Mambo mzungu

Det är inte en överlycklig tjej som skriver detta... Jag har nu idag exakt en vecka kvar av det som hittills varit mitt livs största äventyr. Fy en vecka kvar... Det är det värsta jag någonsin skrivit här. Jag är inte redo att lämna. Tror aldrig jag kommer bli det dock... Men ändå.. Fy fy fy.

Men okej, för att ta vara på sista veckan här.. Förra veckan bjöd våran mentor Tommy hem oss på grill kväll hemma hos honom. Det var super mysigt. Vi var hemma hos honom och hans fru Marie, som för övrigt jobbar som boarding teacher här. Vi lagade mat tillsamman och satt sen och pratade väldigt länge, hela klassen. Det var super mysigt att ändå ha en kväll alla tillsammans.

Sedan.. Ja jag har bara spenderat massa massa massa tid med mina vänner både utanför och inne på boardingen. Jag hatar att lämna. Det är det värsta tänk bara!

Men i Fredags vloggade jag typ hela dagen! Här är videon. Nee, jag är fortfarande ingen proffisonel vloggare, men jag tycker det är väldigt kul!

I lördags åkte Ebba, Vendela och jag ut till Bargain box. Det var ett event i Karen på Karen blixen. Det var jätte roligt. En kompis till oss hade en utställning på sina jackor som hon gör själv. Helt galet hon är 1 år äldre än mig och har ett eget klädd märke! Vi träffade även två andra tjejkompisar där. vi åt lite sushi och satt mest bar och pratade och hade det super mysigt! Sedan åkte vi till Tamambo och träffade fler kompisar som bor ute i Karen. Sedan avslutade jag kvällen ute i andra sida av stan, Westlands tillsammans med Hillevie, Maria, Hanna och Mathilda. Det var en galet kul kväll, och det var ändå en fantastisk sista riktig helg i Nairobi som jag lyckades spendera med alla mina vänner.

Nu är det Måndag. Jag har inget kvar att göra i skolan och jag behöver egentligen bara gå på mina lektioner säga "Hej jag är här" få närvaro och sen får vi gå igen... Känns lite meningslöst. Hade hellre fått varit ledig men jag klagar inte. Jag kan ju ändå ligga ute och sola hela dagen, så jag klarar mig nog ;)

Nu ska jag snart börja packa, städa ur mitt rum och plocka ner alla mina bilder från vägarna och stoppa ner prydnads grejerna i små lådor så jag kan få med mig dom till Sverige utan att de går sönder. Känns hemskt att packa ihop mitt hem och lämna för gått. Men det blir säkert lättare med tiden. Vi satt vid middagen idag och pratade om alla goda saker vi ska äta när vi är tillbaka i Sverige igen. Det märks att alla är otroligt ledsna över att lämna, men alla stöttar varandra och vi försöker nog alla acceptera det mer och mer. Så att hitta saker som vi kan längtar efter från Sverige är nog ett sätt att försöka acceptera.

Jaja, det blir bra... Vi hörs snart igen!

Kwaheri mzungu!! xx

Mambo Mzungu!!!

Long time no see...

Nee jag vet hörni, var alldeles för längesedan nu. Men det händer så mycket nu och det är så lite tid kvar. Jag finner ingen tid längre att sätta mig ner och skriva om allt jag gör, för det händer alltid någonting och jag försöker bara ta tillvara på min tid här. Plus att skriva om min vardag här har börjat kännas så konstigt, för allt är så vardagligt nu. Skriva ett inlägg om att vi går till Toi eller åker till något mall osv är ju min vardag och sitta och skriva om det och tro att det är någon som skulle vara intresserad känns så konstigt. Men guy's jag ska bättra mig nu sista tiden. Ska försöka berätta om mer precis hur min vardag ser ut, kanska göra en blog vecka nästa vecka? ett kort inlägg om dag och berätta vad som faktiskt händer och hur min vardag ser ut.

Hour som helst, guys jag har varit ute på en fantastisk resa!! Jag har precis haft påsklov. På mitt påsklov åkte vi på en 2 veckors lång road trip genom Uganda och Rwanda... Det var sååå häftigt!!

Så, jag fick påsklov Fredagen den 7 April. Detta firade Hanna, Maria, Hillevi och jag med Frukost på Art caffe på Junction.

Sedan lite tillbaka till skolan och hade 1 lektion. Efter det stack Maria, Hanna, Hillevi, Filip och jag till The Hub. Ett annat mall ute i Karen (en stads del). Vi chillade där på ett super mysigt ställe som heter Picasso.

När vi kom hem hände något som var en väldigt konstig upplevelse för mig. Pappa kom hit. Pappa kom hit och hälsade på mig. Inte så att jag inte visste att han skulle komma! Men det var en otroligt konstig känsla att ha någon från Sverige, någon jag kände innan jag kom hit, här. Det var svårt att placera någon "hemifrån" i mitt nya hem. Men det var fantastiskt kul att få visa pappa runt i min hemstad och i mitt hem.

Första dagen pappa var här åkte vi runt i precis hela Nairobi. Jag visade honom dom flesta ställen som jag gillar att hänga på. Tex vi lunchade på Alchemist, med burgare från Mama rock*s

Ja gud, dom första Dagarna rov vill tillvara på till fullo. Jag tror knappt vi ens var på internatet mer än 12h i sträck, och det var enbart för att sova, äta frukost och sedan sticka ut igen. Här är lite bilder från det vi gjorde dagarna inna resan.

