Resan i Söderhavet närmar sig sitt slut och det känns faktiskt ganska skönt. Låter det konstigt? Kanske hade det känts annorlunda om vi skulle åkt tillbaks till Sverige där man varnar om extremt Snöoväder, halka, regn och slask...

Vi bor i en lägenhet på Muri Beach Club & Resort. Superfint med utsikt över lagunen, jättefin pool, allt är nice.

En kväll fick vi äran att se en vigsel precis framför vår terass
När man fyller år i en annan tidszon får man fylla år i typ två dagar. Det var lite annorlunda. Vi gick och tog varsin massage. Vi har inte gjort det mer än på Hells Gate i Nya Zeeland. Man kan ta 5 massager på Dreamy Spa för vad en massage kostar här. Men det var en bra födelsedagspresent och ännu bättre att få göra det tillsammans med min älskling :) På kvällen blev det middag i hotellets restaurang. Ser lite dragen ut men det får man vara på sin födelsedag!!!
Idag skulle vi tagit en båtutflykt men vi orkade inte så vi avbokade den och tillbringade dagen vid poolen. Nu blir det snart middag och sedan ska vi packa ihop våra väskor för imorgon flyger vi tillbaks till Nya Zeeland..

Så himla skönt att lämna Crown Beach Resort.

Till flygplatsen igen för en 40 min lång flygresa. Mattias hade valt ut denna nya Resort "Aitutaki Lagoon Resrt & Spa"

Det är bra att förboka transfer på de här ställena för det kryllar inte precis av taxibilar. Undrar om det ens finns... Vi blev välkomnade med sedvanligt blomsterhalsband och denna gång kokosnöts dryck (som smakar lika dåligt här som i Thailand)

Vi åkte en liten bit och fick sedan hoppa på en liten "flottebåt" som körde oss över kanalen på 2 minuter. Det var lite mysigt :)

Här bor vi i en liten Owrwater Bungalow och det känns som att vi är helt ensamma. Ibland ser vi några andra gäster som paddlar förbi i kajakerna man går låna här på resorten.

Det finns inte mycket att göra här mer än att sola, bada, snorkla och läsa böcker. Det är ganska skönt faktiskt. Varje kväll kommer det ett litet blad med morgondagens aktiviteter samt menyn för middagen.

Då vi gärna vill aktivera oss med något har vi varit och lärt oss hur vi flätar egna "fans" och en annan dag hur vi binder egna blomsterkransar.

En annan dag lånade vi en kajak och paddlade runt ön. Mattias paddlade mest.

Att tvätta är lite krångligt så vi brukar tvätta för hand lite då och då.

För några kvällar sedan var det mingel och så fick man satsa pengar på var sin eremitkräfta (2 NZ$). Den som kom först över linjen vann alla pengarna. Min hette Tai och Mattias döpte sin till Thunder. Vi vann inte.

Ja... det kan tyckas att vi hamnat på en riktig pensionärs resa med alla möjliga olika aktiviteter. Vi missar dock lära oss spela Yukulele. Vi tog en busstur in till "The Town" och Sala Dan på Koh Lanta är verkligen värsta Metropolen i jämnförelse. Det fanns typen kyrka, två korvkiosker, en Minimarket, postoffice... och INGET MER.

Så har vi lämnat Franska Polynesien för den här gången. Kanske åker vi tillbaks någon gång. Flygresan mellan Tahiti och Rarotonga tar bara 3 timmar så det var en kort liten tur.

Vi hade denna gången bokat 2 nätter i en Bungalow med egen pool på Crown Beach Resort. Tyvärr hade det blivit fel hos antingen hotellet eller Booking.com så det fanns inget sådant boende för oss. Vi skulle istället bli uppgraderade till en Beachbungalow. Nu kan det tyckas att det är bra och att vi skulle vara jätteglada men vi hade sett fram emot detta bondet som var lite annorlunda så vi förklarade för personalen att vi inte kände oss uppgraderade utan faktiskt nedgraderade. Dom började babbla om att det inte funnits något boende när vi bokade i Juni och att vi borde fått mail om det. Jag sa bara kort att vad jag vet så är det iallafall inte mitt fel att detta skett. Om det är ni eller booking som haft fel i systemet så kan inte jag ha varit den felande länken. Eftersom de inte kunde bygga en ny bungalow till oss så fick vi även en gratis middag, fritt wifi, fri transfer samt sen utcheckning. Dessutom kom de med en flaska bubbel så det kändes ändå ganska bra. Ni kanske tycker att vi är petiga och att dt är ett I-lands problem men hur det än är har vi bokat något och det fanns inte. Vi var dom där gästerna som inte riktigt blir nöjda oavsett vad dom gör. Dessutom blev det stopp i toaletten i samtliga Beach Bungalows under de dagarna vi var där. Hade jag inte varit så himla förkyld så hade allt säkert varit annorlunda.

