Contains affiliate links

Ovetande om förutsättningarna åkte vi upp till Harasjömåla med små förhoppningar. Då dagen innan hade bjudit på kraftig blåst och en del regn så var det mycket tveksamt om det gick att isfiska. Väl uppe i Harasjömåla var isen som bortblåst. Vi pratade med Håkan i receptionen och han sa; "det har skett ett mirakel". Dagen innan hade sjöarna haft is, men den kraftiga blåsten hade vittrat sönder den. Jag, Jeppe, Berra och Berras son Colin hade ju förberett oss för isfiske. Så det var bara till att köpa ett spö, ett flöte och tyngder i receptionen. När vi inhandlat våra grejer körde vi bort till Stora Vånga gylet som Håkan tipsat oss om. Knappt någon vind och inte mycket moln förberedde vi en brasa och jag förberedde våra spön. Det första som hände var att linan trasslade sig. Bytte till en annan rulle, men där fanns knappt nån lina så det var bara att köra och köpa ny lina. Väl tillbaka med ny lina slängde vi ut våra flöten. Mitt tålamod hade fått sig en törn. Här kommer vi inte få nån fisk envisades jag. Men ack så fel jag hade. En halvtimme senare smällde det till. Det var Jeppe som såg det. Jag tog tag i spöet och vevade in och visst var det en fisk där. En regnbåge lite över kilot, 1,3 kilo om jag inte minns fel. Lite senare var det dags igen, den här gången var det jag som såg det. Ännu en regnbåge, dock något mindre. Kan den ha vägt 0,8 kilo?! Vi lagade lite mat och njöt av den. Lät flötena ligga i, dock utan resultat. Vi hade snackat om att gå över till den andra sidan av sjön så det gjorde vi. Det var verkligen ett bra förslag, för där högg det nästan direkt. Ännu en regnbåge och den runt kilot. I Harasjömåla är det inplanterad fisk, det vill säg regnbåge. Så det 90 % regnbåge och 10 % öring där. Nästa fisk vi fick var en öring och den runt kilot. Regnbågen har små små prickar och öringen lite större och påminner mer om en lax i utseendet. Det högg till några gånger till, några tappade vi, men det bästa var att Colin fick en regnbåge som han fick veva in. Resultatet blev 5 regnbågar och 1 öring. Ett resultat över förväntan. En magisk dag med god fiskelycka och trevligt sällskap. Det här var absolut inte sista gången vi åkte upp till Harasjömåla...

En glad och nöjd Jeppe...

Självklart ska Scott vara med...

Berra med en av alla regnbågar...

En helnöjd Colin med sin regnbåge...

Längst upp öringen med sina större prickar och nedan regnbågen med sina mindre prickar...

Fantastiskt fin bild tagen av Jeppe...

Har sett en stor skillnad bara på några år när det gäller gäddfisket. För en 3-4 år sen fick jag gädda hela tiden när jag var ute och fiskade i Pukavik där vi har sommarstuga. Är en sportfiskare, så det är catch and release som gäller. Som sagt har sett en STOR förändring bara på 3-4 år. Från att ha fått mellan 80-90 gäddor på en sommar, till 5-10 gäddor sommaren som var. Har sett en del döda gäddor, död botten, en del skarv och en och annan säl. Sen har vi ju "den siste yrkesfiskaren" (som det till och med gjorts en dokumentär om) som tar ganska mycket fisk, både i nät och i ryssjor. Men det har han hållit på med i många år och han har självklart tillstånd för det. Är allvarligt orolig för gäddfisket. Har diskuterat detta på olika forum, bland annat på facebook "gäddfiskare i Blekinge" och alla säger samma sak. Gäddfisket har minskat drastiskt. En del tror det beror på utsläpp, en del på att "yrkesfiskarn" tar det mesta, en del att skarven och sälen tar gäddan. Är säkert en kombination av allting. Men vad göras? Har faktiskt övergått till att fiska mer i sjöar istället. Inte lika kul men vad göra när det inte finns så mycket i havet. Någon mer som upplever det som jag?

Efter nästan ett års uppehåll från bloggen, kände jag att det var dags igen. Det var ett tag sen jag var ute och fiskade över huvudtaget. Om jag inte minns fel så var det senast i Oktober.

