Nu har jag varit här i mer än en vecka och herre vad mycket som kan hända på 7 dagar. Jag redan träffat masssa nya härliga människor, utvecklat mina spanska kunskaper (liiite) och fått en inblick i livet här nere i södra Spanien. Andalusien skiljer sig ganska mycket från andra delar av landet men jag gillar det! Stämningen och människorna här är väldigt ostressade vilket både kan vara lite frustrearande men även otroligt skönt. Allt går liksom lite långsammare här men det har jag faktiskt inget emot!

De senaste dagarna har faktiskt varit väldigt bra, i fredags började jag somsagt skolan men det förtjänar nog sitt eget inlägg. Skolan här skiljer sig mycket från Sverige, MEN det får ni veta mer om sen.

I fredags provade vi även Zumba och jag kan säga att jag aldrig känt mig så svensk. Medans alla Spanska kvinnor på något sett är födda med kunskapen att kunna shaka sina höfter och allmänt har rytmen i kroppen är mina nordiska gener inte riktigt anpassade för det haha. Antar att man lär sig med tiden. KUL var det hursomhelst.

Det bästa med gymmet är att dem har super fräsha duschar där man får dusha huuuur länge som helst. Här hemma är dem nämligen ganska rädda om vattnet och därför brukar jag hålla mig till en snabbdusch på 5 min vilket kan vara lite stressigt enligt mig. På kvällen drog vi även ett gäng och käka middag på ett italenskt ställe där allt kostade 3,9 Euro. OCH det var faktiskt riktigt gott. Tog en chevre pizza som var väldigt smaklig:)

Igår skrev en spansk tjej från min klass som heter Maria till mig och undrade om jag ville att hon skulle hjälpa mig att köpa allt skolmaterial. Extremt snällt verkligen. Så jag, Amalia och Nankte mötte upp henne och alla hennes bröder och vi gick till något ÖB likanande och köpte en jäkla massa grejer man tydligen behöver. Bland annat 12 skrivböcker, pennor, pärmar etc. Två tunga påsar blev det. Det var iallafall väldigt kul att hänga med några spanjorer trots att konversationerna blev lite stakiga.

På kvällen möttes vi alla utbytesstudenter upp på stranden vilket var såå trevlans. Vi ska ses i eftermiddag igen men då ha en picknick allihopa på playan. Är såå glad att jag har alla andra utbytesstudenter här då vi alla är i exakt samma sitaution, plus att man har någon att hänga med hela tiden:))

Utöver detta har dagarna spenderats med några besök till gamla stan, käkat churros och Frozen yoghurt. Mmm

Nu är det lunch dags, hörs snart

Idag är det den 5 dagen här nere i Cádiz. Imorgon börjar skolan vilket faktiskt känns jätte bra!

Tänkte iallafall berätta lite om vad jag har haft för mig de senaste dagarna. I måndags var jag och Haily på en marknad nere vid hamnen, den var minst sagt lite speciell då det huvudsakligen såldes underkläder (?) , barnskor, tyger och smink Efter det tog vi en kaffe och på eftermiddagen vankades det strandhäng!

I tisdags skaffade jag gymkort med Amalie och Ingvild, vilket känns väldigt bra. Vi bor alltså 7 personer här i lägenheten nu så det kan vara skönt att få komma iväg lite hehe. I tisdags fikade även jag med några från min organisation vid stranden och vi såg solen gå ner över horisonten. Kan vara den finaste solnedgången jag någonsin bevittnat
På kvällen följde jag sedan med Hayli och några andra utbytesstudenter och åt middag

Igår blev det ännu mer strandhäng, en iste på en resturang på stranden (+solnedgångs spaning)Efter middagen så följde jag med Hayli och träffa två av hennes spanska vänner! Som tur var pratade dem super bra engelska så vi kunde faktiskt hålla en koncersation, muy bien!

Lite bilder från marknaden

Kaffet här är såå gott!