Standarden på liknande antal stjärnor är inte riktigt lika hög som i Franska Polynesien. Och Thailand ligger mycket högre i standard om man ser på antal stjärnor. Allt är riktigt dyrt här. Thailand är faktiskt riktigt prisvärt när det gäller både boende, mat, transport... ja faktiskt det mesta!

Under dessa dagar var jag mest sjuk och dunderförkyld. Mattias hade varit förkyld innan och såklart smittat mig. Vi åt iallafall en jättegod middag på Resortens Restaurang så det var riktigt bra, fick se lite eldshow. Vi tog en tur in till staden med lokalbussen som kördes av Hopeless. Han var som en stå up komiker som berttade roliga historier och sjöng sånger under den 20 min långa bussturen. Inne i "stan" köpte vi varsitt simkort så vi kunde ha internet på mobilerna under våra 14 dagar på Cooköarna. 150 MB kostar ca 70 kr annars. Och det räcker inte så långt.

Som jag skrev tidigare så har min morfar varit på Tahiti för sådär 50-60 år sedan. Tyvärr kan jag inte fråga honom eftersom han lämnade oss för drygt två år sedan. Men mamma och mormor hittade lite bilder som jag tänkte lägga upp här på bloggen!

Sista kvällen på Moorea var det Buffé med show från Cirque de Solei. Tyvärr så fick jag inte så många bilder eftersom sd kortet krashade. Baras några från mobilen. Men dom var duktiga och det var en riktigt fin Buffé

Vi tog färjan från Moorea till Tahiti. Tyvärr krashade simkortet i kameran så alla bilderna försvann. När vi kom fram tog vi en taxi till Intercontinental Tahiti. En jättestor resort. Även om allt var jättefint så håller jag Intercontinental Moorea högre.

Vi hyrde bil en av dagarna och åkte runt på Tahiti. Fotade i hamnen i Papeete dit min morfar kom med fartyget han jobbade på. Vet inte exakt när det var men kan tänka mig att det var någon gång på 60 talet när mamma var liten.

Vi stannade vid ett "blowhole" som skulle blåsa vatten från havet. Visst lät det men inget vattenblåsande... hålet var kruttort.

En mindre gångtur till de tre vattenfallen.

Vi hittade en liten färskvattensjö. Lokalbefolkningen brukar åka dit och tvätta sig. Det var massor med familjer där. Mattias passade på att tvätta sig han med!

På resorten Intercontinental Moorea finns ett Sköldpadds "sjukhus". Resorten står för platsen för de som driver "sjukhuset" och så arbetar det många volontärer där. Det märktes verkligen att tjejen som informerade oss brann för sitt jobb som endast finansieras av bidrag och sponsorer. Där tar man hand om skadade sköldpaddor. Ofta så är det någon som i hemlighet lämnar in dem på natten då det är mycket höga böter på att ha skadat eller fångat en sköldpadda. Oftast är de sjuka av plast i magen eller så har de blivit harpunerade.

När vi var där fanns det 14 sköldpaddor i deras vård plus 2 st som kommit in på natten och dessa var väldigt illa däran. Sköldpaddorna får bo i små vattenburar under tiden de blir friska för att sedan släppas ut i den stora havspoolen där det är viktigt att personalen inte matar dem på samma sätt utan låter dem jaga och gräva efter sin mat så att de enklare kan anpassa sig och kan släppas ut i frihet. Ett jättefint arbete gör som och de utbildar även skolbarnen i Polynesien i hur de skall ta hand om sköldpaddor och hur de skall behandla naturen.

Under de år de har funnits där har 194 sköldpaddor släppts tillbaks i det fria. Det går att skriva hur mycket som helst om detta men då blir inlägget hur långt som helst.

På morgonen efter frukost roar vi oss med att mata fiskarna nedanför bungalowen med bröd

Vi har varit och sett delfiner lite överallt men inte bokat in någon "egentid med delfinerna" detta för att vi tyckt att det är så komersiellt. Här på Moorea kändes de inte alls på samma sätt. Delfinerna (3 st) bor visserligen i bassänger men dessa är connectade med havet och de kan när de vill hoppa ut och simma ut i havet om de skulle önska det.

