Hej! Har inte uppdaterat bloggen på år och dagar...ska försöka bättra mig hehe. Jag är helt botad från min infektion och har jobbat en och en halv vecka på bananfarmen sedan jag fick komma tillbaka igen. Mina vardagar börjar med att jag kliver upp vid 05:15 och traskar bort till bussen vid 06. Är oftast helt slut på eftermiddagarna men har försökt återuppta träningen igen som har uteblivit!! När helgen kommer försöker vi alltid hitta på roliga saker så man ska ha något att se framemot under veckans gång. Förra helgen stod rodeo och Mission Beach, som för övrigt är väldigt fint, på schemat och helgen innan det var vi i vårt älskade Cairns med några banankompisar! Där var det shopping, sol, bad, nya hunger games på bio och utgång som gällde. Den här helgen ska vi vinka av tre tjejer som lämnar Tully, kommer speciellt sakna en av dom som är min roommate! Det ska även hinnas med ett födelsedagsfirande för en kille på farmen och camping med Banana Barracks gänget! Vi ska åka iväg ett gäng till ett ställe med vattenfall, minns inte namnet haha, som ska vara väldigt fint! Har själv aldrig varit där så ska bli kul att se.

Tully som vi bor i är inte större än Hjo och själva staden är inte speciellt rolig i sig. Naturen däremot är väldigt fin, exotiskt och tropiskt överallt. På vägen till jobbet tittar jag ofta ut genom fönstret och tänker att jag har himla tur som är där jag är, trots att jag ofta svär över arbetet.

Bilder från farmlivet

Från helgens härligheter! Två översta från Cairns, mittersta från vår rodeokväll och slutligen två från stranden!

Puss och kram från tropikerna

Ja vart ska man börja detta blogginlägg....denna gången blir det inget roligt inlägg iaf! Det är nämligen så att efter förra veckans sortering så fick jag en pytteliten vattenblåsa mellan tummen och pekfingret. Denna sprack tillslut och jag tänkte inte mer på det utan åkte till jobbet på måndag och började med en ny arbetsuppgift som innebar att ta av alla påsar från bananerna direkt när de kommer från fältet. Dessa bananer är besprutade med bland annat råttpiss vilket man kan bli jättesjuk utav. Detta eller någon annan skit tog sig in i såret och jag fick en kraftig infektion. På tisdag efter jobbet var det så illa att handen var helt svullen och man kunde se hur infektionen hade spridit sig ända upp i armvecket! Fort fick jag skjuts till sjukhuset i Tully där jag stannade över natten. Därifrån fraktades jag i ambulanstransport upp till Cairns för operation. Har fått antibiotika i form av dropp sen i tisdags så det är mycket bättre och gör inte alls lika ont men för att det ska bli helt bra krävs tyvärr operation vilket jag i skrivande stund ligger och väntar på. Har fått fasta sen igår och drack vatten senast vid 5 imorse så nu är energinivån låg och jag vill bara få det här gjort! Känns även mycket bättre nu när jag fick ett sms av Olivia att hon kommer hit ikväll. Hon fick ledigt från jobbet och vår chef lovade att hitta en annan arbetsuppgift åt mig som funkar med handen, får ju absolut inte vara i kontakt med smuts som jag var tidigare då kommer bakterierna börja gro direkt!

Sista bilden visar hur skitig jag faktiskt blev efter en dag på farmen!

Tänk vad tiden går, redan gått en månad sedan jag tog farväl av familjen på Arlanda! Denna månad har verkligen varit hur bra som helst, är så glad att jag tog beslutet att faktiskt åka iväg.

Igår lämnade jag tråkigt nog fina Cairns för att ta mig till Tully. Jag fick dock några extra timmar ensam i Cairns då jag och Olivia klantigt nog bokade olika bussar hit!! Här i Tully är planen att jag och Olivia ska genomföra en del av vårt farmwork. För att man ska kunna skaffa ett arbetsvisum, som vi har nu, en gång till i livet så behöver man genomföra 88 dagar på en farm. Vi har därför sökt oss till en bananfarm där vi förhoppningsvis gör halva tiden.

Om man ska prata lite mer om Cairns då! Vår sista dag spenderades med halloween firande, som var riktigt lyckat! Vi hade en stor förfest med nästintill alla på vårt hostel, därefter gav vi oss iväg på en läskig pubcrawl. Tycker det är så himla kul när man spökar ut sig! Stämningen var också väldigt bra då alla var riktigt taggade tillsammans innan. Det ingick även fri bbq och en gratis drink på varje bar man gick till. Vi slutade sedan kvällen på Gilligans vilket är den största och enligt mig bästa klubben i Cairns. De hade verkligen gått in för pyntet på alla ställen!

