Header
View tracker

Det här med kost och träning är något så otroligt spännande och roligt att det alltid dyker upp frågor, och då är det allt mellan himmel och jord. Men några frågor som ofta dyker upp, nästan jämt, tänkte jag ta upp i denna del.

Förbränner jag mer om jag tränar på tom mage?
Svar: Nej, det gör man inte. Dels för att du inte ha tillräckligt med energi för att träna lite hårdare/intensivare och därför inte förbränna lika mycket. Din förbränning hänger ihop med ditt dagsintag samt hur mycket du har rört på dig under dagen. Sen har vissa personer svårt att äta på morgonen, ifall de tränar innan jobbet och upplever att de förbränner mer fett utan någon mat i kroppen, men så är inte fallet.

Är det bättre att gå än att springa.
Svar: Det beror helt på vilket mål du har med din träning, men pratar vi viktminskning är det bättre att springa än att gå. Jämför en bil som kör i 50km/h eller en bil som kör i 120 km/h. Vilken bil drar mest bensin? Självklart är det den bil som kör i 120km/h. Den förbrukar mer bensin och lika gäller det din kropp. Ju fortare/längre du springer, desto mer energi gör din kropp av med. Sen är det inte säkert att din kropp klarar av att springa just nu, och då är det promenader som är bäst för just din kropp.

Är det bättre att använda konditionsmaskiner istället för att lyfta vikter?
Svar: Åter igen så beror det på vilket syfte du har med träningen. Vill du få en bättre kondition så är det självklart att använda konditionsmaskinerna. Men om ditt syfte är att bli starkare el att minska i vikt så är det bättre att lyfta vikter. Om det är fria vikter, maskinella vikter eller din kroppsvikt spelar ingen roll. Men ju mer muskler du har på din kropp, desto mer energi förbrukar din kropp även när du inte tränar. Så kavla upp armarna och börja lyfta vikter.

Jag har lätt att lägga på mig muskler på benen och därför vill jag inte träna ben, kan det stämma?
Svar: Då säger jag bara grattis, vilken egenskap du har fått. Att lägga på sig rena muskler är verkligen inte lätt. Det kräver otrolig disciplin på kosten och tung tung träning. Man brukar säga att man kan lägga på sig 2-5kg muskler under ett år. Om ditt syfte är viktreducering så är benen/rumpa otroligt stora muskelgrupper, vilket kommer förbruka stora mängder energi. Jämför hela framsida/baksida lår samt sätesmuskeln mot framsida/baksida armen. Du får göra en mängd olika repetitioner med armarna istället för att göra 10st knäböj. Så träna ben om du har som mål att gå ner i vikt.

Om man äter efter kl 18:00 så blir man tjock!
Svar: Det är en myt som lever sig kvar år efter år. Om man tränar på kvällen så måste man fylla på kroppen med energi, så den kan reparerar sig och bygga upp sig lite starkare till nästa gång. Fyller man inte på kroppen efter träningen så tar återhämtningen mycket längre tid. Så oavsett när du äter på dygnet spelar egentligen ingen roll. En stor köttbit sent på kvällen kan dock störa sömnen, då magen kommer jobba en del för att bryta ner köttbiten.



Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Så fort vi gör en liknelse om pengar angående inkomster vs utgifter så tycker de flesta att det är självklart och uppenbart, men drar vi samma liknelse om träning/kost så är det inte alls lika uppenbart längre. Ja, varför då? Är det för enkelt att det blir för svårt? eller tror folk att det finns någon annan lösning, en enklare lösning på problemet?

Som många människor redan vet idag så för att gå ner i vikt så måste man röra på sig mer än vad man stoppar i sig, dvs kroppen måste ha ett underskott av energi för att lyckas gå ner i vikt. Och tvärtemot om man vill lägga på sig i vikt, då måste man äta mer man än vad man gör av med i energi på en dag, dvs ligga på ett överskott. Det är det enkla och sanna alla bör veta om. Sen handlar det inte om att ligga på ett underskott eller överskott i en eller två dagar, vill man ha resultat så krävs det disciplin och göra det vecka efter vecka, månad efter månad beroende på sitt mål.

För många är det ganska lätt att dagligen hamna på ett överskott, och det är helt beroende på vilket mål man har med sin träning, men om man vill gå ner i vikt så bör man undvika att ligga på ett överskott. Det tror jag de flesta människor förstår men ändå så är det för enkelt att det återigen blir för svårt.

