En lite märkligt ödslig känsla har infunnit sig nu när vi bara har ett par dagar kvar på vår fantastiska resa. Många familjer åkte härifrån redan i helgen som gick och med tanke på det och att Koh Lanta samtidigt börjat 'somna in' känns det, även om vi helst av allt velat stanna tiden, som rätt beslut att nu avrunda vår Thailandsvistelse med ett par hotellnätter i Krabi innan det är dags även för vår del att fara hela vägen hem.

I torsdags var vi bjudna på avslutningsmiddag på mysiga Thaimout på Long beach. Tror vi var ca 15 familjer sammanlagt så massor med vuxna och ännu fler barn i en härlig blandning. Många av familjerna har liksom vi bott på Klong Dao-stranden och tidig kväll började det med att vi blev upphämtade av en longtailboat för färd till Long beach som är stranden nedanför 'vår'. Efter lite mingel blev det sedan grymt goda thaitapas, mangodrinkar, musik och fireshow. En riktigt fin avslutning tillsammans med många go'a familjer. Färden hem på natten med longtailboat i blåst och totalt mörker var kanske lite väl spännande men hem kom vi och det var ett trött men nöjt gäng som somnade fortare än kvickt.

Fredagen var vi alla lite 'dagen-efter-trötta' så efter fantastiskt fina avtackningstal som barnens härliga lärare på Sanuk höll, Sawadesången från kompisarna och kramkalas blev det avslutningsglass på Two scoops, lite bad (förstås) och Baraccuda-takeaway på kvällen.

När lördagen kom visade det sig att G hade lite feber igen så våra utflyktsplaner till Klong Nin-stranden som vi nu äntligen skulle få till gick även denna gång om intet. Elefanter och Thailand kan man ju fundera en del kring men vi hade gjort lite efterforskningar kring hur de olika elefantfarmarna sköttes eftersom tjejerna haft det högt på önskelistan sedan vi kom hit. De var helt med på att avstå om det inte verkade vara så att elefanterna hade det bra men alla vi pratat med rekommenderade samma ställe så J och tjejerna passade därför på att idag ändå ta en förmiddagstur. De blev upphämtade utanför dörren och efter en skumpig färd söderöver med bil blev det så en skumpig färd även på elefantryggen. Check på elefantridning helt enkelt✅. Efter tjejernas val inmundigades kvällsmaten på Taste. Sista tacobuffén på Koh Lanta. Check på den med✅.

Vi hann även ytterligare en tur till Somewhere Else denna veckan, där vi slappade i en sala hela dagen och när solen gick i moln passade jag och W på att få massage alldeles bredvid✅. Båda två 40 minuters oljemassage för 75:-(!) Alltså båda...känns helt galet. Men gott. Paneng förstås till lunch men blev även rekommenderade en varm kycklingsallad som visade sig vara så galet god att vi fick beställa in några ytterligare. Nämnde vi att vi sällan hunnit bli hungriga sedan vi kom hit😁😎😜?!

Flätfix på tjejerna på hemvägen✅. Två timmar och ett par tupplurar senare:

Måndag - Relax beach. Solen. Havet. Eremitkräftrace. Kärlek. Livet.

Lite smådeppigt gäng som motvilligt hängde med när transferbilen kom och hämtade upp oss efter att ha checkat ut från vårt 'hem' de senaste månaderna:

Men nu Krabi. Och livet känns faktiskt inte så tokigt igen. Hotell Holiday Inn i ett härligt rum med poolaccess. Efter vår mailkorrespondens med hotellet vilken innehöll (ovanligt även för att vara Thailand) många språkförbistringar trodde vi oss till slut ha bokat ett rum med plats för två personer, på sin höjd tre utan möjlighet att ställa in extrasängar. Blev därför riktigt positivt överraskade när det visade sig finnas gott om plats för oss allihop (och ingen...läs Johan...behövde sova på en solsäng😁).

Bad och bus. Gissa sporten (uppe till vänster):

Vissa inlägg blir längre än andra men har du orkat läsa så här långt tycker vi att det är kul att så många hittat hit till bloggen och 'hängt med' oss på vår resa.

Pop gan mai!

Någon som sett till Johan (aka Jolo eller Speedy Gonzales)?! Han som gett effektiviteten ett ansikte, sällan setts sitta stilla många sekunder i rad och som alltid har tusen järn i elden.

