Markander är det gott om här i Thailand. Speciellt matmarkander. Att gå på marknad som den inhemska befolkningen är det billigaste sättet att handla. Jag gillar att upptäcka dessa marknader och det känns som det får mig att uppleva det verkliga Thailand. Jag känner att jag bor här nu och det börjar kännas naturligt att köpa mat på det här sättet. Men i nästa sekund känner jag mig som en främling igen, när jag märker att det inte är så vanligt med "faranger" här i vår stad. Det tittas lite extra och speciellt om barnen är med vill alla gärna komma fram och säga hej och gärna känna lite extra på S lockar. Men det är ett fint bemötande och vi känner oss väldigt välkomna.

Och vill man köpa ett djur kan man också gå på marknad. Som i det stora köpcentrat här om veckan.

Det är lyxigt att bara runt hörnet har restaurang på restaurang. Att vi för en dryg svensk hundralapp kan äta middag hela familjen gör att även vardagarna ibland känns lite extra lyxiga. Vi gillar thaimaten, jag och O tar gärna nåt lite starkare och vi provar oss fram. Barnen tycker det duger bra med ris och soja och oftast blir det nån form av kyckling till.

Vardagen börjar komma till oss mer och mer. Rutiner börjar byggas men jag måste erkänna att det fortfarande känns som semester. I alla fall för mig. O håller kanske inte helt med, han har kommit in ordenligt i jobbet och trivs bra. Likaså med G, skolan rullar på och han tycker det är roligt!

För mig och S går dagarna fort och vi har mysig tid tillsammans. Är man hemma med mamma måste man dock stå ut med "mamma-tid" såsom träning, titta på blommor, handla mat osv. Men blir det bara lite poolbad, fika och S-lek så går det bra.

Lite bilder från mina och S dagar tillsammans:

Som många av er vet älskar jag blommor. Arrangemang i olika former och växter av alla de slag. Nu har jag vekligen hamnat i himmelriket av blommor. Min favoritblomma orkidé finns det mängder av och ingen är lyckligare än jag. Att en orkidé kostar runt 50 Bath är ju helt galet! Det finns så mycket att välja på och billigt är det. Stor fina krukor har jag också hittat för inte många tior alls. Längs vägarna finns stora plantskolor där det bara är att stanna till och gå runt och välja och vraka. Vi pratar priser med händerna och servicen är kanon. Här kommer några bilder från mina första inköp och fixande. Mer lär det bli!

Då har vi äntligen invigt vår nya grill. Det blev kyckling, räkor, korv och grönsaker. Härligt att kunna sitta ute och äta middag på vår egen altan. När det väl börjar bli mörkt här går det fort och det är allt bra mysigt att få tända lite ljus till middagen.

Tänk att kunna göra en helgutflykt till ett av Thailands största turistmål - Koh Samui. Fredag eftermiddag tog vi båten ut till ön och tillbringade två nätter på ett mysigt hotell. Vädret kan ju vara lite ostadigt den här tiden på året men vi fick en riktigt fin helg med mycket sol.

Tyvärr var G hängig på fredag kväll, men jag och S kunde komma iväg och göra Fisherman's village. En mysig marknad där det såldes både mat och grejer.

Stina hittade några stencoola kompisar

Bilder från hotellet och omgivningarna

Innan färjan tillbaka på söndagen åt vi lunch på ett ställe med fantastisk utsikt.

Något jag verkligen sett fram emot med vår flytt är maten. Att laga egen mat från grunden med råvaror från det thailänska köket. Jag har sett framför mig hur jag handlar kyckling, fisk, skaldjur och färska kryddor och står där i oset i köket och fixar middag som värsta bästa hemmafrun. Jag måste medge att detta inte infunnit sig än. Istället har jag funderar, tittar runt lite i affärerna och funderar lite igen. Sen har jag helt enkelt inte orkat mer utan färdigrätterna har varit alltför lockande. Pad kra pao för 10kr och 8 bitrar Sushi för 20 och lite kyckling med ris till barnen för 10 kr - lockande eller hur!

Idag blev det i alla fall hemmalagat - pasta med lax och skaldjur.

Äntligen dök transporten med våra saker från Sverige upp. En hel hög med thaikillar bar in, jag pekade, de packade upp och fixade till. Och det var lixom mitt jobb i det hela, att peka och säga var sakerna skulle vara. Bära? Nej, nej, inte bära. Återigen en sak att anpassa sig till. Själv vill jag hjälpa till och fixa så mycket jag kan själv men det hinner jag inte mer än tänka här så har en thailändare redan fixat. Som när jag skulle kratta ihop lite löv och slänga i floden hann jag bara bära ut hinken så var den redan tömd av den vänliga vakten i kuren utanför. Så är de thailändarna, väldigt vänliga och hjälpsamma. Sen att det kanske inte riktigt blir som man tänkt sig på grund av kommunikationsproblem, det är en annan sak!

På grund av en olycka på vägen kom lastbilen en dag för sent. De log och sa att den inte riktigt gick som den skulle. Men allt fixar sig här på nåt sätt, det kanske tar lite längre tid men vad gör det. Så de hjälpes åt, puttade några gånger fram och tillbaka innan lastbilen äntligen startade och färden kunde fortsätta till nästa anhalt, Phuket.

Vi börjar komma in i någon form av vardag här hemma. O jobbar och G är i skolan om vardagarna. För S har det inte riktigt fungerat med förskola. Inte lätt att varken kunna thai eller engelska och bli "inkastad" i en ny grupp med främmande barn. Men vi har ingen brådska, hon får vara med mig och lära känna Thailand lite mer först. Sen får vi se om hon är mer mogen längre fram.

G trivs bra i skolan. Han jobbar på bra i "svenska klassrummet" och spenderar viss tid med thaibarnen från de andra klasserna. Han har även börjat få engelsklektioner tillsammans med en annan svensk pojke.

Nu är vi på plats. En vecka har snart gått och jag funderar helat tiden på var timmarna tar vägen. Allt tar lite längre tid här och på nåt sätt känns det naturligt men det gör också att dagarna försvinner i ett nafs. Vilken tur att vi har två år här annars skulle jag nog redan känna mig stressad.
Resan gick toppen. Uthålliga barn som klarade det galant. Lite jobbigt vid mellanlandningen i Bangkok, men inte så konstigt när man inte sovit något (Gustav) eller bara en timme (Stina) på hela flygresan. Guld värt att åka i lite bättre säten än normalt (tycker mamma) så det i alla fall finns möjlighet att lägga sig ner helt och vila en stund. Uppassning av flygvärdinnorna med cola och juice, varma (lite för varma tyckte Gustav) handdukar och egen tv-skärm för filmer och spel. 10 timmars flyg var inga problem!

Väl framme i vår nya hemstad fick vi vårt hus direkt, vilket vi inte var beredda på från början. Så skönt att kunna börja packa upp sina väskor i sitt eget hem direkt. Liksom vid rek-resan fick vi ett fantastiskt mottagande av de som jag känner kommer bli endel av vår nya "familj". Bara möjligheten att ha två shoppingproffs med sig vid första shoppingen i mataffären var oslagbart!

När vi hade landat i huset, utforskat poolen och närmsta affären åkte vi en sväng till stranden. Ovant med saltvatten mot vattnet i Hjälmaren, men det ska vi nog vänja oss med. Vi badade, letade snäckor och åt god mat.