Hur ska man då veta? Ja, det finns olika sätt att kontrollera sitt intag. Idag finns det utvecklade appar där man fyller i vad man ätit och får ett resultat efter varje måltid. Dock så krävs det att man har koll på näringsinnehållet samt storleken på det man ätit. Men det kan vara en bra inblick el ett bra sätt att få en bra koll på hur ens matvanor ser ut. Dock så passar detta inte alla individer, och jag är en av dem. För mig tar det alldeles för mycket energi/tid att räkna ut alla mina måltider, innehåll osv, att jag prioriterar min tid på annat istället. I och med att jag inte har en tävling som mål så är det för mig överkurs att räkna min mat. Dock så är jag erfaren och har väldigt bra koll på näringsinnehållet.

Idag är också många människor extremt noga med kolhydrater, så noga att det enda som är intressant på näringsinnehållet är hur mycket kolhydrater maten innehåller. De struntar fullständigt i protein-& sockermängden. Jag får många frågor som alltid återkommer om och om igen, som om det en dag skulle finnas en annan lättare lösning på det hela. Jag kommer återkomma med frågorna i nästa inlägg.

Så om du har som mål att gå ner i vikt, minska i fettprocent, köpa en ny garderob osv, så krävs det en förändring av vad du gör just nu. Det krävs ett mål, planering och disciplin för att du efter vecka och vecka ska lyckas följa din plan. Och en del av den planen måste ha ett kaloriunderskott varje dag, dvs du måste röra på dig mer än du äter. Äter du mycket godsaker så måste du röra på dig ännu mera. Här får ni ett exempel:

Om du har som mål att minska i vikt bör du ligga på ett kaloriunderskott på ca 500kalorier/dag. Om du tränar en dag och går en 60 min powerwalk, så har du förbrukat ca 300 kalorier under det passet. Men om du då unnar dig och äter en semla på 500 kalorier så kommer den träningen bara förbränna de kalorier som semlan innehåll och du kommer ligga på ett överskott av 200 kalorier. Vilket innebär att du måste träna ytterligare ett tungt/hårt pass för att du ska ligga på ditt planerade kaloriunderskott. Februari är Semlans månad, semlan innehåller ca 500 kalorier, beroende på fabrikat och innehåll och tar ca 5 minuter att äta upp, givetvis är det gott just den stunden, men det tar 75 minuter att förbränna den semlan. Så beroende på ditt mål med träningen så får du välja dina dagar och hur ofta du får unna dig något för att få det resultat du vill. Man blir vad man äter.

Likes

Comments

View tracker



Så härligt och underbart. Tandborstningen på kidsen är klar och jag går och hämtar deras pyjamas för att byta om innan sängdags. Då möter jag Kevin 2,5år, klädd i full mundering av Saras kickboxnings utrustning och säger:
-Pappa, Kevin boxas.
Sen skiner han upp i ett ordentligt smile och lägger upp händerna för ansiktet och där står han redo i sin guard.
Jag skrattar lite lätt och sätter fram mina händer som mitzar. Kevin tag några svåra och stapplande steg fram till mig ger mig några raka slag. Sen sänker han guarden och flinar, nöjd att gjort några jabbar :)

Likes

Comments

Igår tog vi med Elliot till Klätterdomen och spenderade 2tim upp och ner längs olika lätta/svåra väggar.
Det första Elliot sa var: -Vilka småa skooooor, är dina tår börja pappa?


Vi hade jättekul alla 3. Svåra utmaningar, otroligt jobbigt för hela kroppen men verkligen kul. Så se er omkring i eran närhet, testa ett pass klättring, ta med barnen och jag kan garantera att ni kommer ha kul. Det finns alltid olika svårighetsnivåer på väggarna så du kan hitta lättare grepp ifall det är första gången för dig, för jag lovar att ditt barn klättrar bättre än dig. 

Likes

Comments



Det finns en mängd olika energidrycker idag med en mängd olika innehåll. Många dricker dryckerna för att de är goda, men ännu flera dricker de för att få ett bättre resultat med sin träning,  Men en hel del sportiga människor dricker även dessa drycker för att alla andra dricker dryckerna,  i tron på att den då är bra, det har blivit en ganska stor hälsofluga, lite inne och coolt. "För att om han/hon dricker den med den tränade kroppen så måste ju den vara bra"...eller?

Jag har ändå tagit bort de "vanligaste" energidryckerna, som folk kanske vanligtvis intar, ex Redbull, Monster, Burn, Powerking, XTreme. Vilket i stort sett bara innehåller kolsyratvatten, koffein och mängder av socker. Tränar man och är mån om sin kropp så ska man verkligen inte dricka de ovannämnda energidryckerna.

