I lite mer än en vecka har vi nu varit på Koh Tao som även blivit en av de bästa platserna vi besökt på hela denna resa. Här kan man festa loss, sova gott om nätterna, ta ett glas vin vid någon av strandbarerna och njuta av paradisstränder. Perfekt för oss.

För två dagar sedan åkte vi ut till en liten ö som ligger några 100 meter utanför Koh Tao. Innan vi kom dit hade vi förberett oss på det värsta, dvs miljontals japaner överallt i lysande flytvästar. Men förvånad som vi blev så var det relativt lite folk på den här ön. Mycket mindre än det varit på alla andra vackra platser vi besökt vilket gjorde allt ännu finare om möjligt. För att komma hit tog vi en longtailbåt och betalade 250bath var och 100bath för att kliva i land vid piren.

Resterande dagar har vi druckit en massa vin, festat natten lång med nya vänner, ätit helt fantastiskt god mat, skaffat en katt, sett X antal solnedgångar och bara degat vid stranden dagarna långa. Ja ni hör ju, livet är underbart.

Koh Tao, älskade Koh Tao. Får man säga så när man endast har varit här i några dagar? Ja det får man. Den här ön är verkligen något vi fastnat för, då den har precis allt att erbjuda. Vill man festa så har man fishbowl, next 2 bar och Dizabar att gå ut på. Känner man för att ta sig ett glas vin och vill ha en lugnare kväll så är FizzBar eller Lotus Bar perfekt, då det är en lugnare stämning och skön musik nere vid stranden.
Det finns taxibåtar som billigt kan ta en ut på den fantastiska ön Koh Nang Yuan. Mopeder går att hyra för att utforska öns gömda stränder i både norr och söder. Och på tal om folket vi träffat här så är dem alla så himla trevliga.

Vi hittade våra nya favoritrestauranger ganska snabbt, då vi ätit den absolut bästa Pad Thaien och även den godaste Red curryn på hela resan. Restaurangen ni borde besöka heter alltså Eltoro och ligger i Sai Ree.

Solnedgångar är något vi också får ta del av här. Varje dag faktiskt om man får skryta lite. Vi njuter alltså på stranden hela dagen och stannar kvar ända tills solen går ner. Helt underbara stunder man inte får missa.

Några bilder från våra dagar ute i djungeln när vi bodde på The Shore Resort. Dessa dagar bjöd vädret på mycket regn och moln, men så fort solen kikade fram passade vi på att njuta i vår pool och åt en hel del vattenmelon.

Vi tog oss även iväg till Malibu Beach trots en mulen dag, men vi fick vända ganska snabbt och åka hem då regnet kom innan vi ens hann breda ut våra saronger på stranden. Att vi även hade frukost på detta hotell var bara helt otroligt. Den njöt vi mycket av!

Efter 5 dagar i den festliga lilla byn Haad Rin begav vi oss mer norrut på ön för att upptäcka lite mer. Vi har hört att både djungeln i sig här på Koh Phangan ska vara väldigt fin, och även stränderna på öns norra sida.

Vi hittade ett väldigt fint boende här ute i djungeln för 174kr/natten som vi delar på. I det priset ingår ett väldigt fint hotellrum med AC, varmvatten i duschen, kylskåp, en säng med ett riktigt täcke istället för filtar, en utomhuspool och även frukost. Mer lyx än såhär kan det inte bli för oss backpackers.

Redan första dagen här hyrde vi moppe och drog oss ut på lite äventyr. Efter bara en 20 minuters tur så kom vi fram till ett väldigt litet men ändå ett fint vattenfall som hette Phaeng Waterfall. Vi hade även läst att det skulle finnas ännu ett vattenfall i närheten, Paradise Waterfall, så vi tog oss en tur längre norrut och hittade det tillslut. Till lunch denna dag proppade vi i oss en varsin bananpannkaka som verkligen är en gåva i sig.

Det tråkiga med vårt boende är såklart att vi verkligen bor mitt ute i ingenstans. Det finns inga restauranger i närheten, så det enda alternativet är att hyra en moped för att ta sig någonstans. Detta var ändå tanken med att bo just här, eftersom vi ville hyra moppe och upptäcka ön på egen hand. Imorgon ska vi t.ex åka till en väldigt omtalad strand som heter Malibu beach, och då är det perfekt att vi har vår moped att åka på. Vi betalar endast 100 baht (25kr) om dagen för att hyra moppe, och med tanke på att vi delar på priset så är det sjukt billigt och bra!

I skrivande stund befinner vi oss på Koh Phangan och har har vi varit sen i söndags och blir kvar i några dagar till. Största anledningen till varför vi åkte hit var för den stora och omtalande fullmoon festen som dom har här varje månad men även för att vi hört att Koh phangan ska vara en väldigt fin och mysig ö.

Sen dagen vi satte vår fot här på ön så har kvällarna mest bestått av massa festande och på dagarna har vi i vanlig ordning legat på stranden och grillat. I måndags, kvällen innan fullmoon partyt, så arrangerades det en så kallad "förfest" inför fullmoon mitt inne i djungeln. Det var en riktigt häftig upplevelse faktiskt och jag önskar vi hade fler bilder att visa upp men tyvärr var bilder inte riktigt vad vi tänkte på just där och då. Vi kan iallafall rekommendera att åka på det om man här på Koh Phangan.

Trots att vi mådde lite halvkasst dagen efter junglepartyt + en väldigt sen efterfest hos våra grannar där vi satt och pratade till tidigare morgonen, så tog vi oss upp i hyfsad tid för lite strandhäng innan fullmoon festen började. Det var verkligen sååå kul och häftigt att se hur alla invånare och turister verkligen gick all in på allt. Det såldes kläder av olika slag i massa härliga regnbågsfärger som lyste upp i uv ljus, kepsar, blomsterkransar, armband, uvfärg och massa annat i lysande färger. På alla gator hade thailändarna ställt upp massa olika stånd dit man kunde gå och måla sig för en billig slant och för att inte tala om hur mycket buckets det fanns att köpa överallt haha. Vi älskar buckets, billigt och bra för fattiga personer som oss.

