Header

WORKOUT

Invigde min nya sport bh idag! Den är så himla skön och snygg!

Såja, då var första passet på gymmet klart! Tror att jag tränade i över en timma, tiden bara springer iväg när man gymmar. Började passet med 25 minuter crosstrainer, körde intervaller, blev så jäkla svettig! Tån var inga problem, en sådan himla stor oro som släppts från mina axlar, var rädd att tån skulle göra ont när jag stod på crosstrainern men det gick hur bra som helst, självklart måste jag tänka mig för och stå lite annorlunda på foten men jag krigade på som om allt var som vanligt! Efter konditionsträningen så gick jag vidare till magövningar följt av rumpa. Avslutade sedan passet med att stretcha för en gångsskull haha! Så rädd för att få brutal träningsvärk igen! Jag är verkligen super glad och stolt att jag har tränat idag, och det gick super bra!

warm up:

crosstrainer - 25 minutes // 204 calories // 1,48 km

abs:

40 reps x 3 set russian twist with weightball // 20 reps x 3 set situps with weightball //

20 reps x 3 set heel touches // 10 reps x 3 set leglift (total ab killer) //

10 reps x 3 set walking plank on one leg // 12 reps x 3 set crunches in machine //

butt:

15 reps x 4 set hip thrusts with 10 kilo weight // 15 rep x 4 set (each leg) peeing dog //

15 rep x 4 set (each leg) kickbacks in the air // 15 reps x 4 set buttlifts // 15 sec x 4 set kicking buttlifts //

// First workout at the gym with my broken toe is completed! I think I was at the gym for over an hour, the time just runs away. I started the workout with 25 minutes crosstrainer, I did intervals, and it went perfectly fine with the toe, no problemos! After the cardio I did a ab workout followed by butt exercises. I finished the workout with some stretching, something I never do haha! I am just so afraid of getting that horrible sore body again! I am so happy with todays workout and proud of myself! It went so good!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

EVERYDAY, WORKOUT

Ångest är bara förnamnet. Jag har fått en fraktur i min stortå och kommer inte att kunna springa på minst 6 veckor. Tror bara ni som älskar att löpträna kan förstå min ångest och frustration. Jag bryr mig inte ens om att jag inte kan jobba, det enda jag kan tänka på är ''jag kan inte springa''. Hade precis börjat pusha mig själv och börjat leverera grymma tider och så händer detta. Jag bryter tån. Det var natten mellan lördag och söndag som det hände, kom hem efter en utekväll och gick in på toaletten och någonstans där slår i stortån i antingen dörrkarmen eller toaletten. Reflekterade inte så mycket över det i stunden, jag menar hur många gånger har man inte slagit i tån?! Men igår morse när jag vaknade så gjorde det så jäkla ont och jag märkte att jag inte kunde stödja på foten ens. Idag när jag vaknade var det sämre, så hela denna dagen har jag sprungit runt på olika vårdcentraler vilket slutade med att jag gick, nej förlåt, skuttade därifrån på kryckor för att jag har lyckats få en liten fraktur i tån. Så det som gäller för mig nu är att inte gå på foten, vila och äta ipren. Tån ska vara återställd om sex veckor enligt doktorn, fan alltså, det känns som en evighet just nu. Jag älskar att springa, det är ju mitt liv känns det som! (maybe sad but true). Hur ska jag klara detta... Var ju inte alls så längesedan som jag var sjuk och inte kunde träna på 6 veckor, here we go again... men jag försöker veeeeeerkligen att se något positivt i detta, går sådär haha, men jag kan ju faktiskt träna under dessa sex veckorna, men inte löpning. Jag kan stå på crosstrainern på gymmet och köra kondition där och styrketräning till viss del! Jag får försöka se detta som en chans till att faktiskt bygga lite synliga magmuskler, starkare och mer definierad rygg samt fastare rumpa. För jag kommer inte att klara av att inte få träna på sex veckor, så det är bara att kriga. Har suttit under kvällen och kikat på lite träningsupplägg/övningar samt bläddrat igenom instagram profiler som inriktar sig på styrketräning för att få lite inspiration. Imorgon tänker jag att jag ska ta mig ner till gymmet och träna med min brutna tå, hoppas det går an! Fan alltså, tänk att en sådan grej kan sluta såhär! Kommer säkra hela mitt nya hem med skumgummi på alla tänkbara ställen där man kan slå i sin tå haha!

