View tracker

För att jag skulle få diagnosen ADHD gick jag igenom en neuropsykiatrisk utredning. Men vad innebär det egentligen? Här kommer ett informerande inlägg som jag hoppas kan hjälpa!

I nästa inlägg berättar jag om mina tankar kring att få en diagnos och hur den har hjälpt mig!🙏

Vad innebär neuropsykiatrisk?


När man talar om neuropsykiatrisk så handlar det om hjärnan och hur den fungerar. En neuropsykiatrisk funktionsnedsättning innebär att hjärnan hos en person inom vissa områden har ett annorlunda fungerande jämfört med hur det är för de flesta andra.

Det är medfött och kommer att bestå under hela personens liv. Det behöver dock inte endast vara negativt utan många ser även det som en styrka.

Dock kan det ge stora problem i det vardagliga livet och det är det som kallas för en " funktionsnedsättning. "


Vilka diagnoser ingår i det neuropsykiatriska?


ADHD, Tourettes och tics, Autism och olika former av autism exempelvis Asperger. Inlärningsstörningar.


Vad innebär det med att man genomgår en neuropsykiatrisk utredning?

Om man misstänker att man har en neuropsykiatrisk diagnos kan man göra en utredning, en neuropsykiatrisk utredning.

Det innebär att du får träffa läkare och/eller psykolog, arbetsterapeut och/eller kurator. Den eller de ställer då frågor, du får fylla i ett formulär om hur olika symptom stämmer in på dig och ni bestämmer sedan tillsammans om en eventuell utredning ska göras.

En anhörig, någon som står dig nära kommer sedan att intervjuas och få fylla i ett liknande formulär.


Hur går sedan själva testerna till?

Exakt hur testerna går till och hur lång tid det tar kan se olika ut, jag tänkte berätta lite om hur några av mina tester under utredningen såg ut! 😄

• Jag fick bygga ihop klossar efter olika instruktioner (som var olika svårighetsgrader)

• Problemlösning, mattekunskap.

• Min allmänbildning testades

• Personen sa olika ord som jag sedan skulle svara på vad jag tänkte på när jag hörde det ordet. Exempel: Vad tänker du på när du hör ordet träd? Jag svarade " liv " vilket tydde på ett mer abstrakt tänkande.

• Personen sa siffror som jag sedan skulle komma ihåg och säga efter, det blev svårare och sedan skulle de se om jag kom ihåg allt baklänges.

• Jag fick lösa olika uppgifter som skulle visa hur lång tid jag behövde på mig, om jag kunde behålla koncentrationen samt fokus.


Det här var bara NÅGRA av de tester som jag genomförde. Under hela tiden testades min förmåga att koncentrera mig, behålla fokus, om jag lätt blev distraherad samt hur länge jag generellt orkade sitta stilla med mer.










Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Jag har alltid haft svårt för att tycka om mig själv, aldrig gillat den jag var. Kritik fick mig att bli förkrossad eftersom att jag redan kände mig värdelös, det kändes som att jag fick det bekräftat när någon kritiserade mig.

Det blev också som att jag drogs till personer som inte accepterade den jag var och nu i efterhand tänker jag på att det antagligen var för att jag själv tyckte att jag inte förtjänade bättre.

Det som jag menar med acceptans är det fysiska och hur jag ser ut men jag menar även det psykiska. De egenskaper från min ADHD som anses vara negativa fick jag kritik över både förr och nu, jag är glömsk och det irriterar folk. Jag kommer ofta senare än vad jag själv planerat vilket folk också stör sig på, ofta påpekar de att jag måste börja planera bättre.

'' H*n frågade om jag var stum, att något måste vara fel på mig eftersom att jag inte vågar tala ut. ''

Ett annat exempel är min sociala ångest och hur många andra genom tiden gett kommentarer, tyckt jag varit världens freak. Jag minns i skolan när jag fick panik när jag var tvungen att prata, under en lektion blev en person arg och började skälla på mig.

H*n frågade om jag var stum, att något måste vara fel på mig eftersom att jag inte vågar tala ut. Jag började skaka, början till en panikattack kom och jag skyndade mig hem. Jag vågade inte gå till skolan på flera dagar efteråt. Det värsta var att jag redan mådde dåligt över att jag hade social ångest, jag hade redan kämpat för att sitta på bussen till skolan och jag som kände mig glad i den stunden över att ha klarat av endast bussturen.


