Hallå alla fishmonkeys ! 🐒

det har inte blivit mycket fiske på senaste men fiske idéer det har jag en del inför kommande vinter säsong.
som ni såg i tidigare inlägg så bygger jag på mitt nya gädd gummi bete som faktiskt skall lackas i morgon och det kommer jag även att filma så det skall bli kul ! 😄
men på tal om annat denna vinter säsongen tänkte jag dra nytt pb på gädda och för att lyckas med de så måste jag ju ha dom fetaste is mete gädd tacklen åh då har jag fått ett litet tips av min kompis om hur man kan göra för att trimma tacklet lite så att säga 😊
ni som läser detta kanske undrar vad ett is mete tackel är ?
jo det är nämligen en tafs med 1-2 st krokar på där man sätter på en betes fisk för att locka gäddan till att äta.
men en vanlig sådan tafs är bara 2 krokar och lite stål vajer men jag har kommit på iden nu att trimma tafsen med massa coolt flash som jag binder på en gädd tube och sedan lite lys pärlor där emellan.
ni kanske kommer undra hur detta kommer att se ut när det hänger en fisk med massa flash i olika färger på huvudet !
men jag ska säga er att detta fungerar riktigt bra då detta är beprövat förra året med riktigt goda resultat👍
jag kallar dessa snygga ismete tackel för disco head tackel, då betes fisken får en riktigt snygg ny frisyr som kommer pullsera underbart i vattnet och gäddan kommer aldrig kunna motstå att nappa på denna snygga frilla 😊👍

vill ni också skaffa er några läckra tackel nu till vinter säsongen kontakta gärna mig så binder jag gladeligen upp ett gäng till er !!

det var allt för denna gången men vi ses snart igen !

hallå alla FishMonkeys ! 🐒

denna veckan har jag vart jätte sjuk med hög feber och en rejäl förkylning även kallad mans förkylning...😂
men som ni alla vet vid det här laget så är jag helt fiske galen så jag kunde ju ändå inte riktigt slita mig från att tänka på fiske åh vad jag kunde göra under tiden jag var sjuk, så jag bestämde mig för att bygga ett nytt bete för det är ju ändå inte överansträngande jobbigt att pyssla med lite varje dag 😊
täljandet böjade och timmarna gick efter viss tid var jag nöjd.
sedan vad det dax för slipning och herre min gud vad tid det tar men envis som jag är så fick jag till den formen jag ville ha.
efter detta börjar det roliga åh det är detaljerna på betet!
jag satt länge och fundera hur jag ville ha den och jag kom fram till att jag vill inte över detaljerad detta betet utan bara ha lite lagom sådära.
några hjälock skar jag ut med täljkniven där efter gjorde jag lite fenor utav ett material som kallas för scullpy.
jag tror att det är nån form av lera så när man värmer den i ugnen på 120 grader i 5-10 min så hårdnar den och man kan sedan slipa,borra,karva jah lite vad som helst då den blivit hård.
jag använde mig utav scullpy även till paddeln och forma den så att den ska paddla ( förhoppningsvis )
det jag har kvar att göra på betet är att lägga några lager sprutspackel på den så att dom små ojämnheterna som finns slätas ut och därefter lägga en rejäl massa lager med klarlack så att finishen på betet blir super blankt för då kommer slut produkten bli kanon fin !

vill ni se hur betet blev tillslut, jah följ då mig här och på min YouTube kanal FishMonkey för att få se mitt arbete både in action med lackering och hur gången blev på betet.