I måndags var en heldag med aktiviteter som stod på schemat. Gick upp vid 6 på morgonen och checkade ut från vårt hostel. Därefter blev vi upplockade av en buss som tog med oss på äventyr.

Vi kom först till ett naturreservat med alla olika typiskt australienska djurarter bland annat ormar, krokodiler, koalor, kängrur och wallabys! Höjdpunkten var definitivt att mata kängururna, så himla mysiga och tillgivna så det märktes att de var vana vid människor. Det var också häftigt att få klappa en krokodilbebis och en orm.

Bussen tog oss sedan till en liten båt som tog oss med ut på en tur för att försöka se vilda krokodiler, oturligt nog såg vi inte en enda krokodil! Fick nöja oss med att en och annan kakaduva flög förbi. Omgivningen var dock häftig, kändes verkligen som ett riktigt krokodilträsk.

Vi avslutade dagen i regnskogen och på stranden. Först gick vi en guidad tur som avslutades på stranden som låg precis intill regnskogen. Turen var intressant då vår guide berättade om vad olika växter användes till utav aboriginerna och även vart de olika djuren höll till, hon pekade bland annat ut deras bon åt oss.

Kan efter denna dag skryta med att jag befunnit mig på platsen där Steve Irwin gick bort, mest för min pappa som jag brukade se hans program på tv tillsammans med! Har även sett min första vilda wallaby och befunnit mig långt ut i bushen där det finns gott om vägskyltar som varnar för kängurus och emus.

Vilken svettig dag, 30 grader varmt och strålande sol är dagens väderprognos! Var precis ute på en timmes powerwalk precis medan Olivia sov på rummet. Vi har nämligen båda blivit förkylda men jag klarade mig mycket bättre än stackars Olivia.

Gick längs med strandpromenaden som ligger precis där vi bor. På ena sidan ser man ut över lagunen. Tidvattnet märks väldigt tydligt här ute, som ni ser på bilderna fanns där inget vatten just nu. På andra sidan av promenaden finns däremot en stor park där det alltid är liv och rörelse. Det är populärt med bbq, då det bland annat finns flera ställen i parken att grilla på. Annars kan man leka i lekplatser, tränar i utomhusgym, spela musik på scenen eller bada i poolen. Här spenderas en hel del tid varma dagar som denna, ser fram emot ett dopp snart!

Dagen kommer antagligen inte vara mer händelserik än såhär, ser istället framemot morgondagens utflykt som vi har inplanerad!

Idag har vi besökt Cairns Botanic Gardens. Ställde klockan hyfsat tidigt och gav oss iväg!

Det var en väldigt häftig dagsutflykt då Garden var som en regnskog, inte liten heller. Möttes av tropisk värme, tropiska växter och en hel del intressanta djurläten. Skyltar visade varning för både ormar och krokodiler men lyckligtvis stötte vi bara på en och annan lustig fågel.

Cairns är mycket varmare och mer tropiskt än vad Sydney var. Kul att se hur det skiljer sig från olika platser i detta stora land.

Vi har även hunnit med att skaffa våra australienska bankkonton, så förhoppningsvis får vi våra kort snart så vi därefter kan börja jobba!

Kvällen spenderades nere vid lagunen som är precis utanför vårt hostel. Här ska man tyvärr inte bada eftersom krokodiler kan finnas i vattnet. Tur nog finns det en saltvattenpool som vi får hålla oss till!

Har inte skrivit något på två veckor!!! Men det beror mest på att wi-fi har varit riktigt dåligt på vårt hostel, men nu har vi äntligen skaffat typ som ett abonnemang här nere, vilket också innebär surf. Och har även mycket bättre wi-fi på vårt hostel i Cairns, där vi befinner oss just nu.

Veckorna i Sydney var hur bra som helst! Njöt av att bara vara och göra precis det man kände för. Vi har bland annat varit mycket på stranden, framförallt på Bondi beach vilket föll sig naturligt då vårt hostel låg där. Vi har även sett övriga stränder i Sydney då vi gick mellan Bodi och Coogee, vilket vi hörde var ett måste! Riktigt fint var det.

Här har ni Bondi Beach i olika vinklar samt två från Bondi to Coogee walk.

