Resor, Tankebanken

Idag lifter planet från Los Angeles till New York, så vad känns mer passande än att jag publicerar en liten text om min första vistelse i staden som aldrig sover?

Under mitt första besök i New York ville jag se vad jag trodde var allt. Jag ville göra alla de saker som guideboken tipsade om och jag tänkte inte missa någon av de storslagna attraktionerna. Jag åkte med min mamma som varit där tidigare och kanske inte var lika pepp på alla mina turistmål, men som ändå följde med mig på mina upptåg. Jag var även inne i min Gossip Girl–period vilket ledde till ett och annat inspirerat besök.

Under en veckas tid besökte jag både Empire State Building och Rockerfeller Center. Jag promenerade i Central Park och var på deras zoo. Jag var i Time Square två gånger och nere vid Ground Zero som då var under renovering och som man inte kunde se någonting av. Jag gick på High Line park, en gammal tågräls som gjorts om till promenadstråk, på mammas begäran, och strosade sedan vidare mellan Meetpacking district och the Village. Där hittade jagVÄNNER-huset och även Carries port. Matmässigt tror jag inte jag förstod mig på det amerikanska konceptet. Vi åt frukost ute, men caféerna var inte så mysiga och det blev mest tråkig fruktsallad. Jag åt riktigt tråkiga American Pancakes, någonting som var väldigt segt eftersom jag drömt om dem så länge. Utgångspunkten efter det var att alla ställen var likadana, men vad fel jag hade. Vi åt på små snabb-frukost-i-farten-innan-jobbet ställen, någonting jag inte rekommenderar frukostfanatikern. Matupplevelsen var dock inte helt förlorad eftersom jag i Soho bemötte ett supermysigt crêperie – Vive le crêpe – som serverade drömmar i vikta papperstrianglar i en bohemisk miljö. Jag hade även bestämt mig för att jag var kulturell och tvingade med mamma på ett besök till the Metropolitan museum of art. Slöseri med tid vill jag lova. Jag har inget intresse av konst och utställningar. Jag tycker det är fantastiks tråkigt och ointressant. Jag önskar att jag var lite kulturellt lagd på den fronten, men tyvärr. Insidan av museet var såklart maffigt och det var väl mysigt att gå runt där inne, men det var inte min grej vilket gjorde att det mest kändes som förlorad tid på en annars så spännande plats. Jag satte mig sedan en snabbis utanför museet, på trappen där de sitter i Gossip Girl. Där tog jag en bild och gick sedan eftersom det var så sjukt kallt ute.

Jag kan säga såhär, att jag nu i efterhand tänker att jag la krut på lite fel saker. Dock ångrar jag ingenting eftersom jag har sett de man ska se och kan fortsätta utforska det riktigt intressanta man faktiskt bör se, det vill säga de gömda skatterna på de numrerade gatorna! Jag behövde besöka alla de platserna, behövde se vad resten av världen ser innan jag bygger upp min egen bild. Turistattraktionerna sa verkligen ingenting om hur fantastisk staden egentligen är, bortsett från Top of the Rock, där skulle jag kunna bo, och de var nog promenaderna i Soho och Meetpacking som förvandlade idealisering till äkta kärlek. De oplanerade promenaderna i fina områden med överraskningar runt varje knut var det som inspirerade, inte de maffiga och blaffiga skrytbyggena. Efter detta första besök visste jag till nästa gång vad jag skulle strunta i, vad jag skulle återbesöka och vad jag (inte) skulle leta efter.

Hawaii, Resor

På en motorväg i Kalefornien. Hawaii ligger bakom oss och mina uppdateringar är lika frekventa som flaskpost. Tiden har inte funnits, inte heller orken. Hawaii har varit semester från semestern och vi har bott ett brutalt bekvämt liv hemma hos Leffe. Sista helgen firade vi tre födelsedagar, min, Ebbas och Leffes. Med strand på dagen, surf i solnedgången och konsert i natten. Jag tog en hike bland dem gröna bergen, helt ensam på en stig i stekande sol. Ska berätta allt i detalj när jag satt mina fötter på hemmaplan igen, för just nu vill jag ta tillvara på den lilla tid jag har kvar. Hemma kommer jag ändå bara vilja berätta om allt, tänka tillbaka och kolla på bilderna från den bästa tiden i mitt liv, så varför inte spara all djupgående information tills dess?