FISHMONKEY🐵

Hallå alla FishMonkeys !! 🐒

igår så kom ett paket jag längtat efter väldigt länge !!
mitt paket med test kläderna för FishMonkey 😄
det är ju nämligen så att jag har ju startat eget företag och tänker att börja sälja kläder och det är ju självklart att jag vill sälja fiske kläder hehe 😄
så ni som läser detta får jätte gärna skriva till mig vad ni tycker om designen och om ni hade kunnat tänka er att köpa en av produkterna så jag vet vad ni tycker om kläderna, det kanske är nått ni saknar eller vill att jag ändrar så skriv gärna det till mig på FishMonkeys facebook sida eller direkt till mig Alexander Norin på facebook 😄
collectionen jag beställde hem nu är beanie mössa, t-shirt, tournament Jersey tröja, hoddie och soft shell jacka. vilket hade ni helst velat ha nu till vintern ?
jag har ju startat en Webbshopp som kommer öppna inom snar framtid så där kan ni hitta dessa produkterna om ni är intresserade 😄
den heter ju självfallet www.Fishmonkey. se
om ni vill se kläderna i ännu mera detalj så kan ni göra det på min YouTube kanal där jag gör en unboxing video på paketet och visar kläderna noggrant så gå in på Fishmonkey YouTube kanal kl 18.00 för då släpps filmen 😀

det var allt för denna gång men vi ses snart igen och glöm inte att prenumerera på min youtubekanal för massa kul fiske film !

Hallå alla FishMonkeys !! 🐒

Denna helgen spenderades med 20 timmars gädd fiske och jag måste först åh främst säga att det är verkligen ansträngande för kroppen och mest ryggen !
Stå och dänga tunga gädd beten en hel helg tar verkligen på en så jag vill bara säga till alla er som tävlar ofta hela helger ni är grymma som orkar de !!
själv ska jag börja gymma mycket mer för nästa år kommer jag att tävla en del och då måste jag va mycket starkare i ryggen 😂

OK fisket då hur gick det egentligen undrar ni ?
Jo det gick bra faktiskt 👍
om ni läste mitt förra blogg inlägg så fiskade vi gädda i samma sjö och hade då kontakt med ett monster och att vi skulle åka tillbaka för att försöka finna jätte gäddan och här är vi igen och fiskar.

Lördag:
Klockan 07.00 hämtade jag Anton min fiske kompis för att åka och meta upp betes fisk för tanken var att vi skulle meta gädda hela helgen !
vi åkte till en sjö som vi vet att det finns bra med sarv i men inte en sarv vi lyckades få ! 😥
sarven hade verkligen gått i ide för på sommrarna får man massa sarv men nu bomma vi totalt !
klockan slog 10 och vi kände att vi skiter i metet vi kör spinnfiske istället.
så vi åkte till sjön vi tänkt fiska gädda i och herre gösses vilken vind vi hade !
prognosen var 10 sekundmeter men det blåste minst 14-15.
När man är ute i en plast eka så känndes det som 25, vi lyckades inte ens ankra vi drev runt totalt överallt så vi fick ligga i en lä vik och fiska hela den dagen.
klockan 14.00 fick vi våran första gädda och då kom hoppet tillbaka fastän vinden var outbärlig.
när mörkret nästan lakt sig och vinden mojnat så helt plötsligt hugger det gäddor till höger och vänster & vi lyckas landa 5 gäddor sista halvtimman innan vi måste ro i land KUL !!! 😄

