Hytta

4 desember 2015. Jeg og mamma skulle ha jentetur og pynte hele hytta til julefeiringen 3 uker senere.

Når man skal på tur med mamma så tar ting alltid lang tid. Vi stopper alltid litt for mange ganger og gjerne innom faste steder som for eksempel Løten lys. Denne gangen var stoppet ekstra koselig fordi hele Løten lys var pyntet til jul. Vi stakk foten innenfor 2 andre interiørbutikker på vei opp også, men handlet ikke noe særlig fordi vi nettopp hadde tømt alle kriker og kroker for julepynt hjemme og tatt med opp på hytta. Julepynt som var arvet fra besteforeldre, oldeforeldre, laget av oss barna og som hadde en spesiell betyding. Derfor var det ikke så viktig med fancy ny dekorasjon.

Vi lå i sofakroken og spise ost og kjeks, drakk litt vin, fyrte i peisen og mamma ga meg en fuktighetsbehandling på hendene husker jeg. Først skrubb, så pleie. Skikkelig koselig.

Det er noe med roen man finner på fjellet. Man får en så deilig følelse i kroppen og alt handler om å kose seg. Hytta var var ikke gammel, men brukt nok til at den hadde veggene fulle av minner. I tillegg til å huse oss alle sammen når vi var der samlet i juleferier, påskeferier, vinter og høstferier, så hadde også hytta et spesielt forhold til hver enkel av oss. Søsteren min dro dit for å finne roen og lese før eksamen, pappa bodde der flere ganger i uken på grunn av visninger og befaringer, mamma tok med hundene og hadde gjerne "jentehelg" med venninner som bodde på nabohyttene og jeg dro dit for å slappe av alene eller kose meg med gode venner. Vi har feiret bursdager der sammen, hver for oss og med en haug av familie. Vi har kranglet, blitt venner og fått nye venner der.

Dagen etter stod mamma opp tidligere enn meg for å lage frokost og fyre i peise. Jeg lå i 2.etg i "hula mi". Jeg hadde på meg verdens styggeste onepiece julepysj og stod opp for å lufte Mowgli. Da tok jeg dette bilde her. Tok flere faktisk. For akkurat denne dagen snødde det skikkelig og Mowgli var en eneste stor snøklomp etter bare 5 minutter ute. Snøen var så høy at han måtte gå i mine fotspor for å kunne komme seg frem. Sendte en film av han til venner på snapchat omtrent halv ti på morgenen. Når jeg går inn ligger det svakt med røyk i hele 1.etasje. Mamma som hadde stått i dette en liten stund la vel ikke så godt merke til det som meg. Men vi ringte likevel pappa for å høre hva grunnen kunne være. 5 minutter inn i samtalen står det flammer ut av taket over peisen.

Resten trenger vel ikke en beskrivelse i detalj, men vi forsøkte alt vi kunne å slokke flammene som slukte taket. Men det er ikke flammene som er værst. Det er røyken. Det er den som dreper.

Brannvesenet brukte nesten 1 time på å komme seg frem. Da var hytta totalt overtent. Vi stod i pysjen utenfor. Med ingenting. Det falt oss ikke en eneste gang å prøve redde noe ut av hytta. Man blir i sjokk og tenker selvsagt ikke tanken på at alt kan bli borte. Og når det først slår deg så blir du så knust.

To timer etter at jeg tok snøbildet utenfor var hytta helt borte.

Pappa og søsteren kastet seg jo i bilen straks han innså at det faktisk var en brann. Han var jo på telefonen med oss mens dette skjedde. Men trodde vel ikke helt at det var så alvorlig med en gang. Det føltes som en evighet før de kom opp, og ansiktet deres når de først kom gående rundt svingen hvor hytta hadde stått kommer jeg aldri til å glemme.

Man vet aldri hva man tenker eller føler i ulike situasjoner før man selv er der. Og jeg hadde aldri trodd at dette skulle være så tungt som det faktisk var. Den første tanken som slo meg når vi kjørte hjem uten noen ting den samme ettermiddagen som vi egentlig skulle pynte juletre var: dette unner jeg ikke selv min værste fiende.

Når vi først kom hjem var den eneste tanken at jeg ville opp igjen. Fort. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg måtte opp. Og når man kommer frem til dette synet med alle tingene og minnene som ligger spredd rundt halvveis brent opp. Så må man faktisk se fremover. Ellers blir alt håpløst.

