Postad i: Fitness, Hälsa

Vad kan man säga? Det bränner, skakar och känns. När bilden togs att jag precis fällt några tårar. Herre jäklar vad detta benpass kändes. Men lika glad var jag för det. Snacka om endorfinrus. Blandade mellan låg-och högreps samt vikterna. Detta gav. Har nu också fått i mig matlådan; ris, torsk och broccoli. Enkelt och gott. Var riktigt hungrig efter detta pass. Halva veckan på första dietveckan har gått och än så länge går det bra, men som sagt det har ju bara gått 4 dagar, haha. Suget efter diverse godsaker kommer väl.

Resten utav denna torsdagskväll kommer bli lugn. Ska försöka uppbåda lite motivation till att sätta mig och skriva på gymnasiearbetet, som ska vara klart om 15 dagar... Har dock bara slutsats och sammanfattning kvar, men ändå, kommer ju inte ha tid att sitta med det varje dag. Så måste verkligen sitta med det nu när jag har tid över. Bara det att motivationen är ju verkligen i bott. Som den har varit länge nu, när det kommit till skolan.

Men hallå, hur underbart har inte vädret varit idag eller?! Helt underbart ju. Stod i solen, i lä, förut på lunchen och det brände ju till och med då. Känns ju att våren verkligen är på väg nu. ÄNTLIGEN. Är verkligen ingen vintermänniska. Är alltid så deppig på hösten/vintern, medan på sommaren är jag på topp. Kanske många som är som mig på den fronten?

Ne nu ska jag uppbåda lite energi och motivation.

Ha en fortsatt fin torsdag!

Kram E

Front squats 6 set x 16-10 reps

Oblique lying one leg press 4 set x 16- 12 reps (vardera ben)

Leg press 8 set x 25-8 reps

One leg, leg curls 4 set x 16-10 reps

Hack-squats 6 set x 16-10 reps

Cable squats 4 set x 20-16 reps

Leg extensions 5 set x 20-10 reps


Plank with weight plate 1 set x 1 min 20 secs


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Postad i: Allmänt

Jag och lillebror

Avslutningen i 9.an. 58 kg.

Lagfoto, början av september (6:e) 2014. 56 kg. Börjat träna på gym, men äter fortfarande sallad +kyckling, fisk, kött

Turkiet sommaren 2015, 65 kg. Äter fortfarande sallad +kyckling, fisk, kött. Ämnesomsättningen har börjat bli dålig. Tränar också gym och fotboll under denna tiden.

Sommaren 2016... Jag har nu börjat äta kolhydrater igen. Äter även glass, naturgodis osv. Men bara ibland och inte hela tiden som förr (och inte just nu då det är diet.). Ligger runt 55-57 kg.

Slutet av sommaren runt sep-okt.

Julen 2016 - Älskar JULMAT

IDAG-MARS 2017. Starkar, gladare men framförallt friskare. En friskare tänk och en friskare kropp.

Ända sedan sexårs ålder har jag spelat fotboll. Det började med att mamma tog med mig tull Edsvära för att prova på en gång, och efter den träningen fastnade jag. Men det är inte min fotbollshistoria jag ska prata om utan det är hur mitt förhållande till träning och mat har sett ut under årens gång.

Jag har alltid varit aktiv av mig, både på skolrasterna och fritiden. Under min yngre år spelade jag fotboll, tennis, red, dansa, sköt luftgevär. Men tillslut när jag började bli lite äldre blev det bara fotboll. Maten under denna tiden var mammas mat och kakor, godis, tårtor osv på kalas och helger. Detta mådde jag bra av att äta under åldern mellan 6-13. Men sedan när man kom upp på högstadiet och rasterna inte var lika aktiva och man fortfarande åt lika mycket mat som sötsaker, samt att man nu började utvecklas i kroppen. Detta gjorde att jag snabbt gick upp i vikt, och detta ledde till att jag började må mer och mer dåligt. Jag kände mig tjock... På grund av detta började jag äta mindre och mindre och träna mer och mer, under denna tiden var det bara löpning och fotboll ( mellan 7-8.an på högstadiet). Tillslut åt jag inget alls. Jag kände mig inte hungrig, men ändå hade jag energi till att träna. Detta ledde slutligen till anorexia. Jag låste in mig på toaletten till alla klasskamrater gått och satt sedan i korridoren och väntade på att nästa lektion skulle börja. Hemma satt jag och petade i maten tills alla ätit upp och gått ifrån bordet. Då gick jag antingen och gav katterna min mat eller så slängde jag den i soporna.

