Kost & Hälsa

Godmorgon solstrålar!
Tänkte passa på och visa lite av vad jag åt igår, till mellis blev det en ananas smoothie som vi gjorde på 1 banan och ett paket ananas och sen bara lite vatten, behöver inte vara så komplicerat. sen åt vi kött och potatis klyftor tillsammans med kvarg såserna och mängder med sallad. Avslutade min kväll med en protein bar och sen en massa melon, sååå gott.
Idag är det halvdag på jobbet i allafall och sen får vi hem för midsommar. Vad ska ni hitta på? Några planer?
Vi ska till en killkompis och grilla ett gäng, så jag tänkte handla lite alkoholfritt vin och en massa go mat som vi kan ha till grillningen. kommer bli helt perfekt, älskar midsommar och sommar överhuvudtaget. Hoppas vädret vill vara med oss också haha.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

gravid

Godmorgon solstrålar!
Igår så gick jag hem från jobbet runt 11 tiden för att jag mådde så otroligt dåligt, kunde inte fokusera en enda minut på mitt arbete utan behövde verkligen hem och vila, så jag sov från 11 till strax efter 6 på kvällen. Därav inge bloggande eller nå svar på kommentarer. Jag är hemma även idag för att jag kände mig inte tillräckligt pigg idag heller, men får man vila lite är jag nog snart på plats igen sen.

Jag tänkte ta upp något idag som jag verkligen inte tycker är okej och det är att kalla någon tjock. I mitt fall är det såhär jag vet att jag är gravid och min mage växer och nej det är egentligen inte konstigt. Men när någon säger att du börjar bli större än vad du vanligtvis har sett ut, så blir man ju sårad right? Det är inte direkt så jag hoppar av glädje för att ha en gravid kropp utan snarare tvärt om. Jag har läst jätte många tjejers inlägg på instagram där dom säger samma sak. Man trivs inte med att gå upp i vikt, även om man vet att det är bara tillfälligt men man saknar ju sin vanliga form mer än någonsin när man lägger på sig på det här sättet. MEN i alla fall jag fick höra en person säga att vi är ju gjorde för att bli feta för det är vi som bär barnet? sorry men för mig är det BULLSHIT. Ingen är värd att få höra att dom är tjock, mullig, fet, what so ever för varför ska man döma någon annans kropp? Tänk om den personen trivs väldigt bra i sin kropp och sen får den massa negativa kommentarer, vad tror ni händer då? jo personen blir sårad och tycker inte längre om sin egna kropp. Jag tycker man ska vara glad över hur man ser ut och är det något man känner sig missnöjd över så går det att jobba på. Känner man att man exempelvis vill gå ner eller upp i vikt och man har ingen koll på vad man ska göra eller äta då pratar man med någon som vet och får lite hjälp på traven. Men att kalla någon tjock NEJ ge upp. Allas kroppsform är vackra oavsett hur man väljer att se ut. Viktigt att alla förstår de tycker jag., och i mitt fall nej det är inte okej att kalla en gravid kvinna tjock, för jag är inte tjock jag har en bebis i magen. Den växer och så kommer min kropp göra tills den är ute.

Likes

Comments

Kost & Hälsa

Gick hem över lunchen och slängde ihop en kyckling sallad med lite keso, oliver, bladspenat och gurka. Perfekt för mig som inte kan få i mig så jätte mycket. Jag har alltid gillat att äta små mål men flera gånger, äter hellre 4-5 gånger om dagen men i små mängder och lika nu när jag är gravid. Jag äter när jag är hungrig och jag vägrar äta om jag inte känner att nu behöver jag ha något. Blir så förbannad på människor som säger åt mig att jag måste " tvinga" i mig mat eftersom jag är gravid och då ska man tydligen göra det? låter inte ens rimligt i min värld. Har även fått frågor varför jag inte äter typ vitt bröd,kex, godis, ja allt som är enkelt att få i sig när man är gravid. speciellt eftersom vi har lätt för att bli illamående och få halsbränna. Men jag känner såhär, jag var nyttig och körde sund kost innan jag blev gravid så varför ska det förändras? Absolut kan man unna sig något ibland, men varje dag? behöver min kropp det? nej verkligen inte. Jag älskar nyttig mat och träning, det kommer inte förändras bara för att jag blev gravid. Jag äter gräna gröt med protein, hårtbröd med keso, kvarg, propud, sallader i mängder, ägg och ja det vanliga! En vanlig hälsosam kost helt enkelt.

Likes

Comments

Kost & Hälsa

Efter en super mysig söndags frukost ute på balkongen så åkte vi till gymmet och körde ett riktigt svettigt benpass. passa på att köra cardio också för att få igång min kropp ordentlig! Sen följde jag med mamma och shoppa lite saker som hon skulle ha och så passade ja på köpa en is latte eftersom de är min favorit dryck. Nu är jag hemma igen och ska ta en dusch och börja fixa lite matlådor så man har något att äta till veckan. Det bästa är att veckan som kommer är en kort vecka sen är det midsommar!!! Gud va jag längtar efter en mysig midsommar middag med vänner, låter underbart tycker jag hihi!

