Idag steg jag upp tidigt för att vara en lördag.
Klockan 8 ringde klockan. På med underställ, dubbla strumpor, dubbla tröjor och byxor. På med kaffebryggan, i med kaffet i termosen.
In i bilen och sen iväg till Torsö. Vädret var fint, 10 minus.
Började kasta med ett vicke, dock utan resultat. Bytte till ett Toby silver 20 g. Efter några kast fastnade jag med draget och det gick förlorat.
Ganska frusen och kall så kände jag inte för att binda om en tafs, så jag körde hem.
På vägen hem så ringde jag Jeppe och frågade om han var sugen på att fiska lite senare och det var han.
Några timmar senare så begav vi oss mot Norje och Norje gryt.
Då det varit minus över en vecka så var risken stor att det var is runt Norje gryt.
Visst var det så. Men det var ett stråk på ena sidan som gick att fiska på. Dock utan resultat. Havets silver får väntas på.
En härlig dag ute i naturen med frisk luft är aldrig fel.

Har även färdigställt ett litet projekt, ett fiskespöställ.
Så här blev resultatet.

Nytt fiskeår, nya fiskeprylar.

I år tänker jag ge havsöringsfisket en chans och då behövs ju utrustning till det.

Då jag aldrig har prövat på flugfiske så låter jag det ligga på is ett tag till. Så spinnfiske efter havsöring får det bli.

Så det blev att beställa grejer från dogger.

Nytt spö, ny rulle, ny lina, nya drag...

Rullen en Shimano Syncopate 2500FG.

Spöt ett Shimano Catana CX 270MH 9 fot, kastvikt 15-40 g.

Linan en flätad sådan (fireline crystal)

En fluorcarbonlina som jag använder som tafs.

Sist men inte minst havsöringsdragen...

Längst upp till vänster: Svartzonker Zazaa Seatrout 16 g

Längst upp i mitten: Ismo Zalsa 20 g

Längst ner till vänster: The Stagger 17 g

Längst ner i mitten: Toby 20 g

Längst till höger (stora rutan): Vicke 20 g

Så nu är det bara ut och jaga havets silver...

Skitfiske på er!!!

Som rubriken följer...
Nytt fiskeår och förhoppningsvis ännu bättre fiske.
2015 års gäddfiske var en besvikelse, inget nytt personbästa. Den största gäddan jag fick låg på ynka 2,7 kg. Desto bättre gick det med regnbågsfisket. Den största vägde runt 3-4 kg och den togs i Harasjömåla i sjön Halagylet. En fantastiskt härlig sjö som ger en ro i själen. I år kommer jag testa desto mer sjöar och fiska djupare efter gädda. Förhoppningsvis få en krokodil på kroken som väger tvåsiffrigt.

Gäddfisket är slut för säsongen, båten är upptagen. Snart går fiske i ide. Har varit i Harasjömåla några gånger de senaste månader med blandat resultat. Senast blev det 3 st bågar, 2 st över 3 kg. Innan har det varit fokus på bottenmete, men nu är det vanligt mete som gäller. Då det är kallare i vattnet går bågarna upp till ytan. Så ett tackel på en halvmeter räcker. Senast jag var där funkade rosa powerbaits med glitter bra. Blir nog en sista gång innan de stänger i slutet av November. Möjligt det blir nu till helgen.

/ 1to3
  • Fiske

Som rubriken lyder så har det blivit en del fiske efter gädda den senaste tiden. Det har blivit fiske i Sölveviken och i Pukavik.

Jag och Jeppe var ute i Sölveviken förra veckan. En blåsig men fin kväll med mycket vak. Förutsättningarna såg lovande ut. Fin vegetation i vattnet och lagom djup. Första gången jag fiskade i Sölveviken. Resultatet en liten gädda, knappt kilot.

Har varit ute två gånger i Pukavik. Första gången blev det en gädda på 1,5 kilo. Fick den ganska snabbt, därefter hade jag en efter. Sen var det totalstopp. Förutsättningarna kunde inte bli mycket bättre, lite vind, kväll och lagom varmt.

Igår var jag ute igen. Förutsättningarna kändes inte lika bra, tidig kväll, soligt och varmt, en av årets varmaste kvällar. Men det gick över förväntan, inom en två timmarsperiod hade jag fått två gäddor. Den första en liten rackare runt 400 gram och den andre runt 1,5 kilo. När det gäller gädda så släpper jag nästan alltid i dem.