Så här höll det på i ett par år. Hittade ingen bild tyvärr under denna tiden. Tyckte inte om att bli fotograferad och tog aldrig bilder på mig själv. I mitten av nian, så kollapsa jag. Jag skulle resa mig från bänken med mina grejer och gå upp till skåpet för att lämna dem och gå och låsa in mig på toaletten igen (det var lunchdags). Bara det att så fort jag reser mig och svartnar det. Vad som händer efter det har jag fått berättat för mig. Jag vaknar sedan upp i Skövde, med Mamma och min kompis Linnea sittandes vid ena sidan om mig. Bleka i ansiktena och med oroliga uttryck. När läkaren varit inne och förklarat allt, så sov jag lite. Efter denna kollaps så började jag äta, mamma och skolan var stenhårda med att jag skulle äta. Visst jag åt men jag gick till toan lika fort efter... och jag ni kan nog förstå vad jag gjorde. Men detta märkte mamma och pappa av ganska fort, så vi skaffade hjälp som gjorde att jag kom ur detta. Jag började äta igen men inget godis förutom choklad och inga anda sötsaker och som många andra tjejer var jag rädd för KOLHYDRATER. Jag åt bara kött, fisk, kyckling och sallad. Det var också under den här tiden jag började intressera mig mer för styrketräning. Läste på mycket om det, hur man skulle äta, tekniker, övningar osv. Tyckte det lät kul, men det där med att äta potatis osv var nej nej. Men att jag bara åt det som jag åt och nu även (igen) choklad i mängder, gick jag upp fort i vikt igen. Men var noga med att inte gå över 58 kg. ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. Efter att bara ätit sallad +kyckling, fisk, kött i ett par år, så stoppades min ämnesomsättning upp och det jag åt la jag på mig istället. Under den resan i Turkiet 2015 vägde jag runt 65 kg. Och jag kunde såklart inte förstå hur detta kunde vara möjligt. Då jag tränade på gymmet 5 dagar/veckan, fotboll 3-4 dagar/vecka samt sprang varje dag. Var en riktigt löpnisse förr. Men det var bara det att jag hade inga vilodagar och kroppen fick inte i sig sin energi för att orka jobba. Utan allt jag åt behövde den ha. Men 2016... Äntligen... fattade jag att man är tvungen att äta kolhydrater. Jag började äta och jag tränade som förr, men hade mer energi nu så orkade lyfta mer, göra mer. Bara denna lilla förändringen gjorde att jag mår och ser ut som jag gör idag. Jag mår bättre, är gladare och känner mig friskare och starkare än aldrig förr. Har inga planer på att hamna tillbaks i det träsket igen. Det sägs ju att man bara blir klokare ju äldre man blir.

Men för er där ute som är just nu i samma situation som jag var i... Ät. Det gör er inte "tjockare" och att äta mycket men rätt och samtidigt lyfta vikter kommer inte göra att ni ser ut som män. Vilket jag också trodde först. Mat är inte farligt. Men det är just det ordet MAT. Det jag menar med mat, den mat som är lagad bra naturliga samt hälsosamma råvaror. Sedan har man ju all den där snabbmaten, som man kan unna sig någon gång ibland men inte jämt. Det är just den där snabbmaten som leder till olika hjärt-och kärlsjukdomar osv. Kom lite off topic nu. Men men.

