nouw.com/fannyvinskar
nouw.com/fannyvinskar

Småprat, Träning & hälsa

Idag är det en sådan dag som jag bara vill ge mig själv en klapp på axeln, jag vill säga till mig själv att allt slit och alla dessa timmar på gymmet faktiskt lönar sig. Att resultaten kommer, även om jag inte ser det idag så kommer de successivt. Jag kommer och jag gör det, tacka mig själv för att jag började när jag började. Att jag inte slutade när jag inte såg resultat utan att jag lät det ta sin tid och att jag hade tålamodet att fortsätta trots allt som skedde runt om mig. Att åka till gymmet och bara göra det jag ska, att inte tänka på omvärlden för några timmar var väldigt nyttigt för mig.

Jag är så fruktansvärt glad och nöjd över att jag började träna och tog mig själv i kragen, vågade testa nytt och pusha mig själv. Detta har inte bara gett mig en tränad kropp, en sysselsättning eller något jag älskar att göra. Det var som terapi för mig under min jobbigaste period. Att inte längre bara ligga inne i sängen efter skolan var bra för mig och för mitt psyke. Jag säger inte att det är fel att ligga inne eller så, bara att det inte funkade för mig och att jag mådde otroligt dåligt över det. Nu när jag hade något att göra, något som jag faktiskt var bra på och som fick mig på bra humör gav mig en stor uppåt kurva i livet.

När jag började träna var jag min egna motivation. Att jag själv var på gymmet, inte hade någon kompis som tränade med mig utan att jag tog mig dit på egen hand i princip varje dag motiverar mig till att fortsätta än idag. Det var bara jag som sa åt mig själv att träna, jag hade ingen som pushade mig eller som hjälpte mig iväg när jag inte hade någon ork. Jag inspirerade mig själv och det har satt sina spår. Idag vet jag hur jag ska tänka och vad jag ska göra för att hitta tillbaka till träningen om jag har en svacka. Hur jag löser mina problem och hur jag ska träna för att det ska ge mig resultat. Att jag inte har haft någon kompis som varit på min nivå utan att jag själv har pallrat mig dit där jag är idag gör mig mycket säkrare i mig själv. Jag älskar att träna och har gjort det hela mitt liv, testat på så många olika sporter men sedan slutat. Gymmet och att stryketräna är något som jag hoppas och tror att jag inte kommer sluta med på ett bra tag.

Med detta inlägget vill jag säga till er alla som någon gång tänkt att göra något men inte gjort det, behöver inte vara att börja gymma utan kan vara vad som helst. Bara gör det. Ta tag i det för det kommer att löna sig. Du kommer att tacka dig själv, så som jag gör idag efter att du startat. För det är ju såhär, om du aldrig testar så vet du inte vad du tycker om det och du kommer att ångra dig när det väl är försent. Men om du har testat kommer du inte ångra dig utan då vet du att det kanske inte var din grej eller så är det din nya passion i livet. Ju längre du väntar desto jobbigare blir det bara, så är det med allt. Gällande vad som helst. Idag är det söndag och jag har precis gymmat och ska snart mealprepa för veckan. Hoppas att ni har en superbra söndag,

xx

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Fotobomb, Om min dag

Ååh jag vill bort från kalla Sverige och leva livet igen i Cypern igen!! Speciellt dessa gråa dagar som det är idag. Jag ska snart gå ut och gå en promenad innan frukosten på en timme. Efteråt när frukosten är i magen ska jag ta det lugnt innan jag ska bocka av dagens träning för att sedan äta och köpa gott tills ikväll. Jag är nämligen ensam hemma så det blir att laga middag till mig själv och gosa ner mig i soffan med en film. Det klagar jag dock inte alls på utan det ska bli skönt att få lite egentid med sig själv. För att jag har en fri dag idag, då jag får äta vad jag vill. Det ska bli najs! Igår gick jag i skolan till sent, klämde in ett träningspass innan jag gick till Moa och vi gjorde oss i ordning för kvällen. Hade en superbra kväll verkligen! Tog bussen hem på natten så jag vaknade i min säng i morse, väldigt skönt. Vad gjorde ni igår? Tell me! Nedan kommer några bilder från Ayia Napa, vi hörs imorgon. PUSS!