Söndag:
Denna dagen var vinden snällare nu hade vi en vind på 4-5 sekund meter och morgonen var otroligt vacker.
vi började fisket i viken vi avsluta med så bra fiske dagen innan & jäklar va fisken var i stöten !!
solen hade inte kommit över krönet än så vi fiskade i de allra första ljuset och gäddan var verkligen på jakt då.
första halvtimman hade vi ett par fisk upp och 7 missade hugg åh vi kände verkligen att idag blir en riktigt bra dag 👍
Anton smackar på en 5+ kg fisk som drar bra i andra änden men som släpper vid båten 😥  nästan direkt efter den fisken går solen upp och fisket bara dör omedelbart.
Suck tänker vi varför hugger dom inte det måste bero på solen att dom verkligen inte vill jaga i solljuset.
så vi spekulerar massa vad vi ska göra och vi bestämmde oss för att antingen så ställer sig gäddorna så långt in i vassen dom bara kan och solar eller så går dom ner på djupet och står i gräset och trycker under dagen.
så vi bestämde oss för att testa fiska dom i vassen först med wedless riggat och där hade vi helt rätt vi fick en del hugg och lyckades landa en fisk på de !
efter nån timma tänkte vi testa djupet för att se om den lite större fisken hade ställt sig där och oj va rätt vi hade !!
Vi la oss på en drift där vi vet att det är mellan 6-10 meter hela vägen från ena änden till andra änden av sjön och där stod dom större gäddorna vi hade minst 20 följare under dagen som var 4 kg och uppåt fiskar.
vi gummibeten med 20-30 grams skallar så vi verkligen kom ner på djupet och när vi fick hem betena till båten simmade gäddorna efter ända till båten men ville verkligen inte hugga dom bara vek av ner i mörkret igen, några nafsa lite i stjärten på betet när vi stanna upp precis vid båten och detta var verkligen super frustrerande vi visst inte hur vi skulle få dom till att bita ordentligt !!
vi testade verkligen ALLA beten vi hade med oss och de va MÅNGA Anton hade 7 fulla boxar och jag hade 3 fulla boxar men inget fick dom att hugga😥😥
så det är inget snack om att stor fisk finns det i sjön men just nu är dom fruktansvärt svår flörtade.
så vi testa att trolla lite åh då smackade de på en på 2.5 kg iallafall 😄
efter detta så blev det mörkt och vi fick avsluta fisket men nu under veckan ska vi testa att meta gäddan med mört då vi la i en mörtstuga igår för att se om gäddorna vill ha levande bete istället då dom verkar lite för sega nu för att gå till attack på våra beten även om vi vevar hem dom super sakta med långa vevstopp.

vill ni se om vi får storgäddan på mete så gå in och prumerera på min YouTube kanal som heter FishMonkey för det fisket kommer att filmas och då håller vi tummarna för att alla dom stora gäddorna vi sätt nu i helgen och gångerna innan vill ha våra mörtar.

hallå alla FishMonkeys! 🐒

Denna helgen spenderades verkligen på vattnet i jakt efter den magiska vattenvargen nämligen gäddan !