Hoppas detta inlägg fick er att lära känna mig lite mer och uppmuntra er till att inte göra samma "misstag" som jag gjorde för min hälsa. :)

Kram E

Likes

Comments

Postad i: Mode

Hur snygga är inte dessa?! Fick reda på utav mamma när jag kom hem att jag hade fått ett paket och att det stod på mitt rum. Jag visste ju var det var så släppte allt i hallen och skyndade mig in i rummet för att få se mina godingar. De sitter som en smäck och är grymt sköna. Ni hittar dem på Nikes hemsida. Sitter med dem vita på mig redan nu. Dem ska jag ha på studenten hade jag tänkt, så kommer gå in dem här hemma och på gymmet. Men kommer ej att använda dem ute inna studentdagen. De gröna däremot... kommer jag börja använda redan imorgon, haha, eller ikväll om jag åker någonstans. Men ja, jag är kär i dem.

STRLK: Jag har storlek 36.5 på båda.

MODELL: Nike Air Presto

Likes

Comments

Postad i: Hälsa, Fitness, Mat & Recept

​Är nu klar med mina 7 matlådor, innehållande torskfilé, jasminris och broccoli. Gott och enkelt. Riset och broccolin kokade på spisen och torsken la jag i ugnen på bakplåtspapper, med citronpeppar på. Detta kommer allt att smaka. En och en halv timme kvar tills jag får smälla i mig först lådan, längtar ju redan. Luktade så otroligt gott från ugnen medan de låg där. 

Likes

Comments

Postad i: Fitness, Hälsa

God förmiddag godingar! Är nu i skolan och första lektionen, matte, är nu över. Har kemiprov nu om 15 min, så är lite små-nervös. Var på gymmet imorse för att få dagens träning gjord. Cardio & axlar stod på schemat. Prövade även på en ny övning för axlarna, den brände kan jag lova. Den ligger ute på min instagram @fitnessby_elin , om ni vill ha lite inspiration till era axelpass. Började med tabata intervaller innan jag gick på vikterna. En utav de bättre axelpassen.

Tabata intervalls

Cable upper press 4 set x 15-12 reps (video på instagram)

Cable side raises 4 set x 12-10 reps (vardera arm)

Cable front raises 4 set x 12-10 reps

Side raises with dumbbells 4 set x 16-12 reps

Laying front raises with barbell 3 set x 12 reps

Shoulder lifts with kettlebells 3 set x 16 reps

2 min plankan

Likes

Comments

Postad i: Fitness, Hälsa

Hej godingar! Hur mår ni denna tisdag (som snart är över)?

Jag mår lite bättre. Har nog kommit i underfund med varför jag har så ont i huvudet konstant. Därför att jag anstränger mina ögon så mycket när jag läser osv... Jag behöver läsglasögon. Så sitter just nu med min pappas (fula) på mig och huvudvärken har släppt lite.

Idag hade jag bara en lektion som började 13:30, som det var matteprov på. Så passade på att träna innan det. Blev rygg, biceps och mage. Avslutade även med lite cardio. Är ju faktiskt på diet nu, haha. Har sådan sjuk träningsvärk i ben och rumpa efter gårdagens träningspass, så att gå uppför i 40 minuter kändes ska jag säga. Var klar med träningen någon gång efter tolv, hoppade då in i duschen och satte mig sedan ner efter det i en utav sofforna på gymmet och åt min lunchlåda (som ni har lite längre ner). Lade även upp lite videos på min Instagram @fitnessby_elin, på bra övningar för lats:en samt en för absen. Ni borde checka in dem. Nu under dieten är jag noga med att verkligen få mig tillräckligt med vatten (drack lite dåligt förr), samt fetter, kolhydrater, proteiner, mineraler och vitaminer. För att min kropp ska må bra och känna sig pigg fast intaget inte är lika stort som innan. Har även köpt hem broccoli, torsk, kycklingfilé och fullkornsris, som mina matlådor ska bestå av de kommande dagarna. Sista matlådan med ris, kyckling och haricots verts tar jag imorgon till lunch, så imorgon kväll blir det matlådefix igen.

Behövde även hinna förbi Specsavers innan provet så satt inte kvar så länge på gymmet. Behövde boka tid för synundersökning, för att se hur starka läsglasögon jag behöver ha och om det är något mer fel osv. Detta ska jag göra på måndag kl tre. Tjoohoo....