Som vanligt fick jag dem på mitt favorit drag, en Buster Jerk II skitmört

​Igår var det åter dags att bege sig till Harasjömåla och sjön Hallagylet. Utsikterna såg strålande ut, solsken och härligt väder. Men ack vad vi bedrog oss. Jag och Martin kom upp ungefär vi två på eftermiddagen. Fixade till med våra spön, jag körde bottenmete. Martin började med spinnfiske men gick snabbt över till vanligt mete med räka. Efter en stund började det regna såklart. De gånger jag har fiskat i Harasjömåla och det regnat så har jag aldrig fått något. Samtidig som det värsta regnvädret var, kom de och slängde i ny fisk i sjön. Har hört någonstans att det ska vara svårfiskat efter de gjort det. Så oddsen var emot oss ganska tidigt. Martin skiftade till flugfiske, jag envisades med mitt bottenmete och som vanligt med rosa powerbaits egg. Ett tackel runt två meter. Tillslut gav det utdelning, men det tog några timmar. Vid femtiden högg det till, en regnbåge på 2,3 kg. Fina färger och fin stjärtfena. Regnet kom och gick, ibland mer, ibland mindre. Men tillslut sprack det upp och runt åttatiden var det riktigt fint. Vi kämpade på fram till lite över nio. Jag hade en på som släppte, Martin hade en som nafsade på hans bottenmete som han tillslut gick över till. Harasjömåla lika njutbart som vanligt och som vanligt ger det fisk.

I Tisdags var det åter dags för Harasjömåla och sjön Hallagylet. Jag och Erik tog husbilen upp, några pilsner och käk med oss. Vädret kunde inte bli mycket bättre, inte för varmt, inte för kallt, precis lagom. Vi inkvarterade oss runt tio tiden på förmiddagen. Fixade våra spön och sen var det bara att kasta i. Bottenmete som vanligt och som agn powerbait eggs i färgen rosa. Enkelkrok, 30 grams tyngd och ett tackel närmre 2 meter. Förhoppningsfulla med allt vad det innebär, så började vår väntan. Senast vi var där, var vi där runt ett tiden och då tog det inte lång tid innan det högg till. Så det blev att vänta några timmar den här gången med. Men vad gjorde det med den fantastiska naturen som finns uppe vid Harasjömåla. Vi i Blekinge är verkligen bortskämda med vår natur. Lite efter ett högg det till hos mig, en regnbåge över 2 kg.

Krokade av och rensade fisken, sen i med spöet igen. Tog väl nån timme eller två, sen högg det till hos mig igen. Nu en regnbåge runt 3 kg. Halva kvoten fylld, skulle det bli mer? När skulle Erik få sin första?

Krockade av, rensade fisken, slängde i igen. Det dröjde inte länge tills jag hade hugg igen, den här gången en riktig bamsing. En regnbåge runt 5 kg, riktigt fet och fin var den. Äntligen så började det bli lite vikt på dem.

Där tog det inte slut, den fjärde och sista (får max ta fyra fiskar per dag) vägde runt 4 kg. Lyckan var total. Tyvärr hade Erik inte ens ett hugg på hela dagen. Från att fiska från 10 på förmiddagen till 10 på kvällen utan napp, märkligt då jag fick fyra stycken. Fiske är en märklig sport/hobby ibland, blir inte riktigt klok på det. Men, men Erik deppade inte ihop för det. Härlig miljö, go öl och mat och en brasa som värmde framåt kvällen då kan man inte klaga. Framåt kl 23 gick vi och la oss i husbilen ganska möra.

Fiska är livet!!!

I Torsdags var vi i Harasjömåla igen, jag, Erik och en kompis från Tidaholm Hallin. Den här gången prövade vi Hallagylet, en sjö med lite större fisk. Självklart lite dyrare men vi valde halvdagskort och då kostar det 285 kr och då får man ta upp 2 fiskar. Ska du ha heldagskort kostar det 410 kr och du får plocka upp 4 fiskar.

Vädret var inte det bästa, regn och blåst. Men dum som man är så struntar man fullständigt i det. Plockade fram våra spön och fixade till det som vi behöver till bottenmete och slängde i. Hallin körde haspelfiske och spinnare. Erik har varit inne i ett jävla "flow" den senaste tiden, så det dröjde inte länge tills han hade en regnbåge på kroken. En pigg och stor rackare. Jag fram med håven, Erik vevade in. Jag mitt dumma nöt föreslog Erik att han skulle spänna slirbromsen, det skulle han inte ha gjort, för då gick linan av. Frustrationen var stor, kändes som jag var syndabocken. Men vi gav inte upp, Erik hade 3 till på kroken som lossnade. Hos mig var det totaldött och lika hos Hallin som nu övergått till bottenmete även han.

