ståendes på en bräda, missuppfattade det som stod på skylten lite grann), var hur härlig som helst. Vattnet var ljust och klart, det fanns nästan inga vågor utan havet låg alldeles blankt och stilla och man såg bottnen, fiskarna och korallerna väldigt väl. Eftersom vi befann oss på vattnet har jag tyvärr inga bilder från det, men kan säga att det var rätt magiskt att paddla in i solnedgången.

Då jag inte har några bilder från gårdagens solnedgång, kommer här några sådana bilder från andra dag istället, som även får avsluta inlägget då vi ska iväg på lite spa-tid nu.

Vi hörs :)

Torsdagens matlagningskurs gick bra, det var 3 simpla rätter/tillbehör som lagades och allt som allt blev det både gott och bra. Ingredienserna var redan uppmätta och klara; lite tråkigt men samtidigt en lättnad. Om det finns någonting som jag verkligen är dålig på när det kommer till matlagning så är det nämligen det här med att måtta upp saker och ting.. Jag tar alldeles för lätt fel på deciliter och matskedar men också ting som vaniljsocker och bakpulver.. Ja ni som inte har lagat mat med mig förstår nog konceptet, och ni som har lagat mat eller bakat med mig förstår nog hur pass bra det var att måtten redan var gjorda. Jag menar helt ärligt så misslyckas jag ibland med att göra chokladpudding. Chokladpudding. Och då är det bara två komponenter. Två. Vatten och pulver och sedan rör man om, så så svårt ska det ju inte vara, men det här med att ta rätt mått är verkligen inte min grej. Men i alla fall så var det roligt att testa nya saker.

Dessa gröna saker kallas för Klepon, vilket är en traditionell efterrätt från Lombok. De har konsistens som lera eller play dough, men annars var de faktiskt rätt goda. Väldigt, väldigt mättande dock, men spännande att äta.

Min och Eriks färdiga resultat. Inte världens bästa bilder direkt men det är ju något i alla fall :)

Nu ska jag smörja in mig med lite mer solkräm så ska vi sedan gå runt ön, se om vi hittar några fler fina stränder och kanske hyra stand up paddle boards.

Det blir en skön och lugn dag med andra ord :)
Johanna

Det har varit dålig update här igen, och inte kan jag lova att det blir bättre heller.. Vad jag däremot kan göra är att berätta lite om vad som händer och vad vi gör, samt bjuda på en del bilder till det.

Just nu befinner vi oss på Gili Air, en väldigt mysig, lugn och vacker ö som vi lämnar om några dagar för att bege oss till Lombok. Vart i Lombok? Ingen aning men det lär visa sig. Vi ska sätta oss och planera lite senare så förhoppningsvis är vi klokare efter det i alla fall. Igår kom första riktiga ovädret. Regnperioden är nämligen påväg in över Indonesien, så lagom till middagen när vi slagit oss ned vid ett bord började det åska, blixtra och regna rätt så rejält. Det är väldigt få restauranger här som har väggar, och har de väggar är de sällan 4 stycken = det blir en väldigt naturnära och oftast solig & vacker vy till maten, det är mindre trevligt när det häll regnar dock.. Även om jag måste säga att det är lite mysigt och spännande också. Inte varje dag man äter mat ute i spöregn liksom ;)

Idag har varit en rätt så lugn och skön dag. Vi har tagit en paus från dykningen som annars har varit en rätt centrerad del av tiden här (mer om det en annan gång) och började istället dagen med att handla en del nödvändiga prylar. Det blev bl.a. En trevägsadspter så vi alla kan ladda våra elektronikprylar samtidigt på de ställen som har få uttag. Känns lite fult att det tog så lång tid innan vi kom på den lösningen men bättre sent än aldrig.
Sendan var vi och badade, åt lunch till nästa regn och åskskur, badade lite till och gick tillbaka till boendet. Just nu sitter jag nyduschad i sängen och väntar på att de andra ska bli klara så ska vi sedan gå och ta en kaffe innan vi - tro det eller ej - ska gå en kort matlagningskurs. Haha, jag vet inte riktigt vad vi ska laga eller hur det kommer sluta, men förhoppningsvis lär vi oss någonting nytt samtidigt som maten blir god. Jag ska gå bort till lobbyn så jag kan posta detta nu, hur själva kursen gått och hur livet är får det komma mer om sedan, när mer tid finns.

Ha det bra så länge
Johanna

Ps. Mina bilder ligger för närvarande på Eriks Ipad, men jobbar på att föra över de till mobilen så jag kan dela med mig av dem. Så småningom så kommer de, men tillsvidare får ni en bild på hur det såg ut över Lombok idag innan ovädret kom.