Vi bodde på samma hotell alla nätter utom 3 då vi istället checkade in på ett i central, mycket fräschare men vi gillade området kring Bondi bättre. Vi har även sett Operahuset och Harbour Bridge såklart, två gånger tog i oss dit. Så vi fick se det på både kvällen och dagen.

Saknar Sydney så mycket när jag skriver detta haha! Har fått många roliga vänner och minnen därifrån. Nu är vi som sagt i Cairns, kom hit med flyg igår på natten. Jag och Olivia åkte hit tillsammans med en tjej från Tyskland som vi träffade när vi var i Sydney. Idag har det regnat och vi har därför mest varit på vårt hostel och vilat, blir att utforska mer imorgon.

Nu har vi äntligen anlänt till Australien...känns rätt overkligt med tanke på att det är detta man har suttit och planerat så himla länge och nu står man här i Sydney. Tiden har även gått oerhört snabbt här nere, imorgon är det redan en vecka sedan vi lämnade tryggheten hemma, i lilla Hjo. Sitter på flygplatsen och har just gått igenom alla kontroller, var en del papper och lite fjärilar i magen men det gick fin fint! Har redan hunnit se operahuset, fast på avstånd genom flygplansfönstret såklart.

Passar på att berätta om gårdagen innan vi åker mot vårt hostel! Jag och Olivia spenderade vår sista dag i Hong Kong i en liten by som heter Ngong Ping och ligger uppe bland bergen. Byn är byggd nedanför en stor Buddha staty som vi passade på att gå upp till. Himla mysig utflykt då vi tidigare varit mest inne i centrum, nu fick vi se en helt annan del av Hong Kong som vi båda tyckte bättre om än stressen inne i stan. Denna plats visade Kina på det sätt man tänker sig. Musiken, munkarna som vandrade runt och byggnaderna gjorde atmosfären i byn himla lugn och mysig.

Korna ni ser fanns lösgående i och runt omkring byn. De är heliga enligt buddhismen, så vi passade på att gosa lite med dessa heliga djur!

Efter en natt på Hong Kongs flygplats så spenderade vi sedan gårdagen i Singapore vilket medförde den här lappen i passet. Man blev lite nojig och kollade helt klart väskan några gånger extra.

Kan tillägga att vi inte utforskade allt för mycket utav Singapore då vi båda var riktigt trötta efter endast 2 timmar sömn på planet, men vi tog oss åtminstone med tunnelbana in till ett köpcentrum där det fanns en superbillig marknad och sportoutlet. Köpte mig bland annat en ny backpack då min gamla, som jag fick ärva av min mor, gick sönder nästan med en gång.

Luften där var riktigt jobbig att röra sig i. Väldigt tung och fuktigt, kändes även att det var en hel del avgaser i luften.

Nu är det Australien som gäller!!

Idag har vi verkligen upplevt nästintill allt som Hong Kong har att erbjuda. Vi bor i den del av Hong Kong som heter Kowloon, här har vi bland annat strosat längs med avenue of stars vilket motsvarar walk of fame fast med kinesiska skådespelare. Sedan tog vi en färja över till Hong Kong Island där vi besökte många fina platser! En av höjdpunkterna var Victoria Peak vilket är en utsiktsplats där man ser ut över hela Hong Kong. Tyvärr är det väldigt mycket moln men utsikten var ändå fin och naturen runt om!Hela staden är omringad av berg med tropiska växter.

Imorgon är har vi en till heldag i Hong Kong, därefter går flyget igen!!

Hallå!
Sitter i skrivande stund i bilen påväg till Stockholm och Arlanda för att ge mig iväg. Jag tänkte börja med att berätta hur flygningen kommer att ser ut. Jag ska genomföra resan ihop med en av mina bästa vänner, Olivia som jag känt så länge jag kan minnas ungefär! Första planet vi hoppar på tar oss till Doha som ligger i Qatar. Där har vi en mellanlandning på ca. två timmar. Därefter hoppar vi på planet igen som då tar oss till Hong Kong. I Hong Kong ska vi passa på att stanna två nätter, vilket känns riktigt häftigt! På måndag går planet igen vid 07:10. Tyvärr kommer vi inte direkt till Sydney utan har en landning i Singapore men vi ser det bara som en upplevelse! Vi är nämligen där i hela 15 timmar så hinner vi ta oss utanför flygplatsen. 01:45 åker vi sedan vidare mot vår slutdestination, Sydney☀️

Hejdå Sverige!!

Bloggen finns till för att mina vänner och min familj ska kunna ta del av min resa, men självklart är alla som är intresserade välkomna hit.