Hawaii, Resor

Smoothiebowl i en plastlåda. Skurna jordgubbar och krispig granola. En blå surfbräda och en uppfällbar solstol. Två personer med solkräm på näsan, två med rashguards. Klart, turkost vatten, överbefolkade vågor. En morgon på Waikiki, innan den värsta turistrushen.

En enorm butik. En miljon turister. Alla former av ananas. Alla produkter som möjligen kan skapas med detta fruktiga tryck. Gossedjur, kylskåpsmagneter och kapsylöppnare. Vykort, nyckelringar och muggar. Alla sorters krimskrams, alla sorters skräp. En lång kö. Ett stadigt tema. Ett bra erbjudande. Tre ananasglassar på Doles ananasplantage, svalkande ända tills den sedvanliga svedan gör sig påmind.

En lång biltur. En däckad brud i ett baksäte. En tom strand, ett parasoll. Tre utslagna bröder, en stekande sol. Sex illröda ben, tre sönderbrända ansikten. En givande eftermiddag på north shore.

• Hawaii, Resor

Jag har en förmåga att vinna massa grejer, och i April 2014 vann jag det sjukaste hittills - En resa till New York för att se Miley Cyrus. Många frågar hur jag gör, hur jag bär mig åt och vad jag skriver. Tänkte därför kasta in en liten historia om hur det gick till när jag vann livets resa.

Det finns en stad som aldrig sover, det finns en pangbrud som gör mig knäsvag.
Kombinera dessa två och jag exploderar.
Miley Cyrus, mina drömmars kvinna, New York mina drömmars stad.
Inspiration i dess allra yttersta former, provokativ och hundra procent äkta.
Oförklarlig, oförneklig och ofattbar kärlek till dessa två ting som satt mitt hjärta i brand.

Sådär löd motiveringen som gav mig det bästa pris en människa kan vinna. Över den ser ni outfitten som gjort mig så fantastiskt lycklig! Denna spontana snabbvisit till New York kom som en total överraskning, och vilken underbar sådan!

Jag satt i skolan, hade filosofi och gjorde egentligen ingenting eftersom jag redan var klar med mitt arbete. Telefonen ringde, ökänt nummer. Det var Nina på Sony. Ville hon sälja någonting? Nej Nina berättade att jag deltagit i en tävling för några veckor sedan. Flashback – shit shit shit! Vänta lite Nina. Jag reste på mig, klev osmidigt över sladden till Englas dator som spändes mellan uttaget och bordet. Ut genom dörren. Ursäkta, vad sa du? Du är den stora vinnaren i vår tävling om en resa till New York. VA?! Kan du upprepa det där? Din motivering var så bra och de kläder du valde var så snygga. Glädjetårar, hysteriskt skratt. Driver du med mig? Nej, inte drev Nina med mig!

Jag vann alltså en tävling på Nelly.com som i samarbete med Sony Music Sweden gav bort en weekend till New York, med boende på ett rålyxigt hotell, direktflyg och två biljetter till Miley Cyrus konsert i Brooklyn den femte april. Jag vann. Jäklar vad självförtroendet steg efter det. Jag är fan king på att skriva, där av denna blogg. Efter noggrann övervägning blev det modern min som fick följa med, hon fyller ju ändå 50 det året. Jag blev så sjukt överväldigad, tacksam och lycklig. Jag kan inte fatta att jag vann! Jag fick åka till min absoluta favoritstad och jag fick se en av mina favoritartister! Det roligaste var (okej, det är inte det roligaste med historien, men kul i alla fall) att jag dagen innan hade gjort klart mitt fotoalbum med bilder från New York sommaren 2013 och precis innan telefonsamtalet berättat om det för Engla (som jag reste med) hur mycket jag saknade det och ville åka tillbaka. Imagine my surprise när jag får ett samtal som flyger mig hem igen! Tack så sjukt mycket Nelly och Sony för den här vinsten, jag vet inte hur jag ska förklara hur lycklig den gjorde mig!

