Ca en månad senare så är vi fortfarande kvar på Bali. Vi var först i Seminyak i 4 nätter, flyttade oss vidare till Canggu i 4 nätter och sedan tillbaka till Seminyak i 5 nätter till. Sen åkte vi med fast boat till Gili Trawangan där vi spenderade 8 fantastiska nätter. Sedan till Uluwatu för att bo i lyxvilla två nätter med favorit grabbarna och nu är vi tillbaka i Seminyak och ska flyga till Filippinerna imorgon. Hängde ni med?

Bali var först en besvikelse. Stränderna är skitiga och fula, inga snygga "surfkillar" som alla pratar om och dåliga uteställen. Men efter lite mer än en vecka spenderad på Bali ändrade jag min åsikt. Plötsligt såg jag personligheten i städerna, shoppingen är fantastisk och inte prata om maten!!

Nu kommer en bildbomb, mest för att beskriva med bilder hur vi haft det.

Mestadels är ifrån Gili T. Vi bosatte oss på hostellet broken compass och jag kan starkt rekommendera det stället. Pannkakor till frukost varje dag och trevlig personal. Vi hittade världens skönaste gäng som vi satt ihop med hela vistelsen, saknar dom redan!

Bali är mitt himmelrike! Favorit frukost ställena är Café Organic och Avocado!!

Igår ställde vi klockan på 01.00 för att sedan bli upplockade utav vår skjuts klockan 01.30. Efter ca en timmes bilfärd stannar vi till för att äta frukost. Klockan 03.30 klev vi ur bilen en sista gång och påbörjade vår hajk, och självklart skulle vi göra det i flip-flops. Dels för att vi inte har några andra skor med oss och för att vi ville ha en utmaning.

Framför oss stod 5 timmars hajk, och med flip-flops blev det definitivt en utmaning. Vi vandrade upp för Monut Batur som är en levande vulkan en bit utanför Ubud i Bali. Efter nästan två timmar i konstant uppförsbacke tog mina skakande ben de sista stegen upp till toppen. Där blev vi mottagna med musik och ännu en frukost. Där satt vi fyra, på rad och frös. Det var fortfarande becksvart ute och snart skulle vi få se den "fantastiska soluppgången".

Klockan tickade och vi var förväntansfulla. Det blev ljusare och ljusare. Och tadaaa, här är vi och soluppgången...

Inget var som vi förväntat. Vi satt där, allt var bara vitt och molnigt och vi frös. Det var så kallt att jag nästan tappade känseln i mina tår och fingrar..

Sen var det dags för att gå nedåt och där blev det finare. Eftersom toppen av vulkanen var över molnen så såg vi solen på vägen ner. Där var det rätt häftigt!!

Om det var värt det? Nej. Ont i hela kroppen och inte alls någon fin soluppgång. Om någon annan tänk göra detta rekommenderar jag att ta med varma kläder, rejäla skor samt kolla upp innan om det ska regna eller vara molnigt.

Det var tråkigt att lämna Singapore samtidigt som vi alla var otroligt förväntansfulla på nästa stopp - Bali! Vi tog ett sent flyg vilket vi alla uppskattade. Vi hade en heldag att utnyttja i Singapore innan vi tog taxi till flygplatsen. Allt har gått så smidigt med plan och båtar att vi alla är i chock. Det som ALLTID brukar krångla när vi reser ihop.

Väl framme hoppade vi in i närmaste taxi som tog oss till vårt nya hostel, M boutique hostel i Seminyak. Älskar det redan! Det är ett 43(!!!) bäddar i ett och samma rum. Sjukt, men sängarna och båsen som man sover i är så bekväma!!

Bilderna är tagna ifrån Google.

Hela första och andra dagen har vi ägnat åt shopping. Shoppingen här i Bali är grym! Har fått någon grej för pösiga och sköna strandklänningar, så jag fick med mig två hem igår samt en snygg bikini och jeanskjol idag.

Igår mötte vi upp Oliwia, Anna och Frida igen för att äta hamburgare ihop. Restaurangen vi åt på heter Wacko och ligger en bit ifrån den centrala gatan i Seminyak och jag rekommenderar det stället starkt. Fantastisk personal och helt klart den godaste hamburgaren jag någonsin ätit!

Okej, jag tar tillbaka mitt förra inlägg, att vi klarar oss om vi bara har goa människor, öl och shopping som underhållning i Singapore. WOW VILKEN STAD!! Jag blev helt förälskad i detta ställe!