Likes

Comments

Foodie = goodie? , Fotobomb, Om min dag, Träning & hälsa

Godmorgon alla fina!! Hur mår ni? Vad gör ni? Idag är det dagen med ett stort D, nämligen fredag! Som jag har längtat kan jag erkänna. Just nu sitter jag på bussen med min frukost i form utav pannkakor, ett nyttigare alternativ och ni kan se ingredienserna under första bilden. Otroligt gott faktiskt! Det är sjukt hur man kan lyxa till det men samtidigt är det inga andra ingredienser så från en annan, tråkigare frukost till en godare och framförallt roligare. Detta lär jag göra flera gånger då det blir lite tröttsamt med havregrynsgröt varje morgon. Tips till er som vill ha en hälsosam men god frukost! Hur som helst, idag går jag i skolan mellan 8:10-16:30 för att sedan åka hem till Moa och vi ska bara ha det kul ikväll. Imorgon ska jag gå en promenad innan frukost och jag har även en fri dag då, hur skönt? Igår hade jag sådan brutal huvudvärk och halsont så jag åkte hem direkt efter skolan (eller okej, jag hade glömt min matlåda så jag behövde mat och lite vila). Sedan tog jag min vilodag då för att ladda upp inför idag och imorgon, så tränar jag på söndag istället. Jag låg väl mest och slappade, åt min mat och fixade all mat inför idag. Vad gjorde ni igår? Hade ni det bra? Hoppas det! Nu ska jag äta upp här och sedan starta denna fredagen, vi hörs. PUSSAR.

För två relativt stora pannkakor:

50 g havregryn, 40 g vassleprotein i smak vanilj och vatten efter önskad konsistens.

Likes

Comments

Småprat, Träning & hälsa

Q/ Ska man ta det lugnt i början för att lära sig tekniken och sedan öka?

A/ Jag tycker absolut att du ska prioritera tekniken eftersom det spelar en otroligt stor roll. Dels gällande skaderisken, att den ökar är ju bara en del i det hela. Du kan inte kasta dig in i en basövning som ex marklyft och sedan lasta på massa vikt som du knappt ens klarar av. Om man gör såhär kan det också vara så att övningen inte ens tar där den ska ta, att det känns fel och ser fel ut. Visst, tunga reps bygger mer volym och ger dig en större muskelmassa jämfört med högreps på en lättare vikt. Dock måste du kunna utöva övningen för att få resultat och för att det ska hålla i längden helt enkelt. Mjukstarta och sedan trappar du upp successivt och när väl tekniken sitter kan du utforska mer och leka med vikterna.

Q/ Är det bäst att köra superset eller köra klart en övning direkt?

A/ Jag skulle föredra var övning för sig om det inte är två olika muskler du tränar, ex legcurl och benspark. För att det är nästan meningslöst att köra ett superset på två olika muskler ex raka marklyft och legcurl, tycker jag, då man lika gärna kan köra slut muskeln på en övning. Allt handlar om vikt, set och reps. Dock om du har tidsbrist och vill få klart x antal övningar tycker jag att det funkar bra att köra på supersets, ofta försöker jag personligen få in så att jag tränar olika muskler då. Dock kommer man ju inte ha kvar lika mycket energi till båda övningarna så man kanske inte kör till max då, men det får man ju avgöra och känna efter själv. Så jag anser att du ska försöka köra var övning för sig och skippa superseten eftersom jag tycker det kan vara onödigt då man lika gärna kan träna lika hårt och intensivt men med en övning.

Q/ Hur hårt måste man köra?

