Tjabba Tjena alla läsare!!

Nu sitter jag och min goda vän Daniel uppe på rummet, hotell Scandic Nidelven, och är väldigt mätta och belåtna efter en fyra rätters middag. Det var helt fantastiskt. Efter att ha diskuterat maträtterna och mycket visat engagemang i det som serverats kom en av kyparna fram till oss med en fundersam blick och fråga om vi var matprovare. Ja, han frågade helt seriöst detta. Lite skämtsamt kollade vi på varandra och svarade med ett leende på läpparna blankt nej. Han verkade inte tro på oss och gick sakta iväg med en väldigt konfunderad blick. Därefter blev alla servitörer och servitriser helt plötsligt väldigt intresserade av oss och undrade vad vi tyckte om alla maträtter. Med andra ord, det var en väldigt trevlig kväll!

Imorgon går flyget till Oslo och därefter bär det av mot Lysekil! (Vi håller tummarna för att flyget ska gå då vårat flygbolag tyvärr drabbats av strejk bland de anställda, hoppas det går bra!) Det blir att gå upp tidigt imorgon då vi först och främst ska avnjuta hotellets berömda frukostbuffé och vi vill gärna hinna besöka domkyrkan innan flyget går! SÅ nu blir det att göra sig i ordning för sängen!

Detta blir mitt näst sista inlägg så jag tänkte avsluta med en liten summering av vårat äventyr här i Norge!

Dessa fem veckor har varigt väldigt givande. Jag har lärt mig så otroligt mycket under denna praktikperiod och hoppas verkligen att jag får komma upp hit igen! Mina förväntningar var inte särskilt höga inför resan men jag måste säga att jag hade fel. Praktikperioden får 5/5 toasters och jag skulle inte tacka nej till ännu en resa upp hit! Jag hade kunnat skriva en hel roman om alla underbara människor vi träffat och alla fantastiska upplevelser vi fått här uppe, men oroa er inte, det får ni läsa en annan gång! Nu ska jag krypa i sängen och få lite sömn, tror att john blund varigt här då även Daniel verkar vara väldigt trött.

Tack och hej leverpastej, Untill the next time bloggen!

- Windhis signing out

Wassup?
Det var ett tag sedan det uppdaterades här på bloggen, och jag ber så mycket om ursäkt för det!
Sedan det förra inlägget har allting glidit på väldigt bra!

Jag, Sophia och Jacqueline jobbade idag på Bokholmen, anläggningen precis utanför vårat hus, där vi förbereder för avlusning av laxlus som sker imorgon. Då undrar ni säkert, vad är en laxlus? Laxlusen är en naturligt förekommande parasit på det norra halvklotet och den vanligaste parasiten att angripa lax. Även fast det heter lax-lus är det inte en lus utan ett kräftdjur som livnär sig på laxens hud. Även fast laxlusen i sig inte är specielt dödlig för fisken kan den öppna sår och på så sett ge laxen en infektion så att den dör. När man odlar så många laxar i ett så relativt litet utrymme går spridningen snabbt, och måste stoppas. I dessa stora laxkassar har man även mindre populationer av läppfskar, bland annat sten snultra och sjurygg som äter parasiterna från laxen, men när spridningen är för hög får man ta hjälp av lite kemikalier!

Iallafall hoppas jag att det blir ett lite mer utvecklat inlägg imorgon då vi äntligen får vara med och se på en sanering av laxlusen. Jag vill till sist säga att det har varit en väldigt rolig och lärorik tid här på Frøya och jag hoppas man kan komma tillbaks hit antigen om man skulle få jobb på en av anläggningarna eller på en liten genomresa, helst när vädret är lite varmare!

Nedan ser ni först en bild på Laxlusen och undertill är en bild på Sjuryggen som äter lusen från Laxen.
Tack och shoo, Scooby doo! // Jacco

Wazzaaaa Bloggen!!

Long time no see ;) <3 Nu var det ett tag sen jag, Konungen, gjorde ett inlägg.

Så nu äre dags igen!! Veckan har varigt underbar, lovis min älskade anlände förra veckan (ja, jag har varigt väldigt upptagen) och hela helgen spenderades i en svit på hotell fröya! Det var en underbar helg fylld med fantastiskt god mat och champagne drickande i jacuzzin! Men på måndagen började praktiken igen och det var min tur att besöka Bokholmen. Har varit en relativt lugn vecka där ute då vädret inte varit på våran sida... Men men! Avslutningsvis vill jag bara säga ett det varigt en helt underbar vecka!! Ledsen att jag varigt så upptagen :) Juste!! Idag var jag och Lovis ute och fiskade, tyvärr fick vi ingen fisk men en liten trollhummer lyckades vi dra upp!! (se bilden till höger -->) Veckan har varit full med kulinariska upplevelser men ikväll dränker jag mig i Ben och Jerry o en flaska vin, Lovis åkte hem idag tyvärr.. Men om en vecka är vi tillbaka i Lysekil!!

