Nu var det ju väldigt länge sedan jag va inne här och skrev något. Har inte någon jättebra anledning till varför, de har som bara blivit så, lite pga. att jag haft mycket att göra när det kommer till att packa, säga hej då till vänner och familj, säga hej till vänner och familj och att ställa om sig i ett nytt land. Men sen har jag ju också haft mycket fritid också och den enda anledning där är ju lathet

Var väldigt trött den första veckan tillbaka i Sverige, och flygresan, fy va den var jobbig! Det värsta var inte att det tog tid utan det var alla andra utbytesstudenter som bara satt och grät under ett dygn och ett halvt på resande fot. Och självklart var man inte heller i bästa form psykiskt av samma anledning som de andra utbytesstudenterna, att man just lämnat sitt andra hem och alla man älskar
Känslan när man flög in över Sverige och klev av planet går inte riktigt att beskriva, men på något sätt kändes det konstigt och obehagligt på något vis.

Men nu är det långt passerat, har varit hemma i exakt en månad nu och det känns bra!
Började skriva på ett blogginlägg redan då men hade ingen ork att lägga upp något. Och bilder tog jag också under min sista dag i Australien som finns här nedan.

Helgen efter att jag campade hade jag ett going away party som var mycket lyckat, sedan var det bara en vecka kvar i landet. Den veckan ville jag verkligen bara ta vara på varje minut mer än vanligt
Hade myskvällar nästa varje dg med mina kompisar, och i skolan blev det inte så mycket skola för många utan vi gjorde mer saker och hade det lite extra bra!
Sista skoldagen var både rolig och glad tills den sista timmen då det vände.
Men när det fortfarande var glatt så firade vi med mat och presenter och massa kort. Men sen blev det även mycket tårar också. Har så många vänner som jag kommit otroligt nära och en stor del känner jag minst lika bra som mina vänner här i Sverige,och även fast jag kommer hem till underbara människor här, så sitter ett större antal på andra sidan jorden som gjort det väldigt jobbigt att lämna.
Men jag vet att jag kommer träffa de igen! Har mycket kontakt med alla, just nu, vet att jag inte kommer kunna prata med dom så mycket som jag gjort den har månaden för de är inte speciellt hållbart men kommer absolut göra det bra mängd och träffas snart

Här är alltså lite bilder från sista dagen
Och det är ju vinter här, så där har vi lite av vinteroutfisarna, så skrev de massa saker på min topp om nån inte förstår va kladdet är

Hej people
Har ganska mycket jag kan skriva, börjar ju närma sig slutet nu så många blandade känslor, men är inte så bra på känslor så tänkte väll skriva lite vad jag gör nu för tiden

Har fullt upp som vanligt, försöker göra så många "roliga" saker som möjligt den sista månaden nu, har varit extra mycket aktiv när det kommer till att göra saker då folk faktiskt börjar inse att jag åker snart

Försöker planera lite saker med vänner så ofta som möjligt. Red på stranden här om veckan igen med tjejerna, i helgen åkte jag och campade med en kompis och annars gör vi bara små saker lite då och då som att paddla kajak eller ha sleepovers
Förra veckan fick jag även en "after school detention" som hålls på fredagar, var lite små roligt, måste ju testa på allt

I helgen är min going away fest, som mina kompisar har planerat. Är väldigt keen, tror det kommer bli en bra avslutning med mina fina vänner, kommer nog bli många tårar också men men, har ju en vecka efter det också så det ska nog bli bra. Lite surt är det att jag missar year 12 formal som hålls några dagar efter jag åkt hem, om bara jag kunde stannat en vecka till så skulle jag inte missat det, men måste åka hem med de andra utbytesstudenterna som jag kom med, vilket iförsig ska bli kul också

Juste, jag kan ju säga när jag åker hem också, kom på att jag inte nämt det än, kommer hem till Sverige den 29:de Maj, alltså knappt 2 veckor kvar😬

Okej planerade att skriva om the outback safari för länge sen, men jag är rent av bara lat och därför har de inte blivit av
Men ska försöka skriva väldigt kortfattat nu för jag gillar verkligen inte att skriva mycket har jag märkt😝

