03-06-16

Dagen innan hade vi pratat ihop OS med mina grannar om vi kanske skulle hyra en bil för att ta oss till en strand lite längre bort på ön som heter manganari. Inte många turister gör sig besväret att ta sig ända hit eftersom det tar ca 1 timme med bil från centrum och nästan dubbla med buss. Men vi kände att vi ville ge det en chans så klockan 11 på fredagen hämtade Kristina och Fredrik upp oss nedanför vårt hotell och så gav vi oss iväg. Vi började med att åka till en utsiktsplats som jag tror heter nåt på Homer där vi fick en helt fantastisk utsikt över havet, andra öar och Ios själv.

Sedan rullade vi söderut på ön mot stranden. Vägen dit var kringel-krokig och smal men väldigt vacker- "snuskigt vackert" som Fredrik uttryckte det. Manganari består egentligen av fem stränder. Vi käkade lunch direkt när vi kom dit och sedan låg vi på en av stränderna resten av eftermiddagen. Det blåste ganska mycket så jag tyckte inte det var så skönt att bada, men i solen blev det väldigt varmt! Gick man längs med vattnet bort mot grannstranden kunde vattnet vara mycket varmare där beroende på hur det blåste. Inte förrän vid 17.30 kollade vi på klockan och började röra oss hemåt igen där vi gjorde oss iordning för middag på en restaurang som jag inte minns namnet på. Sen gick vi och la oss för på morgonen efter skulle vi åka mot inget mindre än SANTORINI!!!

​provade på en typisk grekisk efterrätt som hete baklava. Den var väldigt söt med mycket nötter, kanel och lite smördeg toppat med massa sirap! Värt att prova med dela gärna med någon annan för annars lär man ju få diabetes...

02-06-16

Till frukost bjöds det på rostade smörgåsar med smör och marmelad och en kopp kaffe/ juice. Som tur var vad SVi handlat lite grekisk yoghurt och honung hade vi kvar sen Paros så vi kompletterade med det för att bli mätta :) Sedan packade vi våra väskor och beställde en taxi till stranden Mylopotas (fasen vad det tog lång tid innan vi lärde oss det namnet!) den mest populära stranden på ön. Dock har säsongen inte dragit igång här ännu på gott och ont. Många barer, restauranger och ibland även hotell var stängda vilket var synd, men det innebar ju också att det var väldigt lite folk och det gällde även på stränderna! Vi spenderade nästa hela dagen på stranden och efter ett litet tag kommer mina grannar och går igen. Vattnet kändes mycket varmare här än på Mykonos så både jag, Jesper och Kristina och Fredrik badade länge. Superskönt! Elin valde att spara på badandet ett tag :)

Vid 17-tiden bestämde vi oss för att börja dra oss tillbaka och tänkte att vi kunde prova gå. Vi hade ju trots allt inge bråttom och taxituren till stranden var inte alls lång. Det tog ca 20 minuter att gå, mycket uppför men det var det värt. Utsikten var helt fantastisk! Det blev många fotostopp ;) Vi skymtade en kyrka som låg precis bakom vårt hotell så efter att ha duschat och gjort oss klara bestämde vi oss för att klättra upp på den och titta på solnedgången. Detta är verkligen ett måste på Ios! Det var så vackert!! Vi blev kvar ett tag och tog bilder och satt och njöt. Helt underbart. Sedan klättrade vi neråt igen och gick in mot byn till en restaurang som mina grannar varit på och rekommenderade. Den heter Katogi och serverar grekisk tapas. Vi beställde in 6 "rätter"- stekt fetaost med honung, en sallad med bacon, gruyere, balsamvinäger, krutonger, ett fat med pork bites i Jack Daniel's sås, lamm, friterad klyftpotatis i tryffelolja och pitabröd. Så jäkla gott alltsammans och det räckte gott och väl till oss tre. Det kostade drygt 14 euro per person och det var det verkligen värt! När all tallrikar var tomma gick vi till Mojito baren igen och beställde äppelmojitos. De vi tog kvällen innan var väldigt söta (mango, hallon och granatäpple) så denna gången tig vi äpple och den var så god. Väldigt syrlig :) Klockan började faktiskt bli ganska mycket redan så vidgjorde inte mycket mer än att sakta börja gå hemåt igen.

