Här är en av de charmigaste bilderna som finns på mig och syrran, från Kreta 2013. Kan inte fatta att det var fyra år sen. 4??? Jag börjar få åldersnoja tror jag.

Snart är det äntligen dags för en veckas semester! På lördag åker jag och min familj till Istrien i Kroatien i en vecka. Min semester börjar redan imorgon då jag åker till Sverige eftersom resan är charter var det det enda sättet att lösa det på. Men tack vare det får jag nästan en hel dag i Sverige också. Nöjd! (Jag kommer med glädje åka till Ica maxi och köpa både smågodis och naturgodis det första jag gör samt tvinga med mig syrran att hjälpa mig med att läsa på alla boxar så jag inte köper nåt med gelatin. Och tvinga min familj att äta tacos på fredagkvällen.) Ja, om allt går som det ska vill säga. Pappa bokade flygen för länge sen och jag valde att flyga från Düsseldorf istället för Köln/Bonn eftersom det bara går direktflyg från Düsseldorf. Vad händer? AirBerlin som jag flyger med har bokat om så jag måste mellanlanda i Berlin iallafall. Efter flygkatastrofen vid jul där jag missade anslutande flyg och allt var allmänt kaos är jag smått orolig. Dock har jag ett helt dygn på mig tills flyget går från Sverige till Kroatien om flygen skulle vara inställda eller försenade på något sätt. Så jag måste ju bara komma fram i tid tills dess. Håll tummarna!

Jag ser så mycket fram emot det här! Jag kan ju bara börja med att säga att det spöregnar här. Lite sol och värme hade inte varit fel. Men sol och värme är ju inte det enda som är grejen med semester. Att vara på semester med familjen är för mig; och gå upp tidigt och ta sig ut på en löptur i morgonsolen följt av ett dopp i havet och hotellfrukost. Att ligga i solstolen med en bok, hyra cykel, spela strandtennis eller vindsurfa. Eller varför inte vara med på aerobics eller vattengympa? Att ta båten över till fastlandet och gå på de fina små kullerstensgatorna, köpa frukt på marknaden och glass på caféerna. Att sedan åka tillbaka, ta ett dopp i poolen eller havet och gå upp till rummet för att göra sig redo för kvällen. Läsa en bok, spela kort eller något spel med min syster på balkongen med några snacks, duscha av sig saltvattnet, tvätta håret och smörja in sig med after sun. Gå och äta middag för att sedan ta en liten promenad längs stranden eller återigen fika eller ta en drink på gatorna. GUD vad jag längtar!!!!

Jag har även bestämt mig för att göra en film under resan. INTE en vlogg. Glöm det. Men en resefilm. Tänker även att den ska vara stum men med pålagd musik. Jag längtar efter att få fota och filma och vara lite kreativ.

I lördags var jag på mitt första bröllop som +1 med Ben (det var även hans första bröllop) och det var sååå fint, roligt och spännande. Det var hans kusin som gifte sig. Jag har träffat i stort sätt hela hans släkt men aldrig honom. Hans syster däremot har jag träffat många gånger, haha. Förresten har jag inte druckit någon alkohol sedan karnevalen i Februari vilket resulterade i att lördagkvällen inte blev jättestabil. Jag glömde även min kamera hemma (huuuur kunde jag?!) så jag fotade inte så mycket och de bilderna jag tog tog jag med mobilen. Det var i vilket fall ett jättefint bröllop och det var så kul att få gå tillsammans med Ben och hans familj, de är så fina mot mig. Jag är så glad att jag har dem som en extra-familj här.

Dagbok, Au Pair

Jag vet att jag har mycket bra saker att se framemot. Jag vet att sommaren inte ens har börjat för oss här än. Om två veckor, den 14:e juli, åker jag till Sverige för att sedan ta mig vidare till Kroatien med min familj. Jag kommer tillbaka hit den 23:e juli och den 3:e augusti åker värdfamiljen till Italien. Den 9:e augusti åker jag och Amanda till Budapest och den 15:e augusti fyller jag år. Det här låter rätt bra enligt mig, men just i detta nu är jag ganska uttråkad. Jag har ändå gjort lite spännande saker den här veckan, som att träffa Jenny i tisdags, Nanny igår och igår sprang jag även min första 15km-runda på 1:29. På lördag gifter sig Bens kusin så jag ska på mitt allra första bröllop.