Lördag:
klockan ringde 08.00 alla fiske grejerna stod redo vid ytterdörren för att verkligen få hård prövas denna helgen !
09.00 är vi framme vid sjön där vi möter upp Anton min fiske kompis som är grym på gäddfiske då han har mer än 20 st 100+ cm gäddor iår vilket är fantastiskt då jag aldrig har fått en gädda över 100 cm i hela mitt liv 😂
vädret känndes optimalt för gädda med mulet och lite vind på ett par sekund meter.
Timmarna gick och ingen gädda upp i båten ännu.
vi insåg ganska snabbt att denna helgen kommer att handla om pannbensfiske där det är en kamp om vem som ger vika först vi eller gäddorna.
Med ett gäng följare till båten och bara ett par nyp i betena och mer än halva första dagen har gått så har vi fortfarande inte lyckats kroka på någon gädda än :/
Nu har vi snart testa hela sjön på alla hotspots och alla djupkanter vi kan komma på som finns och vi har fortfarande inte fått nått, vi börjar snart ge upp hoppet då jag säger till Anton vi testar mitt i sjön på den djupaste platsen som finns.
Anton bor precis vid denna sjö och har lagt över 400 fiske pass i denna sjön så han kan blunda och veta vart fisken står men just denna platsen har han inte fiskat på konstigt nog.
Första kastet på nya platsen har Anton ett bra hugg !
Yes tänker vi nu jävlar här är dom.
Andra kastet smäller de till ordentligt och Anton skriker HÅÅÅV FÖR FAN DEN ÄR STOR !
Efter en bra kamp ligger fisken i håven och är betydligt mindre än vad vi först trodde!
4 kg vägde han men den kämpa verkligen som en 6-7 + kg fisk!
Kul iallafall nu är dom i stöten tänkte vi men icke sa Nicke inte ett hugg till här.
Vi testa ett annat ställe där vi haft lite följare och i andra kastet kroka Anton på en till fisk på ett par kilo.
Klockan gick super snabbt och mörkret la sig men det var bara att bita ihop och ta dom nästa dag
Söndag:
Dag 2, vinden hade mojnat totalt och vi hade lite växlande solsken med en betydligt bättre temperatur, detta trodde vi skulle boosta gäddorna extremt från gårdagen.
Det nästan lukta gädda i luften !!
Fisket började exakt likadant som gårdagen bara massa följare och massa små nyp så vi får lite bitmärken i gummibetena men ingen fastna på krokarna.
Pust tänkte vi vad gör vi för fel egentligen ??
Efter 5 timmars fiske och fortfarande ingen fisk, med alla vikarna,djupkanterna, hotspots och varendra bete i lådorna testade så hade vi verkligen ingen aning vad vi skulle testa längre 😥
Men jag lade märke till att den första vass viken vi pröva på morgonen där har vinden legat på i några timmar så jag sa till Anton att vi testar där igen och ser om dom är mindre skygga nu när vinden ligger på och oj va rätt jag hade vill jag lova !!
Vi drifta ner längst med vass kanten & efter bara en liten stund ser Anton en gädda som slår i ytan nästan som att den själv blir jagad vi ligger bara 10 meter därifrån och ankrar upp.
Första kastet så dänger jag in min eastfeald downzise i blåsilver med glitter in i vassen åh det smäller på en 5 plussare!!
men med min vanliga fiske lycka så sliter han sig såklart 😥
Nu måste jag berätta det sjukaste jag vart med om på länge !!
Anton tog med ett bete som är 35 cm som väger 300 gram ett mega bete asså !
det betet är till för sjukt stora gäddor!
Anton kastar på samma ställe då får han en 3 kg som följer efter till båten, jag kastar igen då får jag en annan gädda som följer efter till båten, Anton kastar igen en NY gädda efter till båten, jag kastar en NY gädda efter,  sen får Anton en liten en kilos gädda som hugger på det ENORMA betet men missar sen händer det otroliga nått jag aldrig kunde drömma om skulle ske i denna sjö, Loch ness odjuret har stigit från mörkret en enorm gädda fick syn på Antons MEGA bete den va 120+ cm LÄTT!! den va minst 10+ kg minst asså!
Anton skriker 12+ vilket jävla as asså vilken rygg och vilken skalle den va helt enorm !!
BAMMM gädd madamen går till anfall på Antons mega bete!
hela betet försvann i ett nafs åh då är det ändå 35cm och 300 gram !
när Anton gör mothugg 1 meter från båten så bara från ingenstans så kommer hela betet ur munn på gäddan HEEELT JÄVLA OTROLIGT!
man får inte svära egentligen men i detta läget så får man de åh herre gud vad svordomar det kom !
det omöjliga har hänt det som inte fick hända hände det vi förmodligen aldrig kommer att få uppleva igen i denna sjö har hänt !
jag skrev tidigare att Anton bor vid denna sjö och har lagt över 400 fiske pass här och har bara sätt en 10+ kg gädda här någonsin innan och det kan förmodligen ha varit denna best som visade sig idag igen.
tänk 400 fiskepass det är nästan 1.5 år om man fiskar varje dag på raken.

några små gäddor kom upp efter de men loch ness odjuret hon simmar kvar där i mörkret och undra om vi någonsin får se henne igen, det återstår att se för om 2 veckor ska vi dit igen och fiska en hel helg för vi fiskare är verkligen inte kloka men kärleken till gäddan den är stor och kärleken av att få kampas med loch ness odjuret den är enorm så då hoppas jag att vi får se henne så jag kan ge henne en kyss 💋

vill ni se mer utav detta så filmade vi även detta fisket och snart kommer filmen att finnas på min YouTube kanal FishMonkey så gå in och prenumerera för att inte missa detta !

vi ses snart igen !

