Header

Hej alla fina!

Precis som rubriken lyder tänkte jag slänga in lite tips på podcasts som jag lyssnar på!

Varför? Nja, för att jag tycker att det är ett ganska hett ämne just nu. Det startar nya poddar lite här och där och många redan kända filurer kastar sig även in i podcasts-livet.

När? Jag lyssnar så fort jag får tid över och jag inte gör något. Eller när jag gör något men vill göra något mer! T.ex när jag städar, lagar mat, solar, åker bil, ja hela tiden i stort sätt :-)

Hur? Jag äger en Samsung telefon och har då laddat ner appen CastBox. Välj en Podcast som passar dig och tryck på play.

Som jag nämnde tidigare är det många som hoppar in i poddlivet just nu och det finns därmed extremt stort urval. Därför tänkte jag tipsa er om vilka mina favoriter är just nu :-)

1. I nöd och lyft - Bästa podden! Paret Kalle Zackari Wahlström och Brita Zackari har olika syn på träning. En älskar det och den andra hatar det. De delar med sig av allt inom träning, och lite annat! Fantastiska personligheter om du frågar mig och superhärliga att lyssna på. Mycket skratt.

2. Therese & Zäta - Therese Lindgren (känd från youtube) och hennes kompis Zäta pratar om allt mellan himmel och jord. Bjuder på många olika ämnen och galna historier från deras yngre dagar!

3. Den friska wargen - En podcast av Viktor Frisk och Ida Warg. Varje avsnitt har ett specifikt ämne som är väldigt relevant med tiden för oss ungdomar. Handlar om livet och alla dess frågor.

4. P3 Dokumentär - Dom allra bästa dokumentärerna samlade under ett och samma tak. Man vill bara ha mer mer mer. Allt ifrån händelsen på Utöya till stormen Gudrun. Här har ni verkligheten mina damer och herrar. Hemsk men sann!

5. Styrkelabbet - De tar upp myter, regler, fakta och framförallt frågor alla ställer sig angående träning. Jag har fått en bredare kunskap om träning tack vare podden! *tummen upp*


GLAD FREDAG!!


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

God eftermiddag!

Något jag inte tagit upp i min blogg är panikångest. Jag har panikångest! Varför jag inte skrivit/pratat om det är för att jag inte vet hur jag ska förklara det eller hur folk ska reagera. Alla har någon gång fått panik, t.ex om du går med musik i öronen och en cyklist drar förbi i en jädra fart. Då kan du få panikkänsla. Eller om du sitter framför ratten och måste tvärnita för att ett rådjur springer ut på vägen. Pulsen stiger, hjärtat sitter i halsen och handsvetten kommer, det är panik. Vi får panik för att skydda oss själva från faror, vilket såklart är jättebra! Genom att få panik får vi också en snabbare reaktionsförmåga, kan man säga.

Men när jag kom in till min psykolog första gången bad jag henne att hjälpa mig ta bort dessa känslor. Jag vill aldrig mer känna panik eller ångest. Hon förklarade då allt för mig på ett sätt så att även jag, en vanlig människa som inte är utbildad inom psykologi, förstod. Jag behöver dessa känslor för att överleva, precis som jag skrev innan.

I mitt fall jobbar detta "försvarstänkande" lite för mycket. Min hjärna kan koppla på panik och ångest i situationer som jag inte ska känna mig hotad i. I mataffären, på ett träningspass, på jobbet, i bilen eller i köket. Varför det blir såhär vet jag inte, inte min psykolog heller. Men hur jag ska jobba vidare är att försöka förstå och att känna:

DET ÄR OKEJ ATT FÅ PANIKÅNGEST!

Jag har hamnat i ett sådant läge då jag kan få panikattack när som helst och var som helst. Men i början var det inte riktigt samma. Då fick jag endast panik vid instängda situationer. De situationer som jag kände "jag kan inte ta mig härifrån utan att det blir en konstig stämning som påverkar andra". Som t.ex på möte, hos frisören, på flyg osv! Detta gjorde att jag blev rädd. Jag blev rädd för att det skulle hända igen. Jag blev rädd för att tappa kontrollen och jag blev rädd för att det aldrig skulle gå över.

JAG ÄR RÄDD FÖR ATT VARA RÄDD!

Alla kan känna olika vid panikattacker. Man kan börja svettas, få frossa, känna en kvävningskänsla, ont i magen, illamående, tunnelseende, andnöd, darrningar, svindel, yrsel, tryck över bröstet, domningar eller stickningar, en känsla av att försvinna från verkligheten "depersonalisation". De jag har markerat med tjocktext är det som händer med mig när jag får panikattack. Det här är den värsta känslan jag vet och jag tror det är därför jag inte pratat/skrivit om den förrän nu. Jag vill inte berätta för det är så jobbigt att tänka tillbaka på hur det känns att få panikattack och rädslan att få det igen är ännu starkare.