Behöver även lite tips och hjälp från er läsare! Har planer på att ändra om lite här på bloggen. Vad vill ni se mer av/läsa om/vet mer om? Kommentera nedanför, skulle bli så glad och tacksam för era idéer och tips!

Kram E


// Hi lovelies! How are you this Tuesday (which will soon be over)?


I feel a little better today. I've been in figured out why I have so much pain in my head constantly. Because I strain my eyes so much when I read, etc ... I need reading glasses. So sitting right now with my dad's (ugly) at me and headache have released little.

Today I had one lesson that began at 13:30, and it was a math test on that lesson. So took the opportunity to get my workout in before it. Back, biceps and abs was on todays schedule. Completed also with a little cardio. I am actually on a diet now, haha. The soreness in the legs and butt after yesterday's workout are huge, so walk in uphill for 40 minutes felt. Completed the training sometime after twelve, then jumped into the shower and then put my bump down on one of the sofas in the gym and ate my lunch box (as you have a little further down). Also put up some videos on my Instagram @fitnessby_elin, some good exercises for your lats and one for abs. You should check them out. Now, during the diet, I'm sure that really get me enough water (drinking a little bad sooner), as well as fats, carbohydrates, proteins, minerals and vitamins. To my body to feel good and feel refreshed. The intake is not as big as before. Also bought homes broccoli, cod, chicken and brown rice, as my lunch boxes shall consist of the following days. Last lunchbox with rice, chicken and green beans I take tomorrow for lunch, so tomorrow night will be matlådefix again.

Needed to pass the Specsavers before the test so didn't stay long in the gym. Needed to book an appointment, to see how strong reading glasses, I need to have and if there is something more wrong and so on. This I will do on Monday at three. Tjoohoo ....

Also need some tips and help from you readers! Have plans to change a bit here on the blog. What do you want to see more of / read about / know more about? Comment below, would be so happy and grateful for your ideas and tips!


Hug E //

Utnyttjar alltid mina bussresor till plugg. Denna gången blev det matte, innan matteprovet.

Linne - Better bodies
Keps - Jeans Company
Tights - aimn.com

Lunch på gymmet efter rygg, biceps, mage och 40 min pw i uppförsbacke.

Middagen... samma som lunchen. Så det blir på diet, haha.

Likes

Comments

Måndag eftermiddag och jag har varit i skolan, är klar med dagens träning och fått i mig 250g kvarg. Dagen rullar på. Men mycket i huvudet. Ska duscha nu när jag kommer hem, sedan räkna matte inför provet imorgon + vara barnvakt mellan 17:30-22:30 ikväll. Ska räkna mer matte efter barnen somnat. Hoppas Johnny bara inte är för "mammig" idag, som han kan vara ibland.

Dagens träning, som ni kanske redan vet, var ben och cardio. Fy vad cardion var jobbig för benen, då de var helt slutkörda. Men kämpade på. Testade på ett par övningar som Hanna Öberg lagt upp både på instagram och youtube. Brände ju inte lagom. Ena övningen är en variant av lunges. Man står på två viktplattor med skivstången hållandes mellan benen. Den andra var en form av squats. Du står på en bänk i kabeln, tar ett passande grepp som du kan hålla dig i medan du squatar. Brände sjukt.

Skönt att vara tillbaks i gymmet efter några dagar borta pga hjärnskakningen. Mer taggad än någonsin! Nu börjar vi dieten bra och fortsätter så!

Likes

Comments

Tja... Hola... Hello... och alla hälsningsfraser man nu kan använda sig av.
Måndag igen och ny vecka. Men inte bara vilken måndag som helst. Just denna måndagen, måndagen den 20 mars 2017, är den dagen min diet (deff) startar på riktigt. Smygstartade lite igår, men idag är det den officiella dagen. Sjukt taggad på att se vad som gömmer sig detta året!

Väskan är packad med skolgrejer, mat och såklart träningskläder. Ska till gymmet efter skolan och träna ben och mage, samt köra cardio. Efter detta kommer det bli att sätta sig framför matteboken och plugga inför provet imorgon.

Hoppas ni får en bra måndag!
Kram E

Likes

Comments