Okej så anländer i Alice Springs med flyg Lördag morgon, de var bara en annan utbytis som flög från Melbourne men när vi kom fram så hade alla från Brisbane redan landat och oj va många det var
Vi vörjade iallafall lära känns varandra sånt man gör när man träffar nya människor och träffade vår busschaufför som tog oss till vår camping

Vi sov i Alice två nätter och blev visade runt av local aboriginals, såg staden, var på nåt reptil center, och även nåt flyg center och nått vattenhål
Sen åkte vi till Kings Canyon, sov under stjärnorna, kollade sol- ned och uppgång och vandrade genom the canyon
Fortsatte till Uluru och gjorde i stort sätt samma sak överallt, kollade på de typiska sevärdheterna och såg varje soluppgång och solnedgång
I uluru gick vi ickså på nån art exhibition som var underbar, det var ett field av lights som var utsatta runt uluru och det var otroligt coolt

Nästa stället vi åkte till var Coober Pedy, mining stad, låter väldigt tråkigt men det var nog ett av de bästa ställerna, hela staden var under mark och det var väldigt öde och mystiskt hela stället
Sedan åkte vi vidare till Port Augusta och slutade vår resa i Adelaide
Nu har jag inte riktigt skrivit exakt vad vi gjorde men nämt de ställen vi sov på iallafall😝 spenderade en hel del tid på bussen också, åkte 5 h många av dagarna och en dag hela 10, men kändes faktiskt inte alls, avstånd är inget längre

Idag är det förresten Anzac day, viket är en public holiday som hålls i minne av de som dog i första världskriget
Så kort skolvecka, samma sak nästa vecka då det är en till public holiday på torsdag👍🏼
Har annars ganska fullt upp, här är lite bilder, några från resan, andra från Melbourne både på en art resa och i slutet av outback resan, och andra från veckan som gått här

Haft en fantastiskt vecka i mitten av landet
Besökt många coola platser och träffat en hel del nya människor
Första gången som jag riktigt spenderar med utbytesstudenter, då det inte bor några här i Warrnambool

Flesta på resan bor uppe på guldkusten och när jag lyssnat på hur de har det där dom bor med 40 andra utbytisar på samma skola och helt enkelt hur dom lever så blir jag så glad att jag hamnade just i Warrnambool
Verkligen en mycket bättre och coolare upplevelse än vad jag hört från alla andra, det är cerkligen toppen att inte ha några utbytisar omkring för man blir verkligen en del av samhället på ett helt annat sätt
Som nån snubbe i affär sa till mig här om dan att jag är "pretty much a local now"

Back till resan; har gjort mycket som sagt och kommer inte ta vad jag har gjort/varit i detta inlägg för det kan ta ett tag, ville bara lägga upp lite bilder, om ingen märkt det redan så är det den största anledningen varför jag gar den här bloggen

Så hag börjar med dessa bilder nedan, men jag har så många andra, filmade även resan så om jag kan hitta en data och framförallt tid att göra en liten video så kommer jag definitivt göra det👌🏼
Men som sagt så är det mycket att göra, bara att gå igen bilder tar år för mig, då jag tar minst 300 vid ett tillfälle plus att behöva skicka alla bilder till folk och hitta dessa bilder bland alla tysen.. Lite stressigt ibland
Varje dag är verkligen fullspäckad och jag känner att jag inte har enough time att leva här
Allt är bara mycket
Men det är bra, allt är toppen

Ligger just nu och ska sova i min kompis släktings soffa någonstans nära Melbourne, klockan är 2.25am, ska upp om cirka 4 h för då drar jag till Alice Springs

Kommer blir riktigt bra tror jag, speciellt att träffa andra utbytesstudenter
Har heller inte ha något internet/elektroniskt på ungefär en vecka så tänkte bara säga att jag åker snart och kommer troligtvis inte kunna höra av mig/skriva här

Bortsett från resan så har jag haft en veckas lov redan vilket har varit underbart!
Har gjort något varenda dag och blir bara närmare och närmare med mina kompisar för varje dag som går. Inser också att det inte alls är långt kvar och det är riktigt ledsamt, men ska ha så jävla bra den sista tiden här också och inte tänka för mycket på det

Seeya in a week +

Som sagt tidigare så var det en kort skolvecka för mig pga public holiday i måndags och sen åkte vi iväg på läger tidigt onsdag morgon

