Dags att lämna Ho Chi Minh och flyga vidare till nästa land, Kambodja.
Denna gång åkte vi med Qatar, som vi nu är väldigt förtjusta i. Sköna säten, gratis dricka, bra filmer och fräscha våtservetter (som jag älskar) plockade på mig massa!
Dock skulle vi bara flyga 55 min så vi blev båda lite små besvikna för vi ville flyga längre så vi kunde se klart filmen (How to be singel) så jäkla rolig film. Vi ska försöka se klart den ikväll på hotellet!

På flyget fick vi massa lappar som vi skulle fylla i, bland annat visum. Vilket vi inte förstod riktigt. Så när vi kom fram fick vi betala för visum vilket kostade 30$ och sen foto som kostade 2$ ingen härlig överraskning för två backpackers. Men det var bara att betala och le mot kameran.

När vi väl fått våra väskor och tagit ut pengar var det dags att försöka fixa skjuts till Sihanoukville. Vi hade tänkt ta en buss men för att komma till bussen var man tvungen att ta taxi in till centralen och det skulle kosta en viss peng. Så vi chansade och kollade vad det skulle kosta att ta taxi hela vägen. (Lyx lirare)
380 000 riel ville de ha för 3,5 timmes enkelväg alltså 800:- svenska kronor ungefär. Det var alldeles alldeles för mycket för oss så vi drog till med kanske ett skambud på 200 svenska men de bara skrattade. Slutade med att vi nästan vann matchen och sitter nu i en taxi på väg till hotellet och vi betalar endast 200 svenska kr var för hela vägen fram till hotellet. Hade säkert kommit undan billigare men så kan man ju tänka om allt. Vi är nöjda och fick till och med beröm av taxichauffören, att vi var good dealers ;)

Vi har hittat ett ställe vi verkligen älskar!!
Igår var vi på väg till en restaurang som vi käkat på flera gånger och skulle äta middag (i brist på fantasi). men så passerade vi ett litet hak nära vårt hotell, som vi bestämde oss för att gå in på istället & vilken tur att vi gjorde det!
Så jäkla goda mat! Och så skön stämning. Man sitter på vanliga stolar och har fötterna i sanden även fast det inte är på stranden. Skön musik i högtalarna, hängmattor och mängder med böcker.

Det fanns mest hamburgare där men även jättegoda sallader & smoothies!

Hill's smokeria får 5 av 5 burgare ! (käka där om ni besöker Mui Ne)

Har inte blivit så många inlägg det senaste dagarna. Det har väl inte hänt så jättemycket mer än att vi legat vid stranden och ätit massa god mat. Eftersom vi inte hade solat på ca en vecka så kände vi att vi ville ta ikapp lite. Man får ju passa på då man inte kan lita på den svenska sommaren där hemma sen.
Det är lågsäsong här så har vi nästan haft stranden helt för oss själva.
Läser bok, dricker juicer och bara njuter av utsikten. Vi mår alltså toppen! 👌🏽

Lite bilder från när vi körde träningspass längs stranden.

När klockan ringde 03.20 kändes de inte som en lika bra idé som de kändes igår att gå upp så tidigt. Vi skulle samlas vid receptionen klockan 4 för att ta oss med buss till "white sand dunes" & se soluppgången.

De tog cirka 45 min att ta oss dit och de va inte jättepopulärt bland varken mig eller Karin att de spelade hög "festmusik" på bussen eftersom vi båda var ganska trötta. De verkar dock vara väldigt vanligt här i Vietnam att spela hög musik på bussar (musik som inte är vår musiksmak dessutom) haha, men vi överlevde färden även denna gång!

När vi sedan väl var framme och började gå på den vita sanden precis innan solen hade gått upp var de redan värt det. Så otroligt vackert! Och när den alldeles röda solen började gå upp fick jag rysningar.
De äm r sådana här stunder man verkligen förstår hur underbart de är att vara ute och resa. Att kunna se så fina och olika platser som man aldrig har varit på
och som man kanske aldrig kommer tillbaka till. Så underbart att bara vara i nuet !

• Vietnam

För att ta oss till Mui Ne bokade vi en busstur som skulle ta ca 5 timmar. Vi blev informerade om att bussen skulle hämta upp oss men så var inte fallet. Utan två moppepojkar stog redo utanför hotellet och bad oss hoppa på. Jag var livrädd med tanke på trafiken och dessutom med våra stora backpackryggor på ryggen. Det var bara att hoppa på för vi hade en tid att passa. Inget mamma hade gillat, förlåt mamma! Som tur va åkte vi endast ca 2 min. Fick hoppa på en liten buss som vi trodde var den bussen vi skulle åka med, men det visade sig att den endast skulle köra oss vidare till nästa buss. Väl inne i bussen som skulle ta oss till Mui ne, var det inga vanliga säten, utan liggandes. Något nytt vi aldrig sett tidigare.
Vi hamnade bredvid en 30 årig kille ifrån Argentina som berättade om ställen han hade besökt och vi berättade om våra. Trevlig prick som bjöd på mycket skratt!