Min väg till acceptans har inte varit enkel och målet har verkligen inte nåtts till hundra procent än. Jag har fortfarande svårt för att acceptera mig själv även när jag har kommit så långt i min utveckling och klarat av så himla många svårigheter.

Det som har hjälpt mig mycket och gjort det hela bättre är att faktiskt sluta umgås med personer som endast kritiserar mig istället för att hjälpa mig.

Jag försöker även ge mig själv '' positiv feedback '' genom att stärka det som jag gör bra, jag ger mig själv en komplimang när jag exempelvis kommit ihåg att ta med allting till en plats. När jag glömmer något har jag försökt börjat att skratta åt det istället och sen helt enkelt skriva upp det som en påminnelse tills nästa gång och inte göra en sådan stor grej utav det hela!

Jag har börjat att ge mig själv komplimanger lite då och då.

'' Jag är helt fantastisk, jag har klarat igenom en hel dag på praktiken idag. '' '' Tänk vad bra det är att jag är så känslosam, tänk om jag aldrig känt någonting överhuvudtaget. ''

Det finns dem som älskar dig för den du är.

Det finns dem som tycker att jag är gullig när jag råkar tappa fokus. Det finns dem som tycker jag är rolig när jag tappar bort mig för tionde gången. Det finns dem som älskar att jag är så empatisk som jag är och har lätt för att bry mig. Det finns dem som mer än gärna vill hjälpa mig med det svåra och gärna ställer upp i alla väder.

Det finns dem som älskar mig för den jag är och är glada över att jag är precis den som jag är.


Likes

Comments

View tracker

Jag har alltid haft problem med ångest, oro, nedstämdhet & fått depressioner. Jag har alltid haft väldigt lätt för att falla ner i mörkret & det som gjorde mig förvirrad var att jag inte alltid förstått varför jag har så lätt för det.

Det började redan när jag var liten då jag märkte att jag verkade känna & tänka mycket mer än vad de andra gjorde. Jag ville dock inte att andra skulle veta eftersom att jag förstod att de inte verkade vara likadana som mig. Därför började jag istället att skriva dikter & texter som handlade mycket om att jag kände att jag inte passade in här på jorden.

Under gymnasiet gick jag in i en riktigt svår depression, den jobbigaste tiden i mitt liv. Min sociala ångest utvecklades till en riktigt svår social ångest med panikattacker. Specifika detaljer känner jag mig inte redo för att skriva här än, men att jag inte ville vakna längre säger nog en hel del.

Under den här tiden mötte jag underbara personer som stöttade mig i alla lägen, då menar jag verkligen alla lägen - de fick se allt. Men tänk att något sånt faktiskt räddade mig, jag kunde helt plötsligt vara öppen med allt & sluta kämpa för att låtsas som att allt var tipp topp!

Jag träffade psykolog & läkare.

De misstänkte att jag hade ADHD, att jag skymts undan för att jag inte varit den bråkiga eleven i skolan. Att jag helt enkelt varit för bra också på att dölja mina svårigheter. Att ofta få depression, ångest, oro & ha social ångest, också är symptom på att min hjärna inte riktigt är som alla andras.

Jag känner en enorm tacksamhet till de personer som såg mig fast jag kände mig osynlig, att de såg att något inte stämde även att jag inte var den som skrek högst & inte var den " typiska " ADHD - personen. Det är trots allt oftast de som hörs & syns mest som får en diagnos först.

Jag märktes inte enda tills jag sökte hjälp för min depression.

Likes

Comments

Jag har haft några jobbiga dagar med buksmärta och annat har hänt som har fått mig att känna mig orkeslös och ångestfylld. Just nu halvsitter jag i sängen med en sovandes partner tätt intill - som jag dessutom är förlovad med! Jag tänker på hur glad jag är över att jag har en andra halva som stöttar, ger mig energi och alltid ger mig den där kärleksfulla blicken med sina varma ögon som jag fullständigt drunknar i.

Att ha stöttande personer i sin omgivning är väldigt viktigt för mig, dessutom är jag också en person som behöver mycket bekräftelse och kärlek. Att vara den som behöver mycket bekräftelse kan ofta verka vara negativt, men som sagt - en sådan är jag och kan lika gärna bara vara öppen med det på en gång! 👍

Situationer där jag behöver stöd och pepp kan se olika ut, men en särskild situation som blir extra jobbig är när människor är fördomsfulla och jag tvingas möta just fördomar.