Tyvärr är det så att delfiner som fötts i fångenskap som dessa gjort (kommer från Hawaii och San Diego) inte har någon naturlig jaktinstinkt och skulle inte överleva i det fria. Det är den hårda sanningen. Det märktes på skötaren att han såg delfinerna som sin familj och han hade varit med dom i 12 år. Det var oerhört intressant och en upplevelse att få klappa och pussa en delfin. Lokahi (delfnen) är en kille på 22 år väldigt fast och vältränad. Känns ungefär som att klappa en stövel.

På Moorea har vi bokat två olika boenden. 4 nätter på varje ställe. Det var nu dags att byta boende. Jag tycker att det enda vi gör är att packa om våra resväskor. Vi plockar inte ens upp alla saker längre, det är alldeles för jobbigt!

Då vi var tvungna att checka ut kl.11 på Mavara och in kl. 15 på Intercontinental Moorea Resort & Spa bestämde vi oss för att hyra bil och samtidigt se lite av Moorea.

Ön är inte jättestor men vi stannade på ett ställe som heter Tiki Village för att äta lunch. Mattias var på allmänt dåligt humör så han tyckte inte att det var så jättebra trots en fantastisk fin utsikt och så kom vi lagom till lunchshowen!

Sedan åkte vi vidare för att besöka provsmakningen av ananasjuicer som produceras på ön. Inte så väldigt gott, bara sött och sliskigt. Vi tog sedan en tur på "Road to Ananas" för att titta på Ananasodlingarna. Jag trodde att ananas växte på träd men det gör dom inte... dom växer i jorden precis som potatis! Vi skippade att åka linbana i djungeln.

Eftersom det inte ingår frukost i det nya hotellet stannade vi till och handlade lite frukostmat och massor med vatten och några flaskor vin. Det är så himla dyrt att köpa frukost på resorterna och vi tycker att det är ganska mysigt att sitta på vår terrass och äta frukost.

Denna nya Resorten är So Far den finaste av alla vi har bott på. Väldigt stort och så mycket vatten. Bungalowen har 2 rum, dusch och badkar. Helt enkelt jättefin och superlyxig.

Jag måste tyvärr inse att jag börjar bli till åren. Bara ett par veckor kvar tills jag fyller 43 år. Jag har börjat få "flygvattenfötter" Inte sådär jättefint. Dessutom har jag bränt mina smalben lite grann så nu ömsar jag skinn som en liten orm :(

Som sagt så var det dags att byta ö. Efter en 45 min lång flygtur landade vi på Mooreas flygplats och lyckades få transfer till Mavara Pearl Beach Resort & Spa med en shuttlebuss. Det fanns ingen taxi så långt ögat nådde. Vi checkade in i en Ower Water Bungalow som var väldigt lik alla andra vi bott i.

På eftermiddagen fick vi en liten välkomstgåva levererat till dörren.

Denna gången bokade vi en riktig utflykt med en lite större båt. Och vi hade en jättemysig dag med duktiga båtvärdar och en lunch som var superb!!! Vi stannade till på ett ställe där vi skulle få se både hajar och stingrockor. Vi fick til loch med möjligheten att klappa dom. Så himla nice känsla. De var alldeles slemmiga och snälla. Lite keliga av sig :)

Sedan åkte vi vidare för lite frukt och dryck. Hoppade ur båten och chillade i det varma vattnet en stund. Vi fick en bild på oss med Mattias fantastiska berg i bakgrunden:

Sedan åkte vi en liten bit till och stannade för att snorkla. Vi fick en brödbit på man och så höll man i den och så kom fiskarna och åt av den. Riktigt mysigt!

Vi åkte vidare till en liten strand där vi fick äta en riktigt god lunch med efterrätt. Så himla gott!

Dagen efter gjorde vi inte mycket mer än att chilla på terrassen. På kvällen åt vi buffé och såg på show. Eftersom man inte förstår språket så har jag analyserat showen till att vara någon slags parningsritual. Flicka möter pojke, flera pojkar vill ha henne, flicka väljer pojke... o.s.v

Vi bestämde oss för att istället för att boka en grupputflykt hyra en egen liten båt åch åka runt Bora Bora. Tanken var ju god men Mia är en liten "winare".... Denna lilla båt var ungefär lika stor och stabil som en tvålkopp. Dom små vågorna kändes som de sju stormiga haven och det blev inte riktigt en tur runt Bora Bora. Vi kom iallafall en liten bit. Vi stannade och snorklade vid "the Aquarium" som är fantastikt! Säger iallafall alla som snorklat där. Jag är så harig och ville inte hoppa ner i vattnet av rädsla för att jag inte skulld kunna komma upp i båten igen och Mattias skulle vara tvungen att åka med mig hängandes i ett rep bakom. Det hade varit en syn det... Mattias snorklade iallafall så det var ju kul för honom.

