På alla hjärtans dag åkte vi på dagsutflykt till en stad som heter Uluwatu. Var superfint och till skillnad från canggu som har svarta stränder så var det vita stränder där vilket var extra uppskattat. Vi hängde på stranden typ hela dagen och surfade, solade, badade och åt. Efter det åkte vi till ett tempel där det var fullt med apor, och där det även var superfin utsikt över horisonten. Kan även meddela att jag klev i bajs inne på toaletten, vilket resulterade i att jag slängde mina flip-flops och gick runt barfota haha. Hemsk upplevelse. Men tills sist så tog vi iallafall några öl och åt middag på en restaurang/bar uppe på ett berg (Single Fin heter den) samtidigt som vi kollade på när solen gick ner över horisonten, mycket härligt avslut på en toppendag!

Saknade dock min Valentine ❤️❤️ slänger in två bilder från förra alla hjärtans dag med Calle, saknar och älskar dig så mycket

​Världens finaste

• 130 Readers

En dag var vi och körde riverrafting ca 2 timmar bort från canggu. Då hade Lucas tyvärr åkt hem till Sverige, så vi var 7 stycken, varav vi delade upp oss i två båtar. Jag Nils och Egon i en och resten i den andra. Min båt startade sist, så vi gjorde det till lite utav ett race eftersom vi ville komma ikapp de andra. Nils och Egon satt och paddlade på som galningar längst fram medan jag satt bakom och far runt i båten som jag vet inte vad. Låg större delen av tiden ner i båten och skrattade - antingen föll jag ner i mitten eller så ramlade jag bak hos han som var vår guide haha. Guiden skrattade massor åt mig och när jag ramlat några gånger för mycket började han förvarna mig om när jag skulle hålla i mig, medan Egon och Nils fortsatte paddla på. Slutade med att vi körde om dem andra 3 gånger hur som helst! Wiho, cred till Nils och Egon och vår övertaggade guide.

Hade superkul och var jättefint landskap med floden som gick igenom höga sidor av djungel, risfält och fina vattenfall!

• 130 Readers

De första dagarna i canggu regnade det väldigt mycket. Jag och Lucas höll oss antingen inne på hotellet/ restauranger, eller så bodde vi i våra regnkappor när vi var ute haha. På kvällarna var vi ute på olika barer, varav en av kvällarna spenderades på en beerpongturnering. Precis när vi undrade om vi skulle behöva dras med spöregn i två veckor till, började det, samtidigt som de andra anlände till Bali, bli soligt!

Bilder från två najs måltider, en av många coola grafittimålningar som finns lite överallt på husväggar i canggu, och en (kass) bild från en av kvällarna då vi var på en beachbar

När de andra kom flyttade vi in i en stor villa, fortfarande i canggu. Under dagarna hängde vi antingen vid villan eller så var vi på stranden och surfade. Jag som är lite rädd för höga vågor vågade inte surfa supermycket i början då vågorna verkligen är höga (tycker jag) på Bali, men efter ett tag övervann jag min rädsla lite och under vecka 2 i canggu surfade jag ändå en del vilket var superkul! Vart några surf-sessioner i soluppgången och några i solnedgången, och på kvällarna åt vi najs middagar och bara hängde. Super relaxed och härligt!

Som jag skrev tidigare bodde vi i villa, och inte bara i en utan 3 olika på lite mindre än 2 veckor. Vi visste inte riktigt hur länge vi skulle vara i canggu så vi bokade inte villorna för tillräckligt många dagar, så när vi kom på att vi ville stanna kvar längre blev vi tvungna att byta villa eftersom den vi bodde i blivit uppbokad. Det klagade vi dock inte på med tanke på hur najs dem var. Är Superbilligt att bo i typ lyxvillor på Bali så vi hade det verkligen drömmigt!

Bilder från två av våra villor, pool- och strandhäng.

Vi åt väldigt god mat everyday. Fanns otroligt mycket najs Caféer med superfräsch mat - bland annat smoothiebowls och olika fräscha sallader som ser ut som på bilderna ovan. SÅ GOTT

• 130 Readers

Nästa resmål efter Australien har varit Bali! Har precis spenderat ca 3 veckor där, varav en vecka spenderades själv med Lucas och resterande två med Lucas fortfarande, men även med Louisa, Egon, Albin, Nils och två killar som de andra kände sen innan - Johan och Philip!

Den 31/1 landade jag rätt så sent på kvällen, och åkte till en stad som heter Canggu där jag och Lucas planerat att bo tills de andra skulle komma till Bali. Lucas hade kommit fram tidigare under dagen, så han mötte mig vid hotellet när jag kom fram och sen gick vi ut för att hänga med några svenskar vi känner lite sen tidigare från Stockholm! Hade inte träffat Lucas på flera månader innan, så det var så kul att ses igen 😃😃

• 146 Readers

30/1 var jag på en guidad tur i Daintree Rainforest i Cairns, som är världens äldsta tropiska regnskog. Vi åkte runt till olika delar av regnskogen, badade vid en källa, och kollade på olika växter och djur (däribland en HEL DEL stora spindlar). Vi åkte även med en båt över floden som går genom regnskogen där vi fick skymta en krokodil i några sekunder innan den dök ner i vattnet! I Cairns och i regnskogsområdet finns många krokodiler, så det var väldigt noga med att man alltid skulle hålla sig 3 meter från vattnet.