Men nu, det som faktiskt var en av anledningarna att pappa kom hit. ROAD TRIPPEN!! GAAAAAHHHAAAA!!! Gud den va sååååå mäktig!!!

Dag 1

Det var en låååååååååååååååång resdag. Vi åkte i ungefär 10h. Vi hade ett stop vid RIft Vally, på "mzungu view pointen". Sjukt fin plats faktiskt.

På kvällen kom vi fram till ett jätte fint ställe. Vi hängde lite runt poolen på eftermiddagen / kvällen när vi kom ditt innan det var dags för middag.

DAG 2

Dag 2 var en relativt lång resdag. Vi åkte tidigt på morgonen igen med våra Overlanders. Någon gång kring lunch tid nådde vi den Ugandiska gränsen. Gud, vet inte riktigt vad jag ska säga. Bless EU tror jag är passande. Ja men hörni det var en upplevelse. Lastbilarna stannar på den kenyanska sidan och vi får ta med oss våra pass och litet små saker och sedan lämna lastbilarna för att sedan över gränsen. Vi gick över en sandig bilbro över till den Ugandiska sidan. Där kom vi in i en jätte sal där dom kollade våra pass och vi fick fylla i något papper som dom sedan inte ens kollade på. Var en otroligt oklar händelse och helt galna kontraster på hur gränsövergångarna går till i Europa. Men det är en upplevelse i att stå 100 pers i ett svettigt hus och inte riktigt förstå vad det är som händer och allt går otroligt långsamt. Men hörni det var kul!! Det är ju något jag kommer berätta om senare.

Där ifrån åkte vi till Jinga. guld et var sååå fint!! vi kom ditt på eftermiddagen, eller ja typ precis innan middags tid. Jag blev ganska dålig då, rätt hög feber och galen huvudverk. Men äsch då, så det är ibland.

DAG 3

Dag 3 var vår första dag vi stod stilla på ett ställe. Och hörni, vilket ställe!! Det låg precis vid Nilen. Så på morgonen gick jag och pappa upp runt 8-9 tiden, åt frukost och sedan stack vi ut och körde Quads. Jag mådde fortfarande lite dåligt, men jag hade verkligen sett fram emot Quad bikingen så länge så jag kunde inte banga. Och när vi var ute och körde var det super kul!!

Vi fick låna kläder och hjälmar där, hur snygga var vi inte?? ;) Where's my street cred?

Vi var ute och körde i 2h och åkte runt i några små byar, ute långsmed Nilen och sedan inne bland åkrar och områden vi aldrig skulle fått sett om vi bara hade gått eller åkt bil.

Sdean gick vi hem, åt lite lunch och tog det lugnt ett, då jag inte mådde super. Sedan gick vi runt och kollade lite på stället vi bodde på. Det var ju helt galet fint!!

Sdean stack jag och pappa ut och paddlade kajak på Nilen. Det finns tyvärr inga bilder från det eftersom det var vatten och en liten båt... Ingen bra kombo för att ha med sig en kamera ;) Men det var sååå fint! området runt Nilen är jätte vackert! Vi såg massa coola fåglar och (som tur är) inga större djur än så. När vi lämnade tillbaka kajaken frågade killen på stället man hyrde dem från lite skämt samt "ohh how many Crocdiles and hippos did you see?"

DAG 4

VI åkte inte jätte länge i bussarna alls, vilket jag var väldigt tacksam för då jag fortfarande mådde så där. Dagens destination var Kampala, Ugandas Huvudstad. Vi kom ditt mitt på dagen och gjorde då en del stop på olika ställen. VI åkte först till Kabaka*s palace. det var Beautiful, men väldigt oklart. Vi gick med en guide inne på området. Vi gick ner i Idi Amin torture chamber och vår guide berättade en del om vad som hade hänt där. Sedan gick vi upp till palatset igen och guiden berättade om presidentens bilar som han hade "vaskat". Sedan var vi klara där. Ett väldigt snabbt besök.

chill i skuggan i väntan på att få gå in till palats området.

Harrison och Pappa utanför Palatset

Därefter åkte vi till Uganda national Mosque. Det var riktigt kul!! Alla tjejer som var med var tvungna att ha slöja på sig. Oj, vad vi skrattade. Nej men majoriteten av oss såg ju inte klocka ut!! haha.

Väll inne i moskén fick vi en till rundtur och en guide som berättade om moskéns historia samt en del om Islam. Efter vi varit inne i moskén gick vi upp i minoretet. Det var jätte coolt och utsikten där uppifrån över staden var galen!!

​Sedan åkte vi till hotellet vi skulle bo på för natten. För att komma till hotellet var vi tvungna att åka genom hela staden. Det var så häftigt att se Kampala!! Det var så otroligt annorlunda från Nairobi, vilket faktiskt chokade mig lite eftersom det är två gran länder, jag förväntade mig att dom skulle vara lite lika ändå.

Hotellet vi bode på hette Red chilli. "Pappa look at me, Imma unicorn"

DAG 5

Vi stannade bara i Kampala för 1 dag. Dag 5 var det dags för en till lite längre resdag. Vi åkte till Lake Bunyonyi vid Kabale i Uganda. Men först för att komma ditt var vi tvungna att passera ekoarton. Självklart var vi tvungna att ta en del bilder där!! Hur coolt ju?!

Lake Bunyonyi har ett rykte om sig att vara en av världens vackraste platser, med all rätt! Vilket ställe!! SÅ här bode vi. Galet ställe huh?