Men till slut högg det till, först hos Hallin och nån minut senare hos mig. Hallin gjorde en Erik och tappade den men jag fick upp min. En regnbåge över 2 kilo.

En timme senare högg det till hos mig igen. Den här gången en öring. En fin liten öring med fin teckning. Min första öring i livet. I Harasjömåla består det till 90 % regnbåge och till 10 % öring, så jag hade flax.

Erik hade tappat fyra stycken, hans tålamod började ta slut. Men han ger aldrig upp. Tur är väl det, en stund efter jag fått min öring högg det till hos honom. En regnbåge på nästan 3 kilo. Trägen vinner. Dock gick Hallin lottlös men som jag brukar säg. Magisk miljö med härligt sällskap, kan det bli mycket bättre?! NEJ!

Då var det åter dags att skriva lite. Senaste veckan har det varit gäddfiske för hela slanten och det tre gånger. Som rubriken lyder så har vi fiskat i Pukavik som vanligt. På tre tillfällen har det sammanlagt blivit 6 st gäddor. Första gången var i Onsdags, då var jag, Erik och Micke ute. Erik hade köpt ett nytt drag, en Buster Jerk 2 12 cm färgen "skit mört". Det visade sig att han gjort ett bra val av drag. Han fick två gäddor, dock inga stora men i alla fall gäddor, då jag och Micke uteblev. Erik hade bud på fler, då de simmade efter. Jag hade en efter, Micke ingen alls. Frustrationen var stor hos mig då jag ofta får gädda. Eller rättare sagt så fick jag det förra året. Med slokat självförtroende så var det bara ge sig ut dagen efter med. Då med inhandlad Buster Jerk 2 12 cm, färgen "skit mört". Nu skulle jag ge Erik en match och det gjorde jag. Två gäddor fick jag, dock inga stora, den ena på ett halvt kilo och den andra på 2 kilo. Perfekt matgädda, men vi sätter tillbaka de flesta gäddorna. Självförtroendet var något bättre efter den fisketuren. Igår var det åter dags, ljuger nog inte om jag säger att det var årets varmaste dag. Vi visste att förutsättningarna inte var de bästa men vi gav det en chans ändå. Jag tog min första gädda runt sjutiden en liten rackare runt ett halvt kilo. Där tog det stopp för mig. Vi såg en del vak under kvällen, men inget som lockades till oss. På slutet hade jag strul med rullen och fick "ormbo" flera gånger (fiskar med jerkbaitspö/rulle). Ena gången fastnade jag med draget i Eriks lina och i samma veva högg det hos honom. En gädda runt ett och ett halvt kilo. En stund senare styrde vi båten mot stugan och vår båtplats. 6 gäddor på 3 tillfällen, helt ok. Alla gäddorna tagna på Buster Jerk 12 cm "skit mört" som ni kan se på bilden nedan.

Tryck på draget för att kunna komma till en återförsäljare som säljer detta fantastiska Jerkbait draget😊

Lite härliga bilder från fisketurerna nedan...

​Igår var det åter dags för fiske i Harasjömåla. Jag och Micke styrde bilen dit runt tolvtiden på förmiddagen. Vi körde en favorit i repris, Västra Harasjön. Vädret, växlande molnighet och en temperatur runt 15-18 grader i luften. Förutsättningarna kunde inte bli bättre. Vi förberedde våra spön, bottenmete som vanligt. Tacklen vi använde var runt 1,2-2 meter med enkelkrok och powerbaits eggs. Micke använde orange ägg och jag rosa ägg. Det tog inte lång tid förrän Micke hade hugg, hans första regnbåge i livet. Lyckan var såklart total. En liten regnbåge under kilot. Inte långt där efter högg det till igen hos Micke, den regnbågen låg också under kilot. Efter en liten stund högg det till hos mig med, men när jag skulle veva in den tappade jag den. Det var bara att gilla läget och fortsätta.

Några timmar senare kom Erik också dit, det dröjde inte länge förrän både han och Micke hade hugg. Så fortsatte kvällen, Erik fick upp en till och tappade en. Själv hade jag ett till hugg men den släppte såklart. Ingen rolig fiskedag för mig, men verkligen för Micke och det unnar jag honom verkligen. En underbar dag med härligt väder och bra fiske för två av tre.