Själva fullmoon festen höll till på stranden och vi kan nog ärligt säga att vi aldrig sett så mycket folk på en och samma plats. Inte ens nyår på Phi Phi kunde slå det här. Alla barer vid strandkanten hade byggt upp stora scener mitt på stranden där hundratals människor stod och hoppade 2 meter upp. Livsfarligt men jättekul. Kvällen slutade iallafall med massa käk som även såldes på gatorna (thaiorna vet vad man vill ha) och sedan staplade vi tillbaka hem till vår mysiga bungalow som vi bor i just nu.

Pooltrap Village Bungalow heter det här stället och om ni någon gång åker hit för att festa så kan vi rekommendera detta lilla place. Riktigt fräscha bungalows med AC och varmvatten och det ligger endast 5 minuters promenad från stranden och alla fester.

Efter en natt i Bangkok och en resdag bestående av flyg+buss+båt så har vi äntligen tagit oss till Koh Samui! Här har dagarna bestått av sol, vilket har gjort att vi spenderat dagarna på stranden. Känns såååå skönt att vara tillbaka i Thailand!!

Vårt hotell heter Green Guesthouse och ligger bara några meter från stranden. Här betalar vi ungefär 150 kr/natten för ett dubbelrum, vilket är helt okej för oss.

Vi har hunnit med att njuta av färsk ananas och även pizza på en av våra favoritrestauranger här i Thailand, Wine Connection. Har du inte provat deras pizzor så borde du göra det.

På söndag är vi klara med denna ö och drar vidare till Koh Phangan där ett magiskt fullmoon party väntas!

Dem flesta dagarna här på Gili har bestått av regn, regn och regn. Vi har legat inne på rummet alldeles för många kvällar, gruvat oss för att gå ner mot byn för att käka (då vattenpölarna varit enorma och ca 2 dm djupa), och vi har även fått använt våra tjocktröjor om dagarna eftersom vi frusit så jäääkla mycket då temperaturen legat på 27 grader (ja, det är kallt för oss som är vana vid 30 haha).

Igår fick vi äntligen en solig dag, vilket vi verkligen tog vara på. Spenderade dagen på stranden, njöt av att äntligen bada i havet igen och avslutade sedan med att ta en promenad till andra sidan ön för att se solnedgången tillsammans. Eftersom det var "Happy Valentines day" igår så lyxade vi även till det med Pizza till middag!

Vi har nu spenderat 9 dagar här på Gili Trawangan och känner att det räcker så. Egentligen var det meningen att vi skulle stanna här i Indonesien till den 24e februari, men vi är så himla less på dessa regniga dagar och bestämde oss för att lämna landet tidigare och åker därför tillbaka till Thailand nu på tisdag! WIIIIE

Här kommer lite fler bilder från vår cykeltur som vi gjorde häromdagen när vi letade efter dom typiska "Gili-gungorna"

• BALI 2016

Efter 10 dagar med regn så stod vi inte ut så mycket mer och drog därför ut till Giliöarna i hopp om ett bättre väder. Turen hade vi med oss, och våra 3 första dagar har solen trängt sig fram bland molnen. Vi bor på den största Giliön, Trawangan, i små bungalows en bit från stranden (10 min promenad) och betalar endast 97 kr/natten för ett dubbelrum. Till det ingår även frukost som vi njuter av på vår lilla veranda varje morgon.

Igår hyrde vi cyklar och tog oss runt ön för att utforska lite mer. Stranden som är närmast "centrumet" av ön är ingen strand vi fastnat för, då döda koraller flutit upp på land och gör att stranden ser riktigt trist ut. Istället hittade vi finare stränder runt om ön som vi gillade mycket mer, och även fina hotell och mysiga restauranger fick vi se mycket utav!

60.000 rupier betalade vi för ett dygn med 2 cyklar, vilket är ca 38 kr. Ska man på Gili Trawangan så rekommenderar vi verkligen att hyra cyklar en solig fin dag, för det var huuur mysigt som helst!

Så himla fint

• BALI 2016

Efter vår vistelse i Bali var det dags för oss tre att splittras, då Johanna valde att åka hem lagomt till sin födelsedag. Supertråkigt för vår del, men ändå förståeligt och nu är det jag och Olivia som fortsätter denna resa tillsammans. Under dessa dagar har vi tagit oss till Lombok och spenderat 3 nätter i Kuta. Vi tog det snabbaste och billigaste resealternativet dit, dvs flyg istället för båt, vilket kostade oss 150 000 Rupier var och tog endast 30 minuter. Så smidigt! (Dock var det mindre smidigt att det var världens oväder dagen vi skulle flyga, och vårt plan blev försenat 3 h).
I Kuta upplevde vi en stor skillnad gentemot städerna i Bali, då befolkningen var betydligt mycket mindre där, och likaså trafiken. Trots våra regniga dagar så gjorde vi iallafall ett försök till att göra en liten utflykt, då vi hyrde moppe och gav oss ut på vägarna för att försöka nå den omtalade Rosa stranden, Tangsi Beach. Tyvärr hindrade regnet oss, och det slutade med att vi var tvungen att vända innan vi ens hann ta oss halvvägs. Eftersom vädret har varit så fruktansvärt dåligt de senaste dagarna så bjuder vi istället på bilder från vår utflykt vi gjorde i Thailand till Similan Island.

ser ni hur klarblått vattnet är? Så himla fint!!