DAG 6

Vi stannade här en dag. Jag och pappa såg till att bara ta det riktigt lugnt idag. Vi gjorde inte super mycket direkt. Vi hade mysig frukost med galen utsikt över sjön. Sedan chillade vi ett tag. Jag och Hillevi som skadade sig endel vid en olyckligt åktur med Zip-line i Jinga gick (hoppade runt på kryckor) inne på campet en del och hade lunch på ett annat ställe nere vid sjön.

Efter lunch chillade Hille, Hanna och jag inne på mitt och pappas rum någon timme. Hanna och jag kom på att vi hade sett ett häftigt hopptorn vi kom framtill att vi var tvungna att leka lite vid ;)

Sedan fanns det en liten brygga där nere som jag "lekte runt" lite från

DAG 7

Vi lämnade Kable på morgonen och delade nu upp oss i två grupper. En grupp åkte direkt till Kitale och en till Ruhengeri. Jag och pappa hamnade i gruppen som åkte Ruhengeri, alltså första gruppen som skulle få åka och träffa Gorillorna!! Men först, Gränsövergång. Ja men hörni dom var ju nästan komiska. VI fick återigen kliva ur bussarna och GÅ över gränsen. PÅ andra sidan gränsen stod en man och en kvinna vid ett lottet skjul. Båda var iklädda militär kläder och hade ett gevär. Det var passkontrollen, simpel as that. Ja. sedan var det mer fyllning av papper som inte riktigt hade ett riktigt purpose och lite stämplar i passen. Klart. Haha dessa gränsövergångar är riktigt galna, jag fick ganska mycket perspektiv på hur otroligt väll fungerande EU och hela Europa var då på många sett.

Sedan fortsatte vi vidare till Ruhengeri. Där bode vi på ett hotel som heta Fatima. Det drevs av nunor och var belagt precis bredvid en gigantisk kyrka.

Vi kom fram till Ruhengeri vid 3 tiden. Pappa, Hugo, Jole och jag stack då ut på "stan" på jakt efter en bankomat. Vilket vissate sig vara lite svårare än vad vi trodde. Eftersom både Kenya och Uganda båda varit brittiska Kolonier så kan alla prata Engelska. Men rwanda var en belgisk koloni, vilket innebar att dom inte pratade super mycket engelska, men däremot Franska. Tack vare Joel som kunde en del franska lyckades vi tillslut hitta en fungerande bankomat. Vi gick runt en del i stånden. Vilket kostift ställe det var att komma till för oss som bot i Kenya 1 år. Här var gatorna lugna, det fanns trottoarer, övergångställen, riktiga vägar, ordning på trafiken och allt var så rent. Det luktade inte och det låg inte sopor precis överallt! I sverige är ju allt detta en självklarhet, men här är det inte det. långtifrån faktiskt, så det var väldigt häftigt att komma till ett land som ligger så nära men ändå är så otroligt annorlunda!

Sedan stack Hugo och Joel hem med cykel taxi. Fun fact, man sitter alltså på pakethållaren som är bekläd med någon form av kudde. och en "taxi resa" på ungefär 5-10 min kostar 2 svenska kronor. Efter detta gick jag och pappa runt lite i staden och kollade runt mest bara.Sedan gick vi till den princip ända resturangen som fans i staden. En gullig pizzeria. Där möte vi Filip aka Harrysson, David, Carmen, Carro och Emma som vi åt middag tillsammans med. Jag åt en pizza för 26 sKr och en läsk för 8sKr. Inflationen i Rwanda är något jag aldrig varit med om förut. Pengarna hade inget som helst värde, ALLS.

DAG 8

GUUUYS This day!!! Okay så dag 8 gick vi upp vid 05, och 05:30 skulle vi åkt, men det var lite kenya06 över det hela så vi åkte vid 06am. Vi blev upphämtade i safari bilar och åkte iväg till Volcanos national park. Med mig och Vendi i bakluckan...

När vi kom fram fick vi våra gorilla tillstånd (alltså inryggen på att vi inte hade några smittsamma sjukdomar eller skador som skulle kunna påverka gorillorna negativt, och att vi var godkända att få följa med in och träffa gorillorna) och blev även bjudna på en traditionell dans show.

Sedan delade vi in oss i grupper på 8 pers i varje. Min grupp bestod av Hugo, Harrysson, David, David's mamma, Ebba S, Ebbas mamma, pappa och jag. Ja, och vår guide.

Därefter hoppade vi återigen in i en av dessa safari bilar, trångt som satan denna gången dock då bilen bara var byggd för 6 pers och vi var 8. Men det var kul det med! VI åkte nu upp till en liten by och därifrån började vi vandra uppför berget. Det var super brant och dunder lerigt och hur mycket brännäsor som helst! haha men det var ju ändå en regnskog vi gick igenom, så vad ska man säga? det var ju en sjuk upplevelse bara det att vandra på ett berg i en regnskog!

efter 2h tung vandring upp kom vi tillslut up till en plats mitt ute i ingenting fick vi lägga av oss våra väskor och keppar vi haft med oss som hjälpt oss gå uppför. Vi hade kommit fram till stället där gorillorna var. WOW!! Vet ni, det finns inte ord som kan beskriva detta moment så jag tänker bara lägga upp bilder på det istället. :) <3