Likes

Comments

Kost & Hälsa, gravid

Igår skrev jag om att jag saknade att kunna dieta under graviditeten och något mer jag erkligen saknar är att kunna dricka vita monster och nocco. Jag har sagt åt C att köpa hem en platta av varje så när jag äntligen får dricka igen då kommer jag träna och dricka monster igen och vara riktigt nöjd! Ni som är/ har varit gravid är de något ni saknar/ saknade? Kul att veta vad andra människor vetkligen saknar under sin graviditet!

Likes

Comments

Kost & Hälsa

Gud vad jag saknar att dieta! Är jag knäpp? Antagligen eftersom jag saknar det så mycket.
Jag tycker det är så coolt hur vi själva kan styra våra kroppar så pass mycket att man kan förändra den såhär genom att äta annorlunda. Att se vecka till vecka hur kroppen tajtar åt sig bara för att man väljer att tänka lite extra på vad man stoppar i sig.
Det som är tragiskt är att många tror att en diet
går ut på att äta mindre och nästan svälta sig själv.
Att det räcker med att bara äta sallad och dessutom en liten sallad eftersom du dietar. En diet går absolut inte ut på att äta mindre mat. Utan det handlar om att ha mer koll på vad man stoppar i sig. om du har 2000 kalorier på en dag som du ska äta så kanske du ska dela ut protein, kolhydraterna och fettet jämt över dagen och kanske försöka tänka på att man inte får i sig mer än vad man behöver. Därför man väger maten och lägger in i myfitnesspal eller någon annan app för att man ska se att det man äter fungerar för kroppen helt enkelt.

Jag kommer gå på en diet så fort jag har fått mitt barn och det är för att jag vill väga upp maten igen och ha mer koll. Jag kan tycka det är otroligt skönt att ha ett hm vad man äter istället för bara chansa om om man får i sig tillräckligt. Sen stoppar inte graviditeten mig direkt att äta nyttigt utan det gör jag, eftersom kroppen mår inte så bra av att äta skräp. Jag läste någonstans att desto mer Socker du äter under en graviditet desto större blir ditt barn eftersom barnet också får socker i sig. känns väldigt dumt då att vräcka i sig socker om barnet också kommer få i sig det kan jag tycka. Så därför försöker jag tänka på vad jag äter även om graviditeten men inte så pass att de övergår i en diet. utan jag äter när jag vill, hur jag vill och vad ja vill och det brukar oftast bli något nyttigt eftersom jag är så pass van att bara äta nyttigt innan. Inga cravings har jag haft heller utan jag känner att allt är under kontroll. Det ända jag märker av är hormonerna att jag grinar lättare än vanligt men de kan jag nog stå ut med haha!

Likes

Comments

Kost & Hälsa

Har ni testat den här nyttigare chokladen ifrån nick's? om inte då tycker jag verkligen ni ska ta och göra det! Jag tycker det är ett mycket bättre alternativ och jag är kär i den!

Mjölk chokladen

Låt oss vara överens om att underbar, krämig, mjölkchoklad är något av det godaste som finns. Men vanlig mjölkchoklad har alldeles för mycket socker, ofta mer än halva innehållet.

Därför gjorde vi vår egen mjölkchoklad, helt utan tillsatt socker och med en smak som vi tycker är ännu bättre än ”vanlig mjölkchoklad”. Hur kan det vara möjligt? Anledningen, tror vi, är de noga utvalda ingredienser som vi själva älskar och alltid kan stå för.

För dig som är LCHF'are, GI-entusiast eller diabetiker är vår mjölkchoklad toppen, eftersom den har låg påverkan på blodsockret.

Mörk choklad

Våra smakrika, noga utvalda, kakaobönor får tala för sig själv. Inga konstigheter. Inget tillsatt socker.

Att kakao är ett superfood är allmänt känt och dess hälsofördelar marknadsförs brett. Våra konkurrenter ”glömmer” dock gärna att deras mörka choklad innehåller 30% tillsatt socker. I vanlig mörk choklad är nämligen nästan allt som inte är kakao socker. Här skiljer vi oss från mängden med bara 0.8% sockerinnehåll (från råvarorna).

För dig som är LCHF'are, GI-entusiast eller diabetiker är vår mörka choklad idealisk, eftersom den knappt påverkar blodsockret över huvud taget.


Vår fylliga sötma kommer från söta fibrer samt ett extrakt från växtriket (närmare bestämt Steviaplantan). Vi använder också en ingrediens som finns naturligt i exempelvis päron och vindruvor (Erytritol). Dessa söta ingredienser innehåller i princip inga kalorier och ger inte en blodsockerpåverkan som vanligt socker gör.
Vi använder också en noga utvald, naturlig, vaniljarom eftersom denna ger en viss sötma och samtidigt förhöjer smaken av kakaobönorna.


Likes

Comments