01-06-16

Efter två nätter på Paros var det dags att bege oss till Ios. Återigen var vi ute i god tid och satt vid ett kafé nära hamnen de sista timmarna innan färjan skulle gå vid 14.45. Återigen var den sen och vi var inte framme på Ios förrän 16.30. Nästan en timme efter beräknad ankomst. En vänlig kille vid namn Alex från vårt hotell hämtade upp oss vid hamnen och körde oss till hotellet. Vi hade bokat tre nätter på sunrise hotel. Som vanligt ett väldigt enkelt hotell, med enkel frukost men mycket bra läge och trevlig personal! Precis som tidigare dagar lämnade vi bara av väskorna och sen gick vi till ett gyros-ställe som heter Pleasure som Alex tipsade oss om där vi åt middag. Sen strosade vi runt på gatorna, hittade en lite Mojito bar där vi tog varsin Mojito i olika smaker. Efter en stund kommer mina grannar som också är på ios på semester och sätter sig på samma bar! Vi visste att vi skulle vara på samma ö ungefär samtidigt men vad är oddsen att vi hamnar på samma bar?? Ios är ju känd för att vara partyön så det finns klubbar och barer i varje hörn. Vi satt och surrade till midnatt ungefär, sen gick vi förbi Pleasure igen där Jeppe köpte ytterligare en gyros och sen kröp vi till kojs :)

31-05-16

Vi startade med dunderfrukost- grekisk yoghurt med honung, banan och havregryn. Sen promenerade vi ner till stranden. Vi låg där till lunchtid ungefär sedan bestämde vi oss för att duscha och byta om och ta bussen in till Naoussa. Vi gick runt i de tomma gränderna och såg oss omkring en stund, men vi höll inte ut så länge innan svetten rann och det enda vi kunde tänka på var ett stort kallt glas vatten. Vi satte oss på ett kafé som jag tror heter Toca eller nåt sånt, och åt lunch. Vi satt där i skuggan ett bra tag. Vi hörde oss omkring varför det var så tomt på gatorna och alla butiker var stängda. Det visade sig att säsongen inte dragit igång ännu på Paros och tydligen har Grekland också någon slags siesta. Men efter ett tag slog några butiker upp dörrarna så vi gick runt och kikade i dem, shoppade lite, gick ner till hamnen och fotade lite. Tillslut blev klockan 18 och då skulle en glassbar öppna som vi läst goda recensioner om så vi gick dit, åt världens lass med glass och sen tog vi bussen tillbaks till Parikia och Jimmy's Hostel!

30-05-16

Eftersom vi haft alldeles för många stressiga upplevelser med färjor hittills så valde vi att vara i super mega god tid denna gång. Så trots att färjan inte gick förrän vid 14.30 så började vi gå mot hamnen redan vid 11-tiden. Vi gick bort till Old port och tog en buss därifrån till New Port (det är det här som kan bli krångligt och ta tid om man inte vet vilken hamn färjar går ifrån). Vi satt och stekte i solen tills det blev för varmt, då vi satte oss i skuggan. Skrev lite, läste, rensade bilder mm. Fördrev tiden. Efter en dryg halvtimmes försening fick vi äntligen hoppa på färjan mot Paros. Vi var framme vid 15.30 och då stod en från vårt vandrarhem och väntade på att få skjutsa oss. Vi bodde på ytterligare ett väldigt enkelt och billigt ställe som heter Jimmy's hostel i ett rum med tre enkelsängar, kök, dusch och en stor balkong. Väldigt mysigt!

Vi lämnade bara av väskorna och letade upp första bästa restaurang. Vi var så hungriga då vi inte ätit mer än någon turkisk peppar och frukt sedan frukost. Vi hittade ett ställe som heter Aeoli där Elin tog en efterlängtad grekisk sallad, Jesper tog lamm och jag Caesarsallad. Sedan gick vi vidare och handlade lite mat. Eftersom vi hade kök och frukost inte var inkluderad tänkte vi passa på att göra lite mat själva.