Fördomar generellt är inte bra för någon och det fortsätter endast att sprida okunskap och skapa rädsla, ångest, frustration och mycket mer än så helt enkelt. Jag har svårt för att se något positivt med fördomar men om det finns något positivt, garanterar jag att den negativa sidan är större.

'' Har du ont? Jag menar, är du verkligen säker på att smärtan inte beror på det psykiska? Jag läste att du har ADHD och ångestproblematik samt haft depressiva besvär. ''

'' Men du verkar inte vara så hyper utåt just nu, har du verkligen ADHD? ''

'' Alltså min kompis har ADHD så jag vet exakt hur DU är och hur DU fungerar ''

'' Du kan inte ha social ångest eftersom att du pratar ju mycket med oss, dessutom kan du ju stå på en scen och sjunga inför andra ''

S L U T A !

Jag vet att en inte ska bli arg, en ska ju ta det som ett utmärkt tillfälle att få sprida kunskap istället. Det är bara GALET tröttsamt att behöva få förklara varje gång, att behöva ha känslan inom sig att jag inte blir förstådd och inte blir tagen på allvar.

Egentligen ser jag det också som en bra möjlighet till att nu få prata om det här och försöka nå ut till så många som möjligt. Vilket jag gärna gör och det är också skönt att kunna få prata ut om sådant som inte pratas om så att säga.

T I P S !

Istället för att låta som att du kan exakt allt om MINA diagnoser och min egna personlighet, testa att omformulera dina frågor.

'' Jag vet inte så mycket om ADHD och social ångest, hur är det egentligen? Har alla samma symptom eller kan det se olika ut? ''

Dra inte egna slutsatser och gör inga antaganden, om du bara antar hur jag är och hur jag fungerar så kommer jag att känna mig oförstådd och inte lyssnad på. Det kommer även kännas som att du förnekar mina diagnoser, mina besvär, mitt sätt att fungera och den som jag är. Det kommer att få mig må dåligt och ge mig en stark djupgående ångest.


Likes

Comments

I ett tidigare inlägg beskriver jag de olika symptomen som kan finnas hos en person med ADHD. Många av symptomen stämmer in på mig och det gör ofta min vardag svår på olika sätt, ett exempel är att jag har lätt för att få ångest samt känna oro.

I det här inlägget tänker jag dock beskriva det POSITIVA med MIN ADHD, för som jag brukar säga: Det känns ofta som en förbannelse MEN också ofta en gåva!😄

Många gånger har jag känt mig dålig, besvärlig, utanför, konstig, oförstådd och att jag inte passar in någonstans. Jag har varit rädd för att inte bli omtyckt och bli lämnad, jag ägnade all min tid på att dölja att det där som kunde få någon att kanske inte gilla mig. Att det skulle finnas något positivt med den som jag faktiskt var/är, nej det fanns inte i min värld.

Nu är jag en 20 årig person med en ADHD diagnos och det är INTE bara jobbigt utan också helt fantastiskt!😄

1. Kreativ - inredning, musik, bakning, nyskapande.
2. Lätt för att ta in andras känslor samt energier
3. Intensiva, djupa känslor - en relation innebär hela hjärtat och hela min själ.
4. Enormt empatisk! Både för människor och djur
5. Förstående
6. Min förmåga att bli hyperfokuserad
7. Tänker ofta på sånt som andra inte tänker på, abstrakt och " utanför boxen "
8. Nyfiken!
9. Tycker om att testa nya saker
10. Impulsiv och spontan!

11. Engagerad
12. Kärleksfull och omtänksam
13. Väldigt intelligent!
14. Hjälpsam och stöttande
15. En kul humor!
16. Färgstark
17. Öppensinnad
18. Ärlig
19. Andlig och själslig
20. Inspirerande!

Det finns ju hur många positiva egenskaper som helst! Det finns nog fler än dessa till och med, jag uppskattar särskilt min förmåga att känna allt så djupt! Det är hemskt ibland, men det är galet underbart att få känna den djupa kärleken! Att få älska någon med hela sitt hjärta.🌻❤️

Likes

Comments

Idag har det varit en bra dag, jag har hunnit med metodövning i skolan, haft sånglektion, träffat min fantastiska partner och varit på möte. Allt det här ville jag göra och mitt mående har känts fantastiskt!

