+ new in

• + new in

+ Allmänt

Då var det tajm för mig och Philip att tacka England och Markus för en toppen helg! Vi har helt klart fått in mycket denna helgen och fått gjort i princip allt vi kunnat. Allt ifrån lite sightseeing till shopping till utelivet och till en massa slappande! En perfekt helg med andra ord och en perfekt avslutning på detta sommarlovet!

Men, som man säger, allt bra kommer alltid till ett slut och nu är det dags för oss att resa hemåt från England och komma hem till vardagen och allt roligt som den har att erbjuda!

Tack mina underbara kusiner (om ni nu läser detta) för en super rolig kusin-helg! Until next time!

+ Inspiration / tips

Detta var filmen vi bestämde oss för att se på bion och herre min Gud vilken film! Haha! Var länge sedan jag skrattade så mycket åt en film som inte är komedi! Helt sjukt bra actionfilm gjord av sjukt bra skådisar! Ett hett tips till alla er där ute att se!!

Nu väntar en lugn hemma kväll, där jag bara ska packa i ordning och gå och lägga mig tidigt! Imån vid 4.00 åker vi härifrån och hemåt mot Göteborg! Sen väntar en tågresa hem till mitt Västerås. Extremt blandade känslor att sommarlovet snart är över och jag nu ska flytta tillbaka till min studieort. Kommer sakna min familj och alla vänner men samtidigt ska det bli så sjukt roligt att få börja plugga igen med alla mina nyfunna vänner!

+ Allmänt

Idag blev de en lååång sovmorgon, sen in till stan för lite shopping! Hittade ingenting idag dock! Sen stannade vi till på Bills för en super god lunch! Helt klart godaste choklad milkshaken jag någonsin druckit!

Nu är vi påväg ut till någon väderkvarn som tydligen ska vara super fin! Haha! Finns inte mycket sightseeing här i leamington så vi tar vad vi kan hitta! Lite turist måste man ju leka iaf! Ikväll väntar antagligen bio, sista kvällen för vår del då vi åker hem imorgon tidigt redan!

+ Allmänt

Måndag - packa, packa och ännu mera packa + ett litet telefonmöte!
Tisdag - roadtrip till Västerås med Ellen för att lämna av alla mina saker i lägenheten (som jag haft med mig hem över sommaren) + en arbetsintervju.
Onsdag - roadtrip tillbaka hem, Ikea-äventyr + ännu en arbetsintervju
Torsdag - vila!! I princip sista dagen på hela sommarlovet då jag bara kan ligga still hemma så det var vad jag gjorde + min sista fotbollsträning på kvällen.
Fredag - tidig morgon då jag flög till England med min kusin! Vi är just nu i Royal Leamington spa och hälsar på hans bror (min andra kusin).

Dagen bjöd på Nando's, 2,5h nap, middag ute på restaurang och sen en mysig filmkväll!

Lördag - idag har vi tagit sovmorgon och ska snart bege oss iväg till Birmingham för en massa shopping! Ikväll sen väntar utgång! Woho!

Mitt underbara Frillesås!

Fredagen gick som sagt endast ut på att få gjort så mycket ärenden och möten som möjligt.

Lördagen sen, hade jag några ärenden kvar att ta hand om men tog till de mesta rätt lugnt! På kvällen sedan åkte jag in till Kungsbacka för att fira Malin som nu fyllt 20år! Så grattis i efterskott till henne!!!

Igår (söndag) vaknade jag upp hos pappa, vi lämnade en bil och åkte sedan till min samling. Sista matchen för min del denna sommaren slutade med en vinst! Så roligt! Men samtidigt så tråkigt att jag nu ska behöva flytta ifrån alla tjejerna och inte få avsluta säsongen! Men men, är super glad att jag spelade det jag kunnat och kommer ha precis lika roligt uppe i Västerås med alla där uppe som väntar!

+ Inspiration / tips

Och så var den underbara resan över. Två veckor av värmebölja, promenader, god mat och helt fantastiskt sällskap har kommit till sitt slut. I torsdags åkte vi alltså flyget hemåt och jag åkte direkt från flygplatsen till min fotbollsträning.

Hela fredagen (gårdagen) gick ut på att komma tillbaka till verkligheten och utföra miljoner med ärenden. En arbetsintervju, ett möte med min projektgrupp, packa massor, beställa böcker till skolan etc.. non-stop dag helt enkelt! Men så skönt nu i efter hand! Men men, nog med det nu, det är inte vad detta inlägget ska handla om, utan i detta inlägget vill jag dela med mig utav min plus och minus - lista gällande Split i Kroatien. Vad var bra med staden, vad var mindre bra och vad tipsar jag om?

+ Bra utbud på mat, det fanns allt ifrån goda nyttiga sallader och melonlådor på stranden till en god hamburgare och pizza.

+ Väldigt lugnt bland turisterna. I vanliga fall när man åker utomlands så brukar det vara mycket stress och kaos bland alla turister som är på semester, men så var inte stämningen i Kroatien. Här tog alla det lugnt, låg stilla vid vattenkanten och försökte slappna av så mycket som möjligt.

+ Mycket fest - Men inte Magaluf stämning. Ja, Split är lite utav en feststad, du har pub crawl, beachklubbar, pubbar och billig alkohol. Vad som dock förvånade var att alla kunde sköta sig på klubbarna och pubarna, det var inte mycket gap och skrik, utan alla skötte sig själva, dansade galet mycket och hade samma mål med kvällen - att ha galet roligt.

