Header
View tracker

HEJ PÅ ER UNDERBARA! Det är lördag idag, äntligen helg, skönt! Vi välkomnar helgen med öppna armar, eller hur? Fredagen bjöd som, ni kanske tidigare läst, ett hejdundrande grymt konditions- och benpass och om jag känner det idag. AjAJAJ, säger jag bara. Att vakna upp och knappt kunna gå på grund av att ben och rumpa inte riktigt hänger med i svängarna, mja kanske inte bästa sättet att vakna upp på en lördag haha! Men jag ska försöka gå en del idag för att få lite extra blod genom musklerna!

Idag ska jag få umgås med min finfina Elin. Vi ska planera nästkommande veckor, och göra en och en annan lista om lite småsaker, hih, men mer om det senare! Fick ett mail igår också som jag blev riktigt glad över att få, men det tar vi också lite senare. Nu ska jag trycka i mig lite frukost och sen tar jag dagen därifrån! Hur ser era planer ut för dagen?

Likes

Comments

View tracker

Absolut inte ett skämt! Imorgon kommer jag troligtvis se ut sådär. Efter föreläsningen fick jag som ett energiskott i kroppen. Jag cyklade iväg till gymmet och startade ett skönt intervallpass. Men efter konditionspasset kände jag att jag hade mer att ge, älskar ni inte när man känner att man kan köra på lite till? Så jag kickade igång ett benpass också! Satte mig i fåtöljen när jag kom hem och tror inte jag kommer komma upp något mer idag, haha! Jag är nu helt slut i hela kroppen, för benpasset var verkligen inte ett av de lättare heller!

Konditionspasset
Uppvämning:
5 minuter jogg
Intervall 1: 30 sek löpning, 30 sek vila, 10set
Intervall 2: 20 sek löpning, 20 sek vila, 5set
Nedjogg: 5 minuter jogg/gång

Ben- & rumppass
Knäböj m. stång
: 50kg, 10reps, 2set. 55kg, 10reps, 1set
Utfall m. stång: 20kg, 10reps, 1set. 40kg, 10reps, 2set
Sumomark: 40kg, 10reps, 2set. 50kg, 10reps, 1set. 60kg, 10reps, 1set
Höftlyft i smith: 29kg, 10reps + 10 puls på topp, 1set. 39kg, 10reps + 10 puls på topp, 2set
Kissande hunden med utspark (för att köra slut på hela muskeln): 15reps, 2set

Grymt pass på en ännu grymmare dag - trevlig fredag mina vänner!

Likes

Comments

View tracker

"Det svåra är inte att få folk att börja träna, det svåra är att få folk att fortsätta"

Nu har det varit nyår. Allas nyårslöften om att börja träna har antingen fortsätt, grymt!!, eller så har man redan gett upp, eller kanske kommer ge upp inom de två närmsta månaderna. Forskare säger att nästan 50% av de som börjar träna, slutar inom en period av sex månader. Sex månader. Sex månader är inte mycket, och på sex månader hinner resultat att ske, men självklart inte så pass mycket som resultaten av ett år eller två ger.

Hur gör man då? Med vadå? Ja, med att hålla fokus och motivationen uppe.

Det första som är riktigt riktigt viktigt när det kommer till träning är att ha en hållbar motivation. Vad jag menar med hållbar motivation är att motivationen som du har måste finnas där, och den måste alltid finnas där för att du ska klara av att träna i mer än de där sex månaderna.

Ska vi reda ut vad motivation faktiskt är?

Motivation är alltså riktningen och intensiteten på hur mycket du vill något och hur mycket du är villig att göra det. Det vi läste om förra terminen var just motivation i och med idrott och jag kan säga att det gav mig och min träning en jättestor push, bara av att förstå hur motivation fungerar.

Det där med hållbar motivation, vad var det nu igen?

Hållbar motivation är att du måste ha en motivationsteknik som gör att du alltid klarar av att kämpa och motivera dig själv in i det sista. För att få en hållbar motivation så har jag lite tips:

1. Strukturera upp dina pass - Planera ditt pass, grundligt. Börja med uppvärmning, fortsätt vidare till dina övningar, avsluta med nedvarvning och stretch. Planera även vilka övningar du ska utföra. När man har en plan håller man sig oftast till den, vilket gör det lättare för dig att fortsätta med din plan. Du kan till exempel sitta varje söndag och planera nästkommande veckas träningspass. När ska du vila och inte osv!