Vi fick sammanlagt se 8 gorillor från en familj på 12. Det var mäktigt, riktigt mäktigt! När vi var påväg att lämna så står vi alla i ett led i en uppförsbacke. VI fick inte prata hög så det är väldigt tyst. Jag böjde mig ner för att knyta mitt skosnöre som gått upp, jag hörde att det knackade lite i buskarna framför mig men tänkte att det bara är dom framför mig som rör på sig, tills Harrysson skriker "FILIPPA" och jag tittar upp precis i tid för att skrika till och falla lätt bakåt och ge plats för en av de mindre gorillorna som kommer och springer förbi mig precis framför mitt ansikte. Det var rätt coolt faktiskt. Därefter började vandringen neråt. precis när vi började gå började det ösregna. som tur var hade alla regnkläder på sig. Men det var redan lerigt så det räckte och blev över. Jag har inte skrattat så mycket på länge. Tänk er att det var så lerigt så det knappt gick att stå upp och on top of that så var det super brant!! Gud vi ramlade ju till höger och vänster hela tiden. Jag låg som en upp och ner vänd sköldpadda oräkneliga gånger. Det var fantastiskt kul faktiskt, vi skrattade små mycket!! Sedan åkte vi tillbaka till vårt hotel i Ruhengeri och klockan hade hunnit blivit fem nästan redan. Så vi fick skynda oss att tvätta oss och byta om för att sedan satte vi oss i Overlandersarna och åkte en resa på ungefär 3h till Kigali, Rwandas huvudstad.

återigen, en helt annorlunda stad! Vi kom ju ditt när det var mörkt, men något som var så annorlunda. Den här staden hade en skyline!! Alltså hela staden var upplyst med gatlyktor och ljus i husen och på husen. precis som en stad i ett västerländskt land. Det var så annorlunda för mig att se. Här i kenya finns ju inte sådant!! En annan grej som fascinerade mig och var att folk var ute och gick på gatorna fast att det var mörkt. Det var folk och picki- pickis (boda- bodas) över allt som körde runt på folk!! Fast att det var mörkt. Nej gud det var så annorlunda från Nairobi! Det fascinerade mig verkligen.

DAG 9

Jag och pappa vaknade vid 9 tiden och gick och åt frukost. Sedan gick vi ut på gatan utanför hotel för att leta rätt på en bankomat. Vi båda reagerade direkt på hur otroligt annorlunda detta var från Nairobi. det var lugnt att gå ut på gatan, det var riktiga gator. Inte särskilt smutsigt och traffiken på vägarna var som i Europa, typ organiserad. Sådana kontraster!!

Sedan stack vi till The genocide memorial center. Otroligt intressant. Har precis läst om massmordet i skolan och det var sån upplevelse att bara vara i staden och försöka förstå att det var här som det hände. Och att sedan vara på memorial centret och gå bland massgravarna, nej det var stort aso. Väldigt mycket att ta in.

Sedan lite roligare grejer. VI fortsatte sedan till något center jag inte riktigt vet namnet på, men åt lunch där spå got ställe som var typ Rwandas motsvarighet på Art cafe. Det var lite skönt att vara på ett sånt ställe, Det kändes lite som hemma i Najjan. När vi satt och åt lunch där såg vi ett annat ställe som såg jätte nice ut. Så vi gick ditt. Det var ett super finna hotel med en jätte fin rooftop bar/ resturang. Så vi bestämde oss för att ta en kaffe efter maten där. :)

Sedan gick vi runt i stan lite gran, vi gick in på lite olika mall*s och pappa blev väldigt förvånad att se hur tomma dom är. det är liksom oftast hög hus på 3-4 våningar. så är oftast första och andra våningen i ordning gjord. men resten står bara tom det är samma sak i Kenya, ibland.

Vi stannade till på Rwandas största mall. Där fanns det ett Java house, som jag självklart tyckte vi skulle fika på eftersom det är ett jätte nice ställe som även finns i Kenya. Typ som espresso House ish. Vi åt min favorit kaka som jag var tvungen att vissa pappa. Choclate fudge cake!! haha den är gigantisk!!

Sedan stack vi hem och bada i poolen och chillade lite. Då dock Hanna upp. Hon var i den gruppen som hade sett gorillorna dagen efter oss.

På kvällen sen så stack Hanna, Hanna’s mamma, Hanna’s kusin, pappa och jag ut till den där rooftop resturangen igen och åt middag. Det var super mysigt!!

DAG 10

Dag 10 och dags för hemresa. Vi tog flygget 8:30 från Kigali international airport och landade sedan i Nairobi hemma på JKIA vidl kockan 10am. SÅ vi hade en heldag hemma där vi mest bara chillade. Pappa stannade kvar några dagar till och vi gjorde mer roliga saker och jag tog med honom ut och vissate honom ännu mer av Nairobi, min hemstad. VI gjorde även en helt galen trip till Nairobi national park. Men den berättar jag mer om i nästa inlägg för nu har min dator krångligt tillräckligt med mig för idag.

Detta var en helt fantastiskt rolig och galen resa med så många nya intryck och upplevelser. Jag är så tacksam att jag fått möjligheten att göra denna resa. Och otroligt kul att få göra den med mina vänner och extra speciellt med pappa.

Okay, Asante Mzungu! Kwaheri!! puss och kram, Hörs snart!

Mambo Mzungu!

Idag har vi ett gäng från boardingen varit vid Swara plains och cyklat. Vi hyrde cyklar där och fick sedan åka ut och cyklade en markerad väg ute på savannen. Vissa cyklade 15 km. Jag och Malin cyklade 50 km sträckan. Det var kul, och varmt. Väldigt varmt. 35 grader och ingen skugga någonstans. Varje gång vi klev av cyklarna för att stanna och dricka vatten och sedan satte oss på dem igen 3 min senare var de svarta sadlarna så varma så det brändes.

Cyklarna var MTB utan stött dämpare, och vägarna var sjukt bumpy. Med andra ord, AJ!

