Helger

Hejsan! Sov till ca 14 igår då jag hade jobbat ett nattpass och var hemma 7. Chillade lite här hemma och gjorde vid mig inför Oskar Linnros spelning i furutorpsparken inne i Helsingborg. Hade på mig mina nya Levi'sjeans och en enkel vit tröja som jag köpte på Ullared för någon månad sen. Testade även på att ha på mig nätstrumpbyxor för första gången även om de legat i en låda sen mars.

Fridas kompis Jenny kom vid ungefär 19-tiden och då beställde vi mat från Golden Jade då jag var sugen på sushi och Jenny aldrig hade ätit där innan eller provat sushi. Hon blev helt frälst och jag fick äntligen min sushi som jag verkar ha konstant craving på. När hennes andra kompis Emilia kom spelade vi en runda hint (superkul, testa det!) och körde sen in vid 21-tiden.

Inne i Helsingborg mötte jag upp Johanna och på vägen till konserten/spelningen passade vi på att stanna vid en vagn och köpa munkar!! Det absolut bästa med festivaler är all god mat och alla sötsaker. Spelningen var dessutom jättebra och han hade verkligen power i sitt uppträdande. Första gången jag sett honom live och vill ha meeeeer!

Resor, Vardag

Hejsan alla Goa och glada! kom hem från Karlstad igår vid 20-tiden. Hade haft sol hela tiden vi var där uppe och sen regnade det hela hemresan och även en del när vi kom hem. Jävla tråkigt! Köpte två par jeans från Levi's inne på gallerian mitticity, de har väldigt bra rabatter på förra årets modeller så fick båda paren för 660kr.

Innan vi gick tillbaka till bilen för att åka hem tog vi vars en glass på ett ställe vid Klarälven som hette Timmy's, mysigt ställe med liten uteservering. Sen var det bara att sätta sig i bilen och köra de 5 timmarna hem igen, en snabbis inom donken innan Göteborg, annars var det raka vägen.

Resor, Vardag

Hejsan! Är så trött nu så jag vet inte var jag ska bli av! Slutade jobba 07 imorse och vid 8:30 begav sig jag, mamma och mormor oss till Karlstad för att hämta mina nycklar till lägenheten och dessutom kolla in staden lite. Här är verkligen väldigt fint och istället för att spränga in staden i naturen har naturen fått hänga med, verkligen skillnad från Helsingborg!

Bild 1 är bron utanför Scandic Klarälven som vi bor på, statyn är på Selma Lagerlöf och på andra sidan älven ligger stadshotellet och sista bilden är från vägen mellan centrum och hotellet.

Vi åt på ett ställe som hette Kebab House där jag tog en lasagne som ni ser på bilden, den var riktigt god för att vara köpt på ett kebabställe!

Resor

Sista inlägget om min Asienresa!

I Thailand befann vi oss i tre veckor innan vi skulle åka hem igen. Landade i Phuket där vi endast stannade i 1 natt för att sedan bege oss mot Krabi. Här var det mycket strandbesök och åkte också en del moppe för att kunna ta oss runt lättare då vi bodde lite avsides. Dock hade vi mer en lägenhet än ett hotellrum som ändå inte kostade mer än 200-300kr natten. Bilden nedanför ser ni även stranden nära hotellet som var helt folktom och helt magisk!

Efter Krabi åkte vi till Koh Samui och staden Chaweng som skulle vara ett festställe. Och de som sa det ljög inte. Vid ankomst var tydligen Songkran igång, det är det thailändska nyåret där hela landet har ett stort vattenkrig. Festen höll på hela dagen och vi var dyngsura när vi kom hem igen. Emma fyllde även 21 några dagar senare så det firade vi med finfrukost, strandhäng, godaste pastamiddagen och sen fest på kvällen (Ska ni besöka Chaweng så missa INTE Green Mango som ligger på bargatan). På Samui var vi även på en runda i djungeln där vi fick bada i vattenfall, se den mumifierade munken och de visade även hur man tog gummi från gummiträd bland annat.

Efter Koh Samui tog vi två nätter på Koh Panghan för att vara med på Black Moon-festen. Det var bra drag där men alla tre kände för att dra hem ganska tidigt då mycket av musiken inte var något för oss. Bilden nedanför ser ni efterdyningarna av Emma och Fanny målningar. Man fick vattenpistoler när man gick in då de fortfarande firades lite Songkran runt om i Thailand

Nästa stad var Hua Hin. Tog bara 12 h med båt och buss att ta sig dit men det var värt det! Hotellet vi bokade ägdes av ett par svenskar som var supertrevliga! Gatan vi bodde på var nog även typiskt svensk då den hette Lyckliga Gatan, hehe. I hotellrestaurangen serverade de köttbullar som var ägarens mammas recept och gud vad det smakade himmel! Efter att ha levt på i princip bara asiatisk mat i över 1 månad var detta helt magiskt! Stranden här var även den finaste enligt mig. Sanden var som puder och helt vit och vattnet var kristallblått! På bilden står min brända näsa ut väldigt mycket, jag var rätt så dålig på att smörja in mig hela resan...

Sista stället var Bangkok där vi bodde mitt på Khaosan Road som är backpackergatan och festgatan. Här var det samma stämning som i Chaweng fast med storstadsfeeling. Det blev mest shopping här då vi var så trötta på utflykter och tidiga morgnar. MBK är ju det bästa du kan besöka här enligt mig. iallafall 5 våningar shopping med allt från elektronik till kläder och mat. En av våningarna har ett jättefint mattorg där man får ett kort laddat med en summa när man går in, väl inne drar de olika restaurangerna pengar från detta kortet, när du ska gå ut betalar du summan du använt på kortet bara, supersmidigt var det! och upplägget var jättebra med olika sorters mat uppdelat på ett bra sätt och en massa exempel på vad de olika rätterna var för något och vad det innehöll. Önskar Sverige hade tagit efter där!

