Kost & Hälsa

Havregrynsgröt, ceasin protein i smak av salted Carmel från mmsports och frysta bär

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

gravid

Jag försöker att blanda bloggen mellan kost & träning med graviditeten eftersom i slutändan vill jag ju att detta ska bli en " fitness mamma blogg" om man kan säga så? Så jag hoppas ni gillar att jag bloggar om graviditeten också. Jag är just nu i vecka 13 ( 12 +1 ) och risken med missfall har sänkts med 65 procent nu vilket är riktigt skönt att känna. Barnet är 5,5 cm lång och har en tillräckligt stark nacke för att kunna röra på huvudet, visst är det coolt? Det står även i min gravid app att det barnet börjar uppfatta ljud nu, även om öronen inte är färdigutvecklade så tror dom att barnet uppfattar med hjälp av receptorer i huden som tar upp vibrationer. Mina humörsvängningar är rätt under kontroll tycker jag, jag har typ varit ledsen en dag över att jag inte kunde gymma haha, sen annars har jag bara varit mig själv och glad, vilket jag tackar för.
har inte gått upp så mycket i vikt heller och jag har inte heller fått någon kula, det gör inte mig någonting. får ta sin tid, kommer när det kommer helt enkelt.

Det som jag ser mest fram emot nu är att få reda på könet som vi får den 12 juni, inte så långt kvar i alla fall!
Sen få flytta in i nya lägenheten och börja inreda med en massa nya fräscha saker och det sker vid 1 juli.
Jag hoppas tiden går fort så man inte behöver länga så otroligt tills sommaren och allt roligt som faktiskt händer!
Sen så självklart längtar jag ju tills barnet har kommit och jag kan börja med min resa emot mig dröm kropp igen, för det kommer bli så otroligt roligt och spännande!


Likes

Comments

Kost & Hälsa

igår hittade jag på en tjejs instagram där hon hade lagt upp en bild på en väldigt smal tjej och skrivit att det var hennes inspiration till att vilja se ut. sånt kan jag absolut förstå om man har ett ideal i huvudet " såhär vill jag se ut" för det har alla. Men det som fick mig att reagera och bli förbannad var att hon fick en fråga hur många kaloier hon åt om dagen och då skrev hon att hon åt 1000 kaloier om dagen och gick både på periodisk fasta, och hon tränade minst 2-3 gånger om dagen alltså cardio på tom mage, styrketräning och sen cardio. Hon hade rätt många följare på sin instagram och uppmanade alltså folk att testa den här " dieten" för det funderade så bra. Det många människor inte förstår är att vi förbränner kalorier medan vi sover, jobbar, sitter still, går ja hela tiden. Ska man då äta 1000 kaloier och sen träna cardio 2 gånger och sen styrketräning så helt ligger man helt plötlisgt på underskott och bad som händer med kroppen då är att den går in i svält, den börjar bryta ner dina muskler och den kroppen kanske går ner i början något kilo men sen kommer den börja spara allt du får och nu börjar du lägga på dig vikt igen. helt plötsligt är du tillbaka på ruta 1 plus att du kanske har gått upp något kilo extra som du inte räknade med.
Jag skulle aldrig uppmana NÅGON att äta såhär, det är inte hälsosamt och i långa loppet så bryter du bara ner din kropp och bygger inte upp den någonting alls. Då rekommenderar jag hellre att man väger upp sin mat, tar reda på lite fakta om hur mycket JUST din kropp behöver och sen lagar man mat efter det. Men man kan äta 2000 kalorier och fordrande gå ner i vikt, tänk på hur mycket ni rör er för att gå ner i vikt, då lär man även äta.

Man skulle kunna diskutera detta i all evighet, för det finns så många " dieter" som är ohälsosamma, som många testar för som är desperata för att få resultat.
Den ända diet jag kör på nu när jag inte går på nå tävlings diet, det är If it fit my Marcos. Det menas med att det som passar in i mitt kaloriintag det äter jag. Om jag har 2000 att äta, då lägger jag in all mat i fitnesspal för att se så att allt passar. Det tycker jag fungerar bäst så länge man ser att intaget går ihop utan att du har överskridit så då är det bara att äta.

Likes

Comments

Kost & Hälsa

Stå i planka och hoppa i sär med fötterna, gör detta 15 gånger

ställ dig i plank position igen och sen tar du upp ena benet och gör 15 stycken sen byter du ben, precis som hon gör på bilden.

Lägg dig i sidoplanka och böj benet emot din armbåge, en jäkla bra twist för din core!

Tillbaka till plankan igen, men du ska du upp med ena foten i luften oh stå så i 30 sekunder och sen ska du byta ben

För att göra det lite svårare ta ut ena handen och kör 30 sekunder igen på varje ben.


Detta är perfekt träning för din mage och din core för er som vill förbättra er hållning och få en snyggare mage till sommaren!

Likes

Comments

Kost & Hälsa

Många tror att " skinny" är exakt samma som att vara "fit" och jag tänkte visa er en skillnad. Till vänster ser ni en victoria secret modell och till höger ser ni en fitness modell. Jag tycker man ser en ganska tydlig skillnad mellan dessa två modeller. jag tycker att hon till vänster inte har en " hälsosam form" överhuvudtaget, snarare att det ser ut som hon inte har fått tillräckligt med näring och har svält sig för att få den där formen. Jag vet att många ser upp till victoria secret modeller, men jag förstår ärligt inte varför? Jag vill hellre ha vara fit och ha kurvor, för det är kvinnligt och det är vackert tycker jag. Är det inte snyggare att se hälsosam ut? att se ut som att man faktiskt mår bra och har en välmående kropp också? Jag tränar inte för att bli " smal" jag tränar för att få en kropp som jag trivs i och mår bra i. Vill att alla som strävar efter att vara " skinny" ska stanna upp och tänka lite, är det verkligen värt att svälta för en sån form, när man faktiskt kan träna sig till en " fitness" form som ser mer hälsosam ut? vad tycker ni?

Likes

Comments

gravid, Allmänt

Tisdag och tillbaka på jobbet igen, jag hade gärna haft mer ledighet men får de från ljusa sidan det är snart helg igen. Påsken började ju inge bra som sagt hamna på akuten och jag var helt väck, kunde inte ens tala. Läskigt som tusan men tur att det gick bra tillslut. Sen på fredagen så åkte vi till mina släktingar på kalas på dagen och sen på kvällen så åt vi påsk middag men en twist, la till Skagen toast, vitlöksbröd och lite små och gott som vi vela ha. Sen lördagen fotade jag Frida och hennes hästar på dagen och sen var det påsk mat hos C på efter middagen. Tog det ganska lugnt efter de, blev en filmkväll. Söndagen var det kalas igen hos C och sen så på kvällen umgicks vi med våra vänner, åt lite gott och kollade på en film ihop. Måndagen spenderade vi i Uppsala tillsammans med våra vänner, åt på tacco bar och handlade på new yorker. kom hem med två bh-ar, kan visa upp dom sen.
Vart en okej påsk även om jag hade önskat att ja hade kunnat mått lite bättre, men men det är som det är.

Jag kliver in i vecka 12 idag också, så idag är lillen 4 cm lång och nu kan lillen le, suga på tummen, rynka på pannan. Vecka 12 då är den " största " risken för missfall över, men det finns ja såklart fortfarande en risk, men den har minskat. Vilket känns så skönt att slippa gå och tänka på den stora risken.

Likes

Comments