Trots det är jag uttråkad. Det känns som att jag inte har tillräckligt att göra vad gäller jobbet, jag kan vara såå trött efter en lång dag med massa saker gjorda men inser att jag inte ens har träffat barnen. Jag tror inte ens jag har sett dem sen i måndags. Det gör mig å ena sidan ingenting med tanke på att jag är ganska trött på barn (ursäkta men det är sant faktiskt) men samtidigt var det inte tusen andra grejer jag signade upp för. Jag signade upp för att ta hand om barn. Jag var barnvakt åt en familj någon gång i veckan innan jag kom hit och jag minns att jag tänkte; "Om allt blir så här när jag är au-pair kommer det bli så roligt". Det är inte alls så som det var hos dem. Jag kan inte ens sätta fingret på vad skillnaderna är men jag antar att jag är lite besviken på barn-biten. Jag förställde mig att jag skulle ta hand om barnen ganska mycket och att de skulle bli som mina syskon. Jag har bara fått bilden av hur det verkar vara att vara au-pair i till exempel USA för det är mestadels den informationen man kommer åt med tanke på att flest åker dit. Att vara au-pair här är annorlunda än jag hade väntat mig. Som sagt hade jag förväntat mig att de skulle bli som mina syskon men med tanke på att jag inte spenderar så mycket tid med dem som jag trodde eller kanske hade önskat är vi inte så. Jag vet att de tycker om mig men vi spenderar för lite tid med varandra och jag hade jättegärna ibland gjort saker själv med dem, till exempel gått på bio eller åkt och badat. Jag gör alltid bara samma saker och har egentligen ingen frihet när jag väl tar hand om dem. Visst, jag får ge dem vad jag vill till middag och jag sköter saker så som jag trivs med, men jag får aldrig åka iväg med dem någonstans eller göra aktiviteter bara de och jag. Jag saknar det lite här. Det är nog inte riktigt som jag hade förväntat mig och det gör mig lite besviken. Ibland känner jag mig onödig och samtidigt otillräcklig.

Igår åkte min familj hem till Sverige efter att ha varit på besök här i Tyskland sedan i torsdags. Det var kul att de kom på besök , jag fick visa hur jag bor och hur mitt liv ser ut här. Fredag eftermiddag fick jag ont i magen som tyvärr höll i sig ända fram till söndagen, vilket inte var särskilt kul. Nu börjar det långsamt bli bättre. Jag antar att jag fick i mig någon bakterie som vägrade komma ut. Det var oerhört tråkigt och framför allt jobbigt. Men vad ska man göra?

Här kommer iallafall lite bilder på tiden vi hade här! Och om 20 dagar åker vi till Kroatien så det dröjer inte alls läge innan vi ses igen. Det var kul att träffa dem såklart men nu är det skönt att bli själv ett tag också.

Torsdag 22.06:
Jag åkte till Köln när jag var klar hemma och mötte upp mamma, pappa och Louise runt 3. Vi åt lite lunch och gick runt i Köln, var inne i Kölner Dom och tände ljus för mormor bland annat. Den här dagen var det 38 grader varmt. På kvällen satte vi oss på en uteservering och åt, jag åt världens finaste sallad som jag tog bild på men som FÖRSVANN? Jag blev så ledsen... Louise åt iallafall en fin vegan-burgare vars bild inte försvann.

Fredag 23.06:
I fredags var vi i Bonn och besökte värdfamiljen. Jag visade Bonn för dem. Vi åt sushi. På kvällen hade vi bokat bord på en italiensk restaurang som hade glutenfritt och veganskt. Jag åt sallad med glutenfritt bröd, mamma och pappa varsin pizza och Louise en vegansk pasta. Här hade jag extremt ont i magen så det är därför jag inte ser superlycklig ut.

