View tracker

Hej!

Idag var det nog det bästa träningspasset på länge!
Jag körde rygg och Bröst, varannan övning i slutet körde jag dock 2 i¨rad efter byte.Men fick en amazing feeling och kontraktionen var oslagbar, mitt fokus var topp för jag hade hörlurar med mig för engångsskull!


Frukost: Havregryn 1dl
Lunch: Morötter, Paprika, Sparris, Svarta Böner, Kyckling Filé & Bulgur
middag: Morötter, Paprika, Sparris, Svarta böner, Kyckling Filé & Bulgur

Ryggresningar 5 sets 10 reps
Marklyft 5 sets 1-10 reps
Bänkpress 4 Sets 8-10 Reps
Sittande Kabeldrag (rodd) 4 sets 10 reps
Vinklad Bröstflyes 4 sets 10 reps
Latsdrag 5 sets 10 reps
Pullover 4 sets 10 reps
Bröstpress 4 sets 10 reps


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Hey!

Det var Kanske ett bra tag sedan sist, det kan beror på att jag fick alldeles för fullt upp med studier och träning.

Kanske borde berätta att studierna uppe i Östersund gick inte som planerat och har därför avbrutits och till dessert så har min träning fallit ordentligt, har nyligen kommit tillbaka på gymmet efter ca 3-4 månader, jag märkte direkt hur mycket jag hade tappat, både i muskelmassa och i styrka vilket var enormt förödande, ni kanske kan själv föreställa er att ni ligger uppe i 175kg i marklyft och tippar ner till 130kg? Självförtroendet föll till max!


Men orsaken till att jag inte kunde slutföra mina studier i Östersund var på grund av, det var helt enkelt för svårt för mig, jag fastnade efter tentan efter tenta och inlämningsuppgift efter inlämningsuppgift tills det bara blev för mycket, det kändes som jag var nere i bottenhållets brunn vilket påverkade träningen negativt.

Men jag har iallafall tagit stor lärdom av allt, fick träffa nya vänner, ny kunskap och en hel del nya erfarenheter. så det känns inte som allt för bortkastad tid  jag saknar att kolla igenom gamla minnen och dela mitt liv med andra.


Mina nya framtidsplaner är att söka en mer praktiskt utbildning och behålla lugnet. Körde dagens pass idag, har tränat i ca 1,5 vecka sedan ca 4 månader tillbaka och det känns extremt skönt! Men idag blev det Axlar och armar

10min promenad som Uppvärmning på löpbandet 7km/h

Militärpress: 7 sets 1-10 reps
Hantellyft -fram: 4 sets 10 reps
Lutande Hantellyft - Sidan: 3 sets 10 reps
Sittande - Backflyes: 4 sets 10 reps

Dips 3 sets 10 reps
Liggande Tricepspress - Z-Stång: 3 sets 10 reps
Tätt bänkpress 4 sets blandning: 6-12 reps

Bicepscurl z - stång: 5 sets 10 reps
Koncentrationscurl: 3 sets 10 reps









Likes

Comments

View tracker

Att tänka på innan man utför en knäböj

Knäböj är en tung övning och har därför plats i fördelningen bland basövningar.
Det finns 5 basövningar, basövningar är direkt översatt från compunds movements och är tunga övningar som aktivera flera muskelgrupper i kroppen.

