GOD KVÄLL.


I detta nu sitter jag och läser svenska skolans läroplan (Lgr11). Varför? Jo, eftersom jag till imorgon ska ha sammanfattat samtliga stycken i första delen av läroplanen. När jag gjorde detta, så stötte jag på något intressant.

Ur Lgr11:


"Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde..."

I samma stycke står det sedan:

"...jämställdhet mellan kvinnor och män..."


JAHA?! Det är NU jag förvandlas till ett frågetecken. Svenska skolans läroplan från 2011 beskriver alltså att varje enskild elev ska få finna sin unika egenart, men ska ta del av jämställdhet enbart mellan det kvinnliga könet och det manliga könet? Hur är det med de elever utan en könsidentitet då? Gäller jämställdheten enbart mellan kvinnor och män? Det är otroligt paradoxalt.


Ett annat exempel ur Lgr11:


"Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter."

Vidare under samma rubrik står det:

"Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster."


Återigen, speglar Lgr11 en oerhörd motsägelsefullhet, och inte minst är det kränkande att inte inkludera individer utan en könstillhörighet.

Jag föreslår att läroplanen uppdateras, så snart som möjligt.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

​Grattis på Internationella kvinnodagen. 


Jag förundras över när folk skriver eller säger "grattis på Internationella kvinnodagen". Grattis till vad...? Enbart en fundering. 


2009 argumenterade den luxemburgska EU-kommissionären Viviane Reding att ”Så länge vi behöver fira kvinnodagen, betyder det att vi inte har lika rättigheter. Målet är jämställdhet, så att vi inte längre behöver en sådan här dag." 

Jag är egentligen emot exkludering av kön, vilket denna dag och Internationella mansdagen understödjer. Istället föreslår jag att vi ska hylla människan, oavsett kön - Internationella människodagen?! 


Till dess att Internationella människodagen ersätter Internationella mans- och kvinnodagen, så önskar jag alla en UNDERBAR internationell kvinnodag! Glöm inte att alla människor är lika mycket värda - oavsett könsidentitet!  


Be nice. 

Likes

Comments

Är det inte otroligt hur många ord det finns i världen, som vi inte känner till?! Det finns inte nog sätt att beskriva en och samma sak.


Be creative.

Likes

Comments

HEJ!


Hoppas ni har en skön fredagskväll. Jag passar på att uppdatera med den sista av tre videor om problematiken kring manuset i tv-serien SKAM. Läs det förra inlägget om detta HÄR.


Jag kan rekommendera denna video, speciellt till dig som tycker att problematiken är en bagatell. I del 3/3 bemötts bland annat just varför det inte är en bagatell. Väldigt insiktsfull video! Glöm inte att skilja på åsikt och fakta, när du tar en titt på samtliga videor. 


Be nice. 

Likes

Comments

Ibland får jag den frågan. Min förebild är ingen person, utan handlingar.


Om en elev räcker upp handen och ställer en fråga - förebild.

Om en elev försöker sitt bästa på ett prov, trots osäkert resultat - förebild.

Om en elev hjälper en annan elev - förebild.


Om en människa älskar - förebild.

Om en människa försöker förstå - förebild.

Om en människa tror på sig själv - förebild.


Det är handlingarna jag vill belysa. Vem som utför dessa, är inte av större vikt.

Vilka handlingar utgör din förebild?


Be nice!

Likes

Comments

Lär dig att älska tid.

Lär dig att älska ett nej.

Lär dig att älska rädslan.

Lär dig att älska dig själv.

Lär dig att älska att inte veta.

Lär dig att älska att lita på dig själv.


Lär dig att älska.

Likes

Comments

Till dagens seminarium om den svenska utbildningens historia, fick alla studenter i uppgift att läsa en argumenterande text om varför elementarskolor (kort: skola för rika pojkar) och folkskolor (kort: skola för fattiga pojkar, ibland även flickor) skulle bli en och samma skola (dagens grundskola - "En skola för alla").


Texten argumenterar, på ett liberalt vis, för att en familjens klassposistion i samhället inte ska ligga i grund för vilken utbildning barnet i familjen är värd. Givande text i övrigt, men fokuseringen ligger på förhållanden mellan fattiga och rika av det manliga könet. "En skola för alla" frågetecken. Texten var skriven under 1800-talets senare decennier, vilket är en möjlig, men tragisk förklaring.


Det är däremot ingen förklaring till varför professorn valde att ta upp - att författaren till texten inte inkluderade flickor i konceptet "En skola för alla" - under seminariets två sista minuter. Intressanta diskussionsfrågor som skulle kunna följa är: "Varför tror du att författaren inte inkluderade flickor i sin argumenterande text?", eller "Är dagens skola verkligen en skola för alla?".