För mig som tränar och vill få så bra resultat som möjligt, det är ju ändå därför jag spenderar alla mina timmar med träning varje vecka, och försöker ta hand om min kropp på bästa möjliga sätt. Därför är
jag väldigt noga med vad för typ av bränsle jag ger till min kropp. Jag tycker min kropp förtjänar det bästa bränsle den kan få, skämma bort den rejält och därför tycker jag det är viktigt med bra kvalitet. På bilden finns 4 olika energidrycker, Celsius har ju varit extremt populär dryck bland träningsmänniskor, oavsett nivå, den innehåller koffein, lite vitaminer, några få mineraler samt lite antioxidanter.

Nocca är en ganska ny dryck som dyker upp lite här och där i olika affärer, och har i stort sett samma innehåll som celsius.

Bodé Burn är den dryck som står i en helt annan liga, den är komplex och fullproppad. Dels innehåller den 20g protein, vilket är otroligt bra att fylla på kroppen med extra proteiner för dig som tränar. Sen innehåller den 12 vitaminer, 65 mineraler, Aloe Vera. En annan stor fördel är att den innehåller Naturligt koffein, vilket gör att jag inte får hjärtklappningar, skakningar eller mål illa som jag kan göra av en celsius. I och med att den även innehåller 7g fibrer så ger Bodé burn även en mättnadskänsla utan att tillföra extra kalorier, vilket är perfekt för dig som vill ligga på ett kaloriunderskott för att minska i fettprocent. Många av mina klienter upplever att det både går fortare och lättare att minska med fettprocenten och samtidigt lägga på sig muskler.

För mig är det ett mycket enkelt val, jag tränar för att må bra och ger därför min kropp det bästa som finns. Bodé burn kostar samma peng som ovanstående drycker men som sagt ligger den i en helt annan liga. Ett mycket lätt val. Som många andra tillskott idag så beställer man enkelt hem Bodé burn direkt till dörren (fri frakt) via nätet.

Har du frågor och funderingar maila mig gärna på info(at)​famfit.se 

Så fundera vad syftet du får ut av din energidricka, samt studera innehållet i den


Likes

Comments

Ett helt nytt år framför oss med massor av löften, men nästan 70% av alla löften som ges faller bort pga falska -och opålitliga löften. Många säger sig ha löften utan att de själva har tänk efter vad de egentligen vill, det kanske rent av är någon annans löfte.

Ett löfte måste vara något som man verkligen vill uppfylla, det måste vara något som man verkligen känner för, det måste vara något man verkligen vill lyckas uppfylla, det måste vara något man verkligen vill göra.

Om man inte är beredd att förändra något med sig själv, sitt sätt att leva, sitt sätt att träna, sin syn på kosten, sitt sätt att umgås med sin familj, sitt sätt att arbeta, så räcker inte det för att uppfylla sina löften. Gör man ingen förändring mot tidigare handlingar så kommer man inte att lyckas med sina nya mål.

Visst, man kanske inte har något man vill ändra på, om det är så, fundera på om det är något du kan göra annorlunda detta år, för att du ska utvecklas åt det bättre hållet, lära dig något nytt, eller bara bli mer effektiv på vad du gör så extremt bra redan.

Vad du än har som nyårslöfte så se till att du har:

1. Ett specifikt mål, som till ex: -att springa 10km på 60min. Då har du ett specifikt avstånd 10km, en specifik tid 60min. Att ha som mål att spring 10km fortare är ett väldigt diffust mål & sannolikheten att misslyckas är stor.

2. Målet måste vara mätbart, ex: -att springa 10km på 60 min den 10juli. Då är det mätbart och specifikt med ett uppsatt mål att träna mot.

3. Hur mycket vill du. Är det något som du verkligen vill eller bara något som du tror att andra vill höra. Vilka resurser krävs det av dig och av din omgivning för att uppfylla ditt mål.

4. Realistiskt är viktigt. Målet måste vara realistiskt och möjligt för dig att uppnå, det ska sporra dig samt utveckla dig för att lyckas oavsett vad som dyker upp framför dig.

5. Tidsbestämt är A & O. En liten men viktig punkt. Titta i din kalender och bestäm när du ska uppfylla ditt nyårslöfte och se till att göra allt för att lycka med det.