Lördag 24.06:
Bens pappas födelsedagsbrunch. Jag har tyvärr inga bilder därifrån. Efter en lång förmiddag och eftermiddag när jag forfarande hade väldigt ont följde jag med Ben tillbaka till honom och på kvällen var vi ute och åt med Min familj.

Söndag 25:06: Jag träffade mamma, pappa och Louise utanför deras hotell och sedan började vi gå mot Chokladmuseet. Jag har aldrig varit där trots att jag har bott i Tyskland i över 8 månader... Det var väldigt intressant och kul att se! Jag och Louise köpte lite choklad och sedan tog vi en snabb fika bara vi två innan de tog spårvagnen till flygplatsen.

Dagbok, Mat

Imorse drog jag min långgrunda för veckan. Jag orkade faktiskt inte mer än 10km i den här värmen så jag sprang den och sen var det klart. Det var kul men alldeles för varmt. Jag började ändå klockan 9 för att det inte skulle vara för varmt. När jag kom hem åt jag frukost bestående av kvarg med frukt och cashewnötter.

Ju mer tiden går ju mindre kött och mer växtbaserat äter jag. Jag har varit "flexitarian" under i stort sett hela gymnasiet vilket innebär att man äter kött men att majoriteten av kosten består av vegetariskt. De två sista åren åt jag enbart vegetarisk skolmat och ganska ofta vegetariskt även till middag.

Jag har minskat min köttkonsumtion ännu mer det senaste året, och nu äter jag fisk och kyckling ibland vid vissa tillfällen - till exempel om jag är bortbjuden eller liknande, men finns det vegetariskt vart jag än befinner mig väljer jag i 9 fall av 10 det. Hemma äter jag oerhört sällan någon typ av kött alls. Jag äter dock ganska mycket kvarg, mozarella och fetaost (varje dag) och även proteinpulver eftersom jag tränar. Sen går det ju att diskutera hur mycket "bättre" det är att äta mjölkprodukter än att äta kött egentligen. Hade jag bott kvar i Sverige hade jag nog kallat mig vegetarian vid der här laget, men det är så svårt här när man blir bortbjuden eller familjen fixar middag. Allt går såklart om man vill och eftersom jag alltid tackar nej till rött kött går det ju säkerligen att göra samma sak med kyckling och fisk. Kanske något att överlägga.

Hej på er! Tiderna börjar ljusna och det gör mig väldigt glad. Saker och ting blir både lättare och roligare. Jag har haft det ganska jobbigt med familjen den senaste tiden men har försökt att inte tänka så mycket på det. I onsdags hände en grej som gjorde att jag skämdes nåt otroligt och pratade knappt med Anne på hela kommande dag och eftersom torsdagen var en röd dag här (fråga inte varför, har noll koll) flydde jag till Köln. Jag gick på Open Air Kino med Ada och Ben och sen sov jag hos Ben till torsdagen. På torsdagskvällen åkte jag hem och pratade lite med Anne och jag måste säga att klimatet hemma enligt min mening är bättre nu. Det är skönt. Så det som hände kanske inte var för intet ändå.

Igår åkte Ben till några kompisar i norra Köln och jag åkte till Bonn efter min Springtur, lunch och dusch för att träffa Ada och deras familjs potentiella nya au pair. Vi gick runt i Bonn, de åt på ett av våra favoritställen (inte jag eftersom jag precis hade ätit och ärligt talat är jag glad att jag sparade de pengarna) och senare satte vi oss vid floden där Ada sa att det även fanns en bokhylla med gratis böcker. Att läsa tycker jag ger mig jättemycket när det kommer till att lära sig tyska och jag har precis läst ut min andra bok så därför behövde jag en ny. Jag fick låna en av Florian men den var för svårläst. Sedan igårkväll åkte jag tillbaka till Köln och sov hos Ben.

