Header

Hej på er!

Idag blir ämnet Enzo. Vem är han? Hur gammal är han? Viken ras? Jag har skrivit ner så mycket jag kan komma på om honom och skulle du ha en ytterligare fråga kan du alltid kommentera så svarar jag mer än gärna.

Vi kan väl börja med att han är en renrasig Siberian Husky och född den 26 april 2017. Jag fick hem honom den 13 Augusti 2017 och då var han ca 15-16 veckor. Han har stamtavla och tävlingsredo och kan även avlas på, men för tillfället tränar vi än på sitt och ligg :-)

Charmen med honom är att han är otroligt smart. Han har redan lärt sig att öppna dörrar och är fantastisk på att luras. Han vet att sitter han vid dörren kommer jag resa på mig och släppa ut honom. Dock gör han ibland en fuling och springer tillbaka till soffan för att han ville ha min plats.

Som ni ser på bilderna nedan älskar han att ligga på rygg. Haha, detta är något som jag tycker är så otroligt gulligt. Kli på magen är en självklarhet i hans vardag. Det ällllllllskar han och det är det minsta han kan få.

Att tänka på! Det är dyrt att skaffa hund. Mycket dyrare än vad jag trodde. Även om jag räknat på det flera flera gånger så blev det ändå dyrare i slutändan. Enzo har fått byta foder några gånger vilket kostat ganska mycket. Sen vill man alltid skämma bort sin lilla gudklimp också. Extra många leksaker, halsband, koppel, säng osv!

En hund kräver även enormt mycket tid. Det är inte bara 3-5 promenader om dagen utan de ska ha mat, lekas med (helst jämt om du frågar Enzo), ut och kissa OFTA (även på nätterna nu i början), ständig koll så han inte biter/äter saker han inte borde, lära honom att vara rumsren. Det är verkligen massor! Tur jag har en mamma som hjälper mig otroligt mycket.

Visst skäller jag på honom ibland när han inte beter sig rätt men han är värd varenda minut av mitt liv. Han är min guldklimp <3


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Gormorgon!

Idag var jag uppe redan 5:30 för att vara på spinning klockan 6:15 på gymmet. Jag trodde inte jag skulle orka något såhär dags på morgonen men det gick faktiskt förvånansvärt bra. Svettig och go efteråt och jag kommer garanterat ha träningsvärk i rumpan och låren imorgon.

Anledningen till att jag var på passet så tidigt var för att granska en instruktör och som vanligt blir jag alltid lika glad varje gång jag möts av så grymma instruktörer som finns på X-Force. Riktigt grymt pass!

Nu är planen att duscha, äta (igen) och rasta lilla Enzo. Eller han är inte så liten längre...han växer så det knakar ärligt talat. Det kommer komma ett inlägg om min skatt i veckan. Lite info, frågor jag ofta får och självklart en bildbomb på honom, för han är ju så söt <3

Ha en trevlig tisdag!


Likes

Comments

Gokväll!

I tidigare inlägg skrev jag om några rörlighetsövningar som jag börjat med då jag är pinsamt stel i hela benen. Här kommer första övningen som jag gör 3 gånger i veckan. Sitta på huk! Det sägs att du ska sitta på huk i 30 minuter om dagen, vilket jag inte tror många procent gör. Jag kan inte ens sitta på huk....! Det var här jag insåg att jag har rörlighetsproblem i höfter och fotleder (alltså inte full ROM=range of motion).

Genom att sitta på huk (och tänka rätt och göra rätt) ökar du rörligheten i höfter och fotleder. Detta vill jag att du ska tänka på när du sitter på huk. Vi börjar nedifrån.

  1. Hela foten ska ha kontakt med marken (gärna utan skor). Börja så brett du behöver och utmana dig sedan och flytta ihop fötterna lite i taget.
  2. Fotlederna ska vara avslappnade för att kunna känna av stretch i vaderna.
  3. Knäna ska vara rakt över fötterna.
  4. Bäckenet ska vara aktiverat vilket leder till en rak fin rygg (ingen ostbåge).
  5. En spänd bål hjälper också till att få till den där fina ryggen.
  6. Axlarna ska vara rullade bakåt.
  7. Avslappnad nacke!

Nu ska du sitta perfekt på huk. Dock är inte detta alltid så lätt som det ser ut. Som jag nämnde innan så kan jag inte ens sitta på huk. Jo visst kan jag men då följer jag knappt några av de 7 punkter jag nämnde ovan. På bilderna nedan ser ni att jag håller i en vikt med händerna (10kg) vilket ger mig mer vikt framåt. Detta gör att jag inte tippar bakåt, vilket är mitt problem. Men tack vare vikten jag håller i kan jag fokusera på alla punkter ovan och sitta korrekt på huk. Det är här jag får starta, och kanske du också?

Processen kommer vara att minska på vikten successivt och samtidigt pressa knäna mycket framåt för att stretcha ut vaderna, som är min största svaghet!

Som jag nämnde tidigare ska du sitta på huk i 30 minuter varje dag. Det kan jag erkänna att jag inte gör men som sagt 3 gånger i veckan försöker jag få till. Dessa 3 gånger sitter jag ungefär i 30 minuter, men inte i sträck. Detta är otroligt påfrestande för oss som inte är vana och inte har full ROM. Jag sitter i allt från 1 minut till 5 minuter i taget, vilar en liten stund och sätter mig sen igen.

Jag hoppas nu att ni tar tag i ert "huk-sittande" och mjukar upp höfter, knän och fotleder. Tänk på hållningen så det inte sker några skador!

Trevlig måndag på er!

<3

Likes

Comments

Contains affiliate links

Hej på er!

Idag startade jag dagen med en stor frukost såklart och sedan tog jag mig till gymmet för ett klockrent benpass. Jag hade faktiskt grym energi trots att jag la mig vid 2 inatt och redan var uppe vid 8. Så skönt!

Mitt pass såg ut såhär:

- LQ (X-Force Leg Quadriceps) drop-set start 80kg
- HLC (X-Force Horizontal Leg Curl) drop-set start 70kg
- LP (X-Force Leg Press) enbens 100kg, båda 180kg
- ADB (Adductor/Abductor) drop-set start 70kg
- Benpress - 80kg 10 x 4
- Raka mark - kettlebell 36kg 10 x 3
- Höftlyft i smith - 60kg 10 x 4
- Donkey kicks - gummiband 10 x 4 per ben
- Gång i sida - gummiband 10m x 3 per ben

Jag avslutade hela passet med 30 minuters stretch och oj vad välbehövligt det var. Jag är så fruktansvärt stel i allt som har med ben att göra. Höftböjare, vader, ljumskar, fram och baksida lår...ja allt! Så nu i höst/vinter är det full fokus på att bygga ben och även blir rörligare i benen. Det är en utmaning!

Det kommer komma ett inlägg med de rörlighetsövningar jag håller på med just nu för benen. Tänkte skriva lite om varje och vad de är bra för etc.

Ha den trolig söndag!


Likes

Comments