Det hade kunnat vara oerhört mycket mer givande att diskutera detta utelämnande av kön, än att inte göra det. Jag antar att studenter får ta mer plats, om vi vill lägga till sådana inslag i undervisningen. 


Be nice.

Likes

Comments

Hur ont brukar du ha under mensperioden? Gränsen för vad som är olidlig smärta (i samband med mens), är individuell. Bara du vet hur ont du har.


Har du så pass ont under mensperioden, att du inte kan ta dig till skolan eller jobbet? Brukar du missbruka Alvedon, Ipren, Panodil, etc under mensperioden? Symptom som feber, ont vid sex, mellanblödningar och rikliga blödningar kan alla tyda på endometrios. Det finns hjälp att få. Jag kan inte tala utifrån erfarenhet, men å mina vänners vägnar, som har endometrios, så är det en hjälp VÄRD att ta. Mensvärken ska inte hindra dig från att leva ditt liv smärtfritt.


Känner du till endometrios? Tyvärr, så gissar jag att du inte känner till det. Detta är, i regel, någonting som elever inte får lära sig i grundskolan. En av tio livmodersbärare har endometrios. EN av TIO. Ordentliga lektioner kring endometrios ska ingå i skolans undervisning. IGÅR.


Mer information om endometrios:

1177.se

endometriosforeningen.se

Likes

Comments

Jag har funnit två videor som förklarar, på ett pedagogiskt och objektivt sätt, det som är problematiskt med SKAM. Ämnet rör relationen mellan huvudpersonerna Noora och William. Oavsett om du har sett tv-serien eller inte, uppmanar jag dig att ta 8 minuter av dagen till att kolla på de två klippen jag har länkat längre ner. 


Be nice!


Referens

Fem i Familjen. (2017, 7 februari). Tjatromantik i SKAM | 1/3 | Att inte kunna ta ett nej (Videofil). Hämtad från https://www.youtube.com/watch?v=4DbOdeLALLs


Fem i Familjen. (2017, 14 februari). Tjatromantik i SKAM | 2/3 | Mannen som allvetande gud (Videofil). Hämtad från https://www.youtube.com/watch?v=w3ASDsAUKR0&t=5s


Bilder: SVT Play

Likes

Comments

Senare idag har jag tentamen i kursen "Taluppfattning och aritmetik". När jag fick mitt schema för fyra veckor sedan, förberedde jag mig för den värsta stressen, MEN det blev inte som jag hade trott.


Mitt under kursens gång, fick vi besök av en person, kunnig inom studieteknik. Tyvärr minns jag inte personens namn.

Personen gav olika tips om hur vi ska göra för att planera vår studietid och hur vi ska göra för att få ut så mycket effektiv studietid som möjligt.


PLANERING:

Var ska jag plugga? Ja, vilken plats fungerar för dig? Ett bibliotek, i skolan, hemma i köket, vardagsrummet? För att upptäcka din rätta pluggplats borde du checka av följande punkter: Behagligt ljus (inte ansträngande för ögonen), ergonomi (du ska inte få ont i ryggen, nacken eller resten av kroppen när du pluggar), ljudisolerat (ta bort alla störningsmoment som du har kontroll över: Stäng av ljudet på mobilen till exempel).


När ska jag plugga? Har du många aktiviteter vid sidan av? Oavsett har du möjlighet att planera och strukturera din egen tid. Ta vara på den och se över dina prioriteringar.


Hur ska jag plugga, och hur länge ska jag plugga? Ska jag plugga i 20-minutersinteraller, eller plugga två timmar i sträck, eller hur mår du bäst av att göra? Det är viktigt att belöna sig själv efter ett intensivt pluggpass, så NU kan du ta upp mobilen!


Med vem? Pluggar du bäst ensam eller i grupp? Pluggar du i grupp, så har hela gruppen ansvar över att se till att saker blir gjorda. Pluggar du ensam, är det enbart ditt ansvar.


Skaffa en översiktskoll! Använd mobil VÄL, du går runt med ett verktyg. Du har en kalender, en timer om du pluggar i intervaller, en ljudinspelare, en kamera om du behöver fotografera anteckningar, du har internet om du behöver söka upp fakta eller kolla på ett videoklipp om arbetet ni håller på med just nu, radio och inte minst alla appar som kan laddas ned till glosträning till exempel.


Använd mobilen förståndigt, och lägg undan den när du pluggar eller är i skolan. Stäng av notiser till chattar, Instagram och Facebook och så vidare. Spela inte. Belöna dig efteråt!

Enligt personen som föreläste för oss, så tar det upp till 20 MINUTER för hjärnan att släppa mobilen mentalt efter att du lagt den ifrån dig. Tänk på det.


REKOMMENDERAT att ta en titt på följande länkar. Varje klipp är kortare än två minuter.

Använd verktygen som finns i mobilen

Träna på att hålla fokus

Stäng av ljudet på mobilen


Be nice.

Likes

Comments