- Hur utför man en knäböj?
Innan du lyfter skivstången,
1. Så placerar du mitten av skivstången bekvämt på M. Trapezius = (Kappmuskeln /Tjurnacken)
2. Ställer dig i centrum med axelbrett fotfäste med lätt böjda knän och lyfter upp den försiktigt.
När du utför övning på väg ner
1. fyll din bröstkorg med luft, Spänn bukmuskulaturen och behåll en rak rygg medan du har din bröstkorg sträckt och armbågarna under stången (nära så möjligt, vilket hjälp dig att behålla din hållning)
2. Ha en spänd bål, vinkla dina fötter utåt 30-45 grader och placera ut mesta tyngden på hälen(calcaneus).
3. Långsamt och försiktigt med god balans för dina sätesmuskler bakåt samtidigt du håll en rak ryggrad och utspänd buk.
4. Tills du når parallellt eller lägre med höften (pelvis) och knäskål (patella) .
När du utför övningen på väg upp
1. Fortsätt att ha en spänd bål och pusta ut tills du är uppe (som man egentligen bör göra vid varje övning)
2. Driv dig upp med hjälp av höften undertiden du placerar tyngden på hälen.
3. Håll hakan uppe lite grann, så du åtminstone kan kolla framåt under hela övningen.
This is Success, nu har ni läst allt ni behöver göra för att utföra en korrekt knäböj / Benböj = Squat

- Varför utför man denna basövningen?
Det är en effektiv övning som har en väldigt positiv effekt för att stärka bål och bygga stora främre lår.
- Vad händer när man utför en knäböj, vilka muskler aktiveras statiskt och dynamiskt?
Dynamiskt;
Rectus femoris (raka främre lårmuskeln), Rectus abdominis (raka bukmuskulaturen), och Gluteus maximus, medius (sätesmusklerna)
Excentriskt;
Hamstrings (bakre lår muskulaturen)
Statiskt;
Erector Spinae, multifidus, intercostalmusklerna (nedre ryggpartiet), triceps suture (vadmusklerna)
Vad är Dynamisk, Statisk, Excentrisk rörelse?
Dynamisk - När en man utför en övning med rörelse t.ex. biceps curl
Excentrisk - När man utför en övning med motstånd utan kontraktion. t.ex. när du ska sträcka ut armen med motstånd.
Statisk - När man utför en övning utan rörelse t.ex. plankan.

Likes

Comments

Som ni säkert vet så finns det en hel del myter och vilseledande individer inom träningsvärlden. Det är oftast för många får en illusion eller skapar ett påstående för att helt enkelt verka kunnig eller vill tipsa individer för att hjälpa dem, därför finns det både för- och nackdelar angående styrketräning.

Mina tips på internet är att alltid vara källkritisk och läs på!
Här är ett par sidor som jag anser vara trovärdiga och kan hjälpa er att utveckla er enormt inom träningsvärlden
- www.fitnesskolan.se
- www.traningslara.se

Här kommer några punkter på att tänka på när det gäller styrketräning

1. Teknik, vad menar du? Det är många som kör tyngre och slappar med formen i tron om att dem är starkare, bättre än andra, många vill alltid imponera på någon för att de ska kunna känna sig nöjda. Men faktum är om du använder dig av rätt teknik så kommer du utvecklas snabbare, medan den andra killen kanske bl.a. skadar sig eller blir frustrerad för att han inte utvecklas lika väl som de andra.

- Använd dig av strikt form, om du inte vet hur. Så finns det många professionella instruktörer, eller diverse videoklipp. En annan sida som är grym om du vill skapa ett eget träningsprogram eller få en övning instruerad är
- www.dintraning.se

2. Näring, man brukar säga att kosten består av 80% resultatet medan träningen består av 20%
Skippa aldrig en måltid, det är näring som proteiner som reparerar och utvecklar dina muskler under din återhämtnings period. Men hur mycket ska jag äta och när?
Om du inte vill köpa ett kostschema från en nutrionist eller en PT så rekommenderar jag att ni borde följa tallriks modellen.
Exempel på varor med hög proteinhalt; Ägg, Kyckling filé, tonfisk, lax, torsk, nötkött, kvarg, keso,
Exempel på varor med långsamma kolhydrater; Fullkorns bulgur, couscous och quiona, råris
Exempel på varor med effektiva grönsaker; Broccoli, spenat, ärtor, isbergssallad, blomkål, morötter

3. Sömn och vilodagar, som ni kanske vet så återhämtar er kropp som bäst när ni sover eftersom kroppen har mindre arbete för sig och kan slappna av och optimera återhämtningen och att studier att kroppens muskler behöver vila, men hur mycket och till vilka muskler?