Fått honom utbytt mot den här mannen:

Eftersom vi nu insett att dagarna passerar lite väl snabbt gjorde vi i helgen en rätt så ambitiös lista över de saker vi ville hinna klämma in den sista veckan här. Med den har det hittills gått sådär. Tjejerna har vi som sagt knappt sett röken av efter skolan den senaste tiden då det framför allt varit lek som varit intressant och entusiasmen för våra utflyktsplaner har därmed varit lagom ljum. Insåg ganska snabbt att det bästa nog är att fortsätta bara vara... Vi har blivit rätt bra på det vid det här laget (och försöker istället att klämma in en del när tjejerna är i skolan om dagarna☺️).

Veckan började som vanligt med skola för tjejerna och beachvolley, lite studier(?) och bad för oss andra. Relax beach åkte vi till så fort städerskan dök upp på onsdagsmorgonen och konstaterade ännu en gång att den antagligen tar sig in på första plats av stränderna här. Kompisar och lek är det alltså som gäller nu och helst även kvällsmat tillsammans med kompisarnas familjer på kvällen. Denna veckan har det hittills blivit middag på Picasso, Pizzeria Italia och favoriten Sai Naam i repris.

Utskrivningssamtal för Wilma var det i måndags och för Moa på onsdagen. Otroligt mycket har de hunnit med i skolan de veckor som har gått. De har dels haft med sig gedigna planeringar och material från Sverige och utöver det varit med och arbetat med olika thai-teman, lärt prata lite på thai, haft gymnastik och rörelse på stranden eller i poolen nästan varje dag och fått vara med om spännande utflykter bl a till buddhistmunkar och till Mangroveträsken. På fredag blir det avtackning på storsamlingen och slut på skoltiden här (för denna gång). Båda tjejerna många nya erfarenheter och kompisar rikare.

Barn (hundvalpar) och bus överallt.

Koh Lanta hade vi hört skulle vara som ett paradis för familjer med barn innan vi åkte hit och nu har vi förstått varför. Det är inte bara miljön med de långgrunda stränderna och närheten till allt som gör det så lätt att leva här. Hela ön är varm och vänlig och människorna hjälpsamma, generösa och sociala. Alla som vill hänger med på än det ena än det andra och till skillnad från Sverige många gånger sker det mesta här oftast väldigt spontant. Stämningen är lugn och skön. Innan vi fick barn hade denna typ av resa kanske verkat lite för oäventyrlig men där vi är just nu i livet med barn i olika åldrar passar den oss perfekt. Dagarna rullar på men ingenting är det direkt bråttom med. I början fylldes listan på med massor av saker vi ville uppleva och hinna göra. Först efter ett par veckor kom insikten att vi faktiskt inte hade någon brådska och det infann sig ett nytt slags lugn både bland oss vuxna och bland tjejerna. Vi har tid. Både till att prata om saker vi inte brukar hinna prata om och till att lyssna. Vi har haft tid att umgås och uppleva men också att bara vara och t o m ha tid för oss själva om vi velat. Eller vi h a d e tid åtminstone...nu börjar vi som sagt få lite panik över allt vi vill hinna med de sista dagarna (läs Pernilla😁). Insikten om att denna resa som för vår del innan vi åkte kändes som en evighet istället är alldeles för kort har slagit oss flera gånger. Men då vet vi åtminstone det till nästa gång😉...

Eftersom vi ändå är här så pass länge är det förstås toppen att tjejerna (mestadels😁) leker bra och har kul ihop. För deras del har även skolan varit suverän i 'vardagen' för att få lite struktur och inte minst för att träffa kompisar. Hur det än är så är det ju alltid roligt (och nyttigt för syskonkärlekens skull) med lite variation. Efter skolan springs det mellan kompisarna som bor i husen i kvarteret och det leks dagarna i ända både vid poolerna och då vi äter kvällsmat på stranden. Det blir ofta ett härligt hullerombuller med barn i blandade åldrar och det är svårt att få med sig tjejerna hem när klockan är långt efter läggdags de dagar de har skola. Rätt okej bekymmer dock☺️...

Häromdan var det dags för snorkelutflykt till ön Koh Rok. Förutsättningarna var perfekta. Det hade utlovats varaner, Nemo och, inte minst, flytväst till G! Inga konstigheter.

Vi ska bli hämtade med speedboat på stranden. Strax innan infinner sig dock en gnagande känsla; tänk om de ändå inte har en flytväst till lillkillen!? Vi bestämmer oss för att inte chansa så jag springer hem, i flipflop ska tilläggas, och hämtar husets barnflytväst. Svetten rinner redan efter några steg. Detta trots min dokumenterat goda fysik och väl tillbaks på stranden ser det ut som att jag precis avslutat en Ironman, inte en 200-metersjogg.

