Vem är vem?, Verksamheten

Visst kan det kännas lite nervöst när det är kommer en inbjudan från förskolans sida om att det är dags för ett samtal. Inskolningssamtal, utvecklingssamtal, avslutningssamtal och de kan kännas som det finns fler olika eftersom pedagogerna kan ha andra namn för dem. Jag var lite nervös när det var dags för mig trots att jag vet vad det innebär, det är ju mitt barn som ska "utvärderas". Jag fokuserade istället på att förbereda mig genom de frågor som jag fick (och du ska få innan) samt hur vi upplevde inskolningen som precis hade varit.


Inskolningssamtal är det samtal som brukar vara ungefär en månad efter inskolningen. Du får då reda på hur det går för ditt barn genom pedagogernas ögon samt att du får berätta hur du/ni upplevde inskolningen. Vanligtvis är det avsatt 20-30 minuter. Några exempel på frågor är:

*Hur upplevde ni inskolningen?

*Hur upplevde ni pedagogerna under inskolningen?

*Vilket var ert första intryck?

*Finns det något i verksamheten som ni reagerat på?

*Är det något förskolan behöver känna till om ert barn?


Utvecklingssamtal brukar vara 30 minuter som avsetts för men enligt min erfarenhet blir det närmre 45-60 minuter. Detta är något som de flesta har en gång per termin d.v.s. halvår men enligt nya direktiv uppifrån så behövs det bara ett per år och en del förskolor har börjat med detta.

Här fokuseras på att synliggöra bl.a. barnets läroprocesser och trivsel. I förskolan arbetar vi efter Läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev.2010) som du kan läsa här: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2442


Förbered er väl och fundera över de frågor som ni fått utskickat men också på om det är något annat som ni funderar eller har funderat på.

Exempel på frågor:

* Vad har vi arbetat med under terminen och vilket har intresserat XX mest?

* Vilka är mina barns styrkor och utvecklingsområden?

* Är det något speciellt som ni märkt fångar mitt barns intresse just nu?


Ett avslutningssamtal är det sista som görs inför att barnet slutar på förskolan. Det är inte alla som har men det är ett mycket bra tillfälle för att få ta del av kritiken både positiv och negativ. Allt för att förskolan ska kunna förbättra sig är bra då vi arbetar hela tiden med något som heter systematiskt kvalitétsarbete. Det kan också vara skönt som förälder att få ett tydligt avslut då det ofta är mycket känslor iblandade.


Jag hoppas med detta att ni ska ha fått en liten mer förståelse och bild av vad detta kan innebära.

Ha det fint!

//Lina

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Nu äntligen förstår jag alla föräldrar på ett nytt sätt. De här med syskon- att gå ifrån ett barn till två, det känns som det gick ifrån ett barn till flera! Ett barn känns nu i efterhand så mycket enklare men de kommer ha stor glädje av varandra när de blir äldre.


Nu är jag den som ringer påväg till förskolan och ursäktar mig för att vi är sena, lillen skulle amma (igen) innan vi kom ut ur hallen. Livspusslet har fått sig en ny utmaning och för varje dag går det lite lättre. Så alla föräldrar som är hemma med syskon- ni är SÅ värda att njuta! Bra kämpat!

Likes

Comments

Här och nu

Ja den frågan är verkligen svår att svara på för VEM avgör om barnet trivs: barnet, pedagogerna eller föräldern om barnet inte har utvecklat sitt språk?


Jag tror att det är en combo: pedagogerna är professionella (med en del undantag tyvärr) och berättar hur dagen har varit. Ett tips är att fråga vad just DITT barn har gjort under dagen istället för att lyssna till "idag har vi gått till skogen". Jättebra att vet att de har gått dit men VAD gjorde ditt barn där? När du får höra vad som sägs så kan du också relatera det till hur det är för ditt barn. T.ex om pedagogen säger att idag har han målat. Om du då vet att det är favoritsysselsättningen så förstår du att han har haft det roligt. Sedan om du ställer samma fråga "Vad ditt barn har gjort" så kommer pedagogerna få upp ögonen om än mer om just ditt barn. Win-win!


Sedan är jag övertygad om att du märker på barnet när ni är påväg från och till förskolan hur det beter sig. I början är det fullt naturligt om barnet blir ledsen. Men efter en period ska ni märka skillnad och det är då du kan upptäcka om det trivs.

//Lina

Likes

Comments

Här och nu, Inför starten på förskolan

Har du någonsin funderat på hur mycket kläder som kan "försvinna" på en förskola eller skola?

Under varje termin så samlar vi stora kartonger med kläder som "ingen vet vems det är" på förskolan. Märkning är A & O både för pedagogerna men främst för föräldrarna! Jag menar, hur kul är det att köpa kläder som man redan vet att man köpt men som är borta?


Jag har testat olika alternativ av märkning!

Hållbarhet: knappt en halvtermin förutsatt att man följer instruktionerna ordentligt. Därefter går det fort sönder.

Design: Rolig och tilltalande (klister).

Övrig: Finns både klister (självhäftande) och de som stryks på. De som stryks är något bättre kvalité än de med klister.

Prisvärd? Njae, om du orkar klistra om så är detta något för dig eller för plagg som bara ska märkas en kort period.

Betyg: Klister 2 av 5

Betyg: Strykbara 3 av 5

Polarn o. pyrets märkpennan är överlägset bäst och den fungerar fortfarande bra ett år senare!

Betyg: 5 av 5

Hållbarhet: håller mycket bra! Imponerande bra!

Design: Den som finns är väl inte jätterolig men det bästa är att man kan välja en egen bild. Min dotter älskar Bamse och de är mycket fina. Varför inte ta en trycka en bild på barnet?

Övrig:

Prisvärd? Absolut!

Betyg: 4 av 5

Mitt bästa tips!

Gå igenom alla kläder efter tvättning och fyll i namn och byt ut lappen om det behövs!

Hoppas du fått nyttiga tips!

//Lina

Likes

Comments

Livet är något som rullar på och ibland man får snällt stanna upp. Jag har mycket just nu och därav den abrupta frånvaron här. Kommer nytt inlägg inom kort- håll ut fina läsare och var rädda om er därute!

// Lina

Likes

Comments