Vi åkte vidare till en närliggande strand och åt vår medhavda lunch. Det var mysigt. Vi gjorde ett nytt försök med snorklingen men det blev ingen snorkling för mig och ingen hajmatning eller klappa snälla stingrockor. Han var bara lite irriterad även om jag sa till honom att åka själv. Han sa att han inte var sur, men jag känner honom... lite sur var han Jag behöver tydligen en större båt!

Nästa dag gjorde v typ ingenting och sedan var det dags att lämna Bora Bora för att flyga till Moorea. Flygplatsen har inget bagageband och ingen säkerhetskontroll alls. Inga maskiner som röntgar väskorna. Första gången det hänt för oss.

Tidigt som bara den fick vi lämna vårt hotell på Tahiti. Vi fick lite problem på flygplatsen då våra handbagage var för stora och för tunga. Snabbt fram med ryggsäcken och omorganisera och så fick vi checkat in 4 väskor. På planet var det free seating (första gången för oss med detta) Planet tog 50 personer så det var ett litet plan! Vi han knappt lyfta innan vi skulle landa. Flygplatsen är så pytteliten och det finns inte ens ett bagageband. Så himla mysig känsla!

Vi hade bokat båttur från flygplatsen till vår Resort Sofitel. Det är svårt att beskriva hur turkosblått vattne är, hur klart det är och alla färger är så fantastiska. Öarna man åker förbi! När vi kom fram välkomnades vi av en speleman som sjöng en Bora Bora såne för oss. Så välkomnande och personalen som checkade in oss var fantastisk! Vi bor i en ovan vatten bungalow igen. Inte riktigt samma service här. Inget complimentary vatten och det är nog första gången vi bot på ett ställe utan det.

Snorklingen är inte lika bra där vi bor utan man måste åka ut med båt för att göra detta. Det finns en Privat Ö rakt över som tillhör Sofitel men för att få åka dit måste man köpa dagspass för typ 300 kr/st. Vi tillbringade dagen i vår bungalow som man kan gå direkt ned i havet från. Lite EGO bilder på mig i solnedgångens ljus

På kvällen gick vi till Restaurangen och åt god mat. Servicen är lite sådär men annars trevligt. Vi fick underhållning och vi brukar tycka sådär mycket om kulturell tradition uppträdanden. Lite samma sånger och lite falsksång här och där gör att jag får lite ont i öronen ibland. Tänkte på stackars Stefan Lebert som skulle haft det jättejobbigt... Men vi blev iallafall välsignade till ett lyckligt äktenskap med många barn. Det var ganska mysigt ändå!

På natten hade jag det ganska jobbigt. AC:n ger ifrån sig ett jättestarkt ljus så klockan 4 vaknade jag och det tog en evighet att somna om. Det är svårt att återge med bild hur otrevligt ljuset är. Det kändes ungefär som att sova på en scen med strålkastarna riktade rakt mot sig..Det är den lilla blåa lampan som lyser upp HELA rummet. Ikväll har Mattias lovat att tejpa för något så att jag kan sova.

Vi började dagen med frukostbuffé som ingick i bokningen den här gången. Sedan tillbringade vi en stund vid poolen.

Sedan hyrde vi bil. De vanliga hederliga bilarna var slut för dagen så vi fick hyra en liten elbil. Dock hade den Måsvingedörrar och kom upp i en hastighet av hela 47 km/h- Jag fick sitta bak och så smidig som jag är så var det lätt som en plätt att tråckla sig in och ut ur bilen. Vi hyrde "bilen" i 4 timmar och hann med ett drygt varv runt ön. Vi stannade till två gånger i Vaiputae och handlade lite saker och stannade till och åt på Bora Bora Yaht Club.

Haha det var superkul att åka i denna lilla söta bil. På mig fläktade det men Mattias hade det rätt så varmt under glastaket. En mysig dag helt enkelt.

Lite bilder från båtfärden från flygplatsen