Okej, vi har haft en såå bra dag idag!
Bra sak nr 1: Den andra toaletten var mycket fräschare än den jag gick på igår.
Bra sak nr 2: Det gick superbra att köra moped!
Bra sak nr 3: Nalu Bowls och The Mango Tree cafe

Så efter frukost tog vi några svängar på moppen på gatan utanför hostelet för att öva. Självklart var det nervöst då varken jag eller Moa har provat förut. Jag tyckte det gick ganska bra så vi bestämde oss för att hyra en moppe som jag skulle köra och Moa åkte med. Vi började med att åka mot Single Fin's och blue point beach. Där ligger även Nalu Bowls vilket är ett ställe som är kända för deras smoothiebowls med granola och frukt och grejer på. Ni vet acaibowls och sånt? Både jag och Moa tog en varsin Maverick (tror jag den hette). Så himla gott! När vi precis fick våra smoothieskålar kom Lena, en tjej vi träffade här på hostelet igår. Vi hade pratat om att spendera dagen tillsammans så hon mötte upp oss på Nalu Bowls. Sen hoppade vi upp på mopederna och åkte mot Uluwatu temple där vi vandrade runt i hettan. Svettades som grisar gjorde vi också. Sen åkte vi till en strand lite längre bort som heter nyang-nyang beach. Efter en lång prommis ner för en kringelkrokig grusväg kom vi till en fin och tom strand. Väldigt mysig men inte så bra botten att bada på. Väldigt stening och klippig så att säga. Efter några timmar åkte vi samma väg tillbaka mot hostelet men stannade efter en kort stund på The Mango Tree Café. Här åt vi middag- jag tog en tempe burgare och Moa nasigoreng. Och en varsin smoothie såklart ;)
Mätta och belåtna brummade vi vidare till Patang Patang beach där vi kollade på solnedgången. Så vackert! Ser framemot fler såna här på Bali!
Ikväll har jag suttit i allrummet och surrat med några av de andra gästerna här på hostelet. Nu ska vi släcka lyset och sova. Imorgon åker vi till Ubud!
Kramar

Just det! Träffade ju en så jäkla söt valp på Patang Patang beach också. Åh vilken go'fis!!!

En till go'fis! Så söt i sin moppehjälm och mobilen redo för kartläsning.❤

Tjenixen.

Vi vaknade vid sju imorse för att njuta de sista timmarna på hotellet. Jag tog på mig träningskläder och gick till gymet. Mina muskler gör så ont från gårdagens pass så jag sprang en stund på löpbandet och sen stretchade jag ordentligt och körde magövningar.

Jag hade tagit med mig bikinin så efter gymet bytte jag om och sköljde av mig och sen tog jag ett dopp i poolen. Jätteskönt! Sen blev det frukost på rummet som vi hade tagit med oss dagen innan- yoghurt, banan och cashewnötter. Jag passade även på att ta ett bad i badkaret innan vi packade ihop väskorna och åkte ner till lobbyn. En väldigt bra start på dagen!

Vi hoppade in i en taxi som körde oss till flygplatsen. Där fick vi vänta ett tag då vårt plan var drygt 1 timme sen. Sen lyfte vi mot Bali! Vi landade vid 16 och åt direkt. Vi var så hungriga! Sen tog vi taxi till vårt boende som är typ raka motsatsen till Marina Bay Sands. Ett väldigt enkelt litet boende på en väldigt avsides gata. Vi sover i våningssängar där madrassen vilar på tunna plywoodskivor som i sin tur ligger på tunna metallbjälkar. Toaletten/ duschrummet luktar urin och har smutsigt golv, och man får inte ha skor på sig inomhus så ni kan ju tänka er fötterna efter att ha gått på toa... Ikväll har vi dessutom hunnit med en promenad i mörkret och blivit "jagade" av ett gäng skällande och morrande hundar. Vi som är världens hundälskare blev för första gången i våra liv rädda för hundarna och småsprang därifrån.

Anyway! Imorgon ska vi försöka lära oss köra moppe och, om vi vågar, bege oss ut till kusten av Uluwatu där det ska finnas fina stränder och bra kaféer. Då känns nog allt bättre!

Jag har tyvärr inte tagit några bilder idag. Imorgon blir det ändring på det!

Kramar

Vår sista dag i Singapore och den skulle spenderas på bästa sätt! Vi började med god frukost på Sarnies- müsliskål och smoothie. Sen tog vi metron till Marina Bay sands där vi hade bokat ett rum för 2400:-/natt/person. Helt sjukt (och då ingick inte frukost) men vi ville verkligen unna oss det här. Ett riktigt "once in a lifetime" moment kan man säga.