Mina dagar är dock inte alltid fantastiska, alla upplever såklart sämre och bättre dagar. Hur jag kan uppleva mina dagar blir en annorlunda känsla, mot de dagar som en person som inte har en så kallad ADHD hjärna upplever.

Mitt huvud slutar ALDRIG att tänka tusen tankar samtidigt, jag är extremt stresskänslig och får lätt panik. Mina känslor är extremt intensiva, det här kan skapa stora problem för mig i min vardag. En händelse för dig behöver inte vara så viktig men för mig kan just den händelsen vara ett fall från den högsta toppen. Jag kan även tolka din '' konstruktiva kritik '' som ett personligt angrepp och jag känner mig istället som den mest värdelösa personen någonsin. Min fantastiska dag kan alltså på några sekunder/minuter ge mig en sådan grov ångest och få min energi att försvinna helt.

Det här betyder också att jag kan vara väldigt låg men istället bli ÖVERLYCKLIG och överaktiv vid en POSITIV händelse. Den förändringen kan ske otroligt snabbt och självklart känns det härligare när ångesten inte äter upp mig inifrån!

Det är otroligt viktigt att alltid lyssna på sin kropp och sig själv - oavsett vad. När jag känner mig låg och ångestfylld så måste jag kunna få vara det och faktiskt acceptera det. När jag känner mig låg och ångestfylld, behöver jag inte låtsas som att jag inte skulle vara det och gå på tio aktiviteter iallafall. Då är det istället bättre att jag gör det som blir bäst för mig i längden, jag vet att en lugn och mysig helg tillsammans med min partner kommer göra mig lycklig. Istället för att göra tio aktiviteter som istället stressar upp mig och drar ner mitt mående.

Likes

Comments

'' Göm dina tårar, berätta inte vad du känner. Alla kommer tycka att du är jobbig om du jämt ska vara så känslosam.. du är helt enkelt bara till besvär. ''

Det här pågick hela tiden i mitt huvud under min uppväxt. Jag har alltid varit en känslosam person som har haft en hjärna på högvarv och tidigt fick problem med psykisk ohälsa. Några gånger försökte jag faktiskt att prata om det men jag blev avvisad, helt plötsligt började mina vänner tycka att jag bara försökte få uppmärksamhet och att jag var töntig. 

Resten av omgivningen visade inte heller hur viktigt det var med att prata om jobbiga saker, jag hörde vuxna prata om hur viktigt det var att alltid vara positiv. Att vara positiv är i och för sig inte något dåligt i sig, men varför pratade ingen om att det också var viktigt att vara ärlig mot sig själv och känna efter? 

Nej ingen berättade för mig att om jag bara låtsades att jag mådde bra hur länge som helst, skulle jag till slut falla ner i det mörkaste mörker. 

Dessutom hörde jag ALDRIG någon prata om psykisk ohälsa. Ingen nämnde psykiska funktionsnedsättningar eller psykiska sjukdomar. Folk pratade om tonåringar och våra hormoner och våra känslor, men ingen pratade om när gränsen gick, när det inte längre handlade om den där '' fasen '' i livet. Utan när det faktiskt handlade om något annat och något djupare än så. 

Jag känner mig besviken över hur bristande kunskapen har varit om psykisk ohälsa under min uppväxt. 

Från och med nu tänker jag prata om det och inte acceptera att jag blir nedtystad när jag faktiskt VILL prata om det. Alla ska veta och alla ska få kunskapen, alla ska få hjälp i tid.  

Likes

Comments

Attention Deficit Hyperactivity Disorder

ADHD är en neuropsykiatrisk diagnos, en funktionsnedsättning som finns i olika former och kan visa sig på olika sätt i alla åldrar. För att få diagnosen ADHD måste symptomen ha funnits i minst sex månader, samt att det är viktigt att klargöra att symptomen inte beror på något annat.

Det är också vanligt att ha andra diagnoser i samband med ADHD, så som Social ångest, OCD, Autism, panikångest med mera.

Symptom på ADHD

(Varje person är unik, alla symptom stämmer inte in på alla. Svårigheterna kan också se olika ut, en del har svårt för att sitta stilla men vara bra på organisation - och tvärtom.)