Amalie

Lite trevliga solnedgångar

Tjenis allesammans. Nu har jag varit här i nästan exakt 48 timmar och allt känns faktiskt toppen! Saker och ting är inte riktigt som jag hade tänkt mig men men:// Somsagt, trode att jag kom hit med 0 förväntiningar men det är liksom basic grejer man bara antar ska vara på ett vist sett

Aja, nu ska jag vara positiv och berätta om gårdagen! Jag vaknade runt 10 och ställde mig själv den svåra frågan om jag ska gå ut och äta frukost i pyjamas eller om jag skulle sätta på mig kläder. Jag valde alternativ två men insåg att ingen riktigt bryr sig här.

Från det att jag vaknade till kl 3 gjorde jag inte mycket mer än att byta rum till det jag ska bo i under året. Rummet är ganska litet och jag delar det med värdsystern men det känns okej. Enda problemet är att jag har sååå lite plats för mina grejer, så just nu ligger mina kläder på hög i det lilla skåp jag fick hehe...

Vid 4 mötte jag upp de andra utbytesstuderna från min organisation på stranden, och tro mig, la playa es FANTASTICO!! Kommer troligtvis hänga där varje dag så länge vädret tillåter. Vid 8 ungefär mötte jag upp Hayli ( utbytesstudenten jag bor med) samt hennes vän från Japan och en vän från Ryssland, och vi gick till ett så najs marocanskt té ställe! Kännde mig så mångkulturel haha. Efter det traskade vi hem och åt middag med värdfamiljen runt 23:30;) Adíos amigos

Japp, nu är jag här. Här i staden och lägenheten jag ska bo i dem kommande 10 månaderna.

Igår tog jag och 4 andra utbytesstudenter flyget från Barcelona till Jerez. Där hämtade vår kontaktperson Inma upp oss och skjutsade oss till respektive familj.

Min familj verkar bra. Den består av mamma Sonia som pratar väldigt mycket och snabbt (!!) Hon har två döttrar som är 15 respektive 12 år ( inte 8 och 13 som det stod i mejlet jag fick..) Dem har jag dock inte träffat än då dem sov hos sin pappa inatt.

Förutom detta bor det även en annan utbytesstudent vid namn Haylin från Nya Zeeland här., vilket jag inte hade någon aning om. Det gör inte mig något då hon verkligen är super trevlig och extremt hjälpsam. Hon visade mig runt i staden igår, hon har berättat hur allt funkar här och hon hjälper mig med språket vilket är jätte skönt. En annan sak jag inte visste är att jag ska dela rum men den äldre värdsystern, vilket jag återigen inte hade en aning om då det stod i mejlet att jag skulle få ett eget rum i mejlet. Detta känns ganska jobbigt faktiskt då rummet är väldigt litet och överbelamrat. Dessutom finns det typ inga garderober eller förvaring för mig vilket också i stunden blir en motgång. Att jag inte riktigt kommer få nåt som är "mitt". Ingenstans där jag får bestämma hur jag vill ha det, ingenstans jag kan få vara ifred och ingen stans jag ens kommer kunna ha mina grejer känns super jobbigt trots att jag vet att det är "småsaker" Men jag antar att man vänjer sig och när den andra utbytesstudenten åker i december får jag förhoppningsvis hennes rum. Familjen har haft 12 utbytestudenter här innan mig och Haylin har berättat att det alltid bor MINST två stycken här åt gången. Därför känner jag mig kanske inte super speciell hehe, men antar att det kan vara en bra sak också

Annars känns allt okej här nere. Trodde jag reste hit utan några förväntningar men ack så fel jag hade. Klart man har förväntningar. Det är lätt och rabbla allt som känns jobbigt och är svårt men har bestämt mig för att försöka tänka positivt. Allt löser sig.

Mamman verkar iallafall super snäll och avslappnad. Igår skulle hon ut med sina vänner och innan hon gick kom hon in till oss och fråga vad vi tyckte om hennes outfit haha. Så gulligt. Hon är även noga med att säga att jag får ta vad jag vill ur kylen, låna schampo ,tvål osv!

Summan av kardemumman är att det känns bra men samtidigt skit jobbigt hehe. Antar att det kommer vara så i början.