// Anxiety is the first and last name. I broke my toe and I won't be able to run for six weeks. I guess only the ones who loves running can understand my anxiety and frustration. I don't even care that I can't go to my work, the only thing I can think about is that I can't run. I broke my toe the night between saturday and sunday, I think I hit it in the wall or something. Today I woke up with more pain than yesterday and I couldn't walk so I went to the doctor, and after five hours I went home with a broken toe and crutches... So now all I can do is to make sure that I don't burden my fot/toe and rest. I am really trying to be positive haha, not going super well but yeah, I mean I can workout, the only thing I can't do is run. I can go to the gym and do my cardio on the crosstrainer and I can do weighttraining. I am trying to see this as a chance to build more visible abs, a stronger and more defined back and a firm butt. I have looked over some workoutschedules/exercises tonight and I have also looked at some instagram pages that focus on weighttraining to get some inspiration. So tomorrow I'm heading down to the gym to do my first workout with a broken toe!

Likes

Comments

WORKOUT

3,15 min / 17:15 min / 191 calories / 5:29 min/km

Denna lördagsmorgon började nästan precis lika bra som igår, ännu en till grymt bra löprunda! Alltså har sprungit i över en månad på ett snitt tempo på kanske 5:45 min/km och nu plötsligt är jag nere på mina dröm siffror! Allt som behövdes var lite jävla anamma! Känns så jäkla gött. Därför unnade jag mig idag en ny sport bh, har sprungit i en vanliga tshirt bh ifrån H&M i 8 månader då jag ej hittat en bra sport bh (har många krav) men nu har jag funnit den! Så jag slog till! Kan visa den i ett annat inlägg. Ikväll kommer några vänner över på lite krök, kommer bli trevligt! Så imorgon blir det en välbehövlig vilodag.

// This Saturday morning started almost as good as yesterday, one more great run! I can't believe that I have been running at a pace of maybe 5:45 min/km for over a month and now from nowhere I am running at a pace that I have been dreaming of for so long! I guess all I needed was some damn will! Feels so good. So today I bought myself a sports bra, I have been running in a regular bra for 8 month (...) now you might wonder ''why?!'' Because I have not find the perfect sport bra, I have a lot of requirements! But now I have find it, so I bought it today! I will show you tomorrow or next week. Tonight some friends are coming over for drinks, nice nice nice! So tomorrow I will take a well needed restday.

Likes

Comments

FOOD

The best fish and chips ever!

Blev en fredags lunch med bästa mamma idag uppe på Malmöfestivalen. Vi åt på samma ställe som vi gjorde förra fredagen. Dock var det inte lika bra denna gången, brukar vara så med allt right? Haha! Min barnportion var ännu mindre och ingen av oss fick något ''grönt'' (antar det är dill) på våra tallrikar som sist, så fick photoshoppa dit det ifrån förra veckans lunch bild därifrån haha! Ser så trist ut annars. Men det var lika gott som sist! Kan starkt rekommendera Fisky Business, tror dem åker runt i Sverige på olika festivaler och evenemang året runt!

// Took a friday lunch with mum up in the city today, at the Malmöfestival! We ate at the same place as we did last friday. But it was not as good this time. My childrens serving was even smaller than last time and none of us got any ''greens'' on our plates this time, so I photoshopped haha! It looks so much nicer with greens! But it tasted as good as last time! I can really recommend Fisky Business, I think the travel around in Sweden on festivals and at all kind of happenings!

Likes

Comments

WORKOUT

Det tog mig x antal månader innan jag förstod hur viktigt det är med kolhydrater när du löptränar. Jag har i flera år knappt ätit kolhydrater för att jag trodde dem var dåliga. I början av året när jag började löpa så mådde jag bra, men efter ett par månader började jag känna mig svag och helt slut samt mina tider blev knappt bättre. Min man som själv löper sedan många år tillbaks sa till mig att det beror på att jag inte äter kolhydrater. Det har tagit mig ett tag för att förstå att kolhydrater inte är farliga, jag är fortfarande inte där jag vill vara men jag har kommit en bra bit på vägen. Sedan en månad tillbaks (kanske lite mer) så äter jag kolhydrater till varje måltid. Mina främsta kolhydratskällor är ris, banan, havregryn och potatis. Försöker äta kolhydrater som innehåller gluten också, men jag märker att min mage inte mår bra utav det, vilket beror på att jag har undvikit dem i flera år, så jag försöker äta små mängder gluten då och då för att vänja tarmen. Jag märker hur min energi börjar komma tillbaks och jag presterar mycket bättre på mina löprundor. Och nej du går inte upp i vikt av att äta kolhydrater, allting handlar om hur många kalorier du stoppar i dig om dagen och hur mycket du förbränner. Kolhydrater är vårt bränsle och är speciellt viktigt att få i sig när man tränar. Jag skulle vilja ge alla människor som sagt till mig och alla skribenter som har skrivit artiklar om hur dåligt kolhydrater är en fet smäll!

