Nu är vi tillbaka i Tokyo efter två nätter i Hakone där vi bodde uppe i bergen. Hade tyvärr dåligt väder första dagen och sen idag när vi försökte oss på en kik mot Mt. Fuji så var det fortfarande ganska disigt så de gick tyvärr inte att se :(

Otroligt vackert med all skog dock, de bara fortsatte och fortsatte. Skithäftigt :)

Lite aktiv vulkan bara sådär!

Och ett piratskepp ;)

Juste! Lite spontanköpte en polaroidkamera också!😍

Drog till Osaka idag. Kikade på deras slott och tog en sväng igenom Den Den Town.

Ninja-Lizz!

Blev inte så mycket bilder idag.

Är ändå lite imponerad av mig själv att jag orkat fota och dokumentera så mycket som jag gjort. Börjar tröttna lite nu på att stanna och plocka fram kameran hela tiden, så visst vi inte gör något jättespännande blir det nog inget blogginlägg xP

Bara så ni vet ;)

• Resa

Idag tog vi oss en välförtjänt sovmorgon. När vi väl tagit oss ut från hotellet gick vi till Kyoto International Manga Museum. Coolt, men det mesta stod på japanska och det var lite mer som ett jättestort bibliotek än ett museum.

Efter lunch tog vi tåget till Arashiyama Bamboo Path. Asså wow! Vi var tyvärr inte dom ända turisterna där men shit vad vackert det är med bambu.

När det blev middagsdags knatade vi iväg till Pontocho, en lång gata, eller mer gränd egentligen, med bara restauranger. Hur många som helst! Efter att ha gått den upp och ner en gång, haft beslutångest och vart allmänt förvirrade valde vi bara ett hål och gick in där. Bra val! Vi fick ett eget litet hörn, med stekhäll och en liten söt tant med väldigt begränsad engelska, och hur mycket mat som helst! Nu är vi mätta och belåtna och ska nanna kudden :)

Go' natt!

Blev bara bilder från bambuskogen då man inte fick fota på museet och det var alldeles för mörkt på Pontocho.

• Resa

Tog en dagstrip till Himeji Castle idag. Massa fint att se, både slottet och trädgården runtomkring.

Sjukt mysig trädgård som bestod av flera små. Som uppdelat i typ olika teman.

• Resa

Började den här dagen med en halvdan frukost i restaurangen på hotellet. Kostade i och för sig bara typ 60 svenska kronor men ändå. Åkte till Kyoto Tower för att få lite fin utsikt med berg och storstad.

Väl där uppe såg vi någon stor byggnad som verkade intressant så efter att kommit ut pallrade vi oss dit.

Det var ett ställe som hette Honganji temple. Sååååå stort och maffigt! Det var svårt att fång hur stort det var på bild, men jag kunde inte ens få med hela huvudbyggnaden med systemkameran, utan var tvungen att fota med GoPron så att fisheye-linsen kunde göra sin grej. Bästa detourn! Och fett värt eftersom det var gratis ;)

Efter lunch och någon timmes vila på hotellet bar det iväg till en utav resans höjdpunkter! Nijo Castle som har ett näktergalsgolv!!!! Tyvärr fick man inte fota eller filma där inne, men asså shit i helvete!!! Så COOLT! Hade inte jättehöga förväntningar på hur golvet skulle låta, mer bara att det skulle vara häftigt, men asså det lät som verkligt fågelkvitter! Hela slottet genomsyrades så att det lät som om det satt en fågel upp på varje takbjälke! Men inte för mycket. Inte överväldigande, utan bara sådär lagom så att hela kroppen fylldes av solsken! If that makes sense... Så fascinerande hur dom kom på något sådant!

Utanför hade de en fantastisk trädgård också, men den var ganska kringelikrokig, så det var svårt att få några bra bilder.

Åh vad jag inte hade gjort för att få bo där <3

• Resa

Fick äntligen tag på en adapter som funkar! Hann få lite "panik" där att det inte skulle gå att ladda upp datorn och tömma kameror, men de löste sig ju som sagt nu ;)

Igår var vi i Kanazawa, besökte ett Ninja-tempel (som man inte fick fota) med hur många små finesser och gömmor som helst, superhäftigt! Efter guideuren, som leddes av en liten japansk dam som pratade jättemycket och jättefort (bara japanska), köpte vi varsin "good luck charm" i den lilla souvenir-shopen precis utanför. Första souveniren för resan!

Efter det tog vi bussen till Kenrokuen Garden som räknas som en utav de topp 7 vackraste trädgårdarna i hela Japan. Vi där lite mellan säsonger nu, så det var inte så mycket som blommade, men otroligt vackert ändå!

