Hej igen! Vi har inte kunnat blogga i Thailand heller. Vi har bara lagt ut ett inlägg där det var om flygresan och första dagen i Thailand. Men iallafall så har vi varit här i 6 dagar iallafall. Vi åker hem imon till kalla Sverige. Men här är det en sammanfattning av alla dagar i härliga Thailand. Första dagen kan ni läsa om i några tidigare inlägg. Men andra dagen så var vi ganska utmattade så vi gick upp och åt frukost och sedan la oss vid poolen i 1 timma. Sen så gick vi ner till havet och badade och solade. Sedan efter 2 timmar så beställde vi ner 2 pizzor från strandbaren. Dem luktade ljuvligt. Sen var klockan ungefär 16:00 och vi gick upp till hotellet och duschade och gjorde i ordning oss. Vi gick sedan ner på stan och kolla i affärer och åt. Tredje dagen så gick vi ner och åt frukost sedan så gick vi ner till stranden och la oss. Sen så fick Samuel syn på en skylt där det stig att man kunde lära sig surfa. Så vi gick till han som hade hand om det. Det kostade 2000 baht för 4 personer i 1 timma. I början var det skitsvårt men sen blev det lite lättare, det var perfekta surfvågor. Det handlade väldigt mycket om balans. Sen så gick vi upp till hotellet och badade i poolen en liten stund. Efter det klädde vi på oss finkläder och gick ner på stan. Fjärde dagen så gick vi ner och åt frukost. Sedan klockan 11.00 åkte vi ut med båt till en fin ö där vi skulle stanna nästan hela dagen. Vi låg på ön och solade på den fina stranden med palmer, vi snorklade också i det fina vattnet. Efter vi hade snorklat i en timme så bestämde vi oss för att gå och äta på ön:s restaurang. Vi hade hört att den var väldigt bra och hade goda maträtter. Emil tog fisksoppa, Theo tog kyckling spett med nudlar, Fadil tog en calzone och tillsist så tog jag grillad kyckling med pommes. Femte dagen så tog vi en taxi till den stora Buddhan på berget. Det var inte så fint för dem höll på att arbeta med buddhan. Sen så åkte vi hem och gick ner på stan. Sjätte dagen så blev Emil magsjuk så vi bara chillade på hotellet och gick runt på stan. På kvällen blev han lite bättre och vi gick ut och åt på restaurang. Sista dagen så gjorde vi ingenting, vi packade ihop våra grejen på morgonen och gick ner och åt. Sedan åkte vi taxin till flygplatsen för att ta flyget hem till Sverige. Vi köpte mycket godis och dricka. Nu är vi framme i Sverige och vi har precis landat, det tog 10 timmar att flyga. Nu ska vi åka hem till vårt hus igen och bara sova…:) Ses!

Hej nu ska vi berätta om lite statistik från Thailand. Inom HDI som är index för mänsklig utveckling, indexet mäts inom tre grundläggande områden det första är: förväntad livstid. 2: utbildning. 3: inkomst per invånare. Då hamnar Thailand på 0,726 vilket är ganska bra för det högsta är 1. (Jämfört med Sverige där vi hamnar på 0,907 vilket placerar Sverige på 14 plats i världen). Pressfriheten i Thailand är riktigt dålig vilket innebär att jounalist har svårt att jobba där och granska makthavare, det har blivit värre sedan militären tog över 2014. Yttrande friheten i Thailand är inskriven i deras grundlag, men efter militär kuppen får man T.ex. inte anordna möten med fler än fem personer, för att militären inte vill att man ska demonstrera mot dem eller försöka ta makten. I Thailand lägger man 1,53% av BNP på militären, BNP betyder bruttonationalprodukt vilket innebär: de samlade ekonomiska händelserna (t.ex konsumtion av varor och tjänster) i ett land under ett år. (Jämfört med Sverige där vi lägger 1,15% av BNP). Men både Sverige och Thailand lägger lite jämfört med Oman som lägger 11,76% av sin BNP.
Thailand är med i FN sedan 1946. I Thailand så följer man inte alltid dom mänskliga rättigheterna utan man bryter dom som T.ex att man fortfarande kan bli avrättad.

Hej! Efter 1 vecka i vackra Santiago så sitter vi nu i en taxi på väg till flygplatsen där vi ska ta ett flyg till Thailand. Väl framme på flygplatsen går vi och checkar in våra bagage. Sedan går vi och köper lite som vi ska äta på planet. Emil tar 1 kg chips och 4 liter Cola, Fadil tar 100g oreo , 2 kg chips och 4 liter Cola, Theo tar 3 bananer och 0,5 liter mineral vatten och jag tar 0.5 kg chips, 0.5 kg godis å 4 liter Cola. Theo köper även en fitnesstidning och Emil köper en klisterbok att läsa på planet. Nu ska vi gå på planet som ska ta oss till Phuket men innan vi kommer dit ska vi mellanlanda i Paris och Bankok som är Thailands huvudstad.
Vi landar i Phuket 09.55 svensk tid vilket i thailändsk tid är 15.55.'I Thailand bor det ungefär 68 miljoner människor och landets yta är 514 000 km2. ( jämfört med Sverige som det bor 9,8 miljoner människor på en yta av 447 435 km2).

I Thailand är medelåldern ganska lika mellan män och kvinnor, för män är 74 år och för kvinnor 78 år. (Jämfört med Sverige där medelåldern för män är 79år och för kvinnor 83år). Ungefär 32% av befolkningen är under 20 år och ungefär 18% är 60år eller äldre. ( jämfört med Sverige där ungefär 22% är under 20år och unge för 31% är 60år eller äldre). Thailand är precis som Sverige en monarki. Efter en militärkupp i maj 2014 styrs landet av militären. ( jämförelse med Sverige hade vi val i september samma år som kuppen då vi fick en ny regering som leds av Stefan Lövén, socialdemokraternas ledare).

När vi satt i bilen från flygplatsen på väg till hotellet så såg vi att Thailand var ett ganska så tätbefolkat land, det bor hela 131,32 personer /km2. (jämfört med Sverige, där bor det bara 22,02 personer/km2).
Nu har vi kommit fram till vårt hotell som heter Kata Rocks och här ska vi stanna i 7 dagar.. Efter vi hade checkat in så tog vi på oss badkläder och började bada i vår egna pool som tillhörde vårt rum. Sedan på kvällen så gick vi ut och åt på en god Thai resturang. Emil och Fadil tog kyckling med ris, Theo tog Thai gryta med ris och jag tog nudlar med Thai gryta. Efter att vi hade ätit gick vi tillbaka till hotellet och badade lite till.

Hej allihop! Vi har tyvärr inte kunnat blogga alla dagar i Chile för vi har varit på många utflykter och gjort massa andra roliga saker. Men här har vi en sammanfattning av tiden vi var Chile. I Chile så var vi i staden Santiago som är Chiles huvudstad. Vårt hotell hette Grand Hyatt Santiago. Den dagen när vi kom fram till Chile så checkade vi bara in på hotellet, sedan chillade vi lite på rummen och sedan gick vi ut på stan och kollade i massa affärer och käkade.

Andra dagen så åkte vi till en teknikaffär som låg i en liten stad precis utanför Santiago. Där fanns alla möjliga elektriska saker, som till exempel Playstation 4, tv apparater, massagestolar i alla möjliga färger. Självklart fanns det spel till Ps4:at, vi köpte Call Of Duty Black Ops 3 som vi alla 4 tycker är kul att spela. Efter vi hade kollat lite i den stora teknikaffären så åkte vi och köpte lunch på Mc Donalds. När vi hade ätit klart så åkte vi tillbaka till hotellet och började spela Black ops 3 nästan hela dagen. Vi turades om för varje gång man dog. Sedan blev det kväll och vi gick och la oss.

Tredje dagen så gjorde vi ganska mycket saker som till exempel vandrade upp på det stora berget och kollade på statyn. Efter det så åt vi på en restaurang nedanför berget. Sen så åkte vi till en orm show, där dem spelade flöjt så ormarna kom upp ur korgarna. Dem hade sågat av huggtänderna på ormarna så dem inte kunde bitas om något gick snett. Sen åkte vi hem till hotellet och duschade och gjorde i ordning oss för att gå ut och äta.

Fjärde dagen så gick vi upp tidigt för att åka med på en snorklingsutflykt, våran buss kom klockan 08:00 och vi åkte till hamnen där båten var. Det var en speed boat. Vi åkte ut med speed boaten och stannade vid vissa barriär rev och snorklade. Sedan åkte vi hemåt och gick ut på kvällen och åt.

Femte dagen så åkte vi till ett stort område en liten bit utanför Santiago. Det var som en stor park med massa olika saker där man kunde åka rutschkanor, hoppa studsmattor mm. Den vi tyckte mest om var en stor rutschkana, man fick åka hur många som helst samtidigt för den var så bred. Så vi ramlade omkull massor i rutschkanan så alla skrattade. När vi hade vart där en hel dag ungefär så åkte vi tillbaka mot hotellet för att ta på oss lite finare kläder. Sedan gå ut på restaurang och äta.

Den sista dagen i Chile så åkte vi till ett Zoo och där såg vi massa olika djur. Några av djuren vi såg var: Tigrar, lejon, många olika sorters apor, vargar, björnar, lodjur, elefanter, giraffer och noshörningar mm. Sen efter vi hade vart där så åkte vi till en spansk restaurang och käkade tapas. Detta var bara en sammanfattning av Chile så ha det bra.

Vi vill gärna veta vilken tidzon landet har när vi reser till det. Så vi vet när vi kan ringa hem till kompisar och familj så därför har vi tagit reda på det:)

Nu har vi precis vaknat och solen skiner utanför. Jag öppnar balkongdörren och känner den sköna värmen. Sen gick jag in och väckte dem andra. När dem andra har vaknat så börjar vi packa för planet går om 3 timmar, klockan 11. Nu har vi packat klart och nu hade vi tänkt att gå ner och äta hotellfrukost på vårt hotell. Det finns allt möjligt där. Färska frukter, flingor, juicer, mackor, ägg och bacon mm. Men nu har vi ätit klart och ska gå upp till rummet för att hämta våra väskor och sedan gå ner till receptionen och checka ut. Taxin kommer om 10 minuter så vi har inte så mycket tid på oss. Taxin har kommit nu och nu har vi precis åkt från hotellet. Vi är på flygplatsen om ungefär 20 minuter. När vi kommer fram så ska vi köpa något gott att ha på planet till Chile. Nu när vi är framme på flygplatsen så ska vi köpa lite godis och sådant, sedan checka in vårt bagage. Vi ska flyga till Chiles huvudstad som är Santiago och vi flyger utan att mellan landa. Det tar ungefär 5 timmar, vi tyckte att vi skulle flyga utan mellan landning för det är smidigast och går oftast snabbare. När vi äntligen hade kommit på planet var det 15 minuter tills vi skulle lyfta. När vi hade satt oss på planet så kollade vi lite på mobilerna, medans vi hade nätverk. Planet lyfte så småning om och alla somnade hyfsat fort. Alla vaknade sedan av att piloten ropade ut i högtalarna att vi strax ska landa och att alla var tvungna att sätta på sig bältena. Nu har vi landat i Santiago efter en 5 timmar lång flygresa så nu ska vi bara leta upp vårt bagage och sedan ta taxin till det hotellet som vi ska bo på. Hotellet som vi ska bo på heter Grand Hyatt Santiago. Taxiresan till hotellet sa en vid informationsrummet att det skulle ta ungefär 10 minuter. Vi ser oss runt om i staden medans vi åker till hotellet och det är en sådan fin stad. Nu är vi äntligen framme vid hotellet och vi checkade precis in och vi har rum 178 och 179. Vi var tvungna att boka 2 rum för alla fick inte plats i ett rum. Jag och Emil bodde i ett rum, Fadil och Samuel i det andra. Så vi gick till våra rum och packade upp våra saker och sedan softade vi lite i våra rum. Sen knackade Samuel på våran dörr och frågade om vi skulle med och äta och gå lite på stan och kolla runt. Så vi började gå ner mot stan och vi hittade en restaurang direkt nästan. En restaurang där det var mycket att välja på. Jag tog pannkakor med sylt och grädde, Samuel och Emil tog hamburgare med pommes med grillkrydda på. Fadil tog stekt kyckling med ris. Alla tyckte att det doftade underbart. Vi åt klart snabbt eftersom det var så god mat och började gå mot stan. Santiago var jättefint och dem hade sjukt mycket olika affärer. Klockan hade blivit ganska sent och vi gick hemåt mot hotellet. Godnatt! :)

👆🏽Vårt hotell👆🏽

Nu är det sista dagen i Brasilien och vi älskade det mesta här, maten, vattnet, snorklingen, miljön. Ja, allt nästan...Förutom våran AC på rummet. Men idag hade vi tänkt att åka till en vattenpark som heter Rio De Janeiro Water Planet eftersom det är sista dagen i Brasilien. Vi ska åka till Chile imorgon. Vi har tyvärr inte kunnat eller velat bloggat nu det senaste dagarna. Men nu ska vi ta taxin till vattenparken och vi har med oss all utrustning som vi behöver. Go pro, systemkamera, handdukar och badbyxor. Nu har taxin kommit och vi är påväg dit, vi är ungefär framme om 5 minuter. Taxichauffören sa till oss att hans pappa hade varit med i det brasilianska fotbolls landslaget 1962. Han berättade att hans pappa var väldigt snabb och teknisk. Men de här 5 minuterna gick fort när vi hade något att prata om så nu har vi kommit fram precis .Så gick vi mot inträdet och skulle betala inträdet till vatten parken. Det var en sån himla stor och fin park. Vi går in mot parken och lägger oss på ett par solstolar och går bort mot en tv skärm som fanns där. Det var en karta över hela området. Vi kollade vart dem största rutschkanorna fanns och gick till dem. När vi väl var framme vid dem så var de nästan inget folk där. Det var rutschkanor med ringar, fritt fall, loopar mm. Vi bestämde oss för att ta den med ringarna först. Vi tog ringarna med oss upp för en liten backe och sedan kastade vi oss ut i rutschkanan. Det var 4 hål på varje ring så alla vi fick plats tillsammans. Det gick snabbt ner och det snurrade en del. Efter några timmar inne på rutschkane området så gick vi och åt på Rio Waterplanet Restaurant där dem hade jättegod mat och bra servering. Sedan var vi tvungna att bege oss hemåt mot hotellet. Nu är vi snart framme efter en lång dag på vattenparken. Nu hade vi tänkt att gå och lägga oss för vi ska gå upp tidigt imorgon och åka till Chile. Godnatt!

Nu har vi packat upp våra saker och nu hade vi tänkt att dra till Copacabana Beach. Det är en väldigt fin strand och inte så långt ifrån vårat hotell, 5 minuter med taxi. Så vi tar på oss badbyxor och tar handdukarna på axlarna, går ut till vägen och ropar på en taxi. Nu är vi framme vid stranden och vi går ner mot havet. Jag har med mig min Go pro så jag hade tänkt att snorkla och ta lite kort. Vattnet är varmt och i luften är det +32 grader. Efter vi har badat och snorklat så går vi upp till en liten restaurang. Dem har all möjlig god mat. Själv tar jag en thai gryta med ris och curry sås, Samuel tog en biff med pommes frites, Fadil tog en hamburgare med pommes frites och Emil tog grillad oxfilé med potatisgratäng. Efter vi hade ätit klart så gick vi ner till havet igen och badade en kort stund. Sedan gick vi till en beachfotboll plan och lirade lite. Sen tog vi en taxi hem till hotellet och chillade på hotellet.

Vi vaknade precis av väckarklockan alla fyra och vi tar på oss kläderna. Taxin hade kommit och vi gick hastigt ut. Taxichauffören var lite irriterad för han hade stått och väntat där i 10 minuter. Men nu åkte vi till flygplatsen. Nu har vi precis gått ut ur taxin som kostade 700 kr för alla fyra. Vi gick upp 05:30 för att hinna med taxin men som vi sa så var vi 10 minuter sena till taxin. I förra inlägget så sa vi att vi skulle glömma något. Ja, det gjorde vi också. Samuel glömde sin tandborste. Men som tur är så kan man ju köpa en tandborste på flygplatsen. Men nu har vi kommit in på Arlanda och ska strax äta. Nu har vi ätit klart och nu ska vi checka in bagaget och gå igenom säkerhetskontrollerna. Alla kom igenom kontrollerna. Självklart ska vi köpa skit mycket snax och godis. Nu är det dags att gå ombord på planet som ska ta oss till Frankfurt, där ska vi vänta i 1 timma och 20 minuter, sedan ta ett till plan till Rio De Janeiro. Nu har vi landat i Frankfurt och nu hade vi tänkt att sova. Jag har vaknat nu och det är 20 minuter kvar till planet går och alla andra sover fortfarande, jag ska väcka dem. Nu går vi på planet och ska sätta oss. Vi har varsina tv skärmar i stolarna. Äntligen är vi framme i varma Rio De Janeiro. Nu ska vi bara hitta våra bagage och sedan ta taxin till hotellet.

Nu är vi framme vid Miramar Hotel. Alltså vårat hotell där vi ska bo i en vecka. Här är vårat hotellrum och vi har köpt två rum för man kunde inte bo fyra personer i ett rum. Hoppas vi ses i nästa inlägg!

Hej allihop! Vi hade tänkt att åka och besöka 3 olika länder runt om i världen. Först ska vi till Brasilien, sedan till Chile och till sist Thailand. Självklart har vi ju gjort en packnings lista
Pass
Solkräm
Deodorant/parfym
Solglasögon

Vi hoppas att vi verkligen inte har glömt något nu eller kommer att glömma något, ni får gärna kommentera om vi har missat något.

Här har vi även våran budget för resan!