Nu under sommaren så har jag gärna valt att springa med en keps på huvudet eftersom det skyddar ansiktet från extra värme, sol i ögonen och håller håret på plats. Men jag har nu insett att man bör vara lite försiktig med att använda kepsen för ofta! När du springer och svettas så stänger kepsen inne värme och svetten i pannan vilket leder till att du kan få finnar i just pannan. Detta har jag ''drabbats'' av under denna veckan. Så nu springer jag utan keps vilket är jobbigt men finnarna är snart ett minne blott.

Det första jag gör efter en avslutad löprunda är att slänga mig in i duschen och sedan rengöra ansiktet med både vatten samt cleanser. Sedan avslutar jag med en fuktkräm. Det är ingen nyhet att det är viktigt att man inte ska träna med smink men det är precis lika viktigt att rengöra ansiktet efter träning! Detta är något jag slarvade med i början och fick då problem med hyn.

Eller rättare sagt, ät ca 2 timmar innan ett löppass och drick 45 min innan påbörjad löpning. Varför du inte ska äta för tätt inpå är för att man lätt kan få håll, känna sig tung, maten åker upp och ner i halsen samt för att maten ska ha hunnit ut i kroppen så att du är fylld med energi! Och att dricka bör du också vara försiktigt med pga nästan samma anledningar som med maten. Du kan lätt få håll om du druckit för mycket innan, bli kissignödig under passet (suck..) samt vattnet kan guppa runt i magen och komma upp mot strupen när du tar ut dig, ingen nice känsla.

Alltså när jag tänker tillbaka till tiden då jag sprang i mina Nike Free Runs så mår jag dåligt haha. Sämsta skon att springa i! Det tog mig ca 5 månader innan jag investerade i ett par riktiga löparskor och jag ska säga att det är mitt bästa köp detta året! Sedan jag började springa i mina löpardojjor ifrån Asics så har jag aldrig känningar i knäna längre, bättre löparsteg, bättre tider m.m. Så att gå till Löplabbet/Runners Store och få hjälp med att hitta just din perfekta löparsko är guld värt! Jag fick riktigt proffsig hjälp i hela 45 minuter på Löplabbet av en super duktig man, fick göra ett par tester av olika slag sen tog han fram några dojjor som passade min fot och mitt syfte med löpningen. Så investera i ett par riktiga löparskor redan ifrån början, för det önskade jag att jag hade gjort!

Dem första månaderna som jag löpte så sprang jag oftast samma distans på ungefär samma tid. Utvecklades jag? Nej. För att bli snabbare och uthålligare så måste man variera sina löppass, vilket är något jag förstod rätt sent. Växla mellan att springa 5 km i medel tempo, intervaller, långdistans samt styrka. Något jag ihäller inte vågade göra dem första månaderna som nybliven löpare var att pressa mig själv. När det känns som jobbigast och du bara vill stanna så ska du kämpa på och ge ännu mer! För när du sprungit klart så kommer du vara så stolt över dig själv samt utvecklas! Var inte rädd för att bli genomsvettig och även om det känns som om att du ska trilla ihop och dö så gör du inte det! Våga pressa dig själv till det yttersta!

Detta är faktiskt något jag precis har lärt mig haha! Har under lång tid drabbats av spänningshuvudvärk x antal dagar i veckan pga löpningen. Lösningen? Värm upp lite innan du ska springa och försök att slappna av i axlarna när du springer. Det är väldigt lätt att man drar upp axlarna när man springer och då kan det utlösa spänningar i nacken. Har inte haft spänningshuvudvärk på över en vecka nu tack vare att jag börjat med detta. När du värmer upp så ska du sträcka ut dem olika musklerna. Jag brukar fokusera mest på nacken och magen då jag lätt får håll när jag springer. Detta har hjälpt! Jag har blivit tillsagd flera gånger under dessa 8 månader att jag måste värma upp men jag har struntat i det men har nu insett hur viktigt det är. Förutom att det minskar risken att du får ont eller komplikationer under/efter din löprunda så förhindrar det även eventuella skador. Börja ihäller inte ditt löppass med att springa som en galning, utan ta det lugnt första kilometern så musklerna och kroppen hinner bli varm, annars är risken stor att du gör dig illa eller får ont.