Eftersom vi man inte fick checka in förrän vid 12 så lämnade vi våra ryggsäckar (jag ska tillägga att vi var typ de enda backpackerna på hela hotellet, och det är ett stort hotell vill jag lova!) till en snäll man i uniform i receptionen och så fick vi ett "temporary key card" så vi kunde få tillgång till poolen i väntan på rummet. Den kända infinitypoolen högst upp på taket, 57nde våningen. Anledningen att vi bokade hotellet från första början eftersom poolen bara nås av hotellgäster. Och oj vad vackert det var. Inte blev vi besvikna inte! Här låg vi en stund och badade och fotade massor (över 200 bilder närmare bestämt bara vid poolen) och så beställde vi in burgare och club sandwich till lunch som vi åt vid poolkanten. Smaskigt!

Efter en stund bestämde vi oss för att gå ner och få tillgång till vårt rum. Torn 2, 17onde våningen, rum 1783, med utsikt över gardens by the Bay där vi stod kvällen innan och blickade upp mot det maffiga hotellet och tänkte "imorgon är vi där". NU var vi där! Och rummet var så fint! 47 kvadratmeter- lika stort som min och jeppes lägenhet hemma 🙈. En kingsize Bed, stort badrum med badkar och dusch, och en balkong. På sängen låg rosblad och en liten hund gjord av handdukar när vi kom.

Vi skuttade av glädje runt i rummet och i sängen innan det plingade på dörren- en snäll man kom med våra väskor. Jag tror han kände av den lyckliga stämningen för han blev också alldeles glad! Eller så är det han jobb, att vara så entusiastisk.

I vilket fall så bytte vi om till träningskläder och åkte upp till våning 57 för att byta hiss och åka ner igen till våning 55. Här fanns ett ganska litet gym och omklädningsrum med två olika bastu och en varmvattenpool. Vi gick/sprang på löpbandet en stund och kollade ut över hela Singapore, sen körde jag lite styrkeövningar. Vi gick tillbaka till vårt rum oh hämtade badrockar och tofflor, så gick vi tillbaka till omklädningsrummet och satte oss i ångbastun. Vi passade på att skrubba bort så mycket död hud som möjligt eftersom att kommande veckor blir det lite mer solande för oss :) Sen gick vi återigen tillbaka till rummet, duschade och fixade oss och avslutningsvis åkte vi upp till 57e våningen för att ta en drink. Det blev en varsin rasberry, ginger ice tea- så läskande!

Innan vi släckte lyser skypade vi hem. Jag med Jesper och Moa med sin mamma. Sen sov vi som prinsessor i vår stora säng!

Imorse begav vi oss mot den lilla stadsdelen Little india. Här kan man hitta massvis med fruktstånd och tygbutiker som dunka indisk musik. Det räckte för oss att bara vara där en liten stund innan vi kände oss nöjda. Vi började promenera i värmen och kikade lite i shoppingcenter, del för att kolla på kläder och dels för att kyla ner oss. Vi tog oss till suntec city (ytterligare en galleria) och kollade på the fountain of wealth. Sen fortsatte vi vår lilla sightseeing tour och kom tillslut fram till lyxhotellet Marina Bay Sands. Eftersom vi lyxade till det med att tvätta i tvättmaskiner igår så fick vi lite feeling och fortsatte på det spåret. Så vi tog och bokade en natt på Marina Bay Sands imorgon. Hur najs?!? Inte så skönt i plånboken dock men det får det vara värt! Ska bli superkul!

Efter lite wi-fi-ande och FaceTime med de där hemma gick vi en liten bit till från Marina för att komma till Garden By the Bay. En trädgård med några trädliknande skapelser som lös upp den mörka himlen då solen gått ner. Vi lyckades även tajma in en ljusshow som började kl 19.45 då träden lös i takt med musik. Så fint!

Sen handlade vi lite mat för de sista slantarna vi lyckades skrapa ihop efter att vi betalat för lyxnatten. (skämt åsido 😜) sen åkte vi tillbaka för att sova en sista natt i våra våningssängar här i Singapore.

Detta inlägg laddades aldrig upp igårkväll.

God kväll, eller god eftermiddag för er! Här börjar klockan krypa mot sena kvällen och det är snart dags att släcka lyset.