Imorse åt jag och Ben bananpannkakor till frukost (yummy) och på kvällen var jag på nattmarknad med Ada och den nya potentiella au-pairen (Sofia). Vi tog tåget till Bonn men hade lite problem med biljetter och sådant. Alltså jag ska kunna köpa en avslutningsbiljett eftersom jag har en månadsbiljett i Bonn (vilket innebär att det kostar 3.50€ att åka till Köln istället för 7.80€) men alla har olika regler och det beror egentligen mer på personen i fråga man stöter på än på själva systemet. Vilket är otroligt störigt och komplicerat. De är inte lika tillmötesgående här som i Sverige när det gäller den biten och har man ingen biljett måste man betala en avigt på 60€ vilket är rätt mycket. Hur som helst gick det vägen förutom att tåget var otroligt fullt och kom fram till Bonn 20 min sent vilket gjorde att jag missade mitt tåg där. Söndagar är heliga för tyskar och därför är allt stängt samt tågen går bara en gång i timmen hem till mig som inte ens bor långt bort. Jag blev tvungen att ta tunnelbanan istället men den stannar en bra bit bort (ca 20-30 min promenad) från mitt hus och gå resterande bit. Åker jag på det viset brukar jag åka buss till tunnelbanan men om knappt tåg och tunnelbana till förorten går - ja då kan man knappast räkna med att några bussar går.

Jag är fattig som en lus men jag känner att det blir bättre nu igen med allt det andra runtomkring (det som inte har med pengar att göra, alltså) . Som sagt är klimatet hemma okej nu, Franzi och Florian åker till München på Tisdag och på torsdag kommer mina föräldrar.ä och min lillasyster hit. Det ska bli så kul! På torsdagen tänkte jag åka till dem när jag har lämnat barnen på gymnastiken men eftersom Franzi inte är här är det bara Max och han klarar sig där i stort sett själv - även vägen dit eftersom det ligger bredvid skolan. Mina föräldrar kommer att bo i Köln så jag tar tåget dit på torsdag så fort jag har gått med hunden. Jag planerar att vi kanske kan äta middag och gå runt i Köln. På fredagen tänkte jag att vi dels kunde hälsa på min värdfamilj men då också titta oss omkring i Bonn. På lördagen fyller Bens pappa år och det betyder att våra föräldrar ska träffa varandra för första gången. Någonstans här ska vi även ha födelsedagsmiddag för min syster som fyller 18 på onsdag, och hon har önskat sig att få gå på chokladmuseet här så det ska vi också försöka klämma in. På söndag någon gång åker de tillbaka till Sverige. Det ska verkligen bli underbart att få hit dem! Mamma har aldrig varit i Tyskland ens och pappa har aldrig varit i Köln eller Bonn så det ska bli sååå kul att få visa dem runt. Endast min syster som var här på karnevalen vet vad som väntar, hehe.

Jag har faktiskt haft en bra helg. I fredags kväll var jag med Ben , jag kom till Köln runt 7. Vi gjorde inte så mycket eftersom han skulle till universitetet och ha en presentation morgonen efter. Lördag morgon åkte Ben iväg och jag sprang mina intervaller, sen gjorde jag bananpannkakor till frukost. Precis som imorse.
Igårkväll var jag med några kompisar på Südstadtfest, riktigt kul! Jag följde dock inte med ut vilket jag ändå gärna hade velat men jag hade lovat Ben att komma hem till honom och det hade varit oerhört elakt att säga "Nej förresten , jag kommer inte hem om en timme - jag kommer om fem timmar".
Idag mötte jag och Ben Ada i parken och jag tog med mig lite frukt och grönsaker som var över. Sedan åkte Ada hem och Ben gick och tränade och jag låg bara där i gräset och tog det lugnt.

Jag vill inte tillbaka till min familj efter helgerna, jag känner mig inte alltid bekväm med att vara där som sagt och jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det. Jag vet inte om jag bara är löjlig - om problemet som jag ser det helt enkelt inte finns, om jag borde prata med dem eller om jag bara borde försöka ignorera det. Jag har varit här 8 månader nu och går det som planerat har jag bara 2 kvar av min au-pair-tid. Det hoppas jag på.
Men hörni, är det någon som vet hur man hanterar sånt här? Är det värt att prata med dem? Vad ska man isåfall säga? Eller är det bäst att bara ignorera det / finna sig i det?
Hilfe! (Hjälp!)