Likes

Comments

WORKOUT

3,14 km / 16:32 min / 196 calories / 5:16 min/km

Kunde denna fredag börja bättre?! NEJ! Sprang precis typ min bästa runda någonsin! Har sprungit på 5:14 min/km en gång i juni, men då tog jag två eller tre pauser under rundan vilket jag inte gjorde idag! Så jag tycker lätt att detta är min bästa löprunda någonsin! Jag provade något nytt idag, jag ställde in på Runkeeper att jag ville hålla ett tempo på 5:35 min/km och vart tredje minut kom en röst som berättade vad jag höll, och fyfan vad jag blev peppad och triggad av det så jag sprang så att benen höll på att lossna. Lyckan när man sprungit klart och inser att man höll ett tempo på 5:16 min/km är obeskrivlig! Dessutom höll jag otroliga 5:10 min/km under andra km! Och i slutet 4:46! Alltså what, trodde inte att jag kunde springa såhär fort haha! Allt går om man bara pressar sig själv to the limit. Nu ska jag belöna mig själv med en god lunch på stan med mamma följt av shopping, är riktigt sugen på den här blusen!

// Could this Friday start better?! NO! I just ran my best run ever! In june I ran once at a pace of 5:14 but I took two or three breaks during that run and I did not do that today! So I really think that this is my best run ever. I tried something new today, I chanced the settings on Runkeeper, I said that I wanted to keep a pace of 5:35 min/km and that I wanted a voice to tell me every third minute what pace I am keeping. I got so damn motivated by that so I just ran and ran, it felt like my legs were about my come off haha. I got so happy when my run was over and I looked at Runkeeper and it says that my average pace was 5:16 min/km! You can see on the last picture what pace I held each kilometer. I did not thought that I could run this fast. But everything is possible if you just push yourself to the limit I guess haha! Now I am going to treat myself with a yummy lunch in the city with my mom followed by some shopping, I really want this blouse!

Likes

Comments

REVIEWS

Man ser direkt att det är en NJIE produkt, dom håller sig till denna design på alla deras produkter! Tycker dock att själva flaskan lätt går att buckla till, den är inte så ''stadig''.

Väldigt god faktiskt! Smakar precis som en vanlig choklad milkshake som du kan köpa hos en snabbmatskedja! Väldigt smakrik och smakar märkligt nog inte konstgjort!

Väldigt tunn och len i sin konsistens. Jag kan tycka att den kunde ha varit lite tjockare men absolut inget som drar ner betyget jätte mycket.

Som alla andra sånahära protein hittepå produkter så är det väldigt mycket sötningsmedel och andra ämnen jag aldrig hört talas om. Man kan ju ifrågesätta hur hälsosamt det egentligen är? Annars är proteininnehållet högt, knappt något socker och den är laktosfri!

Jag köpte min på extrapris igår, för 10 kr, och det tycker jag att den kan vara värd. Men jag vet om att dem är dyrare än så egentligen, vad ligger dem på? 18 kr tror jag. Har inte så mycket att säga om priset egentligen, det kanske är ett bra pris? Men 15 kronor borde den ligga på kan jag tycka.

Väldigt god smak och len, kunde varit lite tjockare i konsistensen. Stort plus för att den är laktosfri. Mycket sötningsmedel och oklara ämnen i, vad är den egentligen vi stoppar i oss när du dricker denna milkshake? Priset kunde sänks några kronor. Ingen produkt som jag kommer köpa speciellt många gånger till, föredrar proteinpudding.

​// I decided not to translate this post, why? This product you can almost only buy in Sweden I think! But it's a protein milkshake in chocolate taste, it was really good but there is so much weird things in this product, I don't really know what it is that I am putting inside my body. I don't think I will buy this product many more times, it tasted really good but I don't think it is worth the price.

Likes

Comments

WORKOUT

4,09 km / 23:27 min / 256 calories / 5:44 min/km

Första intervall passet på flera flera flera veckor! Så jobbigt det var! Är ganska mör i kroppen sen styrkepasset i tisdags som sagt plus efter gårdagens kanon bra löprunda SAMT värmen/solen idag var hemsk, puh! Meeen jag tog mig igenom passet fast att jag ville stanna x antal gånger och skita i allt haha. Blev totalt 4 km löpning, och på bilderna kan ni se mina intervaller, tyckte att jag höll ganska bra tempo på dem snabba 30 sekunders intervallerna ändå! Ser framemot att köra ett intervallpass sen när kroppen är på topp igen. Invigde mina nya shorts idag dessutom, så himla sköna och bra att springa i!