I och med hela dela rum situationen vet jag inte hur mycket jag kommer kunna blogga men ska försöka uppdatera ganska mycket

iallafall om vad som händer här nere.

Hasta Luego, Adíos!

Hejsan, nu är jag i Barcelona på Get ready camp. Jag kom hit i går, men det känns som jag har varit här i minst en vecka hehe. Vi är två från Sverige, en del från Finland och Danmark och en jäkla massa norrbaggar. Vi bor på ett "Skateboard hostel" vilket betyder att det hänger massa skateboards på väggarna. Färgtemat är grönt och det lider ingen brist på australiska skateboard snubbar . Det är extremt trångt då vi bor 10 tjejer (alla med packning för ett år) i ett vääälidigt litet långsmalt rum. Med det är ändå hyffsat fräsht.

Igår gick vi runt i staden, åt lunch och gick till stranden klockan 19:30 (???) väldigt märklig tid om ni frågar mig. MEN det var verkligen så mysigt. Vi såg solnedgången, badade i det varma havet och lyssna på spansk musik! Sedan var det dags för middag, klokan 22:00... Har inte riktigt kommit in i de spanska tiderna än. När vi kom tillbaka till hostelet sommnade jag på tre röda. Tror aldrig jag varit så trött.

Idag har vi ätit en väldigt spartansk och spansk frukost här på hostelet. Vitt bröd och färdigförpackade muffins skulle stå oss på till lunchen som ägde rum vi 14.00. Utöver det har vi idag åkt turist buss, besökt park Güell, åkt lite mer turistbuss, hängt vid Plaza Cataluña, La Boqueria och åkt ännu mer turistbuss på det.

Alla här är verkligen trevliga. Det är så många som kommit fram för att prata med oss, och fråga vart vi kommer ifrån. Kanske är det våra röda nyckelringar runt halsen och matchande röda Get ready ryggar som orsakar det haha.

Nu ska jag sova då det hektiska schemat och alla nya intryck dödar en. Vi hörs senare!!

Här kommer lite bilder från dagarna som varit.

Mamma och pappa var glada på flygplatsen när jag åkte!

Jag och massa norskor! Amalia - den blonda brevid mig- ska också bo i Cádiz och vi ska gå på samma skola!

En man från Jordanien/Usa som vi snacka en del med på ett lunch ställe haha.

Lite frukt glass

En bild av många från vår långa buss färd

Lite snacks på La Boqueria

Vår väldigt lyxiga middag på Hostelet som vi lagade

En bra bild på vara matchande ryggsäckar eller gympapåse från 1:an som jag snarare vill kalla det

I övermorgon smäller det. Klockan 7 går mitt plan med slut destination Spanien, eller Barcelona mer exakt. Ska nämligen på ett så kallat "get ready camp" med alla andra utbytesstudenter från Explorius. Där ska vi tillbringa 3 hela dagar och sedan på lördag så åker jag vidare 2 h söder ut till Cádiz. Mitt hem för dem kommande 10 månaderna.

Just nu känns allt väldigt konstigt. Skolorna här i Sverige började för hela två vekor sedan och under den tiden har jag mest flängt runt och vandrat omkring hemma. Trots detta har dagarna verkligen gått i ett och  den här senaste veckan har varit väldigt hektisk. Samtidigt som man vill träffa precis alla, hitta på roliga saker och vara med familjen, ska man packa, fixa och mentalt förbereda sig inför det som väntar (hehe). Känner dock att det har varit skönt att jag har haft mycket för mig, då slipper man tänka för mycket.

Hur som helst. Nu är det faktiskt bara två dagar kvar tills jag åker och dem dagarna ska maxas!! Packa, massa hejdå kramar, några tårar och annat skoj väntar. Här på bloggen ska jag försöka uppdatera så mycket som möjligt under året. Har haft en del bloggar innan och det har inte gått så bra, men jag ska verkligen försöka. Kan tänka mig att det kommer vara kul att kolla tillbaka på och kanske liiite kul för mina kära amigos och la familia.

Okej, hejdå för några timmar nu, vi ses i SPANIEEEENNN