Venedig 2017

Vår femte resa tillsammans blev till Venedig! Jag har länge velat åka till denna magiska plats och nu äntligen har jag fått göra det tillsammans med mitt favorit resegäng. Egentligen borde man kanske säga att vår resa började lite sisådär då vi alla förlorade vårt bagage i Frankfurt men jag tycker att vi alla behöll lugnet och det märktes egentligen inte att man saknade något, förutom tandborsten och lite varmare kläder då vädret inte var kanon första dagen.

Iallafall, efter att ha anmält de förlorade väskorna påbörjades resan från flygplatsen med flyg båtar ut till vårt hotell på Venedig och när vi kom i land på rätt plats var det inte en människa i sikte. Som tur var hade jag tagit kort med mobilen på kartan så det gick rätt lätt att ta sig till hotellet men om jag inte hade gjort det skulle vi nog aldrig ha hittat fram för det var verkligen heeeeelt dött på gatorna. Nästan lite obehagligt.

Väl på hotellet så blev det bums isäng. Vi delade alla fem på ett rum som var byggt med ett stort loft och med utsikt över en av kanalerna. Riktigt mysigt och fint!

Första dagen var det inte alls speciellt bra väder, det var rätt kyligt och ibland smådroppade det från himlen. Ändå så tog vi oss ut till två öar, Murano och Burano. Murano är tydligen en ö som är mest känd för glas tillverkningen och de hade verkligen glas butiker ööööver allt. De hade till och med ett glas museum men dit gick vi aldrig. Burano är mest känd för sina färgglada hus och det var verkligen fint där. Synd bara vi var där då vädret var som sämst men jag fick mig ändå några bilder som blev rätt fina trots det mulna vädret.

Vi provade oss även friterad kräft klo, rätt god men mastig, och vi blev alla lite sjösjuka då det kändes som marken gungade efter vi åkt båt-sub.

Dag tre började med strålande sol och en tripp ner till Marcus platsen. Vi som trodde att det inte fanns några människor på den a ö fick då veta att det visst fanns liv på vissa ställen.
På Marcus platsen såg vi på några byggnader och gick på den "gula linjen" som är en shopping gata som räcker sig runt hela ön. Vi alla hittade åtminstone en sak var som vi fick med oss hem den här dagen och jag tror ett plagg blev köpt av oss allihopa. #twins?
Vi åt först lunch på ett fint ställe just bredvid Ponte di Rialto och sen tog vi oss en drink på ett avlägset ställe just bredvid en liten kanal där några få båtförare hade vägarna förbi. På kvällen blev det fin restaurang då jag testade en hel tillagad/rökt fisk. Riktigt god!!! Mamma testade en friterad blandning av fiskdjur, där ibland var små decimeter fiskar som man skulle äta hela, alltså inte bara filé biten utan faktiskt bita i sig hela. Lite konstigt och äckligt om man tänker efter men det smakade inte helt fel.

Sista dagen och jag tror det här var varmaste dagen också vilket fick en att längta hem till snöiga Sverige ännu mindre.

Vi avslutade resan med att testa på en gondol tur, vilket man ABSOLUT måste göra om man är i Venedig! Vi åkte en liten rutt som tog oss kanske 30 minuter och på den turen åkte man på små kanaler mellan massa olika hus och under tiotal broar. Det såg så knäppt ut med dörrar rakt mot vattnet men det är väl som deras uppfart.

Vi gick även lite mer på marknaden och farmor fick sig några riktigt unika halsband(ska försöka få mig en bild på dom). Sedan avslutade vi resan med en tvårätters middag och det var utan tvekan bland det godaste jag ätit. Musslor med pasta, mmmmm!

Väckaren ställd på 6 och det bar av hemåt. Hade gärna stannat åtminstone en dag till men jag känner ändå att jag hann med allt jag ville. Vi i resegänget planerar redan nästa resa så hoppas inte det tar allt för lång tid innan det bär av igen.

Tusen tack för en oförglömlig helg!

I helgen såg jag för första gången en häst polo match. Jag har alltid trott att se på polo skulle vara jätte tråkigt. Men jag hade verkligen fel. Det var skit kul och såg skit kul ut att spela det. Dom knuffade varandra och var sjukt fysiska sen

Citytrip

I helgen var jag på konsert inne i Madison Square Garden. Jag, Julia, Andrea, Oliver och Harry for och såg the Lumineers spela och herregud vad bra det var! Sjukt bra stämning i hela lokalen och han som sjöng var briljant. Han berättade väldigt många personliga saker som inspirerat honom till hans låt texter, vilket gjorde att man verkligen kunde leva sig in i låtarna.

Nä riktigt bra torsdagskväll, om jag kunde så skulle jag fara på konserter varje dag!

• Citytrip

Citytrip

Snart bär det av tillbaka till denna mäktiga plats. Jag saknar dig New York.

Jag har nu varit hemma i Sverige ett tag och det har varit riktigt skönt att få komma hem till lugnet lite. Jag har fått träffat min familj, mina vänner osv. Dock är det inte så himla kul att komma till Norrland den här tiden på året för att det är så himla mörkt hela tiden. Känner mig trött konstant. Men alla högtidsfiranden och alla människorna i denna lilla by gör resan hem så otroligt värd. Ser redan fram emot sommarens återbesök.

Best friend? Nah.. she's my sister.

Tusen grattis kramar till dig, bästa du!

Sommarstugan

Vi fortsätter bygga på vår nya dan-före-dopparedan tradition. Jonnis och kusinerna samlade i Brännis för att spela spel, leka lekar, spela bingo, bada bastu, bada isvak och äta tills magarna spricker. Jag gillar verkligen denna tradition!