// My first interval workout in many many many weeks! It was so hard! As I said earlier today, my body is super sore and the sun/heat was killing me but I did it even though I wanted to stop and die a few times haha! On the pictures above you can see my pace per interval, I think I had a pretty good pace in the 30 sek fast intervals! I'm looking forward to run intervals again when my body is back on track and not sore. I wore my new running shorts today, they are so damn comfy and great to run in!

Likes

Comments

EVERYDAY, FOOD

Min vanliga frulle har fått göra comeback denna veckan då jag inte orkat göra någonting mer avancerat... gott är det iallafall!

Torsdag och solen halv skiner! Har varit så fruktansvärt seg och trött två dagar i rad nu (igår & idag) pga träningsvärken ifrån helvetet. När jag får träningsvärk så blir jag helt förstörd, super seg, tröttare än vanligt, orörlig och omotiverad till precis allting. Hatar att träna styrka haha! Ska försöka få till ett/två pass i veckan för att hålla igång så att man inte får denna brutala träningsvärk...

Har fått i mig frukost för ett tag sedan iallafall, har faktiskt käkat min vanliga kvarg med bär frukost hela veckan för jag har verkligen inte orkat göra bananpannkakor på morgonen... men imorgon ska jag göra det! Pimpade frulle skålen med lite havregryn, bananchips, bär, två rutor mörkchoklad och en skvätt av propuds milkshake (?) i smaken choklad. Ska strax ge mig ut på en löprunda, idag blir det nog intervaller minsann! Gud, hur ska jag orka?! Kroppen bara värker! Men det märkliga är att varje gång jag har träningsvärk och springer så känner jag inte av den. Sen efter löppasset så slår den till med ny kraft igen dock haha! Men att röra på sig brukar hjälpa när man har träningsvärk och mensvärk haha! Ska storstäda huset idag också samt tvätta! Om solen tittar fram lita till så kanske jag tar mig en sväng ner till mitt lilla ''ställe'' och solar!

// Already Thursday and the sun is shining a little! I have been so damn tired for the last two days (yesterday & today) because of my sore body from Tuesdays fullbody workout... When my body is this sore I am so dead, tired, can't move and I have no motivation at all. I hate to do fullbody workouts haha! But I will try to do one or two workouts a week to avoid this horrible sore feeling... I ate breakfast a while ago, my regular quark and berries breakfast, I have not had the energy this week to do my ''new'' breakfast (bananapanncakes) but tomorrow I will! Soon it's time to go out for a run, I think I am going to do intervals today! Oh god, how am I going to make it?! My body is so sore, I don't think you can understand haha! But the weird thing is that every time my body is sore, a run often helps! I am also cleaning the house today and do the laundry! If the sun comes out more I think I will walk to my fav place and get some tan!

Likes

Comments

WORKOUT

4,1 km / 22:45 min / 252 calories / 5:33min/km

Kickstartade denna onsdagsmorgon med en jobbig j*vla löprunda! Drack lite cider och var och kollade på Icona Pop igårkväll med en vän, så var lite extra trött imorse men en löprunda senare så var den trötta känslan borta! Blev faktiskt min andra bästa löprunda NÅGONSIN! Finns verkligen ingen bättre känsla än den som uppstår efter en grymt bra löprunda. Tänkte dela med mig utav mitt tempo per varje kilometer, första höll jag ett tempo på 5:51 (uppvärmning), andra kilometern kom jag ner till 5:31 minsann haha, tredje gick lite långsammare och då höll jag 5:39 min/km, fjärde kilometern kom jag ner på otroliga 5:16 och dem sista hundra meterna höll jag 4:37 haha! Som jag skrev på instagram: '' thanks to carbs and for pushing myself to the limit and not giving up even if all I want to do is quit and die'' haha! Precis så är det, that's the secret!

// Started this Wednesday morning with a ''come help me I am dying'' run haha! I was at a concert last night with a friend and drank some cider, so I was a little bit more tired than usual this morning, but after my awesome run that feeling was long gone! Todays run is actually my second best run EVER! My pace during each kilometer was following, first one I had a pace of 5:51 min/km (warm up), second kilometer 5:31 min/km, third went a bit slower 5:39 min/km and the last kilometer I ran at 5:16 min/km! (and the last 100 meters 4:37 haha!) Such a good run, there is no better feeling in the world than the one that occurs after a great run! As I wrote on my instagram: ''thanks to carbs and for pushing myself to the limit and not giving up even if all I want to do is quit and die'' haha! That's the secret!

Likes

Comments