Hej på er! Idag tänkte jag dela med mig av 7 olika dieter. Om ni vill att vi provar någon av dessa dieter i en vecka och skriver hur vi äter och mår under veckan så ta och kommentera det!

LCHF, lågkolhydratkost

LCHF går ut på att utesluta kolhydrater och istället äta sig mätt på feta mejeriprodukter, kött, fisk och grönsaker som växer ovanför jorden. Frukt räknas även som godis. Man undviker kolhydrater i alla former. Men LCHF-arna är långt från eniga. Vissa äter inga kolhydrater medans vissa äter lite bröd och potatis.

GI-metoden
GI-metoden går att på att äta regelbundet och nyttigt för att balansera sitt blodsocker och insulinproduktion. Man äter kyckling, feta fiskar, olika färsrätter, grönsaker och kolhydrater av bra kvalitet. Man undviker vitt ris, pasta, vitt bröd, potatis och socker.

Nordisk kost

Det går ut på att äta runt 2200 kalorier om dagen i form av nordiska grönsaker och rotfrukter, bär, feta fiskar, kyckling, korv, kött, fullkorn av havre, korn och råg, rapsolja och margarin. Man undviker vitt ris, vitt mjöl och vitt socker.


Medelhavsmat

Går ut på att äta så varierat som möjligt med tonvikten på frukt och grönt, bär, bönor och linser, pasta, feta fiskar och oliv- och rapsolja. Man undviker nästan ingenting men äter inte för mycket godis, vitt ris, vitt mjöl och vitt socker.


Hjärnkoll på maten

Det går ut på att ställa om hjärnans belöningssystem så att det inte lurar oss att äta skräpmat. Man ska laga maten från grunden och satsa på att äta kött från betande djur, feta fiskar, ägg, färgrika grönsaker, helkorn och ett måttligt intag av smör och annat mättat fett. Även här undviker man vitt mjöl, vitt ris, pasta, vitt socker och margarin.


ISO-dieten

ISO-dieten går ut på att äta mat som ger lång mättnadskänsla och endast 1600 kalorier om dagen med en tredjedel an detta: kolhydrater och fett. Magert kött, fisk, kyckling, bär, frukt, grönsaker och baljväxter. Man undviker Vitt ris, socker, bröd, pasta och annat som innehåller gluten.


Ferry food

Det går ut på att äta fisk, kött, nötter, osockrade bär, feta mejeriprodukter och grönsaker som växer ovan jord, till exempel avokado, grönsallad, broccoli och blomkål. Man undviker vitt ris, pasta, vitt socker, vitt bröd och potatis.

Kommentera gärna vad ni vill se på bloggen!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Ett mål är något utav det viktigaste att ha när man ska börja träna, ett mål kan t`ex vara att få bättre kondition, få fastare kropp eller att man ska orka träna varje dag i en månad. Det kommer att bli lättare för er som inte gillar att träna om ni har ett mål. För då har man någonting att sträva efter, och man vill inte ge upp innan man har nått sitt mål. Mitt mål är att försöka sluta att äta godis och andra onyttiga saker helt. Men man måste självklart inte ha ett mål men det kommer att bli både lättare och roligare.  // Clara

Likes

Comments

Välkommen till en blogg om kost, hälsa och träning.

Vi är tre tjejer som är väldigt intresserade utav allt som har med hälsa och göra. Om ni läser denna bloggen så kommer ni att få se massa nya recept, ni kommer lära er om hur ni ska äta rätt och få ett nyttigare liv. Vi kommer prova dieter och skriva vad vi tycker om dem och om vi tipsar dem eller ej. Ni kommer få lära er om hur ni ska sätta upp mål för er själva, och hur man kan få inspiration till att börja träna och äta rätt. Vi kommer tipsa om träningskläder som vi själva gillar, men glöm inte att man behöver inget gym och snygga träningskläder, det enda du behöver för ett nyttigare liv är dig själv, ett mål och lite motivation.

Likes

Comments