Onsdag braker det løs!
Da flytter jeg (midlertidig) til Elverum, nærmere bestemt Hernes institutt. Hernes institutt er et rehabiliteringssenter ca 13 km fra Elverum sentrum, der jeg blir på ubestemt tid for å trene opp ryggen.
Et gjennomsnittsopphold er på 6 uker, men det vil bli vurdert fortløpende om jeg må være der lenger eller om jeg får reise hjem tidligere. Mandag til fredag er det aktiviteter fra 07.45 - 15.30, og i helgene får jeg perm og kan reise hjem.
Det er felles kjøkken, der jeg kan lage min egen mat, og jeg får eget rom med bad og wc.
På senteret er det også kondisjonstreningsrom med tredemøller, spinningsal, styrkerom, redcore-rom, idrettshall, terapibasseng, badstu og forskjellige verksted og hobbyrom, for å nevne noe. De har egne idrettspedagoger, leger og fysioterapeuter, så jeg tror jeg vil få god oppfølging og støtte underveis. Det er kanskje det jeg setter aller mest pris på, ettersom dette kommer til å bli noen tøffe uker og jeg er litt redd for å gjøre noe feil. Jeg føler virkelig at jeg trenger den veiledningen de kan tilby, og håper oppholdet der vil gjøre en vesentlig forskjell for meg i det daglige.

Bildene er lånt fra www.hernes-institutt.no

Jeg er utrolig spent og kjenner at jeg både gruer og gleder meg veldig. Alt i alt tror jeg dette vil være et bra og lærerikt kapittel i livet mitt som jeg og ryggen min forhåpentligvis vil dra stor nytte av.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

• 18 lesere

I dag har jeg for aller første gang, gått opp til dronningens utsikt. Helt siden jeg flyttet hit, har jeg hatt lyst til å gå dit, men det har bare aldri blitt noe av.
Man kan velge mellom flere stier opp, med forskjellig stigning og lengde. Vi valgte ikke den bratteste veien, da den er såpass bratt at det er satt opp tau man kan bruke for å komme seg opp. Både av hensyn til ryggen min og kondisjonen min, falt valget på en litt mindre bratt sti, og det er jeg glad for. Turen opp var i grunn kortere enn jeg hadde forestilt meg, men de bratteste partiene var litt tunge. Jeg måtte ha et par små pauser, da kombinasjonen av bratt sti og ulendt terreng gjorde at jeg fikk noe ryggsmerter.
Da vi omsider kom til toppen, var det virkelig verdt turen opp. Utsikten var upåklagelig! Været var litt grått, men det var egentlig bare deilig. Takket være den nye ullgenseren og jakken, ble jeg nesten for varm mens jeg pustet og peste meg oppover stien. Vi koste oss veldig, og stekte pannekaker på stormkjøkken. På tur ned igjen, var jeg såpass sliten at jeg holdt på å snuble et par ganger. Jeg klarte heldigvis å holde meg på bena, og turen ned gikk mye lettere enn turen opp.

Jeg koste meg så mye med hyggelig selskap, gode pannekaker og nydelig utsikt, så jeg glemte rett og slett å ta noen bilder. Jeg kom på det da jeg var nesten nede igjen, men da var det uaktuelt å gå opp igjen for å ta utsiktsbilder. Bildet er derfor fra en skogstur tidligere i sommer.
Etter turen kjenner jeg det godt i både rygg, rumpe og bein, så resten av kvelden skal jeg bare slappe av på sofaen med en god whiskey og dårlig TV.

• 12 lesere

Om under en uke reiser jeg til Hernes institutt, et rehabiliteringssenter i Elverum som vil være hjemmet mitt på ubestemt tid fremover. Mer om dette oppholdet vil jeg komme tilbake til senere.
I brevet med innkallingen, sto det også en liste over ting jeg må og bør ha med. Innendørs treningstøy har jeg fra før, men vannavstøtende klær til utendørstrening var det verre med. Jeg kikket litt rundt på nettet, og falt for en parkas fra Kari Traa. Jeg har allerede en del plagg derfra, og er veldig fornøyd med både kvaliteten og utseendet. Klærne har sterke, fine farger og mønstre, og de er behagelige å ha på. Ettersom det nærmer seg vinteren, bestilte jeg i tillegg en ullgenser fra Rose-serien i 100% merinoull. I bestillingen ble det også med en 2-pakning hodebånd, så jeg slipper å bli kald på ørene når jeg går tur. Det er første gang jeg bestiller fra X-life, og jeg er imponert over hvor rask levering og bra kjøpsvilkår de har.

Jeg bestilte jakken litt stor i størrelsen, så jeg har plass til varme klær under.
Gleder meg til koselige skogsturer i høst! 🍁

• 17 lesere

Hver tirsdag er jeg hos fysioterapeut, og i går satt han noen akupunkturnåler i ryggen min. Etter operasjonen har den blitt veldig skjev, og man ser stor forskjell på høyre og venstre side. Musklene på venstre side har blitt veldig stramme, så vi jobber for å løse de opp og håper at det meste av skjevheten er muskulært. Da er det i det minste mulig å gjøre noe med. Når jeg trener, må jeg hele tiden fokusere på å være så rett som mulig, slik at jeg ikke kompenserer og beveger meg feil.
Jeg fikk to nåler med strømpulseringer på hver side av ryggen, og merket umiddelbart at venstre side var skikkelig øm. Etter akupunkturen, gikk jeg en lang tur for å få i gang sirkulasjonen. Jeg fikk testet ut noen nye stier med litt mer ulendt terreng og mindre stigning enn der jeg har gått tidligere.

Gårsdagens akupunktur har virkelig satt spor. Sov veldig urolig i natt, og det å komme seg ut av sengen i morges var lettere sagt enn gjort. Jeg har store nervesmerter, som stråler ned til rumpa og videre på baksiden av venstre lår og legg. Derfor har jeg tatt det med ro i dag, og håper smertene har avtatt litt til jeg skal legge meg slik at jeg kan gjøre øvelsene mine før jeg skal sove.
"Vondt skal vondt fordrive"
heter det seg, og forhåpentligvis stemmer det!