Idag har regnet öst ner hela dagen. Så typiskt då jag bokade min Skydive igår! Skulle ha gjort den imorse men pågrund av vädret fick den ställas in. Får göra den vid ett annat tillfälle helt enkelt. Känns så tråkigt då jag gått och laddat inför detta sen igår och varit nervös sen dess. Vaknade i natt flera gånger också för att se så jag inte försovit mig. Haha.

Hittills har vädret inte alls varit på vår sida sen vi kom till Noosa. Jag önskar så att det kunde vara sol och varmt. Köpte två bikinis igår för ca 600 kr. Ehh, om jag längtar efter att få använda dom? Svar:Ja. Onödigt med så dyra badkläder. Men dem är skitsnygga på och har man ställt sig i provrummet och kläder passar. Då är risken 95 % att jag köper det.

Idag blev det Ben and Jerry glass istället för lunch. Och nu sitter jag med en bok i knät.

Igår blev det lite surfing förresten. Vi började vid 9.30 och kom tillbaks vid 14.00 drygt. Haha. Det var så kul! Vågorna var gigantiska dock. Om man frågar mig. Blev överkörd av flera och knockade i huvudet i brädan flera gånger. Men fick även tag i några.

Nej nu har väskan packats igen lite. Och nu ska boken läsas på en altan på ett hostel på andra sidan jorden.

Tänkte berätta om mina senaste dagar i och med att jag inte hunnit göra det! Åkte ut till Fraser Island i fredags innan lunch. Fraser Island är en sand ö på Australiens östkust och som dessutom klassas som världens största. Då den består av sand måste man åka i antingen bil eller buss som måste vara fyrhjulsdriven. Vi hade buss med en guide som tog oss till en massa olika platser på ön. Har inte kunnat föra över bilder ännu, men det kommer, jag lovar. Vi såg dingos, vilket är en vildhund som bor på ön. Dem ser trevliga och ofarliga ut men dem livnär sig faktiskt på kött och kan äta upp en.

Vi bodde en natt på ön i ett motel. Det kändes som ett hotell! Om man jämför med vad vi är vana vid. Allt var inkluderat i resan så som boende, mat, utflykter och guide. Det gjorde det hela mycket enkelt och intressant i och med att man fick lära sig en massa också! På fredagskvällen drack vi vin som kostade 22 dollar (!) (otroligt dyrt) men en tysk, en fransk och en italienare från samma bussresa. Mina ögon gick i kors vid 22.00 så tog mig upp till rummet då. Sovtiden vid 20.00 på farmen sitter fortfarande kvar. Haha.

På lördagen hade vi en heldag framför oss igen. Vi hade otrolig tur med vädret då det började spöregna när vi skulle hemåt igen framåt kvällen.

På kvällen hade Kay och John lagat middag åt oss när vi kom hem och vi fick tusen frågor om vår resa. Idag blev det pannkaksfrukost ute på deras veranda innan det var dags att åka bort till busshållplatsen. Idag tillbringas alltså 5 h på en Greyhound buss påväg till nästa destination. Vilken det blir avslöjar jag senare.

Ha det bra så länge!

Dagen då det var dags att säga hejdå anlände tillslut. Det trodde jag inte för 14 veckor sedan. Tanken på att jag planterat 105000 plantor, plockat 88 ton potatis, lärt mig köra traktor och motorcykel samt utvecklat min engelska enormt igen. Det gör mig stolt. Stolt över att jag faktiskt gör det jag vill göra.

Blev mycket tårar på busshållplatsen när Reid och Julie kramade om oss. Speciellt efter gårdagen då vi fick varsin t-shirt och keps med farmens logga på. "Det får bara våra speciella" som dom sa. Det var så oväntat att jag började gråta då också haha.

Bussresan gick bra och vi träffade Reids syster i Hervey Bay som vi nu ska bo hos i två dagar. Kay och John gav oss en guidad tur på eftermiddagen runt i staden och jag gillar den så mycket. Finare än Cairns nästan. Avslutade dagen med vin och middag ute på deras terrass.

Har packat min väska till Fraser Island och inväntar morgondagen med spänning då det äntligen är dags för det!

Man lever bara en gång, ta hand om er!

Näst sista jobbdagen är avklarad! Funderade över vad jag kommer att känna inför det när jag lämnar. En lättnad över att kunna gå vidare och göra någonting annat. Sorgligt att lämna Reid och Julie som varit som två australiensiska extra föräldrar men samtidigt glad över att jag faktiskt har gjort detta. Så tror jag. Får se på torsdag.