FISHMONKEY 🐒

Tja alla FishMonkeys ! 🐒

fredagen har kommit och äntligen helg men till skillnad från denna helgen som dem flesta andra så visste jag redan under vecka att det inte skulle bli nått FISKE ! 😥
Svärfar fyller år och vi har planerat en liten tripp till Helsingborg för att skämma bort oss själva med hotell, massa god mat & en och annan drink hehe 😄
men nånstans inom mig så kunde jag inte riktigt släppa tankarna på höst fisket som är igång nu riktigt ordentligt, man läser på alla fiske grupperna på facebook där dom stolt visar upp sina 10+ gäddor och sina kilos abborrar i princip hela tiden och på söndagen när jag låg med lite bakis ångest så boostades ångesten ännu mer när jag tänkte på att jag inte får fiska förrens nästa helg och då slog abstinensen in & jag kunde verkligen inte hålla mig så igår va jag bara tvungen att ut åh fiska ! 😄
sista tiden har många fiske hemsidor haft grym rea på sina produkter och självklart har jag shoppat, oj va grejer för väldigt lite pengar om man räknar med vad det borde ha kostat !
så dessa saker va man ju väldigt intresserad utav att testa och det gjordes igår.
mitt nya spö från Abu ett volatile spö 50-90g kast vikt testades och herre gud va nöjd jag blev super skönt spö !
kastar som en gud med detta och till helgen ska jag hardcore fiska med min fiske kompis Anton som är minst lika fiske nörd som jag och vi ska fiska gädda i 2 dagar i 2 olika sjöar och siktar in oss på den magiska siffran 10kg!!
det är målet för helgen och nu på hösten när gäddan äter riktigt ordentligt och i rätt vatten så finns alla chanser i världen till en dröm fisk !
vill ni kunna ta del av de fisket som kommer bedrivas i helgen spana då in min YouTube kanal FishMonkey för det kommer även att filmas och förhoppningsvis kommer 10+ på film så missa inte de !

det var allt för denna gång men vi ses snart igen !!

hallå alla FishMonkeys ! 🐒

i söndags så blev det ett litet kvälls pass i klubbsjön efter höst gäddan som verkligen har dragit igång !
jag kom ner till sjön vid halv 6 tiden på kvällen och hade inte mycket tid på mig innan mörkret lägger sig men vilket fiske jag hade !
jag började viska i en näckros vik som är ganska grund med yt beten & i första kastet steg en fin gädda men missade betet.
jag kasta på han igen han steg och missade igen.
på den fjärde stigningen krokade jag en fin välmatad 82 cm:are
jag fiska av viken och fick 3 gäddor till😊
sista timmen drog jag ut på lite djupare vatten och fiska med gummi beten men inget resultat så jag drog in i en annan vik och testa salmo slider för jag tänkte att jag kanske behöver nått som har en väldigt retsam gång och direkt small de på en liten fining.
knappa 2 timmars fiske resulterade i 5 gäddor upp och ett par missade vilket jag tycker är väldigt bra för denna sjön då den kan vara väldigt svår.

det var allt för denna gången men vi ses snart igen och glöm inte att gå in och prenumerera på FishMonkey YouTube kanal och kika in alla filmer där !