En ting jeg ble veldig sint og såret over var alle de nysgjerrige menneskene som tråkket over politisikringen for å titte. Absolutt ikke vondt ment fra deres side regner jeg med, men til tross for at det er et brannåsted så er det likevel tingene våre som ligger der totalskadd. Klær, sko, nissene vi arvet fra oldemor, monopolspillet vi spilte hver jul. Jeg hadde aldri tenkt over dette hvis jeg selv var den nysgjerrige. Men hvis jeg noen ganger kommer over et hus som har brent så skal jeg aldri gjøre det samme.

Min blogg blir lest av noen tusen mennesker i løpet av desember. Hvis jeg kan få hvertfall noen av disse til å sjekke peisen sin, slukke stearinlys eller bytte batterier på brannalarmene sine og muligens forhindre en fremtidig brann så er jeg veldig fornøyd. Det er som utrykket "man vet ikke hva man har før man mister det, og da er det allerede for sent".

Du kan lese HER for å få flere tips hvordan unngå brann. Husk også at brannslukningsapparatene dine skal på kontroll hvert 5. år og ha service hvert 10. år.

Del gjerne dette innlegget med venner og familie.

Hytta er jo nå bygget opp igjen og vi gleder oss til å ferie jul der igjen sammen. Så alt går jo bra til slutt :)

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

Jul, Kjøkken

God morgen og god lørdag!

Jeg fant passelige julestjerner her om dagen! Var de ikke fine? OK størrelse, i gull med et varmt fint lys. Skikkelig koselig å tusle ned på kjøkkenet hver morgen når disse lyser i vinduet :) Lampehuset har 30% på all julepynt og lys om dagen! Virkelig verdt turen om du trenger og fornye noe av julepynten du har funnet frem :)

Ville egentlig bare innom å ønske dere en flott lørdag. Vi skal avgårde på harryhandel i dag, Pepsi Max og vaskepulver skal handles inn. Haha!

Klem fra meg!

Jul, Stue

Mye jul fra meg i dag! Haha. Det blir dessverre sånn i hele desember altså, så "hang in there"!

2. etasjen har også fått litt pynt. Den lille verandaen utenfor har girlander hengende på hele rekkverket. Man kan så vidt se det på det nenderste bildet. Utelys er det koseligste med julen syns jeg. Litt ekstra lys i mørket :)

Under får dere også en sniktitt på girlanderen i trappen! Vi skal også endelig få opp lysekronen i taket om noen dager. Da kanskje man kan ta noen brukanes bilder av det nye teppet! :)

Klem fra meg

Jul

Endelig desember! Dette er en etterlengtet måned :)

Jeg føler nesten at jeg er den eneste på instagram som ikke har satt opp juletreet! Haha.. Syns det er flott at så mange har satt det opp, men om jeg skal ha treet oppe i 5 uker før jul så mister det litt av sjarmen for min del. Men jeg venter ikke helt til lillejulaften, så treet kommer nok opp om under et par uker :)

SIden det er desember og jul tenkte jeg å vise dere noen av mine favoritter til juletreet! Det er ikke sikkert alle får henge på treet, men disse er så flotte at de kan brukes som dekorasjon andre steder også.

GOLDEN TRAIN AS MAGICAL AS THE POLAR EXPRESS

GOLD KEYS TO UNLOCK THE CHRISTMAS SPIRIT

SANTA'S SLEIGH

ELF TRAIN

SANTA'S RED SLEIGH

Hvem likte dere best? Alle er kjøpt i New York, og som jeg har sagt tidligere, Amerikanerne er RÅ på julepynt :) Klart man lar seg inspirere av de, men samtidig så vil jeg tviholde litt på den norske tradisjonelle julen også. Hadde jeg bodd i et gammel sjarmerende hus, eller på en gård så hadde jeg helt klart hatt en ekte edelgran med røde kuler, sløyfer og norske flagg. Skikkelig gammeldags juletre er så fint :) Hvem vet, kanskje plastikk treet vårt blir byttet ut med ekte edel gran i år! Hehe.

Har dere fått pyntet hjemme eller? Vi har hengt girlander ned trappen som ble SÅ koselig! Skal legge ut bilder av dette senere i helgen.

God fredag folkens.

