Blev ombedd att skriva ett inlägg om träning för nybörjare och hur man ska gå till osv.
Jag tycker att man först och främst ska börja med "the basics", alltså typ maskiner och liknande. Kanske inte så jättetungt men ändå så att det känns i musklerna. Ett annat tips är att kanske börja köra två/tre styrkepass i veckan, överkropp och "underkropp", dvs ben, och kanske ett pass med kondition och mage.
Hur man vet att man lyfter tillräckligt för att bygga muskler är när man kanske klarar 5-8 repetitioner på en vikt. För att bygga muskler ska man helt enkelt lyfta tungt. Men jag tycker att man borde börja med lite enklare vikt, och kanske högre repetitioner, så man liksom kommer in i det först.
Sen kan du börja köra skiten ur dig själv :)

När man har kommit in i det kan man börja dela upp passen, dvs att man kanske kör axlar, rygg, ben och armar vid separata tillfällen, och kanske experimentera med lite övningar och så. Googla är hur bra som helst om man vill hitta inspiration till nya övningar! Du vet att du blir starkare när vikterna börjar kännas enklare. Vi säger att du har kört bicepcurls med 10 kg (stång) och i början klarar 5 reps. Efter några veckor klarar du istället 10-15 reps, då är det ett kvitto på att du har blivit starkare, och ska därför höja vikten.

Tillskott tycker jag att man kan börja med direkt. Protein är liksom källan till att bygga muskler! Så mycket proteinrik mat och även proteinshakes efter träningen kanske. Rekommenderar även multivitamin som tillskott! :) Hoppas det var till hjälp.

(2014/2013 vs 2017)

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Hello peepz! Idag har varit en lugn och skön dag och jag har bara tagit det lugnt, vilket har varit första dagen med "chill" på LÄNGE. Det är alltid något som ska göras annars, men idag blev det bara att laga matlådor och slappa.
Gjorde det "gamla vanliga", dvs kyckling med ris och torsk med potatismos.

ANYWAY - till dagens pass. Idag körde jag axlar och 30 minuter trappa. Första bilden är en favorit för ovansida axlar och jag får sån bra kontakt med den. Ett tips om man vill superseta någon övning så är denna perfekt att göra det med.
Sedan körde jag utöver det axelpress med hantlar, sidolyft i kabelmaskinen & med hantlar och facepulls. Riktigt bra och skönt pass!
Igår körde jag ben och det glömde jag att blogga om. Körde bara tre övningar, squats, bulgarisk split och denna övningen för rumpa:

Sedan var jag barnvakt på kvällen och hela dagen bestod av cheatmeals och jag mådde som aldrig förr. Har egentligen bara ett cheatMEAL planerat i veckan men jag orkade inte tänka på strikt diet igår så det fick bli fritt.

Nu har jag duschat och ska sätta på någon bra rulle och sen få en god natts sömn. XOXO

Likes

Comments

​Godmorgon. Idag fick det bli en annan frukost än den "vanliga" gröten, dvs knäckebröd med smörgåsgurka och propud chocolate banana. Tycker att granolan gör puddingen så mycket godare, lite krispigare också. 
I alla fall så ska jag till skolan nu, och sedan någon gång i eftermiddag blir det AXLAR! Äntligen fredag och jag är redo för lite ledighet och helg. Ska bli extremt skönt för känner att kroppen börjar tröttna på skolan nu alltså. 
Hörs sen! XOXO

Likes

Comments

Skulle ju egentligen kört två pass idag men det gick inte vägen. Istället vaknade jag med slemhosta, huvudvärk och extrem trötthet. Gick upp och åt min frukost, sedan gick jag och la mig och sov några timmar. Men sen när jag vaknade kring 4-tiden hade jag ny energi och åkte därför till gymmet!

När jag är utmattad/stressad så svarar min kropp såhär, dvs med spänningshuvudvärk och trötthet, och det är därför även extremt viktigt att lyssna på den. Så jag prioriterade mitt välmående framför andra aktiviteter :) Sen vaknade jag som en ny person!

I alla fall så körde jag lite blandat pass idag, bla rumpa, armar och lite axlar. Jag körde;
Hip thrusters 12x5
Hip abductors supersetat med sumosquats 10x4
Raka marklyft 10x4
Sidolyft med hantlar 20x4 (höga reps!)
Triceps pushdown i kabelmaskinen supersetat med bicepcurls 10x3
Bicepcurls med hantlar 10x2

Avslutade sedan passet med 20 minuter band, incline walk och powerwalk. Nu har jag ätit min middag och ska käka den godaste proteinglassen på marknaden aka Lohilo! Salted caramel! MUMS!
VI hörs imon peepz. XOXO

Likes

Comments

Godmorgon!! Idag är jag ledig från skolan vilket verkligen behövdes. Jag hade opponering igår i skolan och sedan jobb hela kvällen, så det är skönt att kunna varva ned lite nu dagen efter. Idag fick det i alla fall bli en relativt stor frukost!
Gröt; 1dl havregryn, 2dl vatten. 35g äggvita, toppat med hallon, blåbär och en klick jordnössmör.
Sedan ett knöckebröd med skinka och smörgåsgurka (vet konstig blandning), och en propud som jag faktiskt inte fick i mig, haha.