FISHMONKEY🐵

hej alla FishMonkeys 🐵

denna veckan har det inte hunnits med så värst mycket fiske men en dag hann jag ut iallafall och denna gång blev det ett litet kort kvällsfiske med vänner efter abborre i min hemma sjö 😊
fisket börja ganska trögt på den första platsen så jag gick iväg lite till ett nytt special ställe där jag vet att det är en djupkant där det dalar från 2.5m till 7m och på den kanten i första kastet i droppet så small det på en fining direkt !
när fisken kom närmre land såg jag att det var 3-4 till abborrar som simma efter av ännu större kaliber där den största var utan tvekan 1kilo plus lätt !
jag fiska vidare snabbt som attan för att lyckas kroka den största i stimmet men inte ett hugg till tyvärr innan solen gick ner 😥
fenorna på dessa abborrarna är grymt vackra i denna sjö, väldigt likt kräft abborrarna med sina röda fenor men jag har kollat upp om det verkligen finns kräftor här och det gör det inte så jag undrar vad som gör att just dessa fiskarna får så vackra fenor för ingen av dom sjöarna i området får abborren så vackra röda fenor.
imorgon kanske jag åker och testar i sjön igen efter lite stor abborre eller så åker jag till en annan sjö och testar efter lite höst gädda vi får se men håll utkik på bloggen😊

FISHMONKEY 🐒

Hallå alla FishMomkeys!! 🐒

hej alla i helgen så Var jag och min fiskeklubb KSK till öresund för att åka ut med turbåten vandia för lite rödspätta mete !
morgonen börja med att vi åkte bil i 2 timmar för att sedan kliva på båten och sedan åka över till danska sidan och hämta borstmask som är dagens agn.
Borstmask är nämligen en favorit för rödspättan dom älskar dem och slukar maskarna så fort dom får syn på den.
vi åkte till ett ställe som kallas för disken för att börja dagens fiske & herregud va fisk vi fick helt galet !
jag tappade räkningen vid 40-50 rödspättor och då hade klockan inte ens slagit 13.00.
detta va den bästa rödspätta tur jag nånsin upplevt !
det var så himla bra så att all borstmask tog slut och jag fick gå över till att börja fiska med häckla och det var också riktigt bra jag fick massvis med fin vitling,kolja,torsk och sill 😀
Det kom upp 2 riktigt ovanliga arter i båten den första var en fenknot på 290g riktigt vacker var den dom ser nästan ut som en dinoursaurie fisk 😀
Den andra fisken var en lerskädda på 300g Därav grymt nära svenskt rekord som ligger på 320g men fisken skulle kontroll vägas med en bättre digitalvåg så den kan ha varit svenskt rekord det får jag säkert reda på årsmötet vi har i klubben sen ! 😀
jag summerar dagen som en super dag med massvis av fisk av olika arter och toppen väder med nästan blankt hav !
vill ni se detta fisket vi hade så kan ni göra det på min youtube kanal FishMonkey då jag även filmade mestadels av dagen 😊
så gå in och kika på den och prenumerera gärna för fler roliga filmer som kommer inom kort.

hallå alla FishMonkeys !

i lördags så var det en super spännande street abborre tävling nämligen Göteborren !
anmälning skedde på plats mellan 08.30 till 09.45 och hela 105 deltagare kom till start super kul !!
kl 10.00 gick starten och alla 105 deltagare spred ut sig med en välldans fart längs med vallgraven för att leta efter stor abborren.
fisket var väldigt trögt för min del och jag hade inte fått ett ända hugg på ett par timmar.
kl 12.30 kommer det en liten kille som var super trevlig och frågar om jag kännt nått och jag svarar inte ett napp än då svarar han dom drar massa abborre ute vid stenpiren så jag sa till han vi sticker dit och visst vi hinner knappt fram innan vi ser en gubbe drilla fisk :)
ända nackdelen är att rycktet hade spridit sig snabbr och varenda plats var ockuperad så vi fick snällt hitta en plats ett par hundra meter där ifrån.
abborren verkade ha samlat sig ute vid stenpiren för inte ett napp fick vi som stid en bit ifrån så det blev ingen fisk idag tyvärr men till nästa års Göteborre tävling kommer jag träna start och springa snabbt ut till stenpiren och DÅ ska jag ta hem tävlingen 😀
vill ni se dagens fiske så kommer det att komma upp en film om fisket på min youtube kanal FishMonkey 😊

det var allt för denna gång vi hörs snart igen !!