Header

Ens inställning är det enda som begränsar dig när du ska nå ett mål. Hur du ser på vägen till målet är det enda som kan stoppa dig.

Om man ska nå ett mål och är väldigt pessimistiskt så blir vägen svårare än vad den egentligen är men om man tänker optimistiskt till 100 procent så kommer du ta dig till målet. Såklart kan vägen till ens mål se extremt tufft ut i vissa fall t.ex. att gå ner 30 kilo i vikt. Vem som helst skulle se det som en utmaning men i det läget är det bara ens mentala som kan hindra en.

För att klara av ett sådant mål kräver det att gå in med en positiv attityd, att tro på sig själv och trots att det kan gå sakta i början så måste man hålla i.

Att folk säger "efter regn kommer sol" menas med att efter något dåligt kommer något bra och det är samma princip när det gäller vägen till ens mål.

Det kan gå åt h*elvettet till en början men det vänder alltid någon gång, alla vägar har ju en återvändsgränd trots allt.

Ett exempel var när jag skulle bygga muskler, jag tränade och tränade men blev knappt starkare. Det vände sedan och jag klarade lyfta 12 kilos hantlar med tiden som gick. Jag satte då upp ett absolut styrka mål dvs jag skulle klara 17 kilo som Max inom 2 månader. Det var mitt absolut starkaste.

Med andra ord så ska man aldrig ge upp.

Oftast behövs flera små mål för att klara av det primära målet och det är samma sak som en primär muskel som tränas med hjälp av sekundära muskler, en bil fungerar tack vare muskelkraften som kommer från motorn och motorn kräver bensin som bränsle.

Inställning går i motivationen, när du ska klara av ett mål så måste du ha motivationen. Du som person måste ha motivationen för att kämpa, t.ex. kanske du vill bli världens starkaste man, din motivation är när du har klarat målet så är du starkast av alla. Man måste verkligen vilja komma åt målet för att ha en stark motivation.

Hur sätter man upp realistiska mål?

Som jag sa innan ska man aldrig ge upp oavsett mål men man ska sätta upp realistiska mål dvs. inte sätta upp de tuffaste målen när du ligger på noll, utan istället sätta upp mål på 10/100 när du ligger på 0.

Ett realistiskt mål ska vara anpassat efter dig, målet ska inte var omöjligt men inte enkelt.

Vägen till målet ska du på egen hand kunna klara av utan att hyra in världens bästa PT, bilförare, ja vad man nu har för dröm.

Ett realistiskt mål ska gå att utföra i den miljö du lever i alltså om du bor i Kiruna så kan du inte direkt bli formelet förare för att, du har antagligen varken bana eller tränare men om du verkligen tror på dig själv och går in med bästa positiva attityd så kan man alltid flytta men det ställer ekonomiska krav.

Hade du däremot bott i Stockholm så hade chanserna vart annorlunda, i Stockholm bor cirka 1 miljon personer och säkerligen finns någon slags formelet förare.

Å andra sidan hade du inte kunnat bli renskötare lika enkelt som i Kiruna.

Ett realistiskt mål är alltså ett mål som går att klara av i din; miljö, dina möjligheter, inte långsiktigt farligt mot din ekonomi och att ingen skadas enkelt.

Ett realistiskt mål ska även vara ett smart mål.

SMART STÅR FÖR 5 SAKER.

Specifikt, målet ska vara exakt och du ska veta exakt när du når målet, ett specifikt mål är mycket enklare att följa t.ex. om du knappar in Stockholm på en GPS, gps´en vet att Stockholm är destinationen men inte vart i Stockholm.

Skulle du däremot destinera Stockholm, Hamnvägen 17a så vet gps´en exakt vart den ska vilket gör att den kan anpassa vägen/tid, ungefär på samma sätt fungerar din målsättning.

Målen måste vara specifika, ett nyårslöfte t.ex. som att man ska spara pengar MEN hur mycket pengar?

1000 kronor, 10000 kronor eller 100000 kronor, säger man däremot "jag ska spara ihop 15000 kronor, då vet man exakt och så kan man planera vägen dit.

Mätbara, målen ska vara mätbara lite som specifika, att vara vältränad är generellt sätt en bra kroppsvikt och fin form på kroppen men du kanske vill bli stark och lyfta 100 kg bänkpress, det är ett mätbart mål.

Accepterat, när du sätter upp målet så måste du acceptera dess innerbörd, är målet tufft och du kommer spy på grund av arbetet men det innebär målet och det måste accepteras av dig, samma sak som om du vill bli boxare, du kommer få ta många smällar. Du kanske behöver äta mycket nyttigt mat om du ska träna t.ex.

Realistiskt, målet som jag sa ska inte vara för enkelt men inte omöjligt, du måste ha något att sträva efter.

Tidsbundet, du måste säga när målet ska vara avklarat annars skjuter man upp målet bara och då händer inget, sätt även en konsekvens för vad som händer om man inte klarar av målet.

Låt mig ta ett exempel: För 2 år sedan ville klara av fler armhävningar och jag kunde bara träna relativ träning dvs inga redskap. Jag satte upp ett mål som sa att jag skulle klara av 10 armhävningar inom 2 månader sedan när jag klarade den dynamiska/statiska övningen 10 reps (1 set).

Jag satte då upp 25 armhävningar som mål i 2 set dvs 25 • 2. När jag klarade det så skulle jag göra ett absolutstyrka mål, jag skulle klara av 55 armhävningar i sträck. Armhävningar är en excentrisk övning och koncentrisk dvs musklerna sträcks ut i regelbunden rörelse och dras ihop.

En koncentrisk rörelse är en rörelse där du drar ihop musklerna. I armhävningar tränas bröstmusklerna i den excentriska rörelsen och bröstmusklerna tränas även i den koncentriska rörelsen.

I den statiska rörelsen tränas bålen

Detta mål var tidsbundet, accepterande och specifikt samt mätbart.

Bara för att förklara så ni förstår så är en dynamisk rörelse en rörelse där musklerna drar ut o in dvs de är i rörelse funktion medan en statiskt övning är när musklerna arbetar men inte i rörelse t.ex. Plankan och 90 grader.


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments