View tracker
View tracker

Sista dagen att fixa med allt, nu måste saker vara perfekta!! Idag fick vi också våra tröjor, as snygga!

Vårt hjul är äntligen klart och fungerar utan problem!

Likes

Comments

View tracker

Nu har vi målat hjulet och det snurrar utan problem. Vi ligger runt 15 sekunder nästan varje gång!

Likes

Comments

Här är en lista över allt vi har använt till att bygga pariserhjulet och vad det har kostat:

Virke: 50kr

Muggar: 8kr

Beslag: 8kr

Skruv: 10kr

Färg: Sponsrad av bilden

Hjul: Gratis

Kulor: 20 kr

Diverse 10kr


Det har sammanlagt tagit ca 11h för oss att bygga pariserhjulet


Likes

Comments

Vad som gäller arbets kopplingen till Lgr11, i matte, fysik och teknik, så har vi jobbat med följande mål:

I matten så kan vi koppla vår uppfinning till följande mål:​                                                      - Vi har räknat diameter på hjulet och räknat vikten på kulorna i vagnarna.

- Välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med viss anpassning till sammanhanget har vi gjort när vi räknade ut hur mycket material vi behövde till vårt pariserhjul och när vi räknade ut hur stora/små vagnarna skulle vara.

I fysiken så har vi kopplat uppfinningen till följande mål:

Eleven har grundläggande kunskaper och visar det genom att ge exempel och beskriva dessa med med viss användning.

- Detta har varit viktigt för att kunna göra ritningar till vårt pariserhjul.

Eleven kan genomföra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt ifrån.

- Detta har vi gjort under hela arbetets gång fram tills pariserhjulet blev klart, eftersom vi finslipat och ändrat på vårat hjul utifrån många elevers ideér och funderingar.

Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang där företeelser i vardags livet och samhället kopplas ihop med krafter och rörelser och visar då på enkelt identifierbara fysikaliska samband.

- Vi har jobbat mycket mycket med tyngd-överföring och hastighet

- Pariserhjulet skulle kunna användas till att mäta tid, eftersom vi vet att det tar ca 15 sekunder för det att gå runt. 

I tekniken så har vi kopplat uppfinningen till följande mål:

Eleven kan undersöka olika tekniska lösningar i vardagen och med viss användning av ämnesspecifika begrepp beskriva hur enkelt identifierbara delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.

- Automatik, kraft & rörelse, hastighet och tid

Eleven gör enkla dokumentationer av arbetet med skisser, modeller, ritningar eller rapporter där intentionen i arbetet till viss del är synliggjord.

- Det har vi gjort när vi dokumenterat vad vi hållit på med på bloggen. Genom mest videos har vi visat väl vad vi kommit fram till och arbetat med under dehär veckorna.

Likes

Comments

Idag har vi haft teknikåttan hela dagen så vi har fått mycket gjort. Mestadels har vi jobbat med parisehjulet. Vi byggde klart det sista och sedan gjorde vi mängder med tester för att försöka komma så nära 15 sekunder som möjligt.

Här är en bild på kulorna som vi har i våra vagnar.

Likes

Comments

​​​​Samuel, Linn & Celine håller på med designen för korgarna på hjulet. Korgarna har ett Filipstads tema, alltså att varje korg har något som är kopplat till Filipstad.

Likes

Comments

Under femte och sjätte lektionen har vi snickrat på parisehjulet inne i slöjdsalen. Här är ett kort montage som vi har filmat!

Likes

Comments

Vi har införskaffat ett par cykelhjul som vi ska använda till att bygga pariserhjulet och kollat på några tröjdesigner.

Likes

Comments