Jag ska nog åka och köra ett rumppass lite senare, och sedan axlar ikväll. Får bli två pass idag! Passa på när man är ledig. Sen kanske det blir lite körkorts-plugg, och lite annat plugg. Hörs sen! XOXO

Likes

Comments

Hejsan igen! Nu har jag bestämt mig för att komma tillbaka till bloggen lite smått, för jag saknar det ibland! Har även fått tillbaka min fotograf aka min pojkvän Johan så kan blogga lite bättre med bättre innehåll.

Idag fick jag i alla fall till ett grymt rygg-och cardiopass! Körde bland annat övningarna på bilderna, dvs vanliga latsdrag, lat pulldown och sedan en "smal" sittande rodd som på bilden längst ner. Tyvärr ser man inte så bra på den bilden, menmen. Tycker om att köra rodd, så ska börja köra olika slags rodd nu i framtiden, experimentera lite.
Körde även utöver det vanlig kabelrodd, och latsdrag med ett annat lite bredare grepp. Avslutade med 20 minuter intensiv cardio som efter varje pass!

Har börjat lägga lite mer krut på ryggen nu för det är verkligen en av mina svagheter tycker jag. Men det är kul för jag märker relatvit snabbt att jag blir starkare hela tiden. Imorgon blir det vilodag för att jag dels har opponering, men sedan ska jag även jobba på kvällen. Men vi hörs imorgon ändå! XOXO

Likes

Comments

Hej! Meddelar bara härmed att jag tar en liten paus från bloggen då jag inte känner lusten att uppdatera, eller att jag har något värt att blogga om. Så jag tar en liten paus tills jag känner att jag är back on track! XOXO

Likes

Comments

Ber återigen om ursäkt för den extremt dåliga bloggningen. Har tränat o så men har helt enkelt glömt bort bloggen lite. I alla fall så vilade jag igår och har även vilat idag för att jag ska jobba sedan. I alla fall så körde jag ett grymt axelpass i lördags (och cardio såklart). Imorgon gjorde jag matlådor för fyra dagar och tog det bara lugnt efter jobbet.

Har inte så mycket att blogga om just nu som om ni kunde komma med lite tips vore det hääärligt, så ni får läsa om det ni vill :) XOXO

Likes

Comments

Idag fick det bli ett minst sagt grymt benpass! Jag har varit extremt trött hela dagen och vaknade med spänningshuvudvärk som aldrig förr så fick faktiskt ta "ofrivillig" sovmorgon. Tog en nap efter skolan och efter den var jag återställd och på riktigt bra humör. Var fett taggad på ben och det gick verkligen toppenbra!

Jag körde;
Benpress 10x5
Hip abductors 20-30x5
Sumosquats 18x5
Raka mark 12x5
Liggande lårcurls 10x5
"Smala" squats med kroppsvikt 10x3

Ett riktigt bra pass och är helt slut nu! Imorgon är det axlar, bröst och rygg! Dvs ett litet blandpass :) XOXO

Likes

Comments

​Godmorgon babes! Hann inte riktigt blogga igår för hade fullt upp med massa plugg som skulle bli klart till idag, så jag tänkte att jag flyttar det inlägget till idag.
Just nu sitter jag och äter min gröt tillsammans med bär, flytande äggvita och jordnötssmör och bara chillar innan skolan börjar. Har varit ledig sen i torsdags så har glidit på en räkmacka sen dess ;) Men nu är det back to reality, och gymnasiearbetet ska vara inne på fredag så nu gäller det att finslipa hela grejen.

I ALLA FALL så körde jag ett riktigt grymt axelpass igår, och det gick verkligen grymt.
​(Ex; 10x4 betyder 10 reps och 4 sets)

​Jag körde:
Axelpress med hantlar: 10x4
Militärpress i smithmaskinen: 8-10x5
Facepulls: 10x5
Omvända flyes: 12x5
Sidolyft "Pyramidsets" (När man börjar på låg vikt och jobbar sig uppåt): 10x5

​​Det gick verkligen grymt och fick jättebra pump. Jag avslutade även med 20 minuter cardio. Idag ska jag nog köra bröst och triceps, eventuellt rumpa. Men jag ska nog köra ben imorgon så vi tar rumpan samtidigt där! Hörs då. XOXO 

Likes

Comments