Idag har vi spenderat hela dagen på Universal Studios! Jisses vad häftigt det var. Jag har aldrig varit på något liknade annat än gröna Lund och Liseberg, så det här tycker jag verkligen var supercoolt! Det kändes som att man var i en film hela tiden då de byggt upp miljöerna så bra från olika filmer. Åkattraktionerna går även de i filmtema och vi åkte bla. en Jurassic Park-inspirerad bergochdalbana, Transformers (den bästa!), Human, och en kort bergochdalbana som var baserad på en film och Egyptier (minns inte namnet på den). Sen såg vi även en action stuntshow och gick på några 4D filmer. Det enda negativa enligt mig var de sjukt långa köerna. På vissa attraktioner var den 80 minuter lång kö! Så om man är en sån som gillar karuseller mm. och siktar på att åka många såna, kan det verkligen vara värt att köpa en expressbiljett. Det verkade gå så sjukt mycket snabbare.

Vi åt både frukost och lunch/tidig middag på området. Frukosten åt vi på ett ställe precis vid ingången av Universal. Där beställde man in olika pannkakssmeter och toppings och så stekte man sina pannkakor vid bordet. Så roligt och så gott!

Vi hann med lite shopping innan vi hoppade på bussen tillbaka till hostelet. Ikväll har vi lyxat till det med att tvätta två maskiner tvätt. Ska bli jätteskönt att få ta på sig något imorgon som inte luktar skunk! Och så har vi duschat.

Nu ska jag sova, natti natti😚

Vi beställde peanut butter och choklad på våra pannkakssmeter och till topping hade vi grekisk yoghurt, maple syrup, hallon, granola, hasselnötter, och skivad banan! Mums!

Wihoo idag stod det shopping på schemat. Jag hat hört så mycket bra om shoppingen här så jag hade höga förväntningar. Och ja, vi kom hem med en hel del...
dock måste man hålla igen lite och tänka på att allt ska få plats i ryggsäcken också. Jag höll nästan på att köpa med mig en galonjacka, men fick hejda mig.

Vi tog metron från chinatown där vi bor till Dhoby Ghaut och orchard road, shoppinggatan. Affärerna vi kollade i var bland andra Victoria Secret, Forever 21, Zara, Topshop, cotton:on, typo, mm. Det fanns sjukt mycket butiker från det billigaste ända upp till det mest exklusiva. Vi spenderade hela 7 timmar på denna gata med en kort lunchpaus. Så fort jag hade hittat de sista grejerna var vi så slut i benen och fötterna så vi hoppade på metron och åkte hem och vilade en stund. Sen gjorde vi vårt bästa med att piffa till oss (det är inte så lätt när man inte ens har en mascara med sig!) och sen gick vi till Raffels Hotel ungefär 20 minuter bort. Här uppfanns den kända drinken Singapore sling som vi såklart var tvungna att prova!
Den kostade nästan 200 kronor och var väl ingen smaksensation direkt men jag vill ändå rekommendera att prova. Höjdpunkten var ju jordnötterna som fanns i små säckar på borden. Dessa skalade man själv och mumsade på. Skalet la man i en liten låda eller så slängde man det på golvet. Vid halv elva promenerade vi hemåt igen och här ligger vi nu i våra sängar! Klockan är över midnatt så jag ska sova snart. Jag måste bara lyssna på den nya låten Ed Sheeran släppte idag ;)

Natti😚

Hej från Singapore! Vi hoppade på ett plan vid 10.30 imorse från Kuala Lumpur och landade en timme senare här i Singapore. Vi tog en shuttle bus från flygplatsen för 9 dollar och blev avsläppta utanför vårt hostel Adler hostel. Ett väldigt trevligt men ganska dyrt boende. Jag har bott på bättre ställen för billigare peng men vi är supernöjda och läget är suveränt!

Vi kunde inte checka in direkt när vi kom så vi lämnade våra väskor och letade upp ett lunchställe. Det blev en vietnamesisk restaurang och maten var kanon. Mätta och belåtna strosade vi runt i Chinatown en stund innan vi gick tillbaka för att checka in. Vi valde att ta det lite lugnt några timmar på rummet innan vi bestämde oss för att gå på bio. Vi ville så gärna se Fifty Shades Darker.

Vi hoppade på metron och åkte två stationer. Väl framme höll visade det sig att vi var inne i Plaza Singapura (en galleria) och vi höll inte på att hitta ut! När vi i hissen trodde att vi var på väg till rätt plan för utgången så öppnades dörrarna och vi insåg att biografen var inne i gallerian! Vi hade alltså kommit rätt utan att ens veta vart vi var påväg... Snurrhönor...
Anyway när vi skulle boka platser såg vi att det var 21-årsgräns på filmen. Lugnt för mig med för Moa som är 19 var det lite svårare. Vi försökte lirka oss förbi ändå men misslyckades... vi gick till en annan biograf där hon i kassan sa att det kanske skulle gå bra så länge ingen frågade efter leg. Så vi chansade men det sket sig igen. Vi tänkte boka en annan film istället men det var ingen vi ville se, så då gick vi tillbaka till första stället och försökte igen (det var en annan tjej i kassan) men vem försökte vi lura, hon frågade efter leg på en gång. Det visade sig även att alla andra filmer som gick den tiden (kl 21) också hade 21-årsgräns. Så vi valde att promenera tillbaka till vårt hostel och här är vi nu! Klockan är 23 här och vi ska snart släcka lyset.
Vi hörs imorgon❤