Men det var kul ändå! VI såg lite Zebror, och två strutsar som stod precis bredvid oss när vi körde förbi. Men annars var det bara massor av kossor överallt.

Men det var en kul dag!! Förutom att jag brände mig super mycket, så är jag jätte nöjd. Det var kul att vara ute och cykla lite, det är faktiskt en sådan grej som jag saknar från det "fria- livet". Här kan vi ju inte sticka ut och gå eller cykla eller röra oss precis som vi vill av säkerhets skäll. Så det var kul. Blev som att roligt tränings pass på savannen helt enkelt. Men som sammanfattning är jag nöjd med denna resa.

Gjorde en liten kort vogg. Hoppas ni har det bra i Sverige! Puss puss!

Mambo Mzungu!

Den här veckan har jag spenderat tillsammans med min klass nere vid Lake Victoria, på Rusinga Island. Vi har haft Fäetstudievecka. Det innebär att beroende på vilket program du går så får åka på olika resor under fältstudieveckan. Naturerna tex, åkte på safari och lärde sig mer om olika djur. Sammarna som går Morden UN var kvar här i Nairobi och medverkade i ett FN rollspel där massa olika elever från olika Skolor med olika nationaliteter var med och testade hur det skulle vara att sitta med i FN parlamentet.

Men vi 1:or får inte gå MUN eller East african development, så därför har 1:orna tidigare inte fått åka på någon fältstudie veka. Men fantastiska Tilan tyckte inte det var rättvist så hon fixade så vi fick åka ner till Lake victoria, med argumentet "Hur många gånger i sitt liv får man chans till att göra det?"

Vi bodde i byn Mbita, på forskar centret ICIPE. Där arbetar det med att hitta olika lösningar för att motverka malaria och andra sjukdomar som flugor och myggor för med sig, saker som förstör i näringskedjan.

Det har varit en otroligt händelserik vecka! Super rolig verkligen. Vi har varit och besökt en skola där barn som saknar föräldrar och kommer från extremt fattiga familjer få komma och gå grattis, och dom blir sponsrade av olika donatorer rån Europa främst Slovakien och Tjeckien faktiskt. De hade även en boarding där för elever som inte hade någonstans att bo eller ta vägen. Det var en sjuk upplevelse. vi möte elever i vår egen ålder och de berättade sin historia. Jag ryser av att bara skriva det där. Det var hemskt att höra, men det var fantastiskt att höra om deras tro om framtiden.

vi fick även följa med ut en natt och fiska. Det var sjukt mäktigt, när vi åkte längs med sjön såg det ut som sky linen på en stat länge bort. Men det var alla båtar med deras lampa på som de hade på för att locka fram fisken.

Ja, vi gjorde massa super häftiga grejer, men istället för att berätta om allt vi gjorde så har jag gjort en video ni kan kolla på istället. Den blev lite lång, men vi var ju ändå borta i 5 otroligt händelserika dagar... Så ja.

Kram!

Mambo Mzungu!

I onsdags var det min födelsedag. Det var en super mysig dag. Johanna, Hillevie och Agnes kom in och sjöng för mig på morgonen. Sedan var det skola fram till lunch. Därefter gick jag till Junction med Hugo, Elmer och Simons kompis som kom ner för att bestiga Mt. Kenya med oss.

På kvällen åkte jag, Johanna, Agens och Natalie P till The arboure för att fira mig. Tyvärr kunde inte resten av tjejerna följa med då detta var dagen innan Mt. Kenya och de hade saker att fixa.

Maten på Arboure var inte så lyckad heller som den brukar vara... Men vi hade mysigt!

Så ja, vi har, jag har, jag har alltså bestigit Mt. Kenya. Kan vi bara ta in den raden? Bestigit Mt. Kenya. 4985 m.ö.h.

Det känns rätt bra ändå.

Så torsdagen den 9:de Februari packade största delen av SSN eleverna in is i 3 bussar klockan 06:30am, på väg mot den 5 dagar långa trippen.

vi kom fram till Naro Moru, Mt. kenya Nationalpark gaten vid omkring 11am tiden. Packade av väskorna. Möte upp Al och hans team som skulle guidea och ta oss upp på toppen. Där började första vandringen.

Det var en vandring på drygt 5h upp till första Base campet på 3043 m.ö.h.Det var en lugn vandring. fruktansvärt varmt, men lugn. En stigning på omkring 600 höjdmeter (bara).

campen var ok. Vi kom ditt, packade in oss i stugorna och tälten. Sedan var det dags för middag och sedan tidig kväll med läggdags omkring 9pm.

Dag 2

Klockan 06:30am var det uppstigning nästa morgon. Vi packade ihop, åt frukost och började sedan vandringen till Base camp 2. En vandring på omkring 8h, och en stigning på 1200 höjdmeter.

Dagen var lång. Till en början väldigt var framtill vi nådde trädgränsen. Där efter blev det betydligt kallare.

vid trädgränsen hade vi vilopaus. Dozzi var nöjd ;)

sedan fortsatte vi att vandra i typ 5h till

Framför oss tornade bergstoppen upp sig. Att stå där nere och kolla upp på den, det gjorde dom flesta av oss ganska nervösa och. Det fick nog alla av oss att fundera "vad fan har vi get oss in på? Och hur ska vi kunna ta oss upp ditt?"