2. Stapla upp för/nack-delar med din träning - Hur mår du när du har tränat? Mår du bra/dåligt? Får det dig att känna dig mer trött eller kanske mer pigg om dagarna? Skriv upp vilka fördelar du kan hitta i och med träning och även vilka nackdelar som finns med träning. När du gjort klart listan, kolla igenom den. De positiva aspekterna med träning kommer troligtvis vara fler än de negativa. Läs igenom listan igen. Sätt upp den på väggen om du kan för att alltid bli påmind om att du faktiskt anser att träning har mest fördelar i ditt liv.

3. Sätt upp tydliga mål - Finns det någonting speciellt som du vill göra i och med din träning? När du ska sätta upp mål, sätta både kortsiktiga och långsiktiga mål, och utför din träning utifrån dina mål. Jag har till exempel nu som mål att jag ska göra tjejklassikern, därav motivationen till att träna kondition och öva upp min uthållighet. Kom ihåg att inte sätta för svåra mål!

Hur blir det nu? Är du en av de där 50% som hoppar av träningen efter sex månader, eller är du en av de 50% som fortsätter kämpa när alla gått hem?

Likes

Comments

En ny dag! Idag är det torsdag, en dag kvar innan helg, yay! Idag tog jag sovmorgon till klockan nio. Var ovanligt seg, troligtvis på grund av att jag sällan sover länge, så jag släpade mig fram till mixern, blandade iordning min favoritsmoothie, kröp ner under täcket igen och tog fram Therése Lindgrens bok som jag fortfarande inte hade hunnit med att börja läsa. Men nu har jag redan kommit halvvägs och jag älskar den.

Nu i början av terminen har vi inte sådär massvis att göra i skolan vilket gör att jag kan lägga mer fokus på att bara vara hemma, ta hand om mig själv och TRÄNA. Men idag får träningen vila. Är öm i kroppen från topp till tå, och att träna med träningsvärk säger jag nej till. Men det jag SKA göra idag är att städa lägenheten, gå och hämta en bilnyckel hos mina fina vän så jag kan åka iväg till Marieberg under eftermiddagen/kvällen. Sen har jag även börjat fila på några nya inlägg som jag tror ni kommer vara intresserade av, men de får ni läsa om lite senare! Ha en fin dag <3

Likes

Comments

Hej hopp! Hur har er onsdag varit? Det är ju mitten av veckan så därför blev det att lägga i en till växel nu när halva veckan har gått, vilket resulterade i ett andra pass idag. Rygg stod på schemat idag. Mötte upp Elin och vi traskade tillsammans till gymmet, dock upptäckte vi att det regnade och blåste riktigt mycket menmen, friskt var det i alla fall! Sen hann jag och Elin med att planera helgens planer, en riktig myskväll är vad vi planerar! Ville mest kika in och önska alla en mysig onsdagskväll <3

Ryggpasset
Uppvärmning - Rodd i cable:
15kg, 10 reps, 2set
Rodd i cable: 20kg, 10reps, 1set. 25kg, 10reps, 3set
Axellyft framför m. viktplatta: 5kg, 10reps, 1set. 8kg, 10reps, 3set. 10kg, 5reps, 1set.
Latsdrag: 29kg, 10reps, 3set (mycket fokus på utförandet!)
Bredrodd m. stång: 25kg, 10reps, 4set
Passet avslutades med lite kort fokus på mage!

Är riktigt glad idag. Fått svara på lite mail angående kommande överraskningar som kommer ske och publiceras här på bloggen och dessutom har jag fått strosa runt i mina nya kläder från GIH som i ser ett litet smakprov av på bilden!

Likes

Comments

Man har vissa bloggare man fastnar för, eller hur? Jag har ett antal bloggar som jag besöker varje dag, för att få inspiration och dessutom är jag nyfiken av vad de kan tänkas hitta på härnäst. Dessa två fina tjejer kommer från Nyköping, samma stad som mig, och är två bloggare som har varsin nischadblogg om det som de älskar. Kika in på deras bloggar, kanske är något för dig?

