Vi hade ställt klockan ganska tidig ändå trots att vi inte hade något annat planerat idag än vårt flyg som gick 15.35, men vi ville hinna ta en ordentlig dusch och få ordning på alla väskor och påsar innan vi var tvungna att checka ut. Vi fick som tur var lämna väskorna på hostelet så vi kunde promenera en stund på stan. Eftersom vi hade slut på den frukosten vi handlat första dagen gick vi till Rehab och tog varsin smoothiebowl. Sen strosade vi runt, kikade i butiker, satte oss i solen och köpte glass. Eller ja, Moa köpte glass, jag däremot gick till ett ställe som heter Balls and Bangles där de gör freak shakes. Jag har länge velat prova en så trots att jag inte var så sugen så kände jag mig tvungen! Så jag beställde in en Hospital Pass- en chokladmilkshake med brownie, kit kat, maltesers, chokladsås och chokladgrädde. Jag blev mätt på typ två sekunder och illamående på tre. Men den var god och framförallt väldigt fin och cool! De har flera olika sorter som dekoreras helt galet! Är du en godisgris så kan det här vara något för dig :)

Sen hämtades vi våra väskor på hostelet igen och hopade in i en shuttle bus. Vår resa hem hade officiellt börjat och de närmaste 36 timmarna ska vi hinna med fem flyg innan vi landar i Östersund.

Tack för den här gången Nya Zeeland. På återseende!

Och på återseende bloggen. Vet inte när jag kommer skriva nästa gång. Men äventyren är inte slut än!

De säljer även bagels och helt galna munkar på Balls and Bangles

Klockan ringde kl 5 och jag trodde jag skulle dö. Fy fasen vad trött jag var! Man sover ju inte som en prinsessa direkt på vandrarhem heller. Vi smög så försiktigt vi kunde med packning och frukost och sen gav vi oss i väg i kyla och mörker mot The Base Hostel där vi skulle bli upphämtade av en buss. Den bussen tog oss i sin tur två timmar bort till ett ställe som heter Te Anau. Där bytte vi till en annan buss som körde oss ytterligare en timme till Manapouri. Där väntade en båt som körde oss över Lake Manapouri och sen hoppade vi in i ytterligare en buss som körde oss en timme till inget mindre än DOUBTFUL SOUND! En fjord här i NZ där vi hade bokat en tre timmar lång båttur bland klippor, vattenfall och sälar.

Vädret var på vår sida även idag och vi fick njuta av fantastiska vyer! Sist jag var i NZ åkte jag på en båttur i Milford sound och då låg molnen slingrade runt bergen och allt såg väldigt mystiskt ut. Den här dagen däremot hade vi klarblå himmel så man såg topparna av bergen. Som tur var hade det regnat kvällen innan så några vattenfall fick vi också se!

Mycket mer än så hände inte den här dagen annat än samma väg tillbaka igen. Ett till stopp för en burgare på Ferburger och sen sorterade vi iordning våra väskor, för dagen efter började vår långa resa hemåt igen. Alltså hemhem, som i hem till Sverige. Så sorgligt men samtidigt ska det bli så kul att komma hem! Jag längtar både efter familj, pojkvän, säng och dusch. Vi har haft en sån fantastisk resa och jag är så glad att jag och Moa gjorde den tillsammans. Och vilket avslut vi fått! Jag tror både hon och jag är supernöjda med vår intensiva (och lite spontana) tripp till Nya Zeeland även om inte vädret varit perfekt hela tiden och det i sin tur lett till att vissa aktiviteter blivit inställda eller begränsade. Men jag har tyckt det varit så roligt att få visa lite vart jag bodde för 2-3 år sedan och introducera henne till det land och de människor som betydde och fortfarande betyder väldigt mycket för mig!

På bilden ovan ser ni Doubtful sound då vi var på väg ner mot båten

Vid tio blev vi upphämtade utanför AJ Hacketts kontor men denna gången skulle vi åka mot flygplatsen och hämta upp en hyrbil som vi hyrt dagen innan. När vi skrivit på alla papper och handlat mat för dagen åkte vi mot Wanaka som ligger ca en timme utanför Queenstown. Vi ville göra en vandring här som går upp till Roys Peak där utsikten skulle vara helt magiskt. Så vi snörade på dojjorna och började gå upp för den 8 km långa backen. Det tog oss ungefär två timmar och sista biten upp surrade vi med en tysk och en amerikan vilket gjorde att vi glömde bort att det var jobbigt. För det var det faktiskt, det är en väldigt brant backe! Och himmel på jorden vad vackert det var när vi kom upp! Definitivt ett måste om man är i Queenstown/ wanaka. Vi hade kanonväder dessutom så vi var så glada! Så värt all svett på vägen upp :) Härifrån kan man fortsätta upp mot en annan topp men vi valde att nöja oss med den här utsikten och stannade för lite återhämtning och fotografering :) Det blåste riktigt ordentligt där uppe så många av bilderna ser så roliga ut med håret som flyger hejvilt. Ja ni kan ju se på bilderna själva :)