Lägret var grymt, vi började med att stanna på vägen till Lorne och gjorde en zip line tour på Otway fly Treetop Adverures. Vi var runt 20 meter upp och åkte runt mellan trätopparna tills man nådde marken. Vi fortsatte sedan med the treetop walk vilket även var väldigt trevligt

Sen satte vi oss på bussen igen och åkte vidare mot en strand där vi började vår hajk. Efter en bit på stranden vilket jag normalt vis skulle tycka är ett väldigt jobbigt underlag att gå på
Visade sig vara den minst jobbiga delen, det blev bara värre och värre och det ända som gjorde det värt det var utsikten

Var överlycklig när vi nådde campingplatsen vildet var någonstans längst kusten mot Lorne och sedan fortsatte på morgonen efter. Det första vi gjorde när vi anlädde var att surfa och gud vad det var varmt den dagen. Hade väldigt mycket free time att göra vad vi ville så vi gick runt, käkade och chillade på stranden tills det var dags att sätta upp tälten. När de var gjort hade vi ännu ett surf sesh och det så underbart bra
Gick sedan ut på kvällen med hela gruppen och käkade middag på ett litet finare ställe och senare på kvällen gjorde vi typiska camping saker runt lägerelden
Nästa dag fortsatte vi med mer surfing innan vi åkte hem

Tycärr tog jag bara bilder under en dag men de är tillräckligt med bilder så det är lugnt. Har också massvis med videos som jag funderar på att sätte ihop till ett långt klipp innan jag åker hem. Enda problemet är att jag inte har en data.. Men men, här är lite bilder från lägret🌊

Så denna vecka har varit väldigt bra! Började med Athletics i tisdags vilket var riktigt kul, och vann till och med några priser

Sen var det vanliga chill skoldagar resten av veckan, och varje dag har jag också gått till stranden/klippor me några kompisar. Nästan samma personer varje gång, har faktiskt börjat umgås otroligt mycket med en grupp som jag inte alls var så nära för några veckor sedan, men de är kul, känns som jag kännt dom i år
Sen helgen var också väldigt edventful! Som jag skrev i förra inlägget så är det en festival igång i port fairy där jag bor, och det är även 40års jubileum så den är ganska stor

Så i lördags drog jag dit me tjejorna och man träffar så otroligt mycket folk! Blev hanska tajt med en tjej som är på min skolbuss på morgnarna, men som jag aldrigt riktigt snackat med förr

Festivalen är igång både på dagarna och kvällarna, det spelas musik överallt, speciellt i arenan där folkie egentligen är, men på gatorna finns också musik och marknader osv.
Nästa dag, söndag, spenderade jag iallafall hela dan med de "nya" kompisarna jag skaffade kvällen innan och senare kom även grabbarna som jag umgås med ofta
Så på kvällen var jag med dom istället och hade även en otroligt bra kväll!

Idag, måndag, är då sista dagen av festivalen och även en public holiday
Och sen om nån dag sticker jag på surfläger💃🏼

Här är några bilder från veckan

Vaknade precis, lite för tidigt, 6.10, så varför inte skriva ett inlägg
Vad har jag gjort den senaste tiden då? Jo livet rullar på, går till skolan, som vanligt, gillar de otroligt mycket, har oftast fullt upp på helgerna och tiden går alldeles för fort
Den kommande tiden är dock något at se fram emot rejält

Idag är det Athletics, vilket är ungefär som swimming sports minus simningen💁🏼 den har jag 3 "normala" dagar i skolan inanna helgen och port fairy folk festival is on
Kommer vara i gång hela helgen till måndag då de är långhelg, ska nog bli riktigt bra,
Sedan tisdag är en av all 'dress up days', B-day då, så måste hitta något att klä ut mig till som börjar på B..

Sen dagen efter, onsdag åker vi till Lorne med outdoor ed för ett 3 dagars surf camp, och detta ser jag fram emot så otroligt mycket!!
Sedan helg och efter det kort skolvecka innan påsk och 2 veckors lov! Varav en av dom veckorna kommer spenderas in the outback😎
Och så långt ungefär har min hjärna koll på vad som händer i livet men det räcker for now..