Singapore är en storstad som har sin charm. Det är rent, fräscht och underhållande runt varje hörn. Mysiga rooftops är ett måste att besöka, helst Marina Bay. Att sedan strosa runt bland The Garden och åka ett varv i Singapore Flyer var fantastiskt. Se denna vackra stad från ett finare och bättre perspektiv. Mållös!

Det är torsdag och har tagit oss från punkt A till B. Från Malaysia till Singapore. Komiskt nog hade britterna vi umgåtts med bokat samma flyg, utan att ha någon aning. Vi ställde klockan på 06.00 och inte långt därefter var vi påväg till flygplatsen. Flyget gick snabbt och smidigt.

Vad som väntar i Singapore är storstadsliv vilket vi inte är jätte intresserade utav. Men med lite shopping, öl och goa människor omkring sig så klarar vi nog oss rätt bra!

Efter att ha träffat två britter som bodde på vårt hostel kom vi överens om att besöka skybridge tillsammans sista dagen. Vi tog en taxi och köpte varsina biljetter. I biljetterna ingick även andra attraktioner som 3D samt 4D film och annat. Utsikten ifrån skybridgen och utkiksställena var fantastiska!!

Benen skakade och grabbarna var på bristningsgränsen. Högt var det, men jäklar vad häftigt!

Här var vi på 3D art. Coola och fina målningar som var målade på golv och tak!

Hopp på nästa färja som tog oss till Langkawi. Vår vistelse här blev totalt 4 dagar och vi är mer än nöjda med vistelsen. Vi hade bokat boende i förväg och precis som alla andra gånger så bor vi på hostel. Varför vi vill bo på hostel är mestadels för att man träffar nya människor på ett helt annat och roligare sett samt så kostar det oftast mindre. Vi hamnade på sweet monkey som enligt hostelworld.com hade väldigt bra recensioner, men vi kanske inte höll med fullt ut. Det var helt okej boende men att ha tillgång till toalett i samma byggnad hade underlättat.

Hahaha och ja, hostel livet passar verkligen inte alla!

Sista dagen på Koh Lipe spenderade vi mestadels till fots. Vi var tvungna att byta boende dagen innan och fick därför en ännu längre bit att ta oss. Målet var att ta oss till Sunrise beach, och dit kom vi efter många om och men. Först gick vi till Sunset beach men insåg rätt fort att vi hittat fel. Tog sedan en taxi där chauffören var otrevlig och ville ha dubbelt betalt än tidigare sagt. Sen var vi framme och slog oss ner på det finaste stället att äta frukost på. Så gott!

Men en hel del platser och stränder i bagaget kan jag medge att detta är den finaste av dem alla jag sett!

• Asien
  • 297 Readers

Det här är Charlie, eller det är vad jag kallar honom. Han är en hemlös hund som bor här på Koh Lipe. Idag träffade jag honom för första gången, när vi låg och badade. Han sprang ner till vattnet för att bada, men jag insåg redan efter ett par sekunder att det inte var anledningen. Han var ute efter mat, han fångade fisk. När tjejerna beslöt sig för att gå upp och att fortsätta sola så var jag kvar, och jagade fisk med Charlie. Jag som är längre kunde stå längre ut och skrämma fiskarna så de simmade inåt där Charlie stod.

Vi hade otur, idag fick vi ingen napp. Jag gick sedan upp för att sola och lyssna på musik med tjejerna.

Vi gick sedan till vårt favorit fik och åt lunch, en varsin avokado sallad. Sen var det dags för strandhäng igen. Där möts jag av en glad Charlie som springer mot mig och jag rusar ned till vattnet och han springer efter. Där stod vi och jagade fisk i bara någon minut tills jag tröttnade och ville gå och köpa öl och chips till solnedgången vi snart skulle få se. Efter mig kommer han, till affären. Där tappar vi bort varann och jag köper glatt mina chips och öl. Jag kollar mig snabbt omkring och går sedan tillbaka till stranden. Där ligger han, Charlie på min sarong bredvid tjejerna. Jag lägger mig bredvid och för första gången vågar jag klappa honom. Han är ju trots allt vildhund och har nog inte den bästa hygienen.

Sedan gjorde han oss sällskap, resten av tiden vi var kvar på stranden.

Om jag fick skulle jag ta med honom till Sverige. Ge honom de bästa liv som han förtjänar. Han förtjänar inte att sova ensam ute på nätterna eller att gå runt hungrig. Det gör ingen.