På grund av den höga höjdskillnaden och den mycket tunnare luften fick en del av oss Altitude illness. Så dåligt som jag mådde då har jag svårt att minnas om jag gjort tidigare. Jag var helt utmattad, min huvudvärk var brutal och yrseln... Jag hade svårt att se och gå var hemskt. när vi kom fram låg jag bara i min säng och halv sov. Som tur var fick dom upp mig så jag fick i mig middag innan jag somnade igen.

Dag 3

Vi stannade en dag i campen för attacclimatize. Bara för att ha något att göra gick vi till en sjö lite längre fram. Typ 1h vandring.

Vi åt lunch där och fick lite lektioner om den sjuka vegetationen runt omkring oss.

Sedan var det middag och tidig kväll. Vi gick typ och la oss omkring 7pm tiden.

Dag 4

Klockan 01am var det uppstigning. Vi åt frukost bestående av gröt, packade ihop våra "små" ryggsäckar. Vid 2am började vi vandra igen. Vi började bestiga den sista och svåraste biten av berget.

Det var kalt, alltså riktigt kalt. Blåsigt och kolsvart. Stigen vi vandrade upp var tok brant. på grund av det och höjden gick vi super långsamt. Efter ungefär 4h vandrande kom vi fram till en liten stuga. Där drack vi tea och villade i typ 20 minuter. Vid den stugan hade jag princip panik. Jag hade ingen energi kvar alls, det var svin kalt och det blåste så sjukt mycket.Jag frös super mycket och tanken på att det var ungefär 45 minuter vandring till fick mig att vilja sätta mig ner på marken och början grina och ge upp. Men någonting fick mig att fortsätta gå, vad det var kan jag inte svara på, för energi eller bara vilje styrka är jag inte säker på att det var.

Vi kom tillslut upp en bit till. Klockan var omkring 06:30 och solen började gå. Det var det som fick mig att ta mig sista bitten till toppen.

Efter sån sjuk lång tid kom vi tillsist upp till toppen. Det var magiskt. Jag var så utmattad, jag såg Mathilda och snubblade fram till henne och föll ner i hennes knä och grinande. Inte förens hon tog mina axlar och sa "Filippa kolla dig omkring, du klarade det" så satte jag mig upp och insåg "shit jag gjorde det".

Därefter var den en vandring på 2h hem igen till Base 2. där fick vi frukost.

Sedan började vandringen ner igen. Ner till base 1. Det blev en vandring på ungefär 6h plus eller minus. Totalt vandrade vi i typ 13h den dagen.

Väll nere vid base 1 igen åt vi bara middag sedan gick vi och la oss. Jag mins att malin sa " men tjejer klockan är ju halv 7, bolibompa slutade för längesen! Lägg dags genast!" sedan somnade jag.

Dag 5

Vi gick upp klockan 07.30am. Packade ihop våra grejer, åt frukost. Sedan tackade vi av våra bärare som bar våra stora väskor, något vi inte fick göra.

sedan en absolut sista vandring på 2h nere till gaten. Gissa vilka som var först? givetvis Dozzi, Hanna och jag. Haha.

Mål bilden framför Gaten med Noah, Hanna albin och mig. Relatived tvär nöjda med oss själva.

Så, det var alltså min bestigning av Mt. Kenya. Det roligare, häftigaste, värsta, jobbigaste och kallaste jag gjort. Med det vara så sjukt värt det till sist.

Nu ska jag ut en vecka på fältstudie vecka till Rusinga Island vid Lake Victoria.

Mambo mzungu!

I helgen var jag och ungefär 30 andra från boardingen på Safari i Soysambu Conservancy. Det var mysigt! Vi var på Dis-sanring, kollade på Giraffer, hikeade bland zebror och massor av Impalas och Thomsson Gaseller. Vi tältade på ett jätte mysigt camp. På kvällen lagade vi middag tillsammans och satt i mörkret tillsammans och spelade tyst musik och åt. Hur mysigt som helst. Därefter var det lite mys kring en lägereld.

Dag 2 missade vi tyvärr Lion tracingen pga av att vi helt enkelt råkade köra fel inne i game parken och man vet ju aldrig riktigt hur det ser ut där inne, så tyvärr hamnade vi på en väg där vår buss inte kunde köra så vi blev tvungna att vända. Vi blev pga detta lite senna och hann inte med Lejonen, men det är sånt som händer.

Utöver det, en super mysig helg! Gjorde en liten vlogg under helgen som jag tänkte vissa.

puss på er!

Mambo Rafiki!

Idag har alla vi gymnasieelever på ssn tillsammans med 2 guider, en boardingvärd och två lärare från skolan, bestigit Mt, longonot. Det är egentligen inte riktigt ett berg utan egentligen en slocknad vulkan.

Det var en bestigning som tog ungefär 5h. Vi vandrade 13 km i en temperatur på omkring 30 grader högre och lägre under dagen. Berget är belagt på ungefär 3000 m.ö.h. Något som gjorde att vi alla fick det ganska jobbigt med andningen, dels på grund av höjd skillnaden och dels på grund av att det var helt sjukt brant! Vissa etapper var så branta och smala så vi var tvungna att klättra. Inget mej emot!