Hverdag, Jul

Jeg har gledet meg i en lang stund til å overnatte i tretopphytta! Og nå er det kun 9 dager igjen :) Har vist dere bilder herfra tidligere også, men nå fant jeg litt flere vinterbilder. Og det ser jo helt herlig ut!

Vi har laget oss en liten tradisjon om å reise på en skikkelig julete langhelg på fjellet første helgen i advent. Normalt reiser vi til Gålå og tar turen ned til Lillehammer og julemarkedet på Maihaugen. Men i år tar vi det i kombinasjon med en overnatting i toppen av tre før vi reiser opp til Trysil eller Gålå. Og det blir så koselig!!

Vi legger nok bort mobilen hele døgnet mens vi er her, men jeg skal ta med kameraet for å knipse bilder til dere :) Etter hva jeg har lest er det virkelig en fantastisk opplevelse og overnatte der. Du kommer frem når mørket har senket seg og det er tente lykter hele veien ned (opp?) til hytta. Rundt hytta bor det småfugler og ekorn som gjerne spiser rett fra hånden din. Du kan kjøre kanefart eller hundeslede, titte på naturlivet eller kose deg inne i hytta.

Gleder oss veldig!:)

Har dere noen tradisjoner i førjulstiden?

Hverdag, Jul

Kjekke kjæresten og jubilanten :)

Beklager det lange bildedrysset, men her var det vanskelig å plukke ut kun et par bilder! For en fest og for et lokale!

Lokasjonen for kvelden var Holmekollen restaurant som i 2010 ble pusset opp. Jeg har aldri vært der selv, men hadde selvsagt store forventninger ut i fra bildene jeg har sett :) Stedet er lunt, delikat og røft! Hadde det ikke vært for den utrolige utsikten over Oslo by, så kunne man tro vi var på en luksushytte i Alpene. Det er ingen tvil om at eieren og interiørdesignere har hentet mye inspirasjon fra nettopp de franske alpene.

Svigermor har svingt tryllestaven og med litt hjelp har de fått dekorert hele lokalet slik hun ønsket. Og som du ser er rødt og gull de gjennomgående detaljene. Lunt, klassisk og lekkert. Rett og slett en magisk kveld :) Nå er det bare for samboeren og fri slik at vi kan holde bryllupsfesten her. Hint hint...

Håper bildene kan være til inspirasjon i disse juletider hvor vi forhåpentligvis skal dekke mangt et bord! Og tusen takk til svigermor for at jeg fikk knipse en god dose med bilder til dere som leser her :)

Slenger med noen flere bilder fra lokalene.

Kjøkken, Stue, Jul

Hei og god mandag! Endelig var det en ny uke. Og nye muligheter! :)

Helgen var hektisk med 70års lag for svigerfar og pynting i huset. Jeg skal legge ut noen bilder fra selskapet på Holmenkollen resturant for det var helt fantastisk dekorert der! Svigermor hadde selvsagt en finger med i planleggingen og hun kan virkelig det hun holder på med! Det var gull, rødt, burgunder og med innslag av grønt og en nydelig gammelrosa farge i blomsterdekorasjonene. Mer om det senere!

Jeg ble så utrolig skuffet når jeg pakket opp julepynten som stod i garasjen, husket ikke at jeg hadde så mye grell julepynt! Haha. Ikke hadde vi på langt nær nok adventsstaker og julestjerner nå som vi har litt flere vinduer. Så jeg tok med meg Mowlig og slang meg i bilen mot plantasjen for å forhåpentligvis finne noe fint til vinduene. Men det fant jeg altså ikke. Røsket med meg et minijuletre for å ha i gangen som en hyggelig velkomst når vi kommer hjem eller tusler ned i mørket på morgenen. Og det gjorde susen det altså!

Det ble også hengt opp en stusselig liten julestjerne på kjøkkenet.

Nå er det prosjekt nye julestjerner og girlander i trappen som står for tur. Noen som har tips til noen fine store julestjerner som helst ikke er i papp? På plantasjen hadde de nemlig kun pappstjerner og det var ikke helt det store syns jeg. Nå kom jeg faktisk på at jeg ikke har vist dere det ferdig resultatet av teppet i trappen? HUFF! Er vel bare å knipse i vei denne uken her da :)

Ha en fin dag videre!

Klem

Hverdag, Tips og triks

Hei dere!

Jeg må bare tipse dere om verdens beste frisør og velvære salong som ligger på Strømmen! Nemlig La Bonita :) Dette er jenter som virkelig kan det de holder på med, og som utdannet frisør selv så lar jeg ikke hvem som helst røre mitt hår. Hehe!