Var spännande att få veta mer om och se några av regnskogens alla växter och djur, och fint var det också!

Innan vi gick in i regnskogen hade vi en välkomstceremoni med en man som var aborigin (aboriginer är namnet på ursprungsbefolkningen i Australien) och tillhörde regnskogsfolket och en av de 18 stammarna som finns i regnskogen. Alla gick genom rök och fick några av mannens stam-symboler målat i ansiktet vilket såg ut såhär!

Bild på där vi badade, en mysig spindel, en liten krokodil och sista stoppet som var en utkiksplats där vi åt homemade glass!

Dagen innan hade Jesper och Ebba som jag var på samma båt som på whitsundays kommit till Cairns, så när jag kom tillbaka till hostelet från min tur hade vi en liten reunion med taconight. Detta var även min sista kväll i Australien, så efteråt gick jag och Ebba ut på baren/klubben bredvid vårt hostel 💃

• 211 Readers

Åkte ut med en stor yacht till The Great Barrier Reef och snorklade samt dök för första gången! Var sjukt fint, och fick se sköldpaddor, clownfiskar, stingrockor och massa andra olika typer av fiskar. Dykningen var absolut höjdpunkten. Har ju aldrig trott att jag ska våga dyka, men väl på båten tog jag ett spontant beslut att göra ett introdyk på 6 meter och totalälskade det<3 Är så sugen på att ta dykarcertifikat nu!!

Kände tre personer på båten från tidigare stopp på östkusten - Hui, Charlie och Nathan, som alla är från England. Så hängde med dem hela dagen!

På ett av ställena vi snorklade på var det som en strand mitt i havet (som ni kan se på dem sista bilderna) verkligen så fint

• 218 Readers

Det här var det fetaste jag gjort i hela mitt liv!! Aldrig varit så rädd som jag var när vi åkte upp i flygplanet och jag skulle hoppa ut 4km över marken, och aldrig känt en sån lycklig och häftig känsla som när jag faktiskt hoppade. Bilderna visar nog ganska tydligt att jag älskade det haha, skrattade hela vägen ner.

Sen fick jag ju dessutom hoppa på ett jättefint ställe samt landa på stranden. Hoppade på mission beach som ligger ca 2 timmar från Cairns :)) har även video på detta som ni alla ska få se när jag kommer hem

• 244 Readers

Samma dag som jag kom tillbaka från seglingsturen hoppade jag på bussen som tog mig till Cairns! Kom fram 26/1, vilket även var samma dag som Australia day! Hade inte riktigt några planer för dagen eftersom jag precis hade anlänt, men det löste sig ganska fort. När jag först kom in på mitt rum på hostelet träffade jag en tysk tjej som hette Anna och 10 minuter senare gick jag med henne på ett Pubcrawl. Det var säkert 50 pers som var med, och vi var på 5 olika barer där vi badade, fick bbq, hade tävlingar och firade!

Den 23/1 åkte jag ut, som jag nämnde tidigare, på en segeltur till The Whitsundays. The Whitsundays är en stor ögrupp bestående av lite över 70 öar, varav flera av öarna ingår i en nationalpark. Där finns även en del av Australiens barriärrev. Är verkligen superfint med klarblått vatten överallt, och finns knappt några som bor där permanent!

Turen jag gjorde var med en stor segelbåt som hette New Horizon, tillsammans med 30 andra personer och ett crew på 4 killar. Vi seglade runt bland öarna och snorklade, badade, åt god mat, umgicks och hade det allmänt härligt i 3 dagar! I gruppen var vi ca 7 svenskar vilket var superkul. Hängde mycket med dem och fick massa fina vänner!

Jag och svenska buddies Ebba och Jesper på huvudön whitsundayön

Fler svenskar - Denise och Nicolina :)

Aimee från England och Ebba när vi tittade på solnedgången andra kvällen, var så himla fint!

Lever livet med snorkling, paddleboarding och rutschkana ner i havet!

Och såhär såg segelbåten ut!

• 291 Readers

Efter en 17 timmars bussresa från Noosa anlände jag till Airlie Beach den 22/1. Kom fram 09.30 och fick inte checka in på hostelet förrän 14.00, så medan jag väntade på det fixade jag lite inför morgondagen då jag skulle ut på en 3 dagars segling i The Whitsundays - en stor ögrupp utanför airlie beach :)

Vid airlie beach kan man inte bada i havet utan en våtdräkt (stingersuit) på grund av farliga maneter, så istället har dem byggt upp en lagun nära havet. Jag tillbringade några timmar där under dagen och på kvällen gick jag ut och åt med några tjejer jag träffade på hostelet, supertrevligt var det!