Att leva med panikångest i det stadiet jag är i är såklart jättejobbigt. Jag lever i en "om-värld". OM jag skulle få panikattack på jobbet vad gör jag då, OM jag skulle fastna i en bilkö hur gör jag för att inte få panikångest, OM jag får besök hemma hur gör jag om jag skulle få panikattack. Jag letar ständigt efter utvägar om panikångesten skulle slå till. Sitter jag på bio måste jag veta närmaste utgång och jag får absolut inte sitta i mitten på raden, utan helst längst ut för att inte störa någon annan om jag skulle få panik och behöva springa ut. Sitter jag på restaurang vill jag gärna även där sitta nära utgången. Mycket om och mycket tvång. Jag vet att jag skapar mig en barriär som är svår att bryta ner men i mitt läge är det bättre med en barriär än att kanske få ångest och inte vara förberedd på en utväg.

Även du som sitter och läser detta och inte känner dig ett dugg träffad, du kan ändå hjälpa till. Genom att bara ha kunskap om vad panikångest är gör oftast att situationen blir lugnare om någon i din närhet skulle få panik. Panik hjälper inte vid panikångest. Därför ger jag dig som inte lider av panikångest detta tips: trygghet och en känsla av lugn hjälper panikångest! <3

Varför jag skriver detta är för JAG VILL INTE SKÄMMAS. Det finns hundra tusentals människor som drabbas av panikångest i Sverige. Unga som gamla, kille som tjej. Ingen av oss ska skämmas, VI SKA HJÄLPAS ÅT!

DET ÄR INGET FEL PÅ MIG, DET ÄR BARA PANIKÅNGEST!


Likes

Comments

Hej på er...igen!

Det va ett tag sen, precis som vanligt! Som ni säkert förstår har jag haft väldigt mycket att stå i. Men just idag och just nu kände jag verkligen för ett skriva ihop ett litet inlägg.

Påsken är förbi och födelsedagen är förbi. 21 år gammal och livet livet rullar på som vanligt. Min födelsedag var jättemysig med många paket och kakor (då jag föredrar kakor före tårta)! Påsken var inte dålig den heller. Jag befann mig på Bjertorp Slott då min farmor fyllde 80år. Så vi bestämde oss för att både fira påsk och hennes födelsedag på slottet. Vi tog även släkt foto på pappas sida inne på slottet. Ska bli väldigt intressant att se vad fotografen fick fram :-)

Lite shopping har jag allt hunnit med också. En almanacka från PersonligAlmanacka som jag designat helt själv. Både utseende och innehåll, perfekt! Nu har jag koll på livet igen typ!

En träningsdagbok har jag också fått hem. Jag valde en enkel av Olga Rönnberg. Lätt att skriva ner både träningspassen och maten under dagen. Kan jag varmt rekommendera! 

Även några sommarplagg har trillat ner i brevlådan. Bland annat en gråa skinnkjolen, som såklart ser betydligt finare ut på! (bild längre ner) 

Nu ska jag kika vidare på youtube. Glöm inte följa mig på instagram: FitnessJHM

Ha deeeeeeeeee


Likes

Comments

Hej på er!

Idag är det tisdag och dagen är fullspäckad. Jag ska packa till flytten, massera en kund, ordna kartan inför Spin of Hope, möta NLT och träna handboll! Phuu, denna dagen bjuder inte på någon vila direkt :-)

Angående Spin of Hope, ni vet väl att på lördag smäller det?!? Igår spräckte vi 400.000kr gränsen! Asså det är helt sjukt, ni är helt fantastiska. 132 lag är anmälda och mer kommer det bli. Telefonen ringer stup i kvarten och pennan glöder! Så jäkla roligt ska det bli :-D

Handbollen då. Jo nu är serien klar och vi hamnade på 2:a plats och ska därmed få kvala till div.1. Kvalet sker i mitten av april tror jag och vi kommer få möta ett Göteborgslag.

Vet att det är dålig uppdatering här men jag har väldigt mycket att stå i! Ni kommer få superfina inlägg om Spin of Hope och After Spin, men även om flytten, så stay tuned!

Kramisar!


Likes

Comments

Godmorgon!
Hoppas ni mår bra idag.  Själv har jag precis varit och tränat bröst och triceps. Ni som följer mig på Instagram vet att jag aldrig tränar bröst. Anledningen är väl för jag anser att jag tränar det så mycket i min vardag och jobb. Vi jobbar alltid framåt och därmed aktiverar vi bröstet. Träningen kändes dock riktigt bra! Till min hjälp hade jag min forna kollega Johan, med honom går det inte mesa...

Resten av dagen så blir det lite jobb på hemmaplan och även lite massage! På kvällen ska jag och mitt gäng planera inför Spin of Hope :-) Nu börjar det närma sig så det är dags och lägga i en växel. Vi ska planera vårt spinningpass som vi ska leda klockan 18:00-19:00!

Det var allt jag hade att skriva just nu! Eller nej, ska åka och köpa flyttkartonger nu! Vi måste redan börja packa ner våra ägodelar :-)

Pusshej :-*

Likes

Comments

Instagram@fitnessjhm