Jag använder mig av MINST 24 timmar upp till 48 timmar innan jag tränar mindre muskler som deltoideus (axelpartiet), triceps brachii, biceps brachii, brachiradioalis, brachium (överarm), antebrachium (underarm) soleus (inre vadmuskeln) & grastrocnemius longus & brevis (yttre vadmusklerna)
- ni kanske inte har hört detta men vadmuskeln består av 3 muskler, och kallas i grupp för triceps suture. (på latin)

48 timmar till Pectoralis major/minor (bröstmusklerna), Latissimus dorsi, Erector Spinae, Teres major, Teres minor, infraspinutus, multifidus m.m. och det vill säga är ryggpartiet

72 timmar till större benpartiet & sätesmusklerna, de främsta musklerna som man primärt tänker på när man tränar är
Quadriceps som är en fyrhövdad muskel på främre lår som består av
(Vastus Lateralis, Vastus Intermedius, Vastus medialis och Rectus femoris.)
Hamstrings som är en trehövdad muskel på bakre lår som består av
(Biceps femoris, Semitendinosus, Semimembranosus)
Sätesmusklerna
Gluteus Maximus (större sätesmuskeln), Gluteus Medius (inre sätesmuskeln) och Gluteus Minimus (lilla sätesmuskeln)

Slutsats, för att du ska lyckas med din träning så behöver du uppfylla dessa 3 punkter
* Teknik
* Näring
* Sömn/Vilodagar

Jag hoppas att ni fann detta inlägg intressant och om ni har några frågor som handlar om hälsa och träning eller något relaterat, så var inte rädda att fråga!

Jag har gärna frågestunder!
- Haha, vilket ansiktsuttryck! Hanteln är på 52kg om ni var nyfikna, Good Night!

Likes

Comments

Hejsan!

Är ni intresserade av att gå ner i vikt, bli vältränade eller vara funktionella? LÄS VIDARE..

Just nu erbjuder jag ett special erbjudande just för dig och 14 individer till en försöksgrupp.

Till att förverkliga er vision genom att erbjuda er ett GRATIS (kostschema och träningsschema) värde 1399:- under en 30 dagars period i utbyte mot att försöksgrupperna använder sig av EQ-Shake - valfri smak (från Eqology.No som är ett framgångsrikt företag och känd för sin kvalité) för endast priset av 799:- och Före- och efter bilder.

Efter 30-dagars perioden har passerat, så har ni (försökspersoner) möjlighet att få ett reducerat pris på 950:- för både ett (kost- och träningsprogram) eller antingen välja om ni vill ha ett kostprogram eller träningsprogram för 475:- under en 30 dagars period medan resterande (som inte deltagit i försöksgruppen) betalar 1399:-

Syftet med För- och efter bilder är för att jag ska kunna upplysa och ge möjligheten till fler individer om denna fantastiska produkt!

Känner ni er intresserade på att deltaga eller köpa ett kost/träningsprogram? Kontakta ConnyPalssonPT@Gmail.com!

Med vänliga hälsningar

Conny

Likes

Comments

Tjenare gott folk varit borta ett tag igen har jag märkt. Jag har gjort allt möjligt på hästveda campingplats vid luhrsjön, paddlat kanot, spelat brändboll, spelat fotboll, grillat, sovit, druckit. Jag har haft så otroligt roligt! Men dock har jag inte tränat. Jag kom hem på söndag eftermiddagen, jag var riktigt sliten så jag träffade tjejen och dagen efter så tränade jag och träffade tjejen efteråt eftersom hon har varit i Turkiet i en vecka och vi har inte synts på 1,5 halv. Det kändes bedrövligt! 

Idag blir det väl att ta det lugnt, och få igång hjärnflödet igen. 
Peace! 