A/ Alltså denna frågan är väldigt svår. För att om du vill få ut träningen till max måste du också ta ut dig till max. Men det är ju så att ett lättare träningspass är bättre än inget. Dock är det samma sak här, du måste vara säker på din övning för att kunna köra hårt. Men detta är otroligt individuellt beroende på hur tränad och otränad du är. Om du "bara" orkar 3 set knäböj med din kroppsvikt så är det de du orkar, det är din utgångspunkt. Din kompis kanske klarar 5 set och så kan det vara. Sammanfattningsvis känner du av hur mycket du kan köra, det är bara du som avgör. Så kör så hårt du kan, orkar och vill framförallt. Det viktigaste är att du känner att du har tagit ut dig och presterat så mycket du vill.

Q/ Räcker det att träna en muskelgrupp en gång i veckan eller måste man köra mer?

A/ Jag tycker absolut att det räcker med en muskelgrupp en gång i veckan, speciellt om man inte brukar träna och är ny inom styrketräningen. Dock kommer det ju ta längre tid att få resultat då men det är ju ganska logiskt. Hur som helst räcker det att träna en muskelgrupp en gång i veckan, det är faktiskt väldigt bra om man kan få in det! Om man inte är van ska man faktiskt inte heller köra på med träning en gång i veckan, ta det lugnt i början. Det är bäst på lång sikt.

Q/ Ca hur lång tid tar det innan man ser resultat?

A/ Detta är otroligt individuellt så det är svårt för mig att svara på. Sedan beror det på hur mycket resultat du vill se och om jag ska vara ärlig spelar kosten störst roll här anser jag då du bygger dina muskler med hjälp utav kosten. Visst träningen är en sak men du kommer aldrig att få fram musklerna eller konturerna på din kropp om du inte låter den och äter vad som helst. HÄR kan du läsa mer om just kosten och i det inlägget finns ytterligare en länk. Men för mig tog det väl mellan 6-12 månader då jag faktiskt såg att jag var på rätt väg och under dessa månaderna körde jag väldigt hårt och intensivt. Men det är bra att ta detta i sin egna takt och låta det ta ett tag. Att träna till sig en vältränad kropp tar tid, det går inte på en vecka. Verkligen inte. Det kommer ta månader innan du kommer att se skillnad. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, eller hur? Men ett tips är att ta bilder på din kropp nu och sedan ha det som motivation, det har hjälpt mig!

Dessa svaren är utifrån mina egna, personliga åsikter så jag har ingen källa på det hela.

Likes

Comments

Om min dag, Träning & hälsa

Hejhopp! Är allt bra? Med mig är det super, jag har nästan precis satt mig på bussen efter att ha tränat nu på morgonen. Fick ett mail igår på kvällen om att jag hade en inställd lektion och eftersom det är skönt att ha träningen klar så bestämde jag mig för att gå upp som vanligt 05:40 och få skjuts utav pappa när han skulle till jobbet kl 06:15. Tränade armar till 07:40 och fixade mig till kl 08 då mamma hämtade mig och skjutsade mig till bussen. Så nu sitter jag här och ska snart se paradise hotel innan skolan börjar. Går till 15:10 och efter det ska jag väl bara hem vilket ska bli relativt skönt då jag har varit stressad ett bra tag nu. Kan liksom aldrig ta det lugnt så nu i eftermiddag får jag ta och göra det!

Igår tränade jag ben, eller framsida lår och vader. Det gick bra och helt ärligt har jag nog underskattat detta schemat och tyckt att det ser rätt så enkelt ut, men det bränner på så otroligt mycket. Speciellt under pyramidseten. Hur som helst, jag gick i skolan till 16:40 innan jag åkte hem och bara tog det lugnt. Klockan var ju ändå ca 18 när jag kom hem så det finns inte så mycket att göra då haha! Pepsi max är något som jag inte alls har tyckt om tidigare men nu på senare tid har jag verkligen fallit för det. Nog om mig, hur har ni det? Vad gör ni? Hoppas att allt är bra!

Senare i eftermiddag tänkte jag lägga upp ett annat inlägg där du kan klicka i vad du mer vill se här på bloggen då jag har fått en liten bloggtorka känns det som, eller att jag kommer få eftersom jag än så länge uppdaterar regelbundet. Men kika in då, tills dess får ni ha det bäst!