De siste par årene har jeg spart ut min egen hårfarge så godt det lar seg gjøre, men for å fjerne gammel fæl restefarge så har vi lagt inn noen lyse striper. Nå var det dags for å korrigere fargen litt mer lik min egen med en minicolor og det ble så mye freshere med en gang!

Tok med meg kameraet for å knipse noen før og etter bilder til dere og heldige meg får også lov til å dele ut en pleieproduktpakke + gavekort på 1000kroner når salongen når 1000 følgere på instagram! Dere kan følge de på instagram HER og da er dere automatisk med i trekningen. Eller søk opp "labonitafrisor"!

FØR OG ETTER

Jeg er hvertfall superfornøyd og elsker at dette er gjort på null komma niks! Ofte har man dårlig tid og tenker at man må sette av flere timer for å få ryddet opp i kråkereiret på huet, men frisører er magikere og klarer det meste på kort tid.

Under ser dere en perfekte pleiepakken til håret denne vinteren! Jeg ELSKER Kemon sine produkter og var overlykkelig når jeg fikk lov til å gi bort en pakke med masse snop til dere.

Jeg har brukt Actyva sin Disiplina serie siden de kom til Norge, og de er rett og slett helt fantastisk gode! Absolutt alle jeg har anbefalt disse videre til er fast bruker av serien, så om du er på utkikk etter nye produkter til håret så ville jeg sjekket ut disse! Lukter herlig, er drøye i bruk og gir håret rikelig med pleie!

La Bonita finner du i Strømsveien 76, 2010 Strømmen. Om du vil booke time eller har noen spørsmål kan du ringe jentene på telefon 410 72 525.

Ha en fin dag! :)

Soverom

Heisann!

Det ble en ufrivillig pause her i noen dager :) Klarte å legge igjen minnekortet når vi var borte i helgen!

Her kommer hvertfall noen bilder av soverommet som lovet. Syns det ble ganske så hyggelig med litt ruter og mørkt sengetøy. Den store kransen som er nederst på benken foran sengen driver jeg å flytter litt rundt over alt. Vet liksom ikke om jeg skal henge den over gavelen eller om jeg skal ha den i stuen? Håper egentlig jeg får tak i en til så jeg kan ha de på inngangsdøren når julen er ferdig :) I dag er planen å ta en tur til frisøren + hente sisalteppe på Bohus. Er så redd for at det blir rart med teppe under spiseplassen med tanke på at vi har sofagruppen like ved. Vi skal jo ha samme teppe som er under sofaen.. Egentlig er jeg ikke et "teppemenneske" i det hele tatt, men når man ikke er så fornøyd med det gule eikegulvet så må man dekke det til så godt det lar seg gjøre! Hehe.

Ellers om dagen så er jeg i full gang med å planlegge borddekorasjonen til julebordet med jentene om 3 uker! Blir første gang jeg skal ha alle hjemme hos meg i det nye huset og jeg gleder meg veldig til å pynte opp huset til jul og fest :) Kommer nok et inspirasjonsinnlegg av hvordan jeg skal dekke bordet.

Ha en fin onsdag! :)

Klem

Hverdag

Hei dere!

Har dere hatt en fin lørdag så langt? Herlighet jeg har kost meg!
Jeg startet dagen med å ordne med nytt sengetøy på soverommet. Rutete såklart! Skikkelig koselig stemning der inne nå. Kommer bilder i morgen :)
Deretter pakket vi bagen for overnatting hos svigers i Holmenkollen. Var så koselig å komme hit igjen. Svigermor har begynt så smått med pyntingen her i huset, og utenfor er det fullt av lyslenker.

Som dere kanskje fikk med dere i tidligere innlegg så var planen å reise ned på julemarkedet i dag! Håpet virkelig på snø, men det var ordentlig kaldt og med litt frost så ble stemningen satt likevel.
Vi var tydeligvis ikke de eneste med julemarked som mål for lørdagen, for det var mildt sagt stappfullt i mellom bodene! Koselig, men ikke gøy og tråkke rundt der nede i kø for å komme frem. Kan tenke meg det er mye bedre å ta turen en ettermiddag/kveld i ukedagene.

Slenger med noen bilder fra markedet også! :)

Ha en fortsatt fin lørdag!