Vekkeklokken ringte 0730 og da var det rydding og pakking som sto for tur. 0830 var det Fretheim hotell som skulle stå for frokost. Vi gikk samlet til hotellet og frokosten i seg selv var en fornøyelse! FOR EN FROKOST! Det var en frokostbuffet som vi kunne forsyne oss av. Det ble servert alt fra egg og bacon til nugatti. (SERVERING). Driftsjefen på hotellet kom også for å holde et foredrag om hotellets historie m.m. Det var spennende!

Etter frokosten tok vi buss i ca. én time, til Stegastein Utsiktspunkt. Utsiktsplattformen befant seg 650 meter over Aurlandsfjorden, og jeg tror de fleste synes bussturen opp var litt skummel. Jeg vil si at dette er en primær- og naturattraksjon. Det er en flott sightseeingtur som man bør få med seg når man er i Flåm! Jeg likte ihvertfall dette punktet på reisen veldig godt.

Etter Stegastein dro vi til Borgund Stavkrike i lærdal. Dette vil jeg si var en tærtierattraksjon, ihvertfall for meg. Vi hadde en "guide" som fortalte om mesterveket på engelsk pga. utvekslingselever. Det synes jeg er en veldig flott ting å gjøre. På grunn av dette vil jeg også si at dette var en se og læræ-attraksjon. Vi spiste også lunsjen vår her og vi skrev hvert vårt kort. Dette skulle sendes til en mottaker ved våres valg. Det var gøy.

Og nå gikk turen endelig hjem for en sliten reisegjeng! På tilbaketuren kjørte vi hele veien med buss noe som var veldig greit. Nå kunne vi endelig sove uten forstyrrelser av av- og påstigninger. Siste stopp før vi var hjemme i Lillehammer var på Fagernes i vakre Valdres <3

Turen til Flåm var en fantastisk tur! Jeg koste meg kjempemye og det var en perfekt mulighet til å bli kjent med flere mennesker og medelever. Takk for turen, REISK og R&S :)

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - Klikk her

27.08.17

Idag reiste reiselivsklassen, sammen med REISK, til destinasjonen vår; Flåm i Sogn og Fjordane på Vestlandet. Det var en lang reise, men med flott utsikt og flere opplevelser. Det første vi gjorde var å ta buss fra Lillehammer skysstasjon litt over 08:00 (fordi Mailén var treg) til Geilo stasjon. Bussen var altså det første TRANSPORT-middelet vi benyttet oss av. Vi hadde en felles buss med en kjempegrei bussjåfør som tok oss godt imot - god service! Vi kjørte straka veien forbi Dokka og videre retning Fagernes. Når vi kom til Aurdal kjørte vi til Golsfjellet og videre derfra. Vi stoppet på Circkle K på Ål der vi kjøpte oss noen småting (SERVERING!).

Når vi kom frem til Geilo stasjon skiftet vi til klær vi kunne kjøre rib-båt i. Bagene skulle legges tilbake i bussen før den kjørte videre uten oss, men her var både jeg og Mailén trege og måtte derfor bære på bagen vår videre på reisen. Vi skulle ta tog fra Geilo til Myrdal, og her står Synne klar med billettene:

Togturen fra Geilo til Myrdal gikk litt over en time så det var veldig greit. Dette var det andre TRANSPORT-middelet vi benyttet oss av. Vi hadde en veldig fin utsikt gjennom togvinduene og jeg vil derfor kalle det en se-opplevelse.

Når vi hadde kommet til Myrdal stasjon skulle vi videre med Flåmsbanen til vår endelige destinasjon; Flåm. Dette ville bli vårt 3. TRANSPORT-middel, men også vår første ATTRAKSJON. Flåmsbanen er en av verdens mest spektakulære togreiser, og en av de største attraksjonene i Norge. Toget kjører fra høyfjellet ved Myrdal stasjon, en sidearm av Sognefjorden og til enden av Aurlandsfjorden. Reisen viser Vestlandets vakre natur fra sin beste side. På Flåmsbanen fikk vi informasjon fra høytalere på forskjellige språk. God formidling og service.