Nu är vi äntligen i Kyoto och här ska vi vara i åtta dagar. Denna dagen gick mest åt resande men vi satte oss ner nu en stund på kvällen och planerade vad vi ska gör när och vilka dagar vi drar iväg på dagsutflykter och sånt. Ska bli skönt att bo på samma ställe nu en längre tid, slipper man stressen av att packa och hålla koll på alla grejer varje kväll. Snart ska vi väl börja fundera på middag och sen blir det nog en liten filmkväll med något gott att mumsa på :)

Mina tights vägde upp avsaknaden av annat blomster ;)

Idag gick vi upp tidigt för att hinna med tåget mot Matsumoto. Efter ca. 2,5 timme var vi framme och kom fram till ett jättestort och fancy hotell, inte alls vad vi hade väntat oss.

När vi väl kommit in, fått vårt rum och lämnat väskorna begav vi oss mot Matsumoto Castle.

Otroligt vackert! När vi kom in på området såg Lizz en liten skylt där det stod att det fanns guidade turer på engelska, men dom skulle bara hålla på i ca 20 minuter till. Fem meter senare kom det fram en liten man -"Hello, nice to meet you!" Det var "Mas", 62 år, som volontärade met att guida runt turister. Han gav oss den bästa gudingen någonsin! Kan ni fatta, denna lilla man knatade med oss sex våningar, upp och ner på superbranta, jättesmala trappor! Samtidigt som han berättade om tornets historia och varför allt såg ut som det gjorde. Och inte nog med det, när vi kommit ut igen och turen var slut frågade han vad vi tyckt och när vi svarade att det vart fantastiskt sa han -"Then I have a little gift for you. I just started doing origami but I would like for you to choose one of your favorits" Och så sträckte han fram en liten ask med fyra origami-tranor i! -"They are said to bring good luck, and I wish you a safe trip through Japan"

Så fint! Vi tackade så mycket och var i extas resten av dagen <3

Imorgon åker vi till Kanazawa och efter det mot Kyoto.

Tacohej!

• Resa

Tog det lite lugnt idag. Eller inte riktigt så lugnt som vi hade tänkt oss. Tog en liten sovmorgon och vid halv tolv begav vi oss mot the Imperial Palace. Hade tänkt typ paddla lite båt där men vi kunde inte hitta var xP Fick i alla fall se prinsen och prinsessan, som uppenbarligen bor där inne, när dom och fyra svarta bilar fulla med livvakter skulle ut på en liten biltur.

Det var ganska häftigt när så gamla byggnader med största vallgraven runt låg mitt bland höghusen.

Imorgon lämnar vi Tokyo för Matsumoto där vi stannar en natt. Kommer bli något expresståg då som går i typ 400 km/t. Coolt!

(Det var by the way inte som på slottet i Stockholm där man typ kan valsa in. Här var det vakter och övervakningskameror var och varannan meter, så det blev ju inga bilder från insidan)

• Resa

Idag har vi gått. Massor. Började dagen lite tidigare och gav oss iväg mot Akihabara (typ Tokyos teknikcentrum) för att leta efter en stabilisator till min GoPro. Det var så mycket butiker och prylar så man blev alldeles snurrig... hittades ingen stabilisator heller då ingen riktigt verkade förstå vad det var jag frågade efter =/

Efter att vi vart runt och kikat och bland annat sett tjejer som stått och delat ut flyers för ett "maid café" (konstaterat att konceptet är väldigt konstigt och rätt obehagligt) tog vi tåget bort från höghus och teknologi för att besöka Meiji Shrine.

Där bodde en väldigt väl omtyckt kejsare i slutet av 1800-talet och börja av 1900-talet. Oerhört vackert! Tog så mycket bilder och filmade typ allt! Dom höll även bröllopsceremonier där (tror vi), såg ca. fyra stycken under den lilla tiden vi var inne på huvudtemplets gård. Fick tyvärr inga bra bilder på de då alla hade egna fotografer som skulle springa i vägen för att få bästa vinklarna...

Kom tillbaka till hotellet för en liten paus och efter middagen (finns sååå mycket restauranger precis utanför hotellet) började vi leta oss till Tokyo Sky Tree.

Hot diggity damn vilken utsikt! Eftersom vi var där på kvällen var det rätt svårt att få några bra bilder men man såg typ huuur långt som helst! Dom hade även ett parti med glasgolv. 340 meter ovanför marken för att vara exakt.

Imorgon är sista dagen i Tokyo för denna gången, tänkte försöka paddla lite båt utanför the Imperial Palace och så tror jag det fanns något tempel där som skulle var fint (duh). Ska kolla upp lite nu det sista vi gör innan vi går och lägger oss.