Igår åkte vi till Gili Trawangan (eller gili T som det förkortas av människor). Båt turen gick bra även om jag blev lite solbränd under tiden som spenderas på båtens tak/soldäck (ca 1.5h kanske). Detta var även första gången sedan jag kom hit som jag hade kontakt med stranden, och med havet. En känsla jag helt klart kan vänja mig vid.

Röda färgen = Gili Air
Blå färgen = Gili Meno
Gröna färgen = Gili Trawangan

Vi bor som sagt på den sistnämnda för tillfället, men tanken är att ta sig runt på alla öar alternativt endast Gili Trawangan och Gili Air innan vi tar oss härifrån. Gili T är den största av de tre små öarna som tillhör Lombok här i Indonesien, öar vi planerar att vara på i ungefär en vecka, innan vi beger oss in till Lombok.

Nu ska jag sova, men jag har det i alla fall väldigt bra.
Johanna

De senaste dagarna är det så mycket som hänt så jag kommer nog inte gå igenom allt, men jag har det i alla fall underbart, har riktigt kul och mår bra. Och det är väl det som är huvudsaken?

Fredag:
Kom fram till Bali, vandrade runt ett tag, tog någonting att äta och hittade efter sammanlagt.. 1.5h kanske? Ett superfint och billigt boende. Med "hittade" så blev vi erbjudna på gatan och mer övertalade att följa med. Men på riktigt helt optimalt och naturnära och centrum-nära. För ynka 64kr/pers natten. Bilder på det kommer. Passade sedan på att besöka sacred monkey sanctuary som ligger i slutet av gatan vi bor på (JR Monkey Forest). Eller vi bor på en sidogata x3 från den gatan. Här är lite bilder:

Det gick verkligen att komma otroligt nära dem. Sacred Monkey sanctuary är förresten en del av skogen/djungeln, där det finns tempel och statyer och väldigt många apor som endast "binds" till platsen av all mat de får.

Lördag:
Betalade 280000 IDR (alltså ungefär 180kr) för en taxi som körde oss runt till tre olika ställen under hela dagen. Hade säkert kunnat pruta mer men helt ärligt är det dels sjukt jobbigt att pruta, iaf jag är rätt dålig på det och sen är vi inte jätte vana vid det heller. I alla fall så besökte vi risfältet Tegallalang, ett heligt tempel (ingen aning om vad det hette men fint var det), och Tegenungan waterfall.

Väldigt, väldigt vackert. Dock även väldigt, väldigt varmt. Smarta som vi är hade vi lämnat vattenflaskorna i taxin, något som jag smått ångrade efteråt.. Det var i alla fall otroligt fint där trots värmen. Igår fick vi veta att det finns ålar i risfälten - jag gissar att de kommer dit via vattningssystemet - information som jag är väldigt glad kom först nu i efterhand..

Jag har lite svårt att föra över bilder mellan mobilen och kameran (behöver byta app och har svagt internet) så hur templet såg ut får ni gissa er till. Men det var helt okej, om inte annat var det väldigt detaljrika statyer som fanns där. :)

Igår åkte vi tillbaka till vattenfallet och bilderna är från då. Så otroligt skönt att svalka av sig i värmen, och att det är ett vattenfall man badar i gör inte saken mindre lockande, snarare tvärt om. Bakom vattenfallet finns en "grotta", eller öppning, innebärandes att man mer eller mindre kan simma både genom och runt det. Det fanns även en avsats på höger sida man kunde ta sig upp till (det är den gången som är på en av bilderna) för att komma lite lite närmare.

Idag har varit sista dagen på både Bali och Ubud. Och jag har haft så himla roligt. Idag var det nämligen dags för water rafting. Så. Kul. Det kostar 79 dollar i originalpris på hemsidorna, vi fick det för 300000 IDR. Mindre än halva priset med andra ord :) Det var riktigt roligt, något som jag klart rekommenderar andra att testa om ni har möjlighet. Det enda som var lite synd är att vattennivån var rätt låg, hade varit intressant att se hur det ser ut annars.. Ville inte ta några bilder i själva båten (känns ju mer än lite dumt att riskera kameran) men helt ärligt seriöst och på riktigt såg det ut som en blandning av Amason floden och Tarzan, i alla fall växtligheten runt om kring, så som man föreställer sig att det ser ut. På de högsta ställena måste det varit i alla fall 80 m upp till kanten på bergväggarna som omgav oss.

Imorgon ger vi oss av mot Gili Trawangan, så får vi se vad som väntar oss där. Nu ska jag vara lite social och sen tror jag vi ska gå ut och fika eller utforska området lite mer, det tog trots allt orimligt mycket tid att skriva detta..

Från en solig semester ö