På turen stoppet vi ved et fossefall som kalles Kjosfossen, og det var en høy musikklyd fra fjellene. Vi gikk ut og lengre opp ved fossen kunne vi se en dame som danset med rød kjole. Jeg vil si at Flåmsbanen er en av PRIMÆRATTRAKSJONENE på denne reisen, altså en av hovedgrunnene til at vi valgte å reise til akkurat denne destinasjonen.

Etter en time på Flåmsbana var vi endelig fremme til vår endelige destinasjon, altså Flåm. Vi kunne med en gang se at dette var en liten plass, men en veldig koselig plass. Vi møtte mange andre turister, og dette var for det meste asiatere. Ved siden av Flåmsbanen var Flåmsbane-museet, noe som var en tertiærattraksjon for meg.

Det tok ikke lang tid før vi skulle i på fjordrafting og alle gledet seg masse! Klassen ble delt i to og jeg var i den første gruppen som skulle kjøre båt. RIB-båten vil jeg si er en sekundærattraksjon. Dette var en se, gjøre og lære-attraksjon. Dette fordi vi så Sognefjorden og Aurlandsfjorden, kjørte båt og fikk noen små foredrag fra de forskjellige stoppestedene på fjorden. Formidling!

Når fjordraftintingen tok til ende var mange av oss veldig trøtte, slitne og ikke minst sultne etter den lange reisen. Før vi dro ble vi delt inn i rom- og arbeidsgrupper. Jeg var på arbeidsgruppe med de jeg sov med + en gruppe til. Vi hadde ansvaret for å forberede maten og på menyen sto det TACO! Den andre halve klassen som ikke kjørte båt sammen med oss hadde vært på butikken for å kjøpe ingredienser (SERVERING). Vi tok beina fatt og gikk opp til vandrehjemmet vi skulle sove på; Flåm vandrarhjem/hostel. Jeg ble positivt overasket over stedet og det sto over alle forventninger. Vi fikk ikke slappet av lenge før vi måtte begynne med maten og vi stekte kjøttet og kuttet opp grønsakene. Så fort vi var ferdige med det slappet vi av og ventet på resten av gjengen.

Etter middagen skulle vi videre til Undredal stavkirke i den lille bygda Undredal. Denne stavkirken er den minste i Skandinavia med kun 40(!) sitteplasser. Det er +/- 100 innbyggere i byda og en av de ville være guide for oss i stavkirken. Det var et godt eksempel på vert og service, og det var veldig hyggelig at en lokal innbygger gjorde dette frivillig for oss. Vi fikk mye informasjon om hvordan stavkirken var bygd opp og litt historie.

​Etter en stund i Undredal gikk ferden tilbake til vandrerhjemmet. De fleste av oss var veldig sulte og det var en fornøyelse å endelig spise! Maten var enkel, men himmelsk :) Etter middag hadde vi quiz som en annen arbeidsgruppe hadde laget. Det var en koselig og morsom aktivitet på kveldinga. Når det var ferdig var det noen som badet i Sognefjorden mens andre la seg. Det har vært en spennende dag med mange inntrykk og opplevelser!

During this trip we were supposed to be extra focused on The overall tourism product. This consistt of a total offer of goods, services and free goods that satisfy the travelers needs in connection with the temporary stay outside of the home. As part for the product, it is also considered a place or area where the consumption takes place.

The overall tourism product consist officially of five points:
- Transport
- Accommodation
- Serving
- Attractions/experiences
- Dissemination and free goods
- Other service

The attractions/experience-part is devided into two parts; nature and culture. The natural attractions can be watching the beautiful country we live in, the parts that havent been changed by the humans. The cultural attractions can be visiting a amusement park, a park that have been created by humans.

We were also going to focus on service and hosting. A host can be anything from a grandmother who is waiting for the grandchildren to visit or a employee at a resturant. Their job is to make sure the visitors have a good experience. A host should provide good service! A good explanation of good service is when the experience is better that what you belived at first.