Det har varit en otroligt rolig dag, väldigt jobbig men otroligt kul och händelse rik. Tillexempel en grej som hände. Vi var på väg från toppen där vi hade stannat och ätit lunch. på vägen ner möter vi två vandrare som vi även hade möt på toppen. Dom säger till oss "we just turned, it`s a forest fier crossing the trail just 1km from here. You can´t take this way back!" Vår guide tog inte detta på så stort allvar. han sa ´lugnande`till oss "oh no problem, no problem. my team is there, it´s okay! Let´s continue!" och så gjorde vi. Desto närmre vi kom desto varmare blev temperaturen i luften. Det var rök typ precis överallt. Helt plötsligt stod vi på vandringsleden och runt omkring oss bran det. Ibland såg vi branden, ibland hörde vi den bara. Vi mer eller mindre sprang genom detta område på kanske omkring 500 meter. Våra lärare var inte riktigt fullt nöjda med vår guides beslut, men jag måste erkänna att jag och dom flesta andra av oss elever var. Det kändes inte jätte lockande att vända när vi precis tagit os ner från högsta punkten för att bestiga den en gång till och behöva ta en mycket längre väg tillbaka. Och helt ärligt, vem har någonsin dött av lite extra spänning i vardagen? ;)

Super mysig dag. Jag är jätte nöjd! Bra uppvärmning för Mt. Kenya. Nu taggar vi det om ungefär 3 veckor. Ska bli så kul.

Nu ska jag lägga mig och kolla på film och villa mina ben. Puss puss!

Kwaheri rafiki!

Jambo Rafiki!

Det har nu gått en vecka från det att jag kom hem till Najjan igen. Det känns super att var här igen, jag har saknat livet här och alla kompisar överdrivet mycket nu under de 2 veckor jag spenderade i Sverige under jul lovet.

Har hunnit med att gå tre dagar i skola. Haft en jätte rolig helg. I Fredags satt jag och Nathalie Adolfsson vid poolen efter skolan och chillade.

Vi firade med Smoothies från det nyöppnade kaffet här på boardingen XOXO CAFE. Det är super mysigt! (Agnes och Johanna)

Dozzi, Hillevi och jag vaktar nya kaffet.

efter middagen var chillade vi vid poolen. Lite vatten krig och islängd i poolen, ssn i ett nötskall.

sedan hade Dozzi, Maria och jag filmkväll. Vi satt sedan väldigt länge inne på Dozzis rum och snackade och myste med Dozzi gigantiska gossedjurs apa Totte.

I lödaga låg jag och solade och chillade typ hela dagen. Sedan på kvällen stack Dozzi, Johanna, Agnes och jag och åt middag på Mambo Italia i Lavington. Super mysig italiensk resturang på en roof top. Jag åt nutella pizza.

Mina tjejer, Agnes, Jag, Dozzi och Johanna

efter middagen drog vi ut på klubb, först tree house på rave event, men det var tråkigt så vi taggade Galileo istället. Super kul utgång, Tillsammans med en Filip som tog dom värsta och roligaste bilder jag sett. Jaja, denna bilden får sammanfatta helgens utgång.

Det har varit en kul och jobbig helg på många olika sett. Men nu är det måndag och dags för en ny vecka, lite plugg och några prov. Nu ska vi börja ladda upp för Mt. kenya bestigningen. Uppladdningen börjar på Lördag med bestigande av Mt. longonot.

Jambo Mzungu!

I Måndags var det Jamhuri day. Med andra ord Kenyas Independent's day. Detta firade vi på boardingen genom att vara lediga från skolan och istället åka till Ngong Hills och vandra över dem. Nong betyder knogar, och man har namnget bergen för det då dom ser ut som en knyten näve med sina fyra kullar som efterliknar knogar. Ngong ligger ungefär 1h söder om Nairobi med buss. Så för en gång skull var det inte super lång bussresa. Både bra och dåliga känslor kring det då det är hur mysigt som helst att åka buss med ssn.

07:30 am rullade fyra bussar iväg från skolan. Nöt vi vaknade på morgonen öste regnet ner. Det var inte den gladaste överraskningen jag någonsin fått. Men men lite regn förstörde inte min dag. Jag packade ner min saker jag skulle ha med mig i ryggsäcken i en vatten tät bag, drog på mig regnkläder och drog iväg. Jag måste erkänna att jag var verkligen super taggade och hade sett fram emot den här lila trippen super länge!

När vi väll kom fram var det extremt dimmigt och vi såg inte ens bergen framför oss. Men det gjorde inget! Vi samlades, väntade in vår guide och dom tre andra beväpnade guiderna som skulle gå med oss ifall vi skulle stöta på en buffel jord. (Johana, två av vakterna och jag. I bakgrunden är bergen någonstans där i diman. Det var rätt kallt och blåste otroligt mycket.)

Därefter började vi gå. Vädret lättade mer och mer ju längre vi gick. och det regnade inte en droppe på oss.

Som sagt betyder Ngong knoge. Det är fyra väll definierade kullar. Det går bokstavligen rakt upp i typ 100-200 meter, för att sedan vara en liten plätt på toppen och sedan går det rakt ner igen fram tills det att nästa kulle kommer. Rätt sjukt, det var verkligen inte vad jag hade förväntat mig. Jag hade inte riktigt förväntat mig vandringsleder så som det finns i Sverige, men ändå något åt det hållet. Well.. ja, bitvis var det en bred "äng" vi gick på. Bitvis gick vi på ett långt led inne i en Djungel för att sedan komma ut på ett helt öppet felt eller en smal stig på en avsatts med otrolig utsikt.

Theo när vi precis tagit oss upp på första toppen.

Simon spanar in utsikten

På väg ner för första toppen

Väll nere i första "gropen", den högsta toppen i bakgrunden var den vi precis gått ner för. Det syns inte i huvudtaget hur brant det var dock tyvärr.

Här börjar djungeln. Vi alla går på ett led på en smal stig i brant lutning uppför i "djungel" haha. Tätt buskage.

Simon och Kim nöjda med att vi tagit oss genom den trådigaste passagen.