Ramlade självfallet med motorcykeln idag, vilket var aningen typiskt så här tre dagar innan avfärd. Blev ett litet brännmärke på fotleden som bonden hjälpt mig med att ta hand om. Aloe vera kur.

La mig i sängen vid 19.00 efter en normal 10 h arbetsdag. Långa och tuffa arbetsdagar har blivit en vana nu. Bonden brukar säga att vi aldrig kommer bli lika starka och fit som vi är nu. Har än så länge gått upp ungefär 5 kg i muskelmassa så det kan nog stämma haha.

Det blev en lyckad kväll igår med både fest och avskedskramar. Vi lånade bilen in till ett ställe som heter The Globe som ligger i närheten av hostellet vi bodde på. Träffade 3 tjejer som jag umgicks mycket med under tiden på hostellet. Pratade ikapp om allt som hänt samt händer för tillfället i allas liv. Det jobbigaste av allt var den sista kramen av alla, blev en del tårar. Men ska verkligen försöka träffa så många som möjligt vid senare tillfällen. Dem allra flesta bor trots allt i Europa och har man varit i Australien så inser man hur litet Europa är.

Idag blev det träning på stranden kl.07.00 efter alldeles för få timmars sömn. Men det kändes konstigt nog inte i kroppen. Simmade 600 meter, sprang 1,6 km på stranden följt av 600 meter på paddleboarden i vattnet. Det kommer jag sakna, alla morgonträningar med alla livvakter vid Moore Park beach. Jag och Ellen har blivit som två i mängden där. Sa hejdå till alla där en sista gång. Usch vad jobbigt det är att säga hejdå!

Nu blir det tidig kväll innan tre jobbdagar väntar. Sista jobbveckan på farmen!

Sista veckan på farmen känns rätt skönt måste jag säga. Speciellt efter att ha fått höra en massa om Fraser Island som vi åker till nästa vecka. Jag är så taggad. Taggad på att börja resa igen!

Ikväll åt vi köttbullar, potatis och vit sås som Ellen och jag gjort som en överraskning till familjen när dom kom hem. Middagen uppskattades och maten var mer än godkänd. Ett bra avslut på en bra jobbvecka, med tuffa dagar på runt 10 h. Men nu har jag testat på att ha hand om en hel farm på egen hand. I det stora hela har allt flutit på bra!

Börjar 06.00 varje morgon nu istället för en timme senare då det blir för varmt att plocka potatis mitt på dagarna. Idag åkte vi dessutom och surfade innan lunch. Alltså det är skitsvårt. Innan jag skulle lära mig så tänkte jag inte alls att det skulle vara såhär svårt men när jag ska ställa mig upp på brädan så går det bara inte. Blir typ dränkt av vågen varje gång. Okej nu låter jag negativ, så dåligt gick det ändå inte. Kunde stå upp mot slutet ett tag i alla fall innan jag föll i vattnet. När nästa resa börjar så tänker jag mig att jag ska hyra surfbräda och träna själv. Jag ska bli bra på det. Punkt.

Jag var ledig både idag och igår så dagarna har bestått av att tvätta, handla och laga mat. Inte så kul men saker som inte hinns med när jobbet är igång på vardagarna. En tur till Botanical garden hanns med också där jag både tränade och solade i några timmar.  Lyssnade på ångestpodden. Bästa podden. Älskar hur man känner igen sig i så mycket som tas upp.

Igår lagade vi middag tillsammans, det fick bli stekta rotfrukter och kött. Verkligen supergott. Imorgon går vi in i vecka 6 på farmen. Vilket betyder att halva tiden gått redan.

Det är varmt ute, alltså varmare än vad det varit tidigare. Märks att våren kommit på riktigt. Idag visade termometern 27 grader och sol vilket resulterade i att vi åkte till stranden mitt på dagen. Tanken var att surfa vilket bonden håller på att lära oss. Men det var inga vågor alls när vi kom fram, vilket gör det rätt omöjligt att surfa så det fick bli en simtur istället. Reid lärde oss grunderna till hur man ska kråla. Det är rätt intressant eftersom det är någonting man måste kunna för att klara av strömmarna som är i Australien. Kråla är skitsvårt men det ska jag lära mig för eller senare.

Väl efter deras goda middag som vi blev bjudna på så fick det bli rostmackor med hasselnötskräm på. Nu är jag redo för sängen. Utmattad som vanligt.