Här kommer lite bilder från senaste dagarna, juste hade en annan dress up day i fredags, First letter of your name var det då, så sailor för mig⚓️lever lite budget life så inte de bästa outfiterna kan man förvänta sig från mig.. Spendarade inte en enda dollar på det där så jag är ganska nöjd, annars än det skulle de ju faktiskt vara riktigt kul att gå all in och klä ut sig till något kul

Har haft en fantastiskt födelsevecka!
Vilket var väll förra eller för förra vecka.. Lite dålig på tid! Och två andra av mina närmaste vänner fyllde år med bara några dagars mellanrum från mig så känns som det varit en non-stop firande. Tårta i skolan nästan varja dag och fester 3 helger i rad!

Min födelsedag var väldigt fin! Extra bra dag i skolan då det var torsdag = mina 2 favvo ämnen + 2 free periods
Under ena fick jag även springa runt och försöka hålla kvar 5 ballonger i luften på scen framför 200 pers😛 villet var lite kul..
Blev uppvaktad i skolan med tårta av mina fina vänner och på kvällen gick jag ut och åt med min familj. När jag kom hem och öppnade dörren till mitt rum så var det fullt med ballonger och dekorationer som min äldsta värdsyster gjort👌🏼 det var otroligt gulligt och det låg även en del presenter på sängen, bland annat ett Thomas Sabo halsband😍och jag som inte hade förväntat mig nånting alls blev ju otroligt glad😁
Gick även ut senare den helgen med min äldsta värdsyster och hennes vänner som jag faktiskt inte träffat officiellt förut, så det var kul för det känns som jag kan komma Carly lite närmare nu!

Är otroligt lycklig för tillfället, låter kanske lite flummigt men jag älskar att vara i skolan och att bara leva här😛 i skolan känns det så mycket roligare än vad det gjorde i yr 11
Trodde inte att det skulle vara så stor skillnad men när alla i årskursen är samlade på ett och samma ställe som vi är nu så är gemensamheten så mycket bättre och allt blir mycket roligare. Har dessutom skaffat lite nya vänner, personer man vetat om, men inte riktigt spenderat tid med. Som sagt så tror jag alla kommer närmare varandra i year 12😁

Har även tänkt på hur det kommer bli när jag lämnar den senaste tiden en del..
Kommer kännas otroligt konstigt att lämna mitt i terminen, helt plötsligt under en vanlig skolvecka behöva säga hej då till alla! Även folk jag inte kanske umgås med jätte mycket, det betyder bara att jag har mindre chans att träffa dom igen, vilket är lite sorgligt..

Men jag är inte ledsen för det! Försöker bara ha så kul som möjligt och göra det bästa av min tid som jag har kvar. För let's face it, det är inte lång tid kvar, det går snabbt. Skulle kunna skriva ett nummer här på hur många dagar det är kvar, men jag vet inte om jag ska vara ärlig och jag tänker inte kolla upp det heller, för jag vill inte leva efter en nedräkning

Och förlåt men kommer inte vara lika bra uppdatering (inte för stt den är på topp annars eller så..) eftersom att min data kollapsatt! Detta betyder att jag har ett litet problem, och det är vad jag ska göra med alla mina bilder, då jag inte har något ställa att spara/store them på.. Och jag lever för att fota, så jag är ganska körd.. Dessutom har jag nog förlorat de bilder från Australien som fanns på min data som jag inte hunnit backa upp😐 sad i know.. Men har inte riktigt accepterat det inom mig än😬

Och dessa bilder är de ända jag hann skicka till min telefon, hade tusen andra från samma kväll och även från swimming sports som jag inte kan komma åt längre
Puss o kram

Förra veckan någon gång hade vi swimming sports, vilken är en full dag där man tävlar i simmning, om man vill. Man klär ut sig i den färg ens hus har, alltså hus i skolan som har 6 olika "delar".
Sedan om man vill så simmar man i olika grenar och samlar påäng för ens hus!
Riktigt kul, älskar sånna dagar då man slipper skolan och alla är bara glada och har kul!

Tog en hel del filmer och bilder som jag överfört till min kamera. Tråkigt nog dog min dator, vägrar starta upp, så jag har inte mina bilder längre😭eller min data😓

Hann föra över några till telefonen innan den dog som tur va..