Efter ett tag stannade vi på ett rasta ställe för lunch men varken jag eller Karin blev så sugna på något utav det vi såg, men de fick bli en varsin glass och ett trevligt samtal med ett äldre par innan det var dags att åka vidare.

Efter någon timme till i bussen och lite mer prat med paret som var på väg till samma ställe som oss ropade chauffören att vi skulle hoppa av, och det fick i stort sätt göra i farten eftersom han skrek till oss att hoppa av då vi försökte fråga snällt om vägen till hotellet.
Bussen åkte iväg och vi stod på vägkanten utan något svar och fick chansa, men det gick bra! Efter några hundra meter till fots hittade vi hotellet.
Vi hade bokat ett superbilligt budget hotellrum som kostade 47:- per natt så vi hade förberett oss på det värsta men när vi kom fram fick vi veta att vi skulle få ett utav det finare rummen på grannhotellet och det kan man verkligen säga att vi fick! Superstort och fräscht! Vi blev helt överlyckliga! Man lär sig verkligen uppskatta det lilla här... det kan hända att vi klagar en del ibland men när det är något som är bra så njuter man verkligen utav det. Oavsett om det är något så litet som att de FAKTISKT fanns papper på toaletten.

• Vietnam

Dag 2 i Ho Chi minh började med att vi var tvugna att leta upp någon doktor som kunde kolla på mina utslag som jag har fått på benen. Lite smått nervös blir man då konstiga bett dyker upp, eftersom man inte har någon aning om vad det kan vara. Fast åt andra sidan så är jag kanske på rätt ställe då det gäller mediciner. Finns ju rensningskurer för allt här. Fick iallafall två olika piller och en salva som jag ska köra med i några dagar.

Efter "läkarbesöket" tog vi med oss en karta av Ho chi minh & började vår jakt på kringsmuseét. Vi hade sett att de inte skulle ligga allt för långt borta från vårt hotell men de tog ändå sin lilla tid. Vi gick fram & tillbaka, frågade flera personer, blev erbjuda skjuts på cykel, moppe & taxi som vi tackade nej till. De blir lite svårare när man inte har tillgång till GPSen på telefonen, men de är bra med utmaningar!

När vi tillslut hade kommit fram hade de lunchstängt en timme så då tog även vi en liten fika som inte heller va så "lättillgänglig". Karin skulle beställa ett fikabröd åt oss och frågade om det var möjligt att få lite jordgubbar på toppen. Men det gick inte för sig. De förstod knappt va vi sa men Karin gav inte upp och lite tur va väl det för tillslut fick vi våra jordgubbar! Inte lätt när de inte förstår så mycket engelska.
Lite kul är det ändå, för varenda gång vi har försökt ändra något litet i menyn så blir det jättetokigt för dem. Även om det bara gäller tex. Kan jag få lite extra grönsaker.

Vi tillbringare några timmar på museet där vi kunde se bilder och läsa om Vietnamkriget. Det var väldigt obehagligt men intressant, speciellt eftersom de faktiskt inte var så länge sen.

Efter museet avslutades kvällen med sushi på Sushi Tei och lite kik på marknaden och bland lite butiker.
På vägen till hotellet gick vi förbi en nagelsalong och gjorde oss lite fina för endast 24kr. Riktig vardagslyx!
En smarrig smoothie på det också sen var det sovdags.

• Vietnam

När vi landade i Ho Chi Minh var det bara att fixa taxi med detsamma för att ta oss till hotellet som vi hade bokat. Fort gick det och vi hoppade in i en liten röd taxibil. Gick dock inte lika fort att lämna flygplatsen då våran chafför var tvungen att checka så att allt fungerade i bilen. Väldigt bra iofs men kändes mer som det var hans första dag på jobbet. Extra kolla volymen med att höja och sänka några gånger. Fixa till sätet och nackstödet. Prova dra ner alla 4 vindrutorna, fixa till backspegeln, kolla spolarvätskan och sänka musiken lite till. Vi fick oss ett gott skratt iallafall!
Väl framme på hotellet lämnade vi av våra väskor för att sedan hitta någonstans att käka. Tog första bästa över gatan och det gjorde vi helt rätt i, för det var den godaste laxen vi ätit på länge. Och den kommer vi minnas ett bra tag till. Supergod! Fick bli en frukttallrik på de också.

• Vietnam

Nu sitter vi på flygplatsen och väntar in vårt flyg som ska ta oss till Ho Chi Minh.
Vi är taggade för att besöka nästa land!
Haha blev lite kaos imorse då jag inte fick fram vilken terminal vi skulle åka till så taxametern bara tickade och tickade. Samtidigt som Karin checkade ut rummet three o tie, alltså 310 blev en härlig liten svengelska som fick stå för morgonens första skrattanfall.

Gårdagen bestod inte av så mycket, skulle säga att vi låg mest på latsidan. Blev en liten promenix för att köpa frukost sedan var det i stort sätt bara filmhäng som gällde. Karin känner av lite i halsen sen har vi båda längtat lite efter att bara mysa och kolla film. Det tar på en att ha långsemester.