Min lunch och mitt mellanmål igår, en bild från gymmet och nedan ser ni en utav dagens övningar,

Likes

Comments

Foodie = goodie? , Fotobomb, Om min dag, Träning & hälsa

Godmorgon hörni! Tisdag idag och en dag närmare helg. Vad ska ni hitta på? Jag ska snart åka till gymmet efter att ha tryckt i mig frukosten i form utav havregrynsgröt, vassleprotein, blåbär och lite lättmjölk. Idag är det ben (framsida lår och vader) som står på schemat så det ska bli kul! Efter gymmet ska jag ta med mig lite lunch på bussen och sedan åka till skolan, en dag mellan 11:55-16:40. Där mellan ska jag försöka att trycka in lite mellanmål men i värsta fall får jag ta det på bussen. Nedan kommer även mina matlådor för kommande månader (låter tragiskt haha). Det tog otroligt lång tid att fixa iordning alla, men nu slipper man att tänka på mat under veckan! Igår tränade jag också det nya passet, bröst och axlar blev det då. Satan vilken stress jag hade och körde därför på otroligt snabbt med knappa vilopauser, men det gick ju bra och jag är nöjd. Idag hoppas jag på ett minst lika bra pass! Resterande tid utav gårdagen spenderade jag inprincip på mitt rum och pluggade, bloggade och kikade på Idol. Vad gjorde ni? Okej, nu måste jag bege mig så jag inte missar bussen. Vi hörs, pussar!

Likes

Comments

Fotobomb, NEW IN, Om min dag, Träning & hälsa

Hej på er! Jag vet inte om jag har nämnt det tidigare men jag ska faktiskt påbörja en uppbyggnadsfas idag. Det innebär alltså att jag numera lagar matlådor varje söndag för veckan, kul va? Lite sisådär men det är sånt man får ta. Jag ska köra denna uppbyggnadsfasen i 4-6 månader och därefter får jag se vart de tar mig. Om jag fortsätter dieta eller om jag slutar helt enkelt. Hur jag mår psykiskt och vart mina tankebanor leder mig. Jag köpte iallafall lite nya prylar till denna fasen, ni ser bilder på de nedan. Jag älskar verkligen att köpa nya grejer till träningen, varesig det är kläder, kosttillskott, väskor eller hjälpmedel. Otroligt kul! Det jag beställde denna gången var nödvändigt till denna dieten, men det ska bli kul att testa allt.

Nog om uppbyggnadsfasen, jag sitter nu på bussen påväg mot skolan (med min matlåda, mellanmål + tillskott innan träningen hihi okej nu är det nog). Jag slutar runt kl 15:30 och därefter ska jag träna enligt mitt nya schema så jag lär inte skriva ner de på samma sätt här som jag gjort tidigare då det bara kommer vara samma övningar. Efter gymmet ska jag väl äta, duscha och plugga. En vanlig måndag, right? Igår var jag så otroligt trött och seg i både kropp och knopp. Jag åkte från Kalmar kl 10.30 efter att ha haft en väldigt rolig kväll/natt på Öland och tog det lugnt hemma ett tag innan jag åkte till jobbet. Jobbade några timmar och efteråt åkte jag till Maxi för att handla hem lite saker jag behövde för att väl hemma påbörjades matlåde-fixet! Det tog sjukt lång tid, spenderade tre timmar i köket och jag fick i ordning 12 st matlådor. Jag tog en mellanpaus för middag och återgick sedan. När jag var klar fick jag ingen vila utan då var klockan redan 21 så att packa väskan för, välja kläder, duscha och påbörja frukosten till var bara några saker på agendan. Jag satt efter många om och men en bock på allting innan jag tillslut kunde lägga mig i sängen och spana på en ny träningsväska då jag är i stort behov utav en. Men nu ska jag luta mig tillbaka och bara vila innan jag påbörjar denna måndagen med dans som är min första lektion. Ha det bäst!!


Likes

Comments

LÄS MER:

MIN SOMMAR 2017 I BILDER

RYGG & BICEPS // RABATTKOD