Hej gänget!

Nu är Hanna här för att blogga lite, så kul att ni vill följa vår resa! Som ni redan vet har vi introvecka den första veckan, vilket innebär att organisationen Green Lion som vi är här med ordar en hel vecka av upplevelser och kultur som ska ge oss en bra bild av Sri Lanka. Idag, 4e dagen på introveckan, har vi varit på 3 olika tempel. De två första var budistiska, varav ett låg mitt i Kandy vid vattnet och det andra uppe i bergen. Två helt olika upplevelser, men båda var så coola. På det första tempelt köpte vi Sri Lankesiska blommor som man, som budist (eller turist hehe), skänker till Buddha.

Det tredje tempet var ett hinduiskt tempel där vi skänkte frukt, rökelser och en slant till gudarna.

Resten av dagen spenderade vi med att få Sri Lankesisk massage, äta indisk mat och gå på en marknad i Kandy. Vi fick alla med oss färgglada tyger och frukter från marknaden, och tog sen en tuctuc tillbaka till vårt boende för nästan inga pengar alls.

Imorgon, efter 5e dagen av introveckan, åker jag, Felicia och 6 andra volontärer från vårt Camp till kusten för att hyra ett hus på stranden över helgen.

På återseende!

/Hanna

Heeej!!

Hoppas allt är fint med er där hemma. Själv är jag extremt varm och kladdig, men annars jättebra!! Värmen här gör verkligen att allt här är konstant fuktigt... idag har vi varit på en ”spice-garden”, en tefabrik, båttur i Kandy samt ett ädelstensmusem. Det sistnämnda var riktigt tråkigt faktiskt. Efter själva genomgången av typ massa stenar försökte de sälja på oss svindyra ädelstenshalsband vilket känns som om vi är helt fel målgrupp till. Tefabriken var inte heller så jättespännande, men ändå helt okej. Där fick vi ta del av hela processen från planta till teet vi dricker. MEN sen var vi iaf på en kryddträdgård som var HELT FANTASTISK. Det var som att gå in i en djungel fylld med allt från kanelträd till annanasväxter till kakaoträd. Efter rundturen fick vi även testa en del av kryddorna genom exempelvis oljor, krämer och teer. Både jag och Hanna köpte med oss en del hem!

Tefabriken

Från trädgården!

Godmorgon!! Det här landet är så vackert!! Allt är verkligen så grönt och växtligheten är enorm (men det är ju förståligt i och med att det är som ett ändå stort växthus här). Idag ska vi som sagt till en te samt krydd-plantage och senare åka båt inne i Kandy.

När vi ska stiga på flyget i Dubai efter 9 timmars väntande på flygplatsen....

Bussen som vi blev hämtade av på flygplatsen med alla andra volontärer

Vårt ”sovrum”. Jag och Hanna var rätt chockade när vi först kom hit. Allt är så otroligt annorlunda jämfört med hemma, men efter lite kramandes o pepp kändes det ok igen.

Utsikten från vårt rum

Intro

HEJ PÅ ER!!! NU ÄR VI ÄNTLIGEN FRAMME!! Landade igår vid 15 men lyckades inte hitta något internet fören nu (köpte ett sim-kort idag med 11gb för 1000 rupees vilket är typ 50 kr). Vi mår iallafall jättebra. Det är ca 35 grader här OCH SÅ FUKTIGT. I och med att det är slutet på regnsäsongen så regnar det en del på dagarna. Som ni såg på bilderna är boendet väldigt basic, med det funkar ändå ok! Jag och Hanna delar med två andra tjejer. På boendet tror jag att vi är runt 15 personer som bor ihop. De flesta är här för att volontärarbeta men bokat genom andra företag. Alla är så trevliga verkligen!!

Nu den första veckan är det introduktionsvecka. Så denna vecka ska vi bland annat besöka te-plantage, lära oss laga sri lankesisk mat samt se tempel. Ska bli spännande!!

Har egentligen så mycket mer att skriva! Men det i ett annat inlägg.

Hörs snart!!

Hääääj!!

För tillfället befinner vi oss på Dubais flygplats. Klockan är 01.30 här och vårt flyg till colombo går inte fören 08.45... lite drygt såklart men vi har lyckats hitta en någorlunda skön stol som vi kan sova i omgångar på ;)

Hello! Hoppas allt är fint med er.

Här i Stockholm är det strålande sol och 4 grader. I Sri Lanka är det strålande sol och 30 grader. Hela resan känns verkligen mer påtaglig och nära nu när jag kan se hur vädret ska bli under mina första dagar där. Dessvärre ser det ut som om det ska bli regnigt den första veckan, men det gör inte så mycket! Får packa ner en regnjacka bara.

Apropå väder så har vi faktiskt bokat resa till om något, ett ännu mer solsäkert paradis- Maldiverna. Maldiverna ligger ju faktiskt endast cirka en timme från Sri Lanka med flyg. Så efter att vi avslutat vår tid med volontärarbetet så drar vi dit i sex dagar. Resan var däremot inte ett självklart val. Vi har verkligen velat så mycket fram och tillbaka, Både jag och Hanna började uppleva att vi höll på att överstiga vår budet. Men tillslut så hittade vi biljetter för 2800 kr och ett fint hotell som inte kostade mer en 2500 per skalle. Så planen är därför att vi åker från Colombo till Malé (Maldivernas huvudstad samt där flygplatsen ligger) och därefter ut till en Ö som heter Maafushi.

Maldiverna har under en lång period varit mest aktuellt för mer exklusiva resor så som bröllopsresor eller liknande. Men på senare tid har det blivit mer och mer vanligt för "budget" resor. Det som är värt att veta är att Maldiverna består av ca 2000 öar där endast 200 av dessa är bebodda. Flera av dessa öar är dessutom äga av exklusiva hotell där endast gästerna får vistas. För vissa av dessa hotellöar så måste man dessutom ta ett taxiflyg för att komma till vilket gör att transfern kan bli dyrare än själva flygbiljetten ner. Detta gjorde att jag och Hanna prioriterade att det skulle vara möjligt att ta en lokal färja till ön vi skulle bo på. Maafushi ligger ca en halvtimme från Malé med färja och verkar vara en av de vanligare destinationerna i Maldiverna för backpacking. Känner mig nu i efterhand så nöjd med att vi bestämde oss för att boka. Det känns verkligen som om vi maxar vår resa nu. Så just nu sitter jag och googlar på vad det finns för roligt att göra där nere. Känns som om det kommer bli mycket snorkling och bad... ;)

Vi hörs lite senare!

Hej och välkommen till min reseblogg! Har nu valt att starta denna blogg så jag kan få dela mitt äventyr med er. Det ska bli så roligt! Tänker även att det är lite kul för mig själv också att kunna läsa i efterhand.

Om mindre än tre veckor sitter jag och Hanna på planet till Sri lanka. Nu är sista vaccinationssprutan tagen, packlistan påbörjad och hejdågråt-kalaset för familjen spikad. Det känns bra. Börjar faktiskt känna att jag kan börja bocka av punkter som måste göras innan jag åker. Börjar känna mig lugn och i fas. Det här lugnet kommer försåts inte vara långvarigt, resenerverna kommer och går hela tiden. Men just nu känns det bra! Ska i alla fall försöka uppdatera bloggen så ofta som möjligt. Däremot kommer det inte finnas wifi den första månaden på volontärcentret men förhoppningsvis finns det ett internetcafé eller liknande vi kan hänga lite på .

Nu ska jag kika lite mer på biljetter till Maldiverna, det ligger ju faktiskt bara en timme ifrån Sri Lanka. Men mer om det i ett annat inlägg!