Likes

Comments

Tjenare gott folk, sorry för jag inte har gjort ett inlägg på ett bra tag. Men här kommer två videoklipp o lite smått och gott. 

Jag var hos Denize från lör-mån och spelade spel, fotboll och tog det lugnt, det var rätt skoj faktiskt! Men efter helgen så drog jag hem och chillade och stack dagen efter (tisdag) till familjen strand och kollade film, åt lite grillat och tog helt enkelt lugnt där också! Idag så körde jag två pass. Det första var kl 06.30 - 07.50 och det andra 10.00-11.20 jag åt 2dl havregrynsgröt 3 stekta ägg med 1 gula, 1dl av min proteinshake

Men idag ska jag åka iväg och campa i Hästveda till lördag med familjen strand, så jag kommer inte att göra ett inlägg på ett tag ännu en gång. 


Första passet; Lår, Rygg & mage
Lår
Marklyft
Rygg
T-bar 
hantel rodd
Pullups

Mage
Liggande benlyft
bålrotation med viktskiva
Hängande sidoböj
Hängande benlyft
inåt rullning med boll
Knä sittande, crunches med kabel.


Andra passet

Axlar & Armar
Axlar
Sittande axelpress - hantel 10x10
Stående cable flyes 5x12

Biceps & Triceps 10x10
Bicepscurl tätt grepp med z-stång
stående en hands tricepspress (över huvudet)


Orsaken till att jag tränade två gånger är att jag missade måndagspasset eftersom jag lite ur form och hade ätit för lite och jag hade ingen lust alls på tisdagen så jag bestämde mig för att köra två pass på muskler som jag inte hade tränat på länge. Några videoklipp från första passet. Ibland kan det gå lite överstyr, när man väl har kommit igång som själv märker på första klippet. Att det är uppvärmning och lite formkoll eftersom jag har inte kört marklyft på en månad. 

Andra klippet var lite mer Blod, svett och tårar. Hade kört flera sets innan och började ta slut på energi, visste ni att det hjälper att skrika när man tränar? ;p
Ps. Stay Strong



Likes

Comments

Tjenare gott folk! I FÖRRGÅR så chillade jag med mina klasskompisar och en till på stranden i ÅHUS! Vi grillade och tog ett dopp. Senare åkte vi hem till en av klasskompisarna och drack lite, eftersom hennes pappa jobbade för på ett spritbolag så blandade vi några drinkar som var skit goda. Därefter gick vi upp och kollade på Johan glans och åt lite snacks. :)


IGÅR DEN 13 JUNI SÅ TOG MAN STUDENTEN, jag och familjen Strand drog hem till deras ställe och hade ett en grym studentfest, där jag verkligen blev chockad eftersom vissa jag hade bjudit som hade tackat nej vilket jag lite nere för kom dit! Dem hade lurat mig, vilket var ELAKT men samtidigt underbart!

Vi åt en riktigt god grillad middag med suverän dessert, senare på kvällen så drack vi och spelade wii då vi hade grymt roligt, vi satt uppe till klockan 04.30 för vi väntade på en person som skulle komma från stockholm efter en one direction konsert. :)


PEACE! 

Likes

Comments

Tjenare gott folk igår så körde jag lite brändboll med en av min kompisars syrra och hennes klass och deras föräldrar och senare så sköt jag lite luftpistol för nöjets skull och idag tränade jag vilket var för en stund sedan vilket var väldigt intensivt! Om man strävar efter resultat så får man se till att förtjäna dem också! Men nu sitter man här och skriver om en tråkig dag med massor av regn!
Ps. Bilder kommer senare på kvällen. 

Passet
10x10 Stående rodd med skivstång, 70kg
10x10 Vinklad bänkpress, 50kg
Tilläggsövningar: Sittande bröstflyes, stående pullover, pinne med kabeldrag, rodd, rep - högt drag. 


Likes

Comments