Vi vilde lite på rummet innan vi gick en liten kort promenad i solnedgången längs med vattnet. Sen blev det kvällsfika- jepputs havregrynsgröt med banan och honung, och därefter kröp vi till kojs.

29-05-16

Efter en ovanligt dålig natts sömn började dagen som vanligt med frukost. Hotellet vi bodde på heter hotel belou och är ett väldigt enkelt hotell. Jag tror att hela stället har kanske 8 rum varav de som jobbar tar upp två av dem. Ingen reception eller restaurang. Till frukost skar kvinnan iordning några skivor bröd och ställde fram marmelad, smör, ost, skinka, kaffe och juice. Men internet fanns och funkade hyfsat bra!

Sen packade vi en väska med lite frukt och gotta och så gick vi till stranden. Denna dag var det helt vindstilla och jag och Jesper provade på att bada. Helt okej temperatur men inte så varmt att man ville plaska runt särskilt länge direkt. Jesper lyckades skära foten på en vass sten så lite sjukvård hann vi med också. Trots att vi är lediga och utomlands är det sällan semester med oss i farten. I alla fall så låg vi i solen ett tag innan Herr Rastlös började skruva på sig och klaga på att magen kurrade. Det var bara att packa ihop, gå till rummet, duscha, byta om och sen gå in till byn. Vi började med varsin glass för det var så oerhört varmt! Sedan gick vi till en restaurang vi gått förbi många gånger som heter Pepper. Jag och Elin som båda kände av förkylningar tog varsin chiliburgare i hopp om att kunna jaga bort snorigheten, och Jesper tog souvlaki. Sedan gick vi vidare, upptäckte nya gränder, såg en albatross som låg och tog det lugnt utanför en butik, stannade för en kaffe, gick lite till. Efter en stund hittade ett ställe som heter Veranda där vi åt efterrätt (grekisk yoghurt med frukt och honung, och crêpe med choklad och jordgubbar) och tittade på solnedgången. Sen promenerade vi hemåt igen!

28-05-16

Jag vakade vid 8 med halsont och snorig näsa... Vi klädde på oss, åt frukost och gick in till byn. En väldigt stereotypisk grekisk ö, men trånga gator, vita hus och blåa tak och fönsterluckor. Vi kollade i massa butiker och jag ville köpa ALLT. Alltså det fanns så mycket fint porslin, smycken, filtar, tavlor mm. Elin köpte en superfin strandhandduk och sen åt vi varsin souvlaki med pitabröd för 2.80€ innan vi begav oss mot stranden. Det var väldigt varmt och skönt i luften men det blåste rätt mycket så det var inte badvänligt enligt mig. Vi sov, läste, åt vattenmelon, och pratade i några timmar tills blåsten tog över. Vi packade ihop, lämnade grejerna på vårt hotell, bytte om och gick in till byn igen för att äta middag. Det blev lite shopping först innan vi satte oss och åt på ett ställe som heter souvlaki story. Om ni åker till Mykonos (kanske finns på andra öar också) så måste ni äta här! Såå gott. Jag och Elin delade på en grilltallrik för två och då fick vi 5 olika grillspett- korv, kebab, kyckling, fläsk, grönsaker, och halloumi, en grekisk sallad med fetaost, tomat, gurka, oliver mm, tzatziki, pitabröd och pommes frites. Alltså det var så otroligt mycket mat för 12.50€ var och jättegott.

Mätta och belåtna fortsatte vi strosa på gatorna (man kan göra det hur länge som helst. Dels för att man tappar bort sig, och dels för att det är så vackert), Elin och Jesper köpte en kaffe och sen när det blivit mörkt gick vi hemåt igen. En väldigt lugn men välbehövlig dag!