Glöm inte att komma in och läsa imorgon då jag förberett norsk pinnekött! Ska först ligga i vattenbad i 16 timmar och sen ska det kokas i 3 timmar, hoppas det blir gott!! Kommer med uppdatering

Hej hopp gummi snopp!!!!!! Ses imorrn mina kära läsare :) <3

Hej kära läsare eran kära idiot här :)

Under denna veckan så har jag och jacob varit på settfisk anlängningen på Hitra. Vi har haft det bra medan vi har tagit hand som dom miljoner små sett fiskarna, Har inte hänt så mycket men vi har äntligen tillgång till bra internet så vi kan fördriva tiden med. Så vi har studerat ganska mycket nu när vi faktist kan gå ut på internet. Men vi har allt faktist fiskat en hel del, varje dag har vi varit ute. Men utan större fiske lycka tyvär men vi fick 2 torskar som va på något kilo men förutom det så har vi bara fångat massa sej. jajaja får hoppas att jag får lite mer tur nästa vecka :)

MVH Daniel

Hej alla läsare!

Nu har vi alla roterat igen och hamnat på nya stationer runt om på öarna! Jacob och Daniel är på Hitra och arbetar med de nykomna äggen. Victor är ute på Bokholmen och mig själv och Jacqueline är på Flatval! Idag är andra dagen på våra nya stationer och det går hyfsat bra. Det blåste upp en del på eftermiddagen så det var kämpigt, MEN KUL!

I helgen så var jag och Jacqueline på besök i Trondheim som så många tipsade oss om att åka till! Så vi tog färjan dit efter praktiken på settefisken och var framme på torsdags kvällen! Vi tog in på ett 4-stjärnigt hotell som låg 10min från staden, så det var väldigt praktiskt att utforska på fredagen utan att gå vilse. När man kämpar så under veckorna så lyxade vi till det med en 5-rätters middag och musik från ett härlig liveband på kvällen. Därefter har vi fått uppleva en makalöst god frukostbuffé varje dag under vistelsen! Det behövdes kan jag säga!

Vi har in princip utforskat hela centrum under den tiden vi var där. Då vi fick uppleva stadens alla shoppingcentrar, biosalonger och den storslagna domkyrkan! Den var väldigt stor och vi blev väldigt häpnade när vi såg den på nära håll. Bland den största kyrkan jag sett på länge. Kan verkligen tänka mig att åka tillbaka och utforska mer av staden i efterhand! Men det var som sagt en väldigt lyckad helg för oss två och något vi aldrig kommer att glömma!

Haadee/ Sophia <3

Igår anlände det 1,7 miljoner laxägg till våran anläggning här på Hitra! De kom runt 10:00 då vi fick hjälpa till och bära dem till kläckeriet. I lådor, inte en för en.. Därefter la de äggen i karen,där de kommer att tillbringa sin tid som ägg i en månad! Vi fick hjälpa till med det mesta men när det kom till provtagning och kontroller, fick vi bara observera på sidan om. Men det vi fick göra var jätte häftigt!

När allting var klart och äggen var på sin plats, så släcktes det ner för att äggen skulle få vila. Vi återgick därefter till de vanliga arbetsuppgifterna.

Idag fick vi då rensa bort skadade och döda ägg från kläckeriet. Då använde vi oss av en pincett och plockade ägg för ägg. Som tur va var det inte många som behövde plockas så det gick fort! Vi jobbar med ett schysst gäng så tiden går väldigt fort.

Imorgon är det våran sista dag här och förhoppningsvis blir vädret lite bättre fram till helgen! Då tänkte jag och Jacqueline bege oss till Trondheim i några dagar. Vi ska bo på ett fint hotell och hitta på massvis med trevligheter!  Det blir bland annat ett besök på Trondheims Domkyrkan och ett gammalt café på solsidan ;)

Hadeee/Sophia <3

ChaCha bloggen, Jacco-booi här!

Satt och tänkte på vad vår blogg saknar och kom fram till följande;

Varje blogg (måste) ha en hiss-diss, några cha-cha inlägg och åtminstone ett gästinlägg! Jag lovar att göra allt jag kan i mitt namn som ''Jacco-booi'' för att följ-följa dessa måsten.

Så här kör vi! Jag börjar med super flashigt och alldeles eget cha-cha inlägg! I ett av de föregående inläggen skrev Windh en liten historia om att jag åkte till Oslo i helgen för att, jag citerar; ''..ett tappert försök till att haffa lite norska gussar''

Nej! Det var inget tappert försök att haffa norska brudar, det var ett lyckat och intressant besök på Naturhistoriska museet med en av mina kära bröder, Arnaldo som hade lockat mej till huvudstaden. Vistelsen på museet var intressant och lärorikt men både jag och Arnaldo kan nästan garantera att vi inte behöver gå dit igen på ett tag! Resterande av helgen spenderades med att sitta och prata ''drit'' med min kära bror på diverse cafeér och restauranger.

Men ja, det gick bra att haffa norska ''gussar'' som viK(c)tor hade sagt det.