Sen började vi den nästan ännu jobbigare promenaden ner igen. Vi gav amerikanen och tysken (Mike och Lena) en skjuts tillbaka till deras hostel innan vi brummade tillbaka till Q-town. Vi hade stoppat i oss en massa mat innan vi for hemåt så vi var inte så hungriga när vi kom fram. Så vi (pappa du kan sluta läsa här ;) ) skippade middagen och hoppade direkt in i duschen och sen sängen!

Eftersom vi hade begränsat med tid här (5 dagar inklusive två resdagar) så gällde det att vara lite effektiv. Queenstown är känd som "the adrenalin capital of the world" och här finns massvis med roligs och häftiga saker att göra för alla åldrar. Vi började dagen tidigt med att åka upp i gondolen. Här får man superfin utsikt över staden och så börjar banan för the Luge här. Luge är som en liten bil/gokart utan gas som man rullar ner för backen i en slingrig bana. Det är jättekul och trots att man inte har någon gas så kan man uppnå en väldigt hög hastighet! Självklart finns det kameror längs med banan som tar kort på en när man swichar förbi som man kan skratta åt sen :)

Vi betalade 55 dollar (ca 350kr) för gondolen upp och fem åk i Lugen vilket är väldigt dyrt men ändå något jag rekommenderar att man provar :)

Sen letade vi upp en lunchställe och kikade i butiker på stan innan det var dags för nästa aktivitet hos AJ Hackett. Vi checkade in oss, vägde oss och hoppade sedan in i en buss som tog oss ut mot Nevis Playground. Här kan man göra två saker: antingen ett 134m högt bungyjump (det största på södra halvklotet) eller världens största gunga. Vi hade bokat det sistnämnda. Jag har gjort bungyjumpet förut och Moa var inte speciellt intresserad av att prova det så vi vilde gungan. Vi fick vänta ganska länge innan det var vår tur vilket för mig gjorde det hela lite mer pirrigt. Som grädde på moset blev det ett tekniskt fel endast två nummer innan oss! Huvva! Jag tyckte faktiskt det kändes väldigt jobbigt och pirrigt trots att jag är lite av en adrenalin junkie. Jag älskar karuseller och har hoppat två bungyjumps, gjort en liknande gunga två gånger, och hoppat fallskärm. Men trots det suger det alltid till ordentligt i magen när jag står där på avsatsen och det är min tur. Men det är bara att göra som som säger, inte fega ur.
Vi blev fastspända och tog våra foton och så hissades vi ut och bort en liten bit från huset. 3-2-1 och så släpptes vi ut i ett 70 meters frittfall för att sedan slungas ut i en 300m lång gunga där man kan uppnå en fart av 125km/h. Snacka om att det sög till i magen!! Men oj vad kul och det var så fort över. Det värsta var nästan att hissas upp igen, baklänges sakta gungades... Det var fantastiskt skönt att gå tillbaka över bron och vara på fast land igen.

Jag och Moa gjorde ett tandem-åk framlänges. Det finns en rad olika sätt att åka på. Vi betalade 175 dollar person om jag inte minns fel och sen 80 dollar för foto och film som vi splittade på två.

Vi var inte tillbaka i Queenstown förrän vid 19.30 så då gick vi raka vägen till mrs Ferg och beställde varsin acaibowl. Magarna var fortfarande i lite obalans så det kändes lagom med en smoothiebowl istället för en ordentlig måltid. Vi avnjöt den vid vattnet och sen tog vi en lång, varm dusch innan vi somnade.

Alltså jag älskar verkligen Queenstown. Hur kan man inte göra det liksom? Hur vackert som helst och jättemysig stämning.

Moas "nöjd-face"

Vi ställde väckarklockan på 7 och hoppade in i bilen vid 8. Vi bilade de nästan fyra timmarna på kringelkrokiga vägar tillbaka till Auckland. Väl framme vid 12 lämnade vi tillbaka hyrbilen, checkade in vårt bagage, och åt sedan lunch på flygplatsen. Vi satt vid samma bord som en trevlig man som jobbade som pilot för Air New Zealand vilket var väldigt kul och intressant att få höra lite hur det funkar där framme i cockpit :) Han skulle också flyga till Queenstown den efter eftermiddagen med ett flyg precis innan vårt (vi flög med ett annat flygbolag).