27-05-16

Denna dag skulle vi åka till Mykonos men eftersom vår färja inte gick förrän kl 16 tänkte vi göra det mesta av den korta tid vi hade i Aten. Vi åt frukost på hostelet- 4€ för en faktiskt väldigt bra frukostbuffé. Sen begav vi oss ut i hettan. Vi promenerade till Akropolis och betalade 20€ för att gå in. Tog massa bilder. Såg OS-arenan på håll, svettades, gick lite till och svettades lite till. Efter någon timme gick vi tillbaka mot hostelet, åt deras avokadomackor till lunch, satte oss i allrummet och surfade och sedan begav vi oss till metron mot hamnen. Vi hade gott om tid men trots det blev det stressigt. Jag hann bli av med min plånbok, ringde Sverige och spärrade bankkort, pappa hjälpte till med att spärra id-handlingar mm, och vi hann dessutom gå igenom hela Atens förbannade hamn utan att hitta vår färja. Enligt biljetterna stod det gate E2 men senare fick vi veta att de inte går efter gaterna. Vår taxichaufför som skjutsade oss rätt sa "next time don't care about the gate, care about the boat!!". Och han var så frustrerad att vi inte kunde förstå att det stod Nossa Rhodos på vår båt på grekiska! "See nossa rhodos!?" Och det enda vi såg var några konstiga krumelurer...

Jaja vi klev på båten och spenderade de kommande fyra och en halv timme där. Kl 21.30 kom vi fram till Mykonos. Vi letade rätt på vårt hotell och sen gick vi och lade oss. Vi hade fått nog av spännande för idag.

26-05-16

Resan på båten fortsatte. Totalt 16 timmar spenderade vi på havet mellan Italien och Grekland, Brindidi och Patras. Kl 14 dockade vi i Patras hamn och därifrån tog vi en taxi till tågstationen och bokade resan mot Aten. Kl 15.30 tog vi en buss från Patras till Kaito (ca 2h) och därefter tåg till Aten. Dock förstod vi inte vilket stopp vi skulle av på så vi lyckades åka ända bort till flygplatsen i Aten. Samma flygplats som Jesper hade landat på bara någon timme tidigare. Jag ringde honom snabbt som tusan för att se om han var kvar där, men hans tåg hade precis börjat åka in mot centrum. Alltså måste våra tåg ha passerat varandra utan att vi vetat om det. Vi övervägde att han kanske kunde hoppa av och antingen åka tillbaka till flygplatsen där vi väntade eller om han kunde hoppa av och hoppa på vårt tåg. Men eftersom risken för att det skulle bli fel var för stor så bestämde vi att han skulle fortsätta åka till centrum så skulle vi mötas där. Jag och Elin hoppade på första bästa tåg och efter ca 45 minuter var vi framme. Alltså när man vet att man ska få träffa någon man håller kär efter att inte ha setts på länge och längtar så oerhört- då går minuterna sakta! Jag försökte hitta igen honom i folkmassan och där stod han. Precis vid trappan, i sina beiga shorts och vita tröja med en bukett blommor i handen och ett stort leende på läpparna. Min kärlek❤️ Det kändes så underbart att få vara i hans famn igen!

Vi letade upp vårt hostel city circus (väldigt bra ställe!) och duschade, gjorde oss hemmastadd och sen åt vi middag. Vi gick faktiskt inte ens ut ur byggnaden utan bara en trappa ner låg en restaurang som heter Zampanó och var man gäst på hostelet fick man 23% rabatt då man åt där! Jag och Elin tog varsin chicken roll med bulgur, grönsaker och chiliaioli och Jesper tog lamm med ugnsstekta potatisklyftor. Alla var supernöjda med maten! Klockan hann bli 23.30 innan vi surrat klart, bokat färja till dagen efter och gjort oss iordning för natten. Sen sov vi gott. Äntligen framme i Aten och äntligen återförenad med Jesper ❤️