Au Pair, Dagbok, Foto, Mat

Äntligen en ledig förmiddag helt själv hemma. Så otroligt skönt. Jag hade inte fått berättat för mig att jag skulle behöva ta barnen till skola och dagis idag, så imorse väckte Anne mig och jag drog enbart på mig kläderna och ut i bilen. Sen åkte jag hem och gick ut med hunden, tog disken och gjorde yoga tills jag blev för hungrig för att fortsätta. Då gjorde jag faktiskt bananpannkakor till frukost, lite kul med omväxling från Havregrynsgröten ibland! Jag åt dem med blåbär, päron och banan + lite jordnötssmör på sidan om. Mums! I eftermiddag och ikväll har jag barnen själv så jag hämtar barnen efter att jag har gått med hunden och ska sedan ta dem till gymnastik och fotboll. Lycka till till mig!

Au Pair, Dagbok

Idag åker Natalie hem till USA så vi träffades igår en sista gång i Köln. Mina kompisar börjar så sakta åka hemåt och det känns tråkigt, men vi hade en jättefin kväll igår trots att det var småkyligt i vinden i parken.

Eftersom pappan i min värdfamilj inte har nåt jobb är jag nästan aldrig hemma själv. Imorse tog jag barnen till skola och dagis och sedan skulle jag äntligen ha en hel dag ända fram till runt 3-halv 4 helt själv. Så blev det väl inte riktigt. Jag tog mig ut på förmiddagen för att springa mitt långpass för veckan. Efter ungefär halva passet ringde mamman i värdfamiljen mig och sa att Franzi hade fått en sticka i foten och måste hämtas från dagis. Jag sa att jag kunde hämta henne men just då var jag mitt i skogen och hade ca 25 min löptur hem så jag blev tvungen att ta mig hem innan jag skulle kunna hämta Franzi. Då blev hon sur vilket jag i det här faller anser är rätt orimligt (både med tanke på att ingen unge behövs hämtas från dagis för att det finns en sticka i foten och för att jag inte kan hålla mig hemma när jag inte har fått tillsägelser om det. Är jag ledig och ingen har sagt nåt är det enligt mig inte särskilt konstigt att jag tar mig ut på en löprunda och det tar ett tag innan jag kan vara hemma) och svarade att hon skulle hämta Franzi istället. Det här var strax efter 11 och de kom inte hem förrän runt halv 1. Det hade alltså gått väldigt mycket snabbare om jag hade hämtat henne. Förstår mig inte alls på sånt här.

Au Pair, Dagbok, Foto, Mat

Igår gjorde jag egen bananglass. Det var tänkt att bli en smoothiebowl med banan som bas men när jag såg hur underbart krämig konsistensen blev bara av bananen lät jag det vara så. Jag använde en banan som jag tidigare hade fryst in i bitar och lite soyamjölk som jag mixade med en stavmixer. Svårare än så var det inte. Det är dock extremt kallt i vår frys (under vanlig frystemperatur) så jag tog plastpåsen som bananbitarna låg i och hade den under vatten en liten stund (tips om bären/frukten eller till och med fisken är för fryst!) Mums! Från och med nu kommer jag alltid ha frysta bananer i frysen. Jag toppade med lite frysta hallon och blåbär och riven kokos.

Idag är det Lördag.Det är svalare ute idag men i sovrummet... Hjälp. Jag bor på tredje våningen och därför är det sjukt varmt i mitt rum. Idag klockan 17 ska jag och Ben till hans föräldrar på middag och jag frågade om vi kunde gå på Primark innan för jag behöver strumpor och tänkte införskaffa mig ett par fake birkenstock faktiskt. Jag har på riktigt inga sommarskor och det är aningen varmt med sneakers i +35, man vill ju kunna lufta fötterna.

Imorgon kanske jag ska på sushi-party med några kompisar , en av mina vänner åker snart tillbaka till USA igen då hennes år här är slut så vi tänkte ha en till Selbstgemachten-sushi-abend (hemgjord-sushi-kväll). På måndag är det ledig dag men jag har ingen aning om vad jag ska hitta på. På tisdag är jag barnvakt åt Max hela dagen då skolan är stängd. Annars är nog nästa vecka precis som vanligt, inget särskilt. Kram!