Där har vi min Asienresa i smådrag. Självklart var det mycket mer av allt men skulle jag tagit upp allt hade jag fått sitta och göra inlägg i flera veckor! Har ni några frågor över hur vi löste olika problem eller liknande är det bara att kommentera eller att maila, svarar på allt jag kan svara på!

Contains affiliate links Shopping

Boozt hade halva priset på en massa märken i förra veckan och jag passade på att klicka hem dessa sakerna. Kuvertväskan har tyvärr tagit slut men skalen kan man fortfarande hitta till 40-45% rabatt istället, länkar till produkterna hittar ni på bilderna!

Resor

Efter Bali tog vi flyget mot Vietnam och Ho Chi Minh som ofta kallades Saigon i folkmun då det var namnet innan vietnamkriget.

Upptäckte att jag inte hade så många bilder därifrån på datorn, men spenderade 5 nätter där och hann bland annat med att besöka krigsmuseet, första bilden ser ni en banderoll som Sverige har skickat ner och där var även andra bilder från Sverige vilket jag tyckte var ganska coolt.

Bild två ser ni trafiken där som var helt åt helvete! Om jag hörde rätt så fanns det ca 7-9 miljoner mopeder bara i staden. Går ju att jämföra med att Sverige har 9 miljoner invånare!

Bild 3 ser ni när vi gav upp en dag och bestämde oss för att chilla vid en av poolerna i närheten. Varmt som tusan var där och att gå runt i 5 dagar utan att kunna svalka sig ordentligt var inget vi skulle rekommendera!

Under Vietnam hann vi även med ett besök i Cao Dai-templet, en helig byggnad för en religion som egentligen är olaglig i Vietnam men antar regeringen ser mellan fingrarna, samma dag besökte vi även Co chi-tunnlarna där vietnameserna levde och även krigade. Trånga som tusan var gångarna och man var väldigt skitig när man kom upp från dem men det var verkligen en upplevelse och väldig lärorikt!

Resor

Här kommer Balidelen av vår Asienresa!

Landade på Bali sent på kvällen den 22 Mars, tror till och med klockan kan ha varit över 00. Hade bokat ett billigt hotell i Kuta som alla tre jämförde med en scen ur taken. Egentligen var det inget fel på hotellet utan det var gatan som hotellet låg på som inte kändes helt ok!

På bilden ser ni vår andra dag i Kuta, Emma ( en av tjejerna jag reste med) hade gamla klasskompisar som också befann sig där samtidigt så hela baliresan spenderade vi med dem, på bilden ser ni även två andra personer de träffat under sin resa och vi spenderade en hel natt på skygarden, ska man till Bali så är detta festställe något man inte får missa!

En av dagarna hyrde vi en privat chaufför (kostade inte många tior var) som körde oss dit vi ville under 10h. Då passade vi på att besöka ett känt vattenfall (inget jag minns namnet på tyvärr), monkey Forest och vi vandrade även längs ett risfält. Då dagen var lite regnig och inte lika varm som de andra dagarna hade varit var det en perfekt dag för utflykter. Dock kunde nog alla hålla med om att risfält inte är något man vandrar i frivilligt då det var lerig, blött och väldigt mycket trappor! Avslutade dagen med att dricka Kopi Luwak med risfälten i bakgrunden, de må vara förrädiska att gå i men de är väldigt fina att kolla på!

Under tiden på Bali spenderade vi även några nätter ute på Gili-öarna där vi snorklade och solade mycket. Har tyvärr inte mycket bilder därifrån.

Under Baliresan lyckades vi även pricka in Nyepi Day vilket är deras nyårsfirande, det innebar att mellan klockan 06 den 28 mars till klockan 06 den 29 mars skulle man vara inomhus, inte använda någon form av teknik, inte ens laga mat, för att spendera dagen för att soulsearcha eller liknande, om man förde för mycket väsen eller befann sig utanför sin byggnad fick man höga böter, även för att vara ett så billigt land att resa till annars! Ett tips är ju att kolla upp när Nyepi är och inte åka dit då om man vill undvika detta. Även flygplatser stängs ner och landar man under denna dagen får man stanna på flygplatsen tills dagen är över.

Nästa flyg gick mot Vietnam, kommer i ett annat inlägg!

Resor

Hejsan alla goa och glada! Eftersom flyttlasset till Karlstad går den 24 augusti tänkte jag att det kunde vara roligt att hålla folket där hemma uppdaterade på vad som försigår på andra sidan Vänern!

Innan dess tänkte jag även uppdatera om hur flytten går och hur mitt vardagsliv ser ut.

För tillfället jobbar jag nätter som vårdbiträde på ett lokalt ålderdomshem och har även under höst/vinter/vår spenderat alla jobbdagar i klippans bokhandel. Under halva mars till och med sista april befann jag mig även i Asien och reste runt mellan Singapore, Bali, Vietnam samt Thailand innan jag, min ryggsäck och två av mina bästa vänner begav oss hemåt till Sverige igen och den svenska våren/sommaren (?).

Hamnbild från Singapore stad, till höger om mig (ej på bilden) är det kända hotellet Marina Bay Sands.

Besökte Universal Studios i Singapore och spenderade en hel dag med att åka karuseller med olika filmteman, poserar här med pingvinerna från Madagascar "Smile and Wave boys"

Fick även höra att om man befinner sig i Singapore måste man dricka den kända drinken Singapore Sling på hotellet där den uppfanns, Raffles Hotel

Spenderade två nätter i Singapore innan flyget mot Bali gick, skriver om det i nästa inlägg!