25-05-16

Denna dag skulle till större del gå åt till att ta oss till en båt som i sin tur skulle ta oss över havet från Italien till Grekland. Men innan själva resandet påbörjades hade vi några timmar kvar i Pompeji. Vi hade fått rekommendationer på två glasställen från våra hostelägare och eftersom detta var vår sista chans att äta italiensk glass så brydde vi oss inte om att det inte bara skulle bli en eller två, utan TRE glassar på den korta tid vi hade i Pompeji. Vi började med en cremeria som heter Emilia som är känd för att göra glassmousser. Vi delade på två kulor- chessecake och citronsorbet (what else, liksom?) och himmel vad gott det var! Citronsorbeten var sådär sur och väldigt citronig och cheesecaken smakade mycket Philadelphiaost och hade bitar av pajbotten. Precis som vi önskar att glassarna ska smaka! Vi satt i solen en liten stund innan vi bestämde oss för att gå till nästa glassbar- Golden Ice. För första gången sedan Gardasjön såg vi att det fanns snickersglass så den var ju given! Sen valde jag nutellaglass som smakade som fryst nutella- så jädra gott. Efter lite missförstånd då Elin slutade med två bägare istället för en, kunde vi sätta oss ner och njuta. Snickersglassen var inte lika god som den i Gardasjön men den fick duga. Sedan gick vi återigen mot parken där vi väntade ut tiden innan det kändes okej att gå till nästa ställe. Dagen innan skrev jag ju om ett ställe som heter De Vivo där jag tog en snickerstårtbit och Elin tog en glass och det var dit vi ville gå igen. Jag ville så gärna smaka deras glass som Elin skröt om men Elin var så mätt från tidigare glassar så hon tog en kaffe istället. Jag valde tre smaker- kakor, vit choklad och smultronsorbet. Alla tre var väldigt goda men favoriten var kakglassen. Den var jättegod verkligen. Så om ni någon gång reser till Pompeji passa på att åka till Sorrento, besök ruinerna, och se till att ha mycket tid till att äta alla dessa goda glassar!

Vi gick tillbaka till vårt hostel där vi lämnat våra väskor, och begav oss till metron. Vi hade gott om tid på oss (trodde vi, glatt ovetandes om vad resterande dag skulle bjuda på). När vi kom till tågstationen i Neapel tog jag upp tågbiljetten som vi hade fått hjälp med att boka redan i Rom. Tågresan skulle se ut så att vi skulle åka från Neapel- Caserta, ha en timmes väntetid till tåget som skulle gå Caserta-Brindisi (där vår båt skulle vänta på oss). Inte förrän när vi skulle leta rätt på tåget i Neapel såg vi att kvinnan som hjälpt oss att boka biljetten hade missat att boka första delen av resan, alltså Neapel- Caserta. Vi som trodde att vi skulle åka från Neapel kl 16 skulle egentligen åka från Caserta kl 16 vilket låg 40 minuter från Neapel med tåg. Vi var tvungna att vara i Brindisi kl 21 den kvällen eftersom det var då båten skulle gå. Ingen båt gick dagen efter så det hängde verkligen på detta annars hade två veckor i Grekland blivit helt förstört. Paniken började växa och när vi äntligen kom fram till informationsdisken och förklarade vår situation fick vi till svar "it's impossible". Hon sa något om terminal bus och vi började springa i full fart i den riktning vi tror hon menade. Jag skymtar en buss med rullande text där jag hinner tyda "ndisi" och jag ber till alla högre makter att bussen skulle gå till Brindisi. Efter att ha försökt göra sig förstådd på engelska/ teckenspråk/ spansk-italienska ord/ gester (ingen förbannad människa kan tala engelska när man verkligen behöver det!) fick vi veta att det gjorde den! Och den skulle vara framme kl 19.55 vilket förhoppningsvis skulle göra att vi hann ta oss till hamnen i tid för båten. Vi konstaterade senare att precis vilken tågresa som helst under våra 6 veckor hade kunnat gå fel utan att det skulle bli så stora konsekvenser, en dag mer eller mindre här och där, men inte just den här. Och det har gått så felfritt hittills men det är väl klart att den enda resan som verkligen inte får gå snett går käpp rätt åt skogen! Det kändes som om Gud/ödet eller vad/vem det nu är som bestämmer kände att de var lite väl hårda mot oss och tänkte "ojdå, kanske bäst vi sätter rätt buss mitt framför dem." 32 euro betalade vi för den plus de 10 euro för vår tågbiljett som vi inte använde, så det blev en dyr resa men helt ärligt spelade det ingen roll. Både jag och Elin var beredda att ta en taxi hela vägen om det skulle behövas! Vi skulle på den där förbannade båten!