Hawaii, Resor

Aloha! Här är jag igen, nu med en infekterad hals och öroninflammation. Lämpligt med tanke på att jag hyrt en bräda för en vecka framåt och egentligen inte får surfa. Dagarna går och vår trogna värd Leffe har tagit ledigt för att hänga med oss. Vi drar runt, åker till stränder, surfar och solar. Inte mycket har ändrat sedan sist jag skrev, så det gör inte så mycket att jag inte har uppdaterat. Vi har gått på bio och sett beauty and the beast och ätit popcorn smörade från en pump. Vi har ätit pizza på stranden. Vi har ätit lunch med en gammal dam på en country club. Vi har gjort en hel del, och idag ska vi till north shore där vågorna är 25ft höga.

Resor, Hawaii

Okej bloggen, jag är tillbaka. Till alla trogna läsare vill jag be om ursäkt för denna långa frånvaro och detta oengagemang som förpestat denna virtuella dagbok den senaste veckan. Jag skyller på en orimlig förkylning som gjort mig tröttare och svagare än jag någonsin trodde var möjligt och tycker att den ursäkten håller mer än väl. Nu mår jag dock prima. Ligger i en hammock i solen på Leffes balkong, solen skiner och det är fredag. Ska återberätta lite från senaste veckan. Minns inte vad jag redan nämnt och tänker heller inte kolla upp det, så ni får helt enkelt leva med att jag kanske skriver saker ni redan löst.

Dagarna här på Hawaii rinner mellan fingrarna som den mjuka sand vi sitter i varje dag. Vackra stränder avlöser varandra på daglig basis och vi lever det ultimata semesterlivet, med strand, sol, bad och böcker blandat med storstad, shopping och ett avslappnat liv i en egen lägenhet, fullt utrustad med kök, varm dusch och Netflix. För att inte nämna vår magiska värd Leif och hans katt Kitty, som gör vistelsen här tusen gånger bättre än man kunnat hoppas på.

Under dagarna drar vi ut i solen, jobbar på brännan och badar med sköldpaddor. Snorklar med fina fiskar och bränner näsorna solen. Sen åker vi hem, för det känns verkligen som hemma. Vi äter middag framför filmer och serier, Leif lagar mat och bjuder på pizza. Det känns för bra för att vara sant, och man inser hyr mycket man saknat att ha en soffa att dega i och en tv att titta på. Efter fyra månader utan denna form av avslappning har fått mig att uppskatta den allt mer, även om jag vill ta tillvara på all den tid jag har på denna paradisö!

Resor, Hawaii

Aloha från en hammock på Hawaii! Det är en solig söndagsförmiddag och planen idag är att jobba på brännan. Igår var vi på en strand med Leffe och åt poke vilket är en hawaiiansk fiskrätt. På kvällen drog vi ut, sjukt spontant vid halv ett på natten och hamnade på en klubb vår uberchaffuör tipsade oss om. Det var helt absurt. Folk grindade och kladdade på varandra likt filmer, tjejerna hade extremt korta kjolar och tighta känningar och killarna jeans hängande i knävecken. Det var som att se djur under en parningsritual, där alla som var där letade efter ett byte. Antingen dansade man tätt med någon på dansgolvet alternativt stod i kanten av det och visade sig tillgänglig för att bli uppbjuden. Det verkade inte som att det var en grej att gå ut och dansa bara för att man tycker det är kul, utan mer som att dem flesta bara är ute av en enda anledning.

Förutom det så lever vi Aloha-life. Solar och badar, omringade av palmer och höghus i Honolulu. Har det fint helt enkelt, förutom att jag fortfarande är sjuk. Fast hellre sjuk på Hawaii i än någon annanstans!

Nya Zeeland, Resor

Hallå hallå och förlåt att jag är sen! Dem senaste dagarna har varit fyllda till bredden, med upplevelser, bilfärder, flygresor samt den vidrigaste sjukdom jag någonsin varit utsatt för. Sista tiden i Nya Zeeland var alltså hektisk, men för min del var den även den bästa tiden i landet!