+ Vädret - asså omg vilken värmebölja. Svetten hann redan börja rinna innan man var uppe ur vattnet/duschen! Så underbart!

+ Fina miljöer och mycket att kolla på. Jag och Lisa bestämde oss för att åka på två utflykter, KRKA nationalpark och en 6 Island Tour med Hvar, Vis, Blue Cave, Green Cave, Trogir etc... på turen. Helt klart värt det med alla fina miljöer och vatten som man fick se! Sen får jag inte glömma att nämna Old Town i Split - vi gick runt här mer än hälften av alla våra kvällar och tröttnade ALDRIG! En glass nere vid hamnen i solnedgången - inget kommer någonsin slå den känslan!

+ Duschar och vattenpåfyllnings-stationer. JAG ÄLSKAR DEN MÄNNISKAN SOM BESTÄMDE DETTA! Dom hade alltså flertalet duschar på stranden där man kunde skölja av sig (perfekt för mig som inte tycker om saltvatten - läs nästa punkt), men även fylla på sitt vatten. Detta gjorde att jag och Lisa slapp släpa på tunga vattenflaskor till och från stranden varje dag. PERFEKT!

- Vattnet i Split var oerhört salt om man jämför med vad jag är van vid här i Sverige. Det var därför väldigt jobbigt att doppa huvudet då det sved i ögonen... Kanske dum sak att klaga över, men var faktiskt något jag irriterade mig lite på... haha! Speciellt hur äcklig både handduk, sarongen och alla kläder blev efter att man badat.

- Stenar & sjöborrar i vattnet. Vi hade turen att inte se några sjöborrar på vår strand och bestämde oss därför att inte slösa pengar på några badskor - däremot var det fullt med stenar överallt som gjorde sååå ont att gå på!! Speciellt för mig som hade lyckats på 50 miljoner blåsor på mina fötter!!

- Långa promenader till och från stranden och staden. Vi hade oturen att ha bokat vår airbnb ungefär 3km från stranden och staden - alltså snittade vi 1,2 mil promenad DAGLIGEN. Inte mycket tänker ni - testa att gå det med flip-flop, med tunga beachväskor och i 40 graders värme. Nä, ska inte klaga för mycket, vi kunde tagit Uber, men de var faktiskt skönt att promenera pga gratis träning!

- Äckligt vatten på stranden. Innan jag skriver vidare så ja - vi hade bara kunnat gå till någon annan strand men det hade inneburit längre promenader och det var vi inte up for! Anyway, vattnet på vår strand var inte alls fräscht och sådär blått som man tror Kroatien ska bjuda på. Utan det var mycket tång, glasflaskor och skräp generellt!

Kommer jag besöka Split igen? Nope, jag var här i två veckor, såg vad jag ville och kunde, samt så kommer en till resa aldrig slå min första uppfattning!

Rekommenderar jag att åka? ABSOLUT!

+ Allmänt

Så i lördags låg jag och Lisa på stranden hela dagen som vanligt, sen mötte vi upp några kompisar från Norge som vi träffat här nere. Vi var hemma i deras lägenhet och hade förkrök, spelade massa kortspel och hade svin roligt!

Sen på söndagen mötte jag och Lisa upp killarna igen för lite "bakis-mys" på stranden. Vi spelade även här massa kort, badade och hade det mysigt tills det blev mörkt. Då gick jag och Lisa hemåt och duschade, bytte om och sen hade vi en ny lugn kväll i deras lägenhet. .

Igår låg jag och Lisa på stranden hela dagen och åt svin god hamburgare. Sedan hade vi en super mysig bästis-kväll i Old town med en varsin Caesarsallad och en glass som vi åt till solnedgången!

Idag är en ny dag på stranden som vi däremot startade med pannkakor! Svin gott!! Innan vi ska bege oss hemåt idag väntar happy hour med en god middag och massa drinkar. Ikväll väntar även vår sista utgång för våran Kroatienresa (VILL INTE HEM!!!)

+ Outfits

Bikini - to die for & sarongen är köpt på någon random marknad i Zakynthos!

+ Allmänt

Idag har vi varit på utflykt! Vi åkte båten från hamnen i split vid 8 imorse och har hunnit se en blå grotta, en grön grotta, hvar, vis och två öar till som jag inte kan komma på. Allt som allt en bra, mysig dag med en massa fint att kolla på. Dock lite besvikna då vi inte fått bada något idag, vi blev lovade att hoppa från båten så jag och Lisa bestämde oss för att inte bada på en strand och vänta tills de läget istället, sen rann tiden iväg och vårt beslut resulterade i att vi inte fick bada alls! Istället har vi tryckt i oss vad som känns som flera liter glass för att hålla oss någorlunda svala.

Nu bär det snart hemåt, ungefär 2h med båt. Väl i split ska vi antagligen gå ner till stranden, slänga oss i vattnet och sen vila tills värmen sjunkit lite innan vi går hemåt. Vi har räknat ut att det är ungefär 3km mellan stranden och vår lägenhet och det är ingen promenad vi är jätte sugna på att göra i denna gassande värmen när man varit utomhus hela dagen på en båt, Haha!