Mer djungel och uppförsbacke ett bra tag till...

Vi kom ut på toppen, det var super fint! Och ganska konstig känsla att stå däruppe och tita ut.

Här kom vi ut ur djungeln på en smal stig med en sjukt brant stup precis bredvid oss.

Nöjda pojkar på tredje toppen. Kim och Simon.

Gruppbild på mina sötisar på tredje toppen. Nathalie A, Mathilda, Theo, Calle och Hanna

sista riktiga stigningen innan dom sista kilometerna rakt nedför. Hanna oförberedd på bild men nöjd ändå.

Vi kom återigen ut på en öppensluttning, med otroligt fin view och en frågande Carro.

Härifrån var det bara den lilla lilla kullen kvar (där framme vid masten som bara ser ut som ett litet sträck mitt i bilden) sedan var det nedför resten av vägen till bussarna.

Väll uppe på sista lilla kullen ser Dozzi till att vakta Ngong.

In fact, Mathilda, Maria och jag vaktade Ngong. Klaraste bilden...

Sedan fortsatte vi vandra neråt. Längst bort i bilden kan man se en ljus väg. Där borta stod bussarna och väntade på oss.

Vi kom fram till en cool avsats. Här syns det ganska tydligt ändå att det lutar väldigt Mycket! längst fram i bilden ser ni två personer precis på avsatsen. Där börjar det luta nedåt ordentligt.

Dozzi och Maria tyckte det var coolt och vi vaktade Ngon lite mer...Med cool bakgrund.

sedan blev det lite hopp och klättring över några stenar.

Filip försöker sig på parkour...

En Albin and a view.

En super glad Dozzi.

Sedan sista bitten till bussen.

Farmer i den rosa bussen. Dags för korv grillning och sedan hemfår till nairobi igen. Mathilda (Dozzi), jag och Nathalie A.

Där var vår vandring på 3h och 12km klar, och så var även vårt första test inför climbing av Mt. Kenya.

Ja detta gjorde vi bara som ett försöka dels för att se vilka som är intresserade av att bestiga Mt. Kenya och även för att testa hur mycket vi klarar. Vi ska göra ett test till i Januari. Då ska vi bestiga Mt. Longngonnot, det kommer vara betydligt tuffare och en bra uppvärmning för Mt: kenya som kommer ta en vecka att bestiga. Jag är super taggad!

Så det var vår vandring över Ngong hills. Hörs snart igen!

Jambo Mzungu!

I Fredags började jag filma en heldags vlog för att vissa vad det är vi gör här på dagarna. Jag är inte super duktig på att vloga, inte alls. Men dom ger i alla fall ett litet smakprov av hur våra dagar här ser ut, på ett ungefär.

Så Fredagen börjar i alla fall med att fantastiska Agnes kommer in och väcker mig vid kvart i 8, så går vi ner till köket gör frukost och tar sedan med oss det upp till Zebra och ser på julkalendern. Sedan har jag bara en lektion innan det är dags för lunch. Där efter två NA lektioner innan jag slutar för dagen. När jag slutat är det peparkaks bakning upp i zebra som Agnes, Mathilda och jag är med på. Senare på kvällen sticker Agnes, Johanna, Nathalie och jag till Junction för att äta middag på Libanesen. Vet inte vad resturangen heter egentligen, men det är en libanesisk resturang som alla kallar Libanesen helt enkelt. Efter det åker vi hem till boardingen igen och chillar där resten av kvällen.

Lördagen börjades som vanligt att Agnes kommer in och väcker mig och vi satt på mitt rum och pratade ett tag innan det var dags för brunch. (Detta finns dock inte med i vlogen, då jag helt och hållet glömde bort det..). Vid 12 tog Theo och jag bussen till Garden city mall för att ha en chill dag och kolla in ett nytt mall där vi inte varit än. Det var mysigt, det var ett stort mall med en del nice butiker och många mindre bra. Vi mötte en kille som drev en liten inredningsbutik där inne. Han var helt otrolig. Vi stod där inne och pratade med honom i säkert över 1h. Men han var otroligt intressant i det att han var väldigt politiskt insatt och berättade för oss mer ingående på hur korruptionen hänger ihop med tribelismen. (I Kenya finns det ungefär 42 olika stammar, dom två största är dom två som styr Kenya. Kommer du inte från någon av dessa är det svårare att få jobb, bra utbildning osv. Man skulle kunna se det som rasism inom sitt eget land.) Detta var något han verkligen ville ändra på, dels för att han själv inte kom från någon av dessa större stammar, men främst för att han vill att Kenya ska följa de mänskliga rättigheterna. Han anser att alla människor är lika mycket värda och att kränka någon eller diskriminera någon beroende på vilken tribe dom tillhör är något som är uråldrigt och fel. Han menar på att för att bli av med korruptionen måste vi bli av med tribelismen. Vilket är helt rätt, så vi hade ett väldigt intressant och otroligt inspirerande samtal med honom.

Därefter åkte vi hem. Jag och Agnes gick till Junction för att kolla på bio, men det var otroligt mycket folk där så vi gick till en Italiensk resturang och åt middag. Detta finns tyvärr inte heller med i Vlogen. Jag glömde helt bort att filma. Efter detta åkte vi hem, bytte om snabbt och drog sedan ut på klubb och hade en azum kväll/natt. Vi dansade med dom andra från boardingen. till och med tillsammans med Tillan som var boarding värden som flöde med oss ut. Vi hade super kul.

Så det var min helg.

Vi hörs snart igen. Puss och kram!