  • Det känns som att det trängs i huvudet
  • Det är svårt att slappna av
  • Humörsvängningar: Skiftningar mellan arg, glad, ledsen & det kan gå fort
  • Starka, djupa, intensiva känslor. Ibland är det svårt att kontrollera dessa.
  • Lätt för att bli irriterad eller arg
  • Organisationssvårigheter
  • Lätt uttråkad
  • Känslig
  • Känslig för ljud & svårt att sortera ljud
  • Ångest & depression
  • Lätt för att bli beroende - vilket kan leda till missbruk


  • Svårt för att behålla fokus, koncentrationssvårigheter
  • Hyperfokusering
  • Impulsivitet, tillexempel: svårt att vänta på sin tur, avbryter mitt i en mening. Talar/shoppar/går in i relation /impuls äter / svarar ja - tänker igenom SEN.
  • Överaktivitet - Svårt att sitta stilla en längre stund om situationen inte tillfredsställer dig. Du kan känna dig trött men ditt huvud är ändå på högvarv.
  • Det är svårt att komma igång, du skjuter upp saker.
  • Svårt för att reglera energin och använda energin på rätt sätt, du somnar i klassrummet men på kvällen vill du istället städa, göra uppgifter, starta något nytt, sortera med mera.
  • Du trivs bäst i en organiserad och strukturerad miljö men det är också oerhört svårt och energikrävande för dig.
  • Du kommer ofta försent
  • Du är glömsk - Du minns tio låttexter, men det viktiga mötet klockan 15:00 minns du inte.


Likes

Comments

Observera att social ångest inte är samma sak som att vara blyg. Social ångest är en riktig diagnos som inte sällan leder till låg självkänsla, panikattacker och depressioner.

Den som har social ångest känner en rädsla för att utsätta sig för andra människors uppmärksamhet. Det är vanligt att känna en oro för att bli granskad, göra bort sig eller tappa kontrollen i sociala sammanhang.

Typiska tankar kan vara att "Jag gör bort mig", "Tänk om det syns" eller "Vad ska alla tro?". Det kan kännas som att man så snabbt som möjligt måste fly från platsen för att slippa den obehagliga situationen.

Obehaget inför olika sociala situationer kan leda till att du slutar att umgås med andra människor och blir allt mer ensam. Att undvika det som är jobbigt kan kännas som en lättnad på kort sikt, men det gör att ångesten blir värre i längden.

Om du har social ångest kan det till slut påverka hela din tillvaro.

Social ångest finns i olika former och alla upplever inte ångesten i alla miljöer, en del får ångest i en situation som en annan kanske inte alls tycker är jobbig.

Symptom

🔹 Du börjar skaka, yrsel,svag & svimfärdig
🔹 Blir varm eller kallsvettig
🔹 Blir tyst eller pratar fort & " onormalt " i ett eventuellt försök att kompensera, eller vid nervositet.
🔹 Undviker sociala sammanhang / det som du upplever är jobbigt
🔹 Får/fått panikattacker i samband med situationen

🔹 Du använder dig utav alkohol / droger, eller annan form av dina " knep " för att klara av situationerna.
🔹 Rädsla för att äta/dricka med andra
🔹 Rädsla för offentliga toaletter
🔹 Rädsla för att svara i telefon/ringa
🔹 Rädsla inför att lämna hemmet


Det är mycket vanligt att ha social ångest i samband med andra diagnoser tillexempel ADHD, Autism, Tourettes och så vidare.  

Likes

Comments

112
För akuta nödsituationer - fara för någons liv.


1177
- Allt inom sjukvårdsrådgivning.
- Vägledning till rätt hjälp för dig.
- Allt från fysiska symtom & sjukdomar till psykiska besvär. 


020 - 22 00 60
Nationella hjälplinjen, kostnadsfri psykologisk hjälp, öppet alla dagar 13:00-22:00.

Ungdomsmottagningen
Gå in på Umo.se, välj din plats och se vilken mottagning som är närmast dig.
Kurator, barnmorska, gynekolog, läkare finns m.m.

BUP
Barn- och ungdomspsykiatri - stöd och behandling från 0 till 17 år.

BRIS
Bris.se är en sida där du kan mejla eller chatta, om du inte kan/vill ringa.

116 11
Alla under 18 kan ringa för att få prata med en kurator. Gratis och det är möjligt att vara anonym.
Öppettider alla dagar 14-21

077-150 50 50
En vuxentelefon för de som har frågor om barn.

Vuxenpsykiatrin öppenvårdsmottagning

Olika nummer beroende på vart du bor.
Råd, stöd och boka tid för samtal vid behov.

Likes

Comments