Allmänt, Tips

För någon vecka sedan var jag och Amanda och fikade och vi gick då till Café vanilj som har en supermysig utéplats. De har plockat undan det mesta inför hösten men så länge lite filtar och kuddar finns så räcker det länge! Jag uppskattar uteserveringar jättemycket och jag trodde inte att det fanns någon sådan öppen fortfarande, så jag blev jätteglad när man kunde sätta sig här. Uteserveringen är även en entrégång till deras hotell som ligger vägg i vägg med caféet. Vill iaf bara tipsa om det här mysiga caféet om man inte alltid vill gå till sina "standard" val där man vet att man kommer stöta på alla andra vänner som väljer att ta en kaffe på stan!

Resor

Den här fantastiska ön heter Phu quoc och är en ö i Vietnam. Här stannade vi väldigt länge konstigt nog, för att det händer inte så mycket på den här ön men vi hade grymt sällskap! Vi blev ett stort "Göteborgsgäng" där alla kände varandra sedan tidigare och de flesta är till och med från Torslanda. Det blev mycket strandhäng med beachvolleyboll och fotboll och lite olika aktiviteter på kvällarna! Vi var bland annat iväg och sjöng karaoke tillsammans där man hyrde ett rum och beställde in ett lock öl och sen var festen igång haha!! En av dagarna var alla hjärtans-dag som vi firade ihop med en gemensam middag på restaurang som sedan avslutades med mys på hostelet. Jag och mitt resegäng bodde tillsammans med Victor och Simon i samma rum och på det här hostelet var det gemensamma toaletter och duschar för alla gäster men det var uppdelat för killar och tjejer och det tyckte jag var super! Alla kunde därför duscha samtidigt, borsta tänderna samtidigt osv osv. Hostelet hette "9 station" och jag tipsar om det supermycket!! Maten var superfräsch och allt runt omkring var superfräscht.

Resor

Efter Kambodja begav vi oss vidare till VIETNAM!! Vi landade i storstaden Ho chi minh, som jag beskriver som ett asiatiskt New York. Det är caféer överallt, höga byggnader och huuuuur mycket trafik som helst! Att gå över ett övergånsställe i den här staden kan ta dig lång tid haha.. Staden är uppdelad i olika "sektioner" och tyvärr minns jag inte i vilken del vi bodde i, men det var den bästa! Vi bodde jättecentralt och vi bodde även granne med "barstreet" så vi träffade väldigt roliga människor som vi delade boende med. Vi bodde tillsammans med några brittiska killar och blev snabbt ett bra gäng och började göra saker tillsammans. Till exempel tog vi oss ena dagen till ett jättestort vattenland som jag rekommenderar starkt!! Eftersom att det är en storstad så finns det inga stränder, och på de varmaste dagarna vill man inte gå runt och "strosa" i värmen utan då är det skönare att bada och åka vattenrutschkanor;) Jag uppskattar mer "öar" och stränder, men det var intressant att se den här staden och att få prova på riktiga nudelsoppor som alltid gjorde mig lika besviken haha, men även få testa världens godaste sushi! Ett stort tips är också Ho chi mins alla olika skybars. Vi var på en som hette Glow, och det är den finaste utsikten jag någonsin har druckit drinkar vid så att man förstår varför drinkarna kostar lite extra!

I lördags var det halloweentema på jobbet (Trädgårn) och då skulle även vi anställda vara utklädda! Eftersom min position kräver ganska mycket spring så blev det en enklare outfit med lite lättare ”sår/smuts” men det räcker ibland ;)

Resor
Efter lite för många dagar på Koh Rong drog vi oss storstaden Phnom Penh som blev ett väldigt kort då det inte fanns så jättemycket att göra där. Jag ansåg att det var dyrt i Kambodja jämfört med Thailand och även ett land med väldigt smutsig natur. På sista bilden sitter jag och några utav tjejerna och fikar med den stora floden som utsikt. Floden har tydligen varit väldigt stor och känd för att vara väldigt fin, men nu för tiden är det mest skräp längs sidorna av kanalen.. Något roligt vi gjorde i Phnom Penh var iaf att vi besökte "Toul sleng tortyrmuseum" som var väldigt intressant och lärorikt. I slutet av museumet fick man chansen att besöka två utav de sju personer som överlevde! Tips till er lite mer kultur intresserade!

Det var ju ett bra tag sedan jag kom hem från min längre resa på andra sidan jordklotet, men jag glömde helt av att lägga ut delar från resan som jag började med när jag kom hem! Nu tänkte jag att den stora resan är ganska relevant igen då många av mina kompisar planerar att göra en liknande resa och många som skall iväg till samma länder och då är i behov av lite tips. Jag tänkte nu återuppta mina reseinlägg, och om ni har missat de första jag gjorde så finns dem under kategornin "resor".

Tips

Idag var det jag som stod för middagen här hemma och jag valde då att göra blomkålspizza. Ett nyttigare alternativ på något i vanliga fall väldigt onyttigt, som faktiskt blev hur gott som helst! Självklart när jag lagar mat blir min kära vän Kajsa super exalterad så hon var även här och avnjöt denna goda mat tillsammans med resten i familjen och samtliga gav den 5/5 toasts!!! Det var första gången jag testade den, och nästa gång skall jag ändra ”toppingen” till ett nyttigare alternativ men massa ost klagar man ju inte på..
Stort tips!!! Jag gick efter Ica’s recept, men dubblade allting så det räckte till fyra små pizzor.

Kappa- Zara // Tröja- H&M // väska- Valentino // jeans- Tommy hilfiger // skor- adidas

Glömde självklart kameran imorse, men det får bli bra ändå! Första gången jag åt en Bowl på JOS och jag tog "peanut" som var jättegod!! Stort tips!