Jeg fikk høre at man ble religiøs etter et besøk i Yosemite. Jeg fikk høre at det var edens hage med ville dyr og storslått natur. Da vi cruiset inn en sen ettermiddag var forventningene enorme.

Vi kjørte først inn til Yosemite Valley for å se på solnedgangen. Vi var utslitte etter fjellturen samme dag, så vi ville bare nyte kvelden før vi fant frem til teltplassen vår. Vi ble møtt av et hav av andre turister, så det var ikke helt som jeg hadde håpet på. Yosemite er utrolig stort, så jeg hadde sett for meg at turistene skulle være litt mer spredt. Det myldret av barnefamilier, pensjonister og unge par som oss. I tillegg hadde de små turistbusser som kjørte rundt på overvektige amerikanere. Yosemite har dessverre blitt veldig kommersielt.

Yosemite var fortsatt svært nydelig, og hadde jeg vært forberedt på at det var så mye folk ville nok førsteinntrykket mitt vært annerledes. Det er jo en grunn til at det tiltrekker så mange folk. Vi kjørte trøtte og solbrente til teltplassen vår som lå utenfor selve dalen. Etter over en halvtime i bekmørket, og advarselskilt om bjørn rundt hver sving var vi ganske nervøse da vi endelig kom frem og så at teltplassen vår lå utenfor selve "campgrounden" til de andre, og rett ved søppelbøttene. Vi følte at vi ble lagt på et matfat rett og slett, så vi bestemte oss for å sove i bilen den natten, haha.

Vi våknet grytidlig neste dag, fortsatt med alle lemmene inntakt. Heldigvis overlevde vi enda en natt uten et bjørneangrep, hehe. Vi begynte å utforske allerede ved soloppgang, og fikk se mange vakre plasser. En favoritt var absolutt Glacier point.

What to see in Yosemite

- Glacier point. Her får du en nydelig utsikt over Half dome og fossene i Yosemite.

- Tunnel view. Dette er et utkikkspunkt mot El Capitan.

- Upper/lower Yosemite falls. Her får du en fin gåtur med en god belønning på slutten i form av nydelig utsikt ved fossene.

- Bridal veil falls. En herlig foss som er enkel å komme seg til fra Yosemite Valley.

- Hald dome. 2500 mektige meter over bakken runger Half dome. Her kan man være med i et lotteri der man kan vinne pass for å gå til toppen.

- Yosemite Valley. Det er koselig å gå rundt i dalen å se på naturen rundt, men det er trist å se hvor kommersielt det har blitt. Det er gøy å se at naturen trekker til seg folk, men når det er mange som er der kun for å legge ut et bilde på facebook mens man sitter på turistbusser uten tak er det ikke helt det samme.

- PS: Husk å bestill teltplass med en gang de slippes. Vi bestilte fem mnd før, og fikk helt seriøst en av de aller siste ledige, og det var utenfor dalen.

Yosemite fikk meg