Jag och två kompisar stack upp till härliga Harasjömåla för lite ismete och sjön Dammetsgyl som den heter. När vi kom dit var några andra på väg därifrån. Frågade om de fått något, de hade haft två på som släppt. Fisken vi pratar om är regnbåge. Vi förberedde vår utrustning, på med powerbait och sen ner med det i hålen. Efter bara nån minut var det fisk som var på och nafsade. Sen höll det på sådär hela dagen. Vi testade två andra sjöar utan resultat. Återgick till Dammetsgyl dock utan resultat. Vi hade två hugg på slutet som tyvärr släppte. En härlig dag i gott sällskap åkte jag hem med blodad tand. Det här var bara början av fiske-året 2017...

Idag steg jag upp tidigt för att vara en lördag.
Klockan 8 ringde klockan. På med underställ, dubbla strumpor, dubbla tröjor och byxor. På med kaffebryggan, i med kaffet i termosen.
In i bilen och sen iväg till Torsö. Vädret var fint, 10 minus.
Började kasta med ett vicke, dock utan resultat. Bytte till ett Toby silver 20 g. Efter några kast fastnade jag med draget och det gick förlorat.
Ganska frusen och kall så kände jag inte för att binda om en tafs, så jag körde hem.
På vägen hem så ringde jag Jeppe och frågade om han var sugen på att fiska lite senare och det var han.
Några timmar senare så begav vi oss mot Norje och Norje gryt.
Då det varit minus över en vecka så var risken stor att det var is runt Norje gryt.
Visst var det så. Men det var ett stråk på ena sidan som gick att fiska på. Dock utan resultat. Havets silver får väntas på.
En härlig dag ute i naturen med frisk luft är aldrig fel.

Har även färdigställt ett litet projekt, ett fiskespöställ.
Så här blev resultatet.

Nytt fiskeår, nya fiskeprylar.

I år tänker jag ge havsöringsfisket en chans och då behövs ju utrustning till det.

Då jag aldrig har prövat på flugfiske så låter jag det ligga på is ett tag till. Så spinnfiske efter havsöring får det bli.

Så det blev att beställa grejer från dogger.

Nytt spö, ny rulle, ny lina, nya drag...

Rullen en Shimano Syncopate 2500FG.

Spöt ett Shimano Catana CX 270MH 9 fot, kastvikt 15-40 g.

Linan en flätad sådan (fireline crystal)

En fluorcarbonlina som jag använder som tafs.

Sist men inte minst havsöringsdragen...

Längst upp till vänster: Svartzonker Zazaa Seatrout 16 g

Längst upp i mitten: Ismo Zalsa 20 g

Längst ner till vänster: The Stagger 17 g

Längst ner i mitten: Toby 20 g

Längst till höger (stora rutan): Vicke 20 g

Så nu är det bara ut och jaga havets silver...

Skitfiske på er!!!

Som rubriken följer...
Nytt fiskeår och förhoppningsvis ännu bättre fiske.
2015 års gäddfiske var en besvikelse, inget nytt personbästa. Den största gäddan jag fick låg på ynka 2,7 kg. Desto bättre gick det med regnbågsfisket. Den största vägde runt 3-4 kg och den togs i Harasjömåla i sjön Halagylet. En fantastiskt härlig sjö som ger en ro i själen. I år kommer jag testa desto mer sjöar och fiska djupare efter gädda. Förhoppningsvis få en krokodil på kroken som väger tvåsiffrigt.

Gäddfisket är slut för säsongen, båten är upptagen. Snart går fiske i ide. Har varit i Harasjömåla några gånger de senaste månader med blandat resultat. Senast blev det 3 st bågar, 2 st över 3 kg. Innan har det varit fokus på bottenmete, men nu är det vanligt mete som gäller. Då det är kallare i vattnet går bågarna upp till ytan. Så ett tackel på en halvmeter räcker. Senast jag var där funkade rosa powerbaits med glitter bra. Blir nog en sista gång innan de stänger i slutet av November. Möjligt det blir nu till helgen.

/ 1to3
  • Fiske

Som rubriken lyder så har det blivit en del fiske efter gädda den senaste tiden. Det har blivit fiske i Sölveviken och i Pukavik.

Jag och Jeppe var ute i Sölveviken förra veckan. En blåsig men fin kväll med mycket vak. Förutsättningarna såg lovande ut. Fin vegetation i vattnet och lagom djup. Första gången jag fiskade i Sölveviken. Resultatet en liten gädda, knappt kilot.