Fyra timmar spenderade vi på bussen och efter en kvarts försening var vi framme i Brindisi centrum. Vi hade förväntat oss att det skulle vara kanske ett busstorg där det fanns lite människor, och taxibilar, men nej- på en sidogata blev vi avsläppta. Vi frågade busschauffören som hjälte oss ut med våra väskor om det fanns en taxi någonstans- "no, no taxi". Vi fick direktioner om vart tågstationen skulle vara och att där kan det finnas taxis. Vi började kuta för glatta livet utan att förstå vart han menade att den dumma tågstationen skulle vara, men vi ville inte fortsätta fråga eftersom vi insåg att han inte kunde förklara bättre och vi bara skulle slösa tid. Och det fanns det inte tid för. Vi frågade två unga killar om vägen med fick inget vettigt svar. Vi frågade om de hade ett nummer till taxi och fick återigen svaret "no, no". Min puls var uppe i rekordfart och svetten bara rann om mig och jag kände mig så stressad att jag mådde illa och ville kräkas. Jag frågade killen som höll i sin smartphone om han kunde ta fram ett nummer till en taxi och gissa vad han svarade?! "No". Kan ni förstå frustrationen?? Det finns så många dumjävlar här i världen! Vi sprang vidare. Minuterna tickade iväg. Vi skymtade en skylt till ett hotell. Sprang dit. Hotellet var igenbommat. Vi sprang och sprang och tillslut lyckades vi pricka rätt. En kvinna som visade sig jobba på ett turistcenter i Brindisi hjälpte oss, googlade fram ett nummer, frågade vart vi skulle och beställde en taxi åt oss. 6 minuter senare dök den upp och kvinnan stod och väntade med oss hela tiden med en kallnande pizza åt hennes farmor i handen. När taxin kom sa hon åt honom att han var tvungen att köra fort för att vi hade bråttom. Alltså jag hade kunnat kyssa henne på munnen- så tacksam var jag. Och taxiresan nog den snabbaste jag varit med om! Chauffören var så hjälpsam med att berätta vart vi skulle när vi kom fram där vi skulle checka in. "Show passport, pass, i'll wait here" vi sprang in ordnade med alla papper och sedan ut till taxin. Han skjutsade oss ännu närmare båten som låg några hundra meter bort. 15 minuter innan båten skulle åka sprang vi igenom säkerhetskontrollen och bort mot ingången. Utan att ens veta vart på båten vi skulle sprang vi upp för rampen och in bland bilarna. Vi ville bara vara PÅ båten. En väldigt snäll man som jobbade på båten såg på oss att vi var stressade och förvirrade så han eskorterade oss in i båten, hämtade ut våra nyckelkort och följde med oss till hytten.

Alltså känslan av att befinna sig på båten som tidvis känts så oerhört långt bort och helt omöjlig att hinna med. Nu var vi där. Det kändes så fruktansvärt bra att både jag och Elin nästan började gråta, så tacksamma för alla hjälpsamma människor det finns! (Trots en stor del dumjävlar också)

Vi samlade oss en stund, sedan gick vi ner till restaurangen och köpte vatten (vi var så törstiga efter allt springande!). Några grekiska lastbilschaufförer bjöd in oss till deras bord så vi satt och försökte kommunicera på engelska/ några spanska ord/ gester. Det krävdes alldeles för mycket koncentration för att förstå vad de sa och min kropp nästan värkte av trötthet. Så vi tackade för oss och gick till kabinen och sov. Och kanske gav vi oss själva en klapp på axeln ;)

Har typ inga bilder från dagen förutom denna- en helt utslagen men tacksam Elin i sängen i vår hytt. ​