___________________________________________________

Sofia Hagberg. En superhärlig tjej med huvudet i modevärlden. Jag känner Sofia personligen och hon är en riktig toppenperson. Hon har drivit sin blogg sen 2011 är och riktigt duktig på att få med sig och inspirera sina läsare. Sofia publicerar fina bilder på outfits, hennes liv och tipsar sina läsare om många olika produkter som är behövliga för att orka ha ett leende på läpparna under veckans alla dagar. Sofia Hagbergs blogg hittar ni genom att klicka in på länken --> @sofiahagberg

___________________________________________________

Emilija Romaite. En träningstjej som, precis som jag, arbetar på Nordic Wellness och spenderar i stort sätt all sin tid på gymmet. Emilija är tabatainstruktör och lägger sitt bloggfokus på just träning och hälsa. Bloggen har hon drivit sedan 2012. Hennes inlägg handlar ger läsarna tips om riktigt bra övningar, vad de bör fokusera på under träning och hon delar även med sig av goda och hälsosammare recept. Hennes läsare får även följa hur hon strukturerar upp sina dagar för att få det bästa utav dem. TräningsEmilijas blogg hittar ni genom att klicka på den här länken --> @RRomaites

Likes

Comments

Hejhejhej! Hoppas ni fick en ordentligt sömn i natt. Det är en ny dag med så många möjligheter. När jag vaknade idag hoppade jag upp ur sängen, mixade ihop en smoothie, drog på mig löparskorna och sen stack jag ut på en 5km jogg!

Man kan tycka att vädret hindrar en från att komma ut nu i januaritider, men det ligger faktiskt ingen snö på marken (i alla fall i Örebro), det är inte sådär minus 20 grader som det varit vissa vintrar och inte särskilt halt heller för den delen. Finns inga ursäkter, ut och spring!

Löppasset blev lite mer än 5km, och jag är riktigt stolt över mig själv. Visst, jag var tvungen att stanna/gå emellanåt eftersom jag inte alls är vältränad när det kommer till konditionen, men det blev färre och kortare stopp än förra gången jag sprang rundan så helt klart en förbättring! Älskar att se de små förbättringarna i och med träningen. Det är det som motiverar mig och får mig att vilja utmana mig själv.

Nu väntar en härlig dusch och senare ett ryggpass tillsammans med Elin!
Ha en fin dag mina vänner <3

Vill även passa på att tipsa er om att gå in på @fitnessmoa på Facebook och gilla min sida. Där kommer jag publicera mina inlägg för att ni enkelt ska kunna kika in på bloggen. Där kommer det även publiceras en del tävlingar och liknande. Så klicka på länken för att komma direkt till facebooksidan --> länk till @fitnessmoa

Likes

Comments

Ni vet de där underbara passen, de som man känner sig riktigt stark och grym utav? Den härliga känslan fick jag idag när jag rev av ett ben/rumppass på gymmet. ÄR HELNÖJD! Passade på att åka ner vid 13-tiden för att inte behöva slåss om maskinerna på gymmet och vi hade riktigt tur, för det var nästan inga där alls när vi kom, helt perfekt! Passet blev lite mer än en timme långt och jag var helt stum i benen och rumpan efter att träningspasset var slut. Cykelturen hem från gymmet tog lite extra lång tid idag!

Dagens pass med fokus på ben/rumpa

Uppvärmning, knäböj m. stång: 20kg, 20reps, 2set
Knäböj m. stång: 40kg, 10reps, 1set. 50kg,10reps, 3set
Sumomark: 40kg, 10reps, 3set
Utfall m. kettlebell: 10kg, 15reps, 4set
Höftlyft i smith: 29kg, 10reps och 10 puls, 3et. 39kg, 10reps och 10 puls, 1set
Benspark i cable: 7,5kg, 10reps, 2set

Likes

Comments

Do it for you <3

DU är personen som står i vägen för dig själv. Ge dig själv plats, kör ditt eget race och du kommer komma längre än vad du tror!

Likes

Comments

GODMORGON! Eller kanske inte morgon längre, men hej på er i alla fall! Idag fick jag chansen att sova ut, ordentligt. Jag vaknade faktiskt tio minuter i tio och kände mig så otroligt utvilad och pigg, älskar när man vaknar och känner att man är redo för vad dagen har att erbjuda. Tog en tripp till affären för att köpa lite frukost, bland annat ingredienser till en ny energirik smoothie som jag tänkt prova nu i veckan, mums!

Hallon & Banansmoothie

1,5dl vanilj eller naturell yoghurt (jag använder Lindahls kvargyoghurt)
1 banan
1dl frysta hallon
1 dl mjölk

Har börjat älska smoothies. Till frukost, mellanmål, kvällsmål, ja till allt i stort sätt. Så himla gott, fullproppat med goda antioxidanter och dessutom så blir man sådär härligt pigg av någonting kallt! Har ni någon favoritsmoothie ni vill dela med er av?

Likes

Comments