Målet var Raglan. Vi körde mycket och länge för att kunna spendera en dag i den lilla surfstad jag läst och hört så mycket om. Staden är liten, mysig och bohemiska. Trevlig fik och restauranger kantar gatorna, lokala konstgallerier och butiker med surfgrejer och snygga kläder lika så. Staden ligger precis vid vattnet och stränderna som finns här är för fina för att beskriva. Här åt vi lunch på the schack, ett supertrevligt café med jättenice personal. Vi strosade runt, lagade mat i solnedgången och såg späckhuggare simma förbi när vi åt frukost. Jag fick här äntligen surfa, på lugna och långa vågor i våtdräkt och med för liten surfbräda. Det var fantastisk och det var kallt.

Som ni kan utläsa finns ingen energi riktigt för att skriva på ett roligt eller intressant sätt. Jag är dödssjuk och orkar inte riktigt. Vi är i alla fall på Hawaii nu, var sjuk dem sista dagarna i Nya Zeeland också och även på flyget hit. Nu bor vi i en airbnb-lägenhet med en snubbe som heter Leif och hans katt Jean Claude. Det är asnice. Han bjuder på glass, brownies och mat och nu ser jag på gossip girl till frukostkaffet. Lever verkligen lyx i den här lilla ettan, med gymutrustning och saltvattensakvarium.

Nya Zeeland, Resor

Hej, hej, dålig uppdate från mig. Vann ingen tävling, men vad fan, får väl köra vidare på denna publika dagbok ändå. Har redan hört av från mina två mest frekventa läsare angående uteblivna inlägg dem senaste dagarna så antar att det finns ett intresse för det jag har att säga i alla fall.

Under dem senaste dagarna har det känts som att vi snabbspolat genom ett år av årstider. Vi har hunnit uppleva vår, sommar, höst och vinter, allt inom loppet av en vecka. I Queenstown har vi upplevt ett stadsliv, mycket folk och hemsk trafik. Vi har ätit glass som var precis så god som dem guldmedaljer den hade vunnit och ätit burgare som i var värda den orimligt långa kötiden. Vi har tvättat oss i en iskall å, motionerat och åter igen fuskcampat. Vi har gått ut, druckit gratis trots att vi missade det pub crawl vi vunnit och som vi stannande i stan för. Vi har upplevt sommaren, gått på marknad, solat på en öde stenstrand, läst dåliga böcker och blivit bitna av sandflugor.

Vinter då? Kanske inte lika bitig som den svenska kylan vi valt att fly ifrån, men för oss som är vana med shorts och t-shirts var dem tre grader vi vaknade upp i knappt uthärdlig. Vi tog en tur ut till fjordlandet, där långkalsonger och underställströjor fick göra den tjockaste tröjan och den enda jackan sällskap. Det var svinkallt och superballt. Vi såg sälar och pingviner, mastiga berg och skyhöga vattenfall. Det var en lång resa, med ännu en busnatt i campinglivet och en stressig resa tillbaka till civilisationen då tanken klarade sig precis fram till närmaste bensinmack 92 km bort.

Vår och höst lever vi i nu, när vi åker upp längst sydön på två dagar. Regn och sol avlöser varandra i ett slags aprilväder och det blir tydligt att den nya zeeländska sommaren närmar sig sitt slut när vi passerar genom alléer som skiftar i orange, rött och gult. Det känns sorgligt med fallna löv och regnrusk, för det blir en ganska tydlig markering för att denna del av vår resa även den närmar sig sitt slut. Om fyra dagar är vi åter i våra flygplansstolar, påväg mot nya upplevelser.

Ja. Glassen är precis lika god som den ser ut.
Nej. Det är inte tillräckligt varmt för att bada.
Ja. Gloria är verkligen så mysig som hon ser ut.
Nej. Det är inte plastnektariner som lyser färggrant i fruktlådan.
Ja. Vi promenerade i en fruktträdgård.
Nej. Vi knyckte inga äpplen.
Ja. Så här ser vägarna ut i princip överallt.
Nej. Det är inga vykort.
Ja. Vi åt glass igen.
Nej. Det är ingen kuliss bakom vår frukost.