För att dryga ut lite på inlägget kan jag ju även köra en liten Hiss-Diss

Hissar i Norge,

Nynorska - Även fast vi kommer från två helt olika(men endå väldigt lika) länder kan vi förstå varandra utan att behöva översätta

Dom allra flesta i Norge är extremt hjälpsamma och när man tackar får man ett kvickt ''ikke noe problem'' eller till och med ett ''bare hyggelig'' till svar!

Naturen i Norge är helt galen, jag har fångat mer fisk och sätt mer örnar än vad jag någonsin fångat eller sätt i Sverige. Sittandes i en båt på havet kan du se (relativt) höga bergskedjor till höger och inte England åt vänster!

Mackor till lunch, jag menar mackor med massor av olika pålägg! :)

Våfflor, med OST? Fullt sant att norrmän gillar ost på våfflorna och jag förstår dom, men jag föredrar något sötare.

Lönerna, du tjänar riktigt mycket pengar i Norge. Finns inget mer att säga.

Dissar i Norge,

Bokmål - Ibland känns det som att norrmännen pratar jibberish och sedan förväntar de sej att man ska förstå.

Priserna på varorna är anpassade efter lönerna, med ett enda ord, skyhöga.

Tomgång- I Sverige har vi lag på att man inte får stå i tomgång under mer än ett par minuter. Jag vet inte vad som står i lagen men det känns som att norrmännen älskar att vaska bensin!

Mackor till lunch?! All creed till mackor, men som lunch? Man sitter och äter och äter men blir aldrig mätt.

Kollektiv trafiken- Bara snobbar har råd att ta bussen i Norge, typ!

Fråga inte chefen om han vill ta en ''bärs'' efter jobbet, gör det bara inte!

Nu är klockan 24.20 perfekt tid för att bara avsluta detta inlägg med något jag lärt mej av Bert!
Tack för mej- leverpastej!

Nu är klockan 21:30 och vi är super trötta efter en lång dag med massa nya intryck! Jag och Jacqueline har tagit oss till Hitras settefisk(bebis lax) anläggning långt från civilisationen, OCH vi storm trivs! Vi har lärt oss hur man ska gå till väga när det gäller matning, provtagning och ordning på anläggningen. Ombyte av kläder är super viktigt och en bra handhygien så att det inte ska spridas sjukdomar och parasiter mellan odlingarna. Det är inte jätte svårt att göra men det blir en liten omställning dessa fyra dagar!

Imorgon ska det komma 1,7 miljoner ägg som vi ska få arbete med så det kommer bli riktigt spännande! Förhoppningsvis har stormen lugnat ner sig så vi kan ut och fiska! Ni får hålla tummarna för oss!

Godnatt// Sophia <3

(Hand bild från google)​

Helgen har vi ägnat oss åt att laga god mat och undvika stormen genom att vara inne. Igår lagade Victor mat till alla och det blev en mussel gryta till förrätt som var riktigt god, fish and chips med vitlökssås till huvudrätt. Också riktigt gott!! det blev tyvärr ingen efterrätt men jag (Jacqueline) och Sophia mölade i oss en morotskaka, så vi mådde då dunder efter^^ 3 av 5 här i huset har testat  på Detox water, det är alltså heelt vanligt vatten men med massa godsaker i som är nyttigt. I vår lilla VOSS flaska här har vi apelsin, gurka och mynta  och det blir super friskt vatten!!

Imorgon bär det av till settfisk anläggningen för mig och sophia, vi är grymt taggade!! så då blire killarna som är kvar hemma i lägenheten och får hålla stämningen. medans vi ändå är på färd tänkte vi åka in till Trondheim till helgen och kolla på katedralen :D bilder och uppdatering om det kommer,..

Snart är Jacob hemma och då får vi höra va han har gjort för kul hihi.

Äntligen är första veckan på praktiken avslutad och vi har redan tappat en av våra Comrades! Jacod, aka Ormen, har lämnat oss för att besöka huvudstaden Oslo i ett tappert försök att haffa lite Norska gussar!

Vi håller tummarna här på Siholmen!

Igår avnjöt jag en flaska vit, musselsoppa och lite knaprigt bröd med vitlökssmör!  Ett bra avslut på en underbar vecka :D

Veckan spenderade jag ute på settelfisk anläggningen med Jacob. Där bodde vi med ca 7 miljoner laxar och hade en fantastisk vecka full med underbart fiske. Vi fick en insikt i laxens liv innan den släpps ut i saltvattnet (laxen lever i sötvatten fram tills att den genomgår en smoltifiering då den är redo för att klara av saltvattnet) och har lärt oss allt möjligt från att hitta parasiter och sjukdomar i laxen till att ta hand om den och reglera utfodring.

Första veckan får 5/5 toasters och jag ska medge att Norge har överträffat mina förväntningar!

Ikväll ska jag laga mat, på menyn står det Fisksoppa till förät och lax-fish and chips till varmrätt! Omnomnom :3 Kommer med uppdateringar ikväll!

Tack och hej leverpastej! Nu ska jag promenera bort till hotellet för att gå på spa och koppla av lite.