Har varit ute två gånger i Pukavik. Första gången blev det en gädda på 1,5 kilo. Fick den ganska snabbt, därefter hade jag en efter. Sen var det totalstopp. Förutsättningarna kunde inte bli mycket bättre, lite vind, kväll och lagom varmt.

Igår var jag ute igen. Förutsättningarna kändes inte lika bra, tidig kväll, soligt och varmt, en av årets varmaste kvällar. Men det gick över förväntan, inom en två timmarsperiod hade jag fått två gäddor. Den första en liten rackare runt 400 gram och den andre runt 1,5 kilo. När det gäller gädda så släpper jag nästan alltid i dem.

Som vanligt fick jag dem på mitt favorit drag, en Buster Jerk II skitmört

​Igår var det åter dags att bege sig till Harasjömåla och sjön Hallagylet. Utsikterna såg strålande ut, solsken och härligt väder. Men ack vad vi bedrog oss. Jag och Martin kom upp ungefär vi två på eftermiddagen. Fixade till med våra spön, jag körde bottenmete. Martin började med spinnfiske men gick snabbt över till vanligt mete med räka. Efter en stund började det regna såklart. De gånger jag har fiskat i Harasjömåla och det regnat så har jag aldrig fått något. Samtidig som det värsta regnvädret var, kom de och slängde i ny fisk i sjön. Har hört någonstans att det ska vara svårfiskat efter de gjort det. Så oddsen var emot oss ganska tidigt. Martin skiftade till flugfiske, jag envisades med mitt bottenmete och som vanligt med rosa powerbaits egg. Ett tackel runt två meter. Tillslut gav det utdelning, men det tog några timmar. Vid femtiden högg det till, en regnbåge på 2,3 kg. Fina färger och fin stjärtfena. Regnet kom och gick, ibland mer, ibland mindre. Men tillslut sprack det upp och runt åttatiden var det riktigt fint. Vi kämpade på fram till lite över nio. Jag hade en på som släppte, Martin hade en som nafsade på hans bottenmete som han tillslut gick över till. Harasjömåla lika njutbart som vanligt och som vanligt ger det fisk.

I Tisdags var det åter dags för Harasjömåla och sjön Hallagylet. Jag och Erik tog husbilen upp, några pilsner och käk med oss. Vädret kunde inte bli mycket bättre, inte för varmt, inte för kallt, precis lagom. Vi inkvarterade oss runt tio tiden på förmiddagen. Fixade våra spön och sen var det bara att kasta i. Bottenmete som vanligt och som agn powerbait eggs i färgen rosa. Enkelkrok, 30 grams tyngd och ett tackel närmre 2 meter. Förhoppningsfulla med allt vad det innebär, så började vår väntan. Senast vi var där, var vi där runt ett tiden och då tog det inte lång tid innan det högg till. Så det blev att vänta några timmar den här gången med. Men vad gjorde det med den fantastiska naturen som finns uppe vid Harasjömåla. Vi i Blekinge är verkligen bortskämda med vår natur. Lite efter ett högg det till hos mig, en regnbåge över 2 kg.

Krokade av och rensade fisken, sen i med spöet igen. Tog väl nån timme eller två, sen högg det till hos mig igen. Nu en regnbåge runt 3 kg. Halva kvoten fylld, skulle det bli mer? När skulle Erik få sin första?

Krockade av, rensade fisken, slängde i igen. Det dröjde inte länge tills jag hade hugg igen, den här gången en riktig bamsing. En regnbåge runt 5 kg, riktigt fet och fin var den. Äntligen så började det bli lite vikt på dem.

Där tog det inte slut, den fjärde och sista (får max ta fyra fiskar per dag) vägde runt 4 kg. Lyckan var total. Tyvärr hade Erik inte ens ett hugg på hela dagen. Från att fiska från 10 på förmiddagen till 10 på kvällen utan napp, märkligt då jag fick fyra stycken. Fiske är en märklig sport/hobby ibland, blir inte riktigt klok på det. Men, men Erik deppade inte ihop för det. Härlig miljö, go öl och mat och en brasa som värmde framåt kvällen då kan man inte klaga. Framåt kl 23 gick vi och la oss i husbilen ganska möra.