Vårt plan var försenat så inte förrän vid 19 på kvällen landade vi efter en två timmars flygning ungefär. Vi skyndade oss till hostelet som stängde receptionen kl 20 och hann precis få vår nyckel. Vi bodde på deco backpackers vilket var väldigt enkelt, ganska högljutt och kanske inte superbra personal direkt, men det var det vi kunde hitta och det låg centralt så vi var ändå nöjda.

Efter att ha lämnat vårt bagage gick vi raka vägen till Ferburger för middag. De har enligt mig (och många andra) världens godaste hamburgare. Så vi tyckte de där 45 minuterna till en timme i kön var värt! Sen promenerade vi runt på byn en stund. Svängde in på ett "bokningskontor" där vi planerade och bokade alla aktiviteter vi ville hinna med de kommande dagarna och sen gick vi och la oss!

Vi tog sovmorgon och åt frukost i lugn och ro. Sen kikade vi i lite butiker innan det var dags att checka in för dagens aktivitet- delfinsafari! Vid 12.30 lämnade vi paihias hamn och åkte ut bland de 144 öarna som utgör Bay of Islands i jakten på att få se delfiner. Vi hoppades även få simma med dem, men det finns många och stränga regler för när man får göra det så chansen var ganska liten. Vi behövde inte åka särskilt länge innan vår kapten fick höra om att ett gäng delfiner lekte lite längre bort. Så vi hasade dit och väl där fick vi se ca 7 delfiner som simmade och hoppade, och de var så himla fina! Jag älskar delfiner! Det var även en liten delfinbebis med som hoppade bredvid sin mamma och den var så jädrans söt! Så mycket mindre än de andra delfinerna. Tyvärr är det en av reglerna för att inte få bada med dem- om de har en bevis, så vi fick vara njuta av dem från båten i en halvtimme ungefär. Sen åkte vi vidare för att leta en annan grupp delfiner som vi eventuellt kunde bada med, dock utan lycka. Vi stötte på samma delfiner som tidigare men förutom det såg vi inga fler! Jättetråkigt samtidigt som både jag och Moa var så nöjda att vi fick se så många lekfulla delfiner från båten, trots att vi inte fick simma med dem.

Tillbaka i paihia sken solen och vi satt på gräsmattan utanför vårt hostel en stund innan vi gick och letade oss lite mat. Efter middagen tog vi färjan över till Russel. Solen gick ner under tiden vi åkte dit men vi hann med de allra sista av solnedgången från utkikspunkten innan det blev helt mörkt!

Vi åkte tillbaka till paihia vid 21 tiden och gick och la oss direkt :)

Efter att ha mumsat i oss lite frukt, yoghurt, nötter och bröd checkade vi ut och åkte sista biten norröver till cape reinga. Det är den allra nordligaste delen av nz och här finns en gullig liten fyr, en skylt där det står hur långt det är till London, Sydney, ekvatorn mm. Och så kan man se hur stilla havet som är på landets östra sida möter Tasmanska havet som är på landets västra sida och bildar en yta av skum typ! Dessutom är miljön här väldigt vacker också!

Efter att ha tagit lite bilder åkte vi några kilometer söderut igen men svängde av åt väst mot de stora sanddynerna. Vi hade hyrt varsin sandboard som vi swishade nerför sandbackarna på. Så kul alltså! Och det går faktiskt väldigt fort! Eller ja, det känns så i alla fall. Vi filmade varandra och det ser inte ut att gå så fort där.

Med sand precis överallt satte vi oss i bilen och for neröver. Vid pukenui svängde vi av mot ninety mile beach där vi körde en sväng på stranden. Ett häftig upplevelse! Sen fortsatte vi mot paihia där vi ska bo nu de kommande två nätterna. Ikväll har vi bara hunnit lämna av grejerna på boendet, äta, och duscha. Nu ligger vi i sängarna och är äntligen ikapp med alla blogginlägg! Skönt!

Imorgon ska vi eventuellt paddleboarda och sen ska vi på delfinsafari. Håll tummarna för att vi får se och simma med delfiner!

Godnatt.

Vid 10 tiden på morgonen vinkade vi av Jenny och flickorna och gav oss ut på vår lilla roadtrip! Under fyra dagar ska vi bocka av Northland, alltså den mest norra delen av Nya Zeeland. Regnet öste ner under stora delar av körningen men ju längre norrut desto lugnare blev det. Vi åkte längs highway 1 men svängde sedan av västerut mor Waipoua Forest. Här finns nämligen det största trädet i Nya Zeeland (mätt i volym). Vi stannade till och kikade på det innan vi fortsatte norrut mot Pukenui där vi skulle spendera natten. Och vet ni?! Jag hade lyckats boka samma boende som sist jag var här! Vad är oddsen?!

Många timmar i bilen blev det, med ett stopp på subway. Vi hade laddat med snacks som vi mumsade på i bilen och när vi kom fram. Det är inte speciellt långt mellan Auckland och pukenui men vägarna går verkligen i slalomsvängar stora delar av vägen så det går liksom inte att köra mer än 40-50 på vissa ställen. Så då tar det sin lilla tid!

När vi checkat in bokade vi det sista inför Queenstown (bara bil för en av dagarna kvar nu) och sen kröp vi ner!

Lördag och sovmorgon för både mig och Moa, och barnen och Jenny. Jag vaknade med ett mail där det stod att vår båttur som vi ska göra i Bay of Islands har blivit inställt och de undrar om vi kan omboka. Vi börjar kolla på flyg till Queenstown (eftersom det är stoppet efter Bay of Islands) och inser dels att det ej kommer gå att pussla ihop med båtturen och dels att flygbiljetterna blivit svindyra. Jahopp! Och så börjar vi kolla på boende i Queenstown då vi märker att allt är fullbokat förutom dyra hotell. Alltså vi satt jättelänge och bara letade och letade efter någonstans att bo. Tillslut mailade jag ett hostel som låg nära centrum som inte var superdyrt och de hade sängar åt oss! Äntligen! Det såg så mörkt ut där ett tag. Dock kan vi inte åka på båtturen men det för vi leva med.

Vi hoppade in i bilen och åkte till ett kafé i belmont på väg mot Devonport som heter Little and Friday där vi åt lunch. Supergott och väldigt mätta blev vi!

Efter det fortsatte vi till devonport där vi mötte upp Moa och Nils som kom från centrum med färjan. Vi gick tillsammans upp för Mt Victoria. Kikade på utsikten och tog lite bilder. Sen åkte vi till stranden och kollade men eftersom det blåste ganska hårt så stannade vi inte länge.

Vi åkte upp till takapuna så hela sällskapet skulle få prova på KiwiYo. Typ min drog då jag bodde här. Frozen yoghurt. Mums! Sen for vi vidare mot ponsonby där vi åt köttbullar på Bedford. Det fick tummen upp👍🏼 När vi satt där bestämde vi oss för att gå på bio. Vi kollade upp vilka filmer som gick och valde att gå på Logan. Dock hade vi drygt 1h innan den började så vi hoppade åter in i bilen och tog med Nisse och Moa till Mt Eden. Det var så fint då solen höll på att gå ner.

Filmen tyckte jag väl var sådär. En bra story men inte min typ av genre. Mycket slåss och blod mm. Väl hemma på East coast road kikade vi på sex and the city tillsammans med Jenny en stund innan vi kröp till kojs!

Vår sista dag i Auckland! Eller ja, för den här gången. För jag vill tillbaka. Auckland kommer alltid vara ett ställe jag vill återkomma till eftersom det har en så speciell betydelse för mig. Nästa gång ska jag försöka få med mig pojken min!

När vi hade ätit en lätt frukost åkte vi till ponsonby där planen var att äta typ brunch på Lulu's. Jag och Elin åt här hela tiden då jag bodde här för de har så goda pannkakor. Men vet ni vad? Till min stora besvikelse har de slagit igen! Puts veck! Inga mer pannkakor på Lulu's! Ingen mer Lulu's överhuvudtaget! Så vi gick till café Cezanne där vi åt en halvtråkig (eller heltråkig) skål med frukt och lite yoghurt. Aja! Sen hoppade vi åter in i bilen och for mot Muriwai :) Jenny hade tipsat om en stig man kunde gå där som var fin och i brist på fantasi och andra förslag så for vi dit :) Det regnade inte än vilket var tur! Vi gick den korta promenaden längs med kusten och tittade på fåglarna som hade samlats på klipporna och så gick vi in i en grotta.

Det var ingen lång promenad så vi hann precis tillbaka till bilen innan regnet öste ner. Vi åkte upp mot Albany där jag hade ett ärende, så passade vi även på att äta lunch där :)

När vi kom hem igen gjorde vi oss iordning för en utekväll med min kompis Moa och hennes pojkvän som precis flugit in från Melbourne. Vi mötte upp dem på deras hotell inne i stan, men efter många om och men bestämde vi oss för att köpa pizza och stanna på hotellrummet resten av kvällen. Regnet verkligen öste ner och ingen av oss var särskilt peppad på att tjorva på med bussar hot och dit.

Vi var hemma igen vid 23 och somnade på en gång!