Förresten! Vi köpte varsin kokosglass också som var sjukt god! Glassen var gjord på 100% kokosvatten också fick vi välja tre toppings. Stället heter Husk och ligger på metrostationen Dhoby Ghaut. Rekommenderar om ni är i Singapore!

Sjukt dålig bild men i brist på annat... i bakgrunden skymtar man Marina Bay Sands :)

Hej! Idag har det hänt lite mer saken än de senaste dagarna... Vi började morgonen med frukost på ett pannkaksställe. Sen promenerade vi runt i vad som kändes halva stan (men det var nog inte ens en hundradels). Vi besökte i alla fall central market där det kryllade av små butiker med tröjor, väskor, skor mm. Sen letade vi oss till Butterfly Park- en park full av fjärilar, och sen gick vi tillbaka mot gallerian där vi åt frukost för att shoppa lite på hm :)

Efter att ha tryckt i oss en äcklig domino's pizza gick vi till hotellet och vilade en stund. Ikväll har vi promenerat till Petronas Twin Towers och tagit väldigt turistiga bilder. Nu är vi åter på hotellrummet och ska sova. Imorgon väntar resa till Singapore, så vi hörs därifrån!
Hejsvej!

Vänster bild är tagen på själva tornen och höger är tagen på reflektionen i en annan byggnad.

Hej hopp! Imorse (igår) tog vi en otroligt vågig båttur från Koh Lipe till langkawi, från där vi sedan flög till Kuala Lumpur. Vi landade vid 18.30 efter drygt en timmes flygresa och då tig vi taxi till hotellet. Ja, ni hörde rätt- hotellet. Ett riktigt fint hotell (verkar vara nybyggt) för endast 200:- natten för ett dubbelrum. Som hittat! Jag och Moa är supernöjda :)

Vi gick och köpte lite frukt och vatten till kvällsfika sen började vi sakta men säkert den kroppsliga resan till att bli människor igen. Ni vet, raka benen, duscha ordentligt (på något sätt känns det inte som att man blir riktigt ren när man duschar på hostel..), pyssla på med naglarna osv. Vi passade även på att tvätta lite kläder i handfatet och jag skypade hem till Jesper. Det är ju trots allt alla hjärtans dag! Sen kröp vi ner i vår sköna, mjuka hotellsäng och sussade.

Vårt hotell👆🏻

Tjenixen!
Idag bestämde jag och Moa oss för att vi inte skulle gå till Bloom bar för ovanlighetens skull. Vi hade fått tips om ett ställe som heter Mountain resort, vilket är ett hotell, så vi var lite våghalsiga och gick dit för att fråga om man fick köpa frukost trots att det stod guests only på skylten innan den långa uppförsbacken upp till resorten började. Vi gick där och fantiserade hur härligt det skulle bli att få äta riktig hotellfrukost, all frukt och juice och bröd av olika dess slag, men oj vad besvikna vi blev. En sorts bröd fanns- formfranska, varm mjölk med flingor, någon konstig saftliknande dryck som smakade blä, och ananas och vattenmelon. För 300 bhat per person! Herregud på Bloom bar hade vi fått hur mycket smarrigt som helst för dom pengarna! Men vi satt där och åt vattenmelon och ananas tills det rann ur öronen på oss. När vi ätit klart slog vi oss ner på stranden nedanför och låg där i drygt 3 h. Det blåste som satan, vilket delvis var skönt, men det for sand överallt och sarongerna fladdrade. Till och med några sidor ur Moas bok flög iväg ner i havet haha!!
När vi kände oss nöja gick vi till ett litet lunchställe bredvid vårt boende och åt lunch. Sen la vi oss på sunset beach ända tills vi gjorde oss klara för middag och här sitter vi nu! På King crab och har ätit pad thai för sjuttioelfte gången den här resan, men det är så gott!
Imorgon bitti åker vi till Langkawi för att sedan på eftermiddagen flyga till Kuala Lumpur.
Hörs när vi landat! Hej!

Gullrumpan i mitten var vårt lunchsällskap. Hur jäkla söt?!?