Så om du har några nyårslöften som slant ur munnen vid nyår, så ta en funderare på dem igen och var ärlig mot dig själv med vilka mål du sätter upp. Men vad du än bestämmer så se till att 2015 BLI DITT ÅR


Likes

Comments

Jag får en hel del förfrågningar om hur vi får tid över till att träna när vi har barn? Ett mycket enkelt svar: -träna med barnen. Barnen älskar och vill vara delaktiga i vad sina föräldrar gör. Föräldrarna är och ska vara deras idoler. Speciellt i dagens samhälle där barnen får mindre och mindre uppmärksamhet från sina föräldrar är det ännu viktigare med tid tillsammans. Det är väldigt lätt att sätta barnen framför en film eller låta barnen leka med ngn form av IPad, för att själv få lite "egentid". Tyvärr blir den egentid framför ngt socialt media istället, och jag vet för vi har själv varit där.

Men att låta barnen vara delaktig i ett träningspass gör att familjen blir starkare och familjen kommer spendera mer tid tillsammans. Gå ut till en lekplats där barnen kan leka och du själv kan träna dig trött samtidigt. Man behöver inte alls ett bekvämt gym för att träna kroppen, det tar oftast bara onödig tid att ta sig till gymmet, vilket man oftast redan har ont om. Aktivera hela kroppen med enkla och bra helkroppsövningar, inkludera dina barn i vissa övningar och utnyttja deras kroppsvikt.

Jag kan garantera att ni som familj blir starkare och får mer rolig tid tillsammans. Speciellt på vår/sommar/höst perioden. Så ja, det går utmärkt att träna med barn. Ut och testa nästa gång.

Likes

Comments

Vi är en familj med 2 barn som har ett brinnande intresse för hälsa och träning. Vi vet att många människor vet ganska lite om kost, hälsa och träning och vill därför hjälpa till så mycket vi bara kan. Vi vill bl.a hjälpa barnfamiljer att få upp ögonen för att det går väldigt bra att träna med sina barn. Det krävs ofta en bättre veckoplanering, lite mer vilja och en skvätt mod för att träna med barnen som redskap.

Micke Olsson 
Har arbetat som Personlig tränare i över 8 år i Stockholm och jag har alltid haft träning/kost som en naturlig del i min vardag. Det är min passion att hjälpa mina medmänniskor att må så bra dem bara kan i dagens knepiga samhälle. Att få guida folk till en sund balans i livet gällande livsstil, träning och kostintag är så givande och stimulerande för mig. Jag jobbar annars som Brandman i Räddningstjänsten StorGöteborg och spenderar mina lediga dagar med min familj.

Sara Axelson Sahlén
Leg. fysioterapeut & sjukgymnast som sedan ungdomens elitsatsning inom fotboll har en förkärlek för fysisk aktivitet. Ett av mina första sjukgymnastuppdrag var för personer som varit med om svåra olyckor och som hade en lång rehabresa framför sig. Kämpaglöden och jäklaranammat som jag fick se hos många av mina patienter har format mig som person och verkligen gett skäl för uttrycket "Livet är som en bok: Du kan inte ändra de sidor som redan är skrivna, men du kan alltid börja ett nytt kapitel". Jag hoppas att kunna hjälpa ännu fler att börja nya, spännande och mer hälsosamma kapitel i sina liv. 

Likes

Comments

Solen väcker våra barn tidigt på morgonen nu när temperaturen redan är långt över en normalsvensk sommar. På med kläder och en lätt jogg till lekplatsen. Vår son Elliot, 4,5år, knäpper sin cykelhjälm och hoppar på sin häftiga cykel och Kevin 2år knäpper spännet i löpvagnen. Lekplatsen är en perfekt plats för hela familjen, nästan bäst tidigt på morgonen då den oftast är tom på människor. Barnen kan själv välja vilken gunga de ska gunga på, samt hur länge de kan gunna innan mamma och pappa lyfter ur dem för att något annat stackars barn också ska få gunga. Men i träningssyfte finns där alla redskap man kan behöva för ett snabbt och enkelt pass på morgonen. Det är bara fantasin/erfarenheterna som också ska ha vaknat. Ungarna kan vara delaktiga i övningarna om de villl, vilket de oftast vill, en liten stund innan de hittar på något annat roligt att leka med.

Denna morgon blev det dips, chans, situps, löpning, stå på händer, burpees, knä böj med Elliot och Kevin + massa annat bus med barnen. 

Det går bara man vill. Nu frukost och sen ner till stranden för att bada och ha roligt på semestern.

/Micke

Likes

Comments

Här kommer snart mer intressant information
Ha tålamod så länge

Likes

Comments