Nåväl, nu ser vi båten på avstånd. Den håller dock ganska hög fart... Väldigt hög fart... Den åker förbi! Och stannar vid en grupp japaner 300 meter bort! Vi får dra sulkyn (fantastiskt bra sulky f.ö., tack Catrin och Per!) och all packning i mjuk sand. Det är tungt, jättetungt!

Väl ombord så frågar jag efter flytväst till G. Självklart, säger guiden och lämnar över en flytväst för 30-40 kilo. Den där språngmarschen hem visade sig alltså inte varit i onödan. Till flickorna fanns det bara en. "Sorry, no have" blev svaret. En för mig ovanligt arg blick senare visade det sig att det fanns en till. Tur det, vi var redan långt ute till havs. Eftersom vi blev upplockade sist fick vi klämma in oss på olika ställen mellan japanerna. Inte riktigt som vi hade tänkt oss. Halvvägs blir M sjösjuk och som tur var lyckades guiden få fram en påse precis innan morgonens yoghurt, flingor och rostade macka kom upp. Enda positiva med detta var att vi fick mer plats då de bakterierädda japanerna trängde ihop sig och lät oss sitta ihop! 😷 👍

Utflykten började alltså allt annat än bra, så förväntningarna på turen hade sjunkit rejält. Väl framme vid Koh Rok vände dock allt. En paradisstrand med turkost vatten välkomnade oss! En sån där man bara ser på vykort!

Allt därefter var precis så bra det ska vara! Jag och W lyckades se en varan, säkert två meter och livsfarlig. Mäktigt! I ärlighetens namn kanske den var en och en halv meter och helt ofarlig men känslan sade något annat😀.

Skönt häng på stranden och härlig snorkling både där och ute till havs resten av dan. Nemo lös dock med sin frånvaro, men tror vi såg Doris. Eller möjligen Doris kusin. Lik var den i alla fall. (Bild lånad från nätet)

Båtresan hem gick utan sjösjuka eller annat missöde. Trötta, men väldigt nöjda vadade vi iland på stranden. Tidigare nämnda sulky hade dock fått en törn och behövde lagas. Som tur är finns Mr Somchay rätt över gatan. Det är en bilmekaniker/kock. Bland oljiga motorer och skitiga metalldelar står det några lika skitiga bord där du kan ta in thaimat till en billig penning. Ryktet säger att det är riktigt gott, jag nöjde mig med hjälp med vagnen... 20 baht (=5 kr) kostade det. Bra pris. Cheap cheap..,

Vi gick istället till Easy Bar på stranden och avslutade kvällen med en fantastiskt god hotpan! God, men stark så att näsan rann och svetten flödade från pannan. Dagen slutade alltså som den började; svettigt!

Läget där hemma?! Förstått att våren kommit och grillarna börjat plockas fram😜. Underbart! Vad kan sägas om läget här då?! Tja, havet är varmt, solen skiner och drinkarna svalkar. Livet i både stort och smått är väldigt okomplicerat här och det svåraste dilemmat vi ställs inför är som sagt frågan om när, var och hur vi ska äta på dagarna. Folk pratar om att de inte blir hungriga i värmen men det är inte speciellt konstigt i vårt fall åtminstone då vi innan frukosten ens är klar brukar diskutera lunch och är det inte lunch så är det shake, fika, snacks, drink, middagsplaner eller lite mellis, bulle eller...ja osv. Kommer antagligen åka hem med rejäl övervikt (och då menar jag alltså inte packningen😁).

Förra veckan svischade verkligen förbi och vi har börjat få lite småspader över att vi inte har så oändligt(!) många dagar kvar här på Koh Lanta som det kändes som att vi hade när vi precis anlänt för att inte tala om innan vi kom hit. Försöker febrilt komma på sätt att stanna eller sakta ner tiden samtidigt som vi försöker leva i nuet. Onsdag förra veckan hade vi lite uppdrag på Long beach på förmiddagen med Somewhere Else som bas. Åt den godaste paneng curryn hittills och J hade ett av sina 'moments' under resan (ögonblick av total lycka och tillfredsställelse som förvisso kan passera väldigt fort p g a att någon familjemedlem behöver byta blöja, har försvunnit(?) eller behöver hjälp av diverse slag så det gäller att verkligen ta dem tillvara). På kvällen underhöll 'bubbelmannen' barnen på Klong Dao-stranden och det blev åter ett besök på Picasso med lek och eldshow som kompisar från skolan höll i på kvällen.

På torsdagen var det som vanligt storsamling på skolan med efterföljande fika för föräldrarna och efter skolan bar det iväg på utflykt till Thaicat där vi hängde i en sala med små avbrott för bad, lek, en och annan shake/drink och mat ända till sena kvällen. Ännu ett 'moment' och här intogs den godaste pad thaien vilket är ett riktigt bra betyg med tanke på att det antagligen är den mest frekvent beställda maträtten av oss (tätt följd av barnens Sticky rice och chicken nuggets).

Fredag förmiddag bestod som vanligt av beachvolleyboll med tillhörande öl på May's restaurang efteråt innan vi hämtade tjejerna och for till Relax beach för lunch och tja...relax helt enkelt på beachen innan det var dags för vår sista tacobuffé på Taste liksom det var för ett helt gäng av barnens kompisar med familjer från skolan. Efteråt följde vi med ner till The Indian på stranden där många svenskar samlas och dricker drinkar och annat smått och gott. Även ikväll var det en stor eldshow med fantastiskt duktiga klasskompisar (och även ett par av föräldrarna som fick feeling).

Lördag hade vi det skönt och lugnt nästan hela dagen i en sala vid Noble house här på Klong Dao och växlade mellan havsbad och några av de närmaste poolerna. Funderade ett tag på om det skulle börja växa simhud mellan tårna på barnen.

Vi avslutade sedan veckan igår med utflykt till Koh Rok. Men det är värt ett alldeles eget inlägg så stay tuned😉

Våra dagar här passerar i skön takt även om vi ibland knappt vet vad vi har gjort. Vardagarna har ändå fått något slags mönster:

Runt 7-snåret går J upp och försöker även locka upp tjejerna med att det är en ny härlig dag på ingång och för att det ska slippa bli stressigt är det bäst att också de går upp och gör sig iordning (med varierat resultat). När det börjar lukta frukost brukar även P och G masa sig upp. Någon följer sedan tjejerna till skolan som börjar 8:30 och efter det brukar vi turas om att träna (minsann). Pw, tabata eller coreträning på stranden borta vid Slow down har det blivit alternativt löpning eller beachvolleyboll med ett gäng föräldrar från skolan.

Hurtiga familjen:

Efter det blir det oftast en tur till vår egna eller någon annan strand eller poolhäng en stund där G (förhoppningsvis) somnar i skuggan eller så går vi hem för siesta med AC på full speed och lunch blir där det passar bäst.

Tupplur i skuggan är bästa tuppluren:

Efter hämtning i skolan går vi oftast hem eller någon annanstans i skuggan och käkar mellis. Frukt, frukt och åter frukt...och en och annan fruktsmoothie har det blivit:

Någon timme senare då det inte är riktigt lika varmt(?) blir det vanligtvis lek och ett dopp eller två (eller tre eller åtta💦) innan det är dags för kvällsmat på något mysigt ställe helst på stranden men ibland även uppe på huvudgatan, på Long beach eller inne i Saladan. Vi har hittat flera favoritrestauranger. Taste, Sai Naam, Thaimout, Somewhere Else och Lazydays hör till dessa. Vi insåg häromdagen att vi inte kommer att hinna med alla vi vill pröva och blivit rekommenderade. Nu gäller det att prioritera...

Några kvällar när värmen (eller kan det vara träningen😉?) har tagit ut sin rätt har vi valt att ha lite myskväll hemma och istället tagit takeawaymat från någon av favoritrestaurangerna. Billigt och oftast grymt gott. Har blivit ett antal barracudas, chicken cashew och pad thais:

Ibland tar vi efter skoldagens slut en tuktuk till något ställe och kör mellis/bad/siesta/lek/afterbeach och ibland även kvällsmat i ett kör. All in bara...

Sådant här leverne går snabbt att vänja sig vid.

Nytt år fr o m idag då som vi efter gårdagens vattenkrig går in i rena och lyckliga. Det firade vi med bad(!) efter skolan och en shoppingtur till Saladan. Lyckad(?) prutdebut för vissa resulterade i ett gäng flip-flops, armband och hårband. Jakten på nya solglasögon, solhatt och väskor fortsätter dock. Black Pearl åt vi på ikväll. Tycker bestämt det namnet klingar bekant på något sätt☺️... Galet gott med indiskt och sizzling hotpans på menyn.

Mer bildregn från förra veckan.

Så var det då dags att fira det thailändska nyåret Songkran här idag. Riktigt roligt att få vara med om. Och blött. Inte riktigt som vi annars brukar fira nyår direkt. Här firas det bl a med vattenkrig med både dem man känner och förbipasserande. Brandbilarna på ön åker runt på huvudgatan och fyller på stora tunnor som är utplacerade framför restaurangerna och affärerna. Vattnet och även den vita färgen som man kletar på varandra (barnpuder blandat med vatten) symboliserar renhet och lycka inför det nya året.

Skolan slutade redan vid 12 idag och när barnen kom ut från sina klassrum skulle föräldrarna stå redo att ösa vatten över dem. Det vi inte visste om (men möjligtvis anade) var att barnen också var väl förberedda med vatten i hinkar som de slängde på oss innan vi hann reagera(!). Kul start på firandet som sedan alltså fortsatte upp på huvudgatan.

'Taktiksnack' bland föräldrarna innan skoldagens slut.

Rektorn ville 'säga några ord' innan barnen skulle komma ut men tji fick vi. De luringarna låg i bakhåll en våning ovanför💦.

Efter en stund drog sedan hela gänget vidare upp till huvudgatan där 'kriget' fortsatte.

Vissa fick inte nog när övriga familjen drog sig tillbaka för att pusta ut. Hem bara och på med 'finskjortan' och ut igen. Kan nog visserligen även ha varit vätskepåfyllning av annat slag hos May och Jerry som lockade😉.

Sena eftermiddagen bjöd även idag på en störtskur så var man inte redan genomblöt blev man det garanterat då om man befann sig utomhus.

Favoriten Taste bjöd alla på sin fantastiska kladdkaka dagen till ära. Mums!

Kanske vore detta något att ta efter i det svenska nyårsfirandet. Eller inte😁...

När det är för varmt för att vara på stranden och vi vill ha lite variation brukar vi ibland smita in och svalka oss i någon av de olika resorternas pooler. Hittade i torsdags ett par nya favoriter längs stranden och träffade på köpet lite nya kompisar☺️.

Eftersom vi bor precis vid ett par tennisbanor här på Southern Lanta kunde vi ju bara inte låta bli att pröva på. Alla deltog på sitt sätt. Utifrån sin nivå☺️. Kul men svårt för de flesta. Vissa blev varmare än andra om man uttrycker sig så.

Under fredagen skulle vi egentligen ha åkt på utflykt till Koh Rok som många har rekommenderat oss. De företag som finns här med svenska guider (och säkerhet😁) visade sig dock inte göra fler tripper dit för denna säsong så nu lutar det åt att det blir snorkelutflykt en annan dag istället. Idag drog vi istället till en av våra favoritstränder Relax beach och hängde nästan hela dagen på sköna stället Moloko. Egen skuggig sala nära havet fick vi och härliga vindar idag så riktigt härligt hade vi det. Mot kvällen åkte vi hemåt för att avrunda dagen på vår egna strand med middag och lek med kompisar på stranden. Även ikväll blev det eldshow men denna gång var det 'Indianen' Pas som stod för underhållningen.

På lördagen var det dags att ta sig i kragen igen. Att sitta i en solsäng och läsa kurslitteratur med en strawberry daiquari som sällskap gör nog studierna enbart gott eller åtminstone roligare😜?! Det här med att läsa på halvfart fungerade ju bra i Sverige eftersom vi delade lite på föräldraledigheten så onsdagar och torsdagar var det endera Pedagogen eller disciplin på hemmaplan som gällde. Här där vi båda är lediga är det kanske inte helt oväntat lite svårare att motivera sig. J och tjejerna tog sig till Plastic market där allt möjligt och omöjligt finns för att införskaffa lite vattenpistoler(!) inför måndagens Songkransfirande (thailändska nyåret). Som Koh Lantas ÖoB ungefär.

Kvällsmat idag på Fat Monkey (Linguan). Gudomligt god sashimisallad med avokado som är svår att få tag på här annars. Köpte dock 3 häromdagen på Lantamart som är som Koh Lantas Ica Maxi (dock betydligt rörigare och svårare att förstå vad det är man handlar😁). 90 baht styck. 22,50:-. För avokado(!!) Say no more...

Söndagen fortsatte vi vår jakt på nya poolupplevelser. Lunch på Noble Beach house och tupplur på det. På hemvägen tog jag och M en varsin massage på ett av alla massageställen på stranden. En timme var. Underbart. Båda för drygt 100:-. Som hittat med andra ord. Snacka om att vissa saker är billigare än andra. När vi gick ut på stranden från massageställen öppnade sig himlen för första gången sedan vi kom hit och regnet öste ner. Så efter att ha blivit avslappnade till max fick vi dra igång energin igen och kuta hem. Genomblöta men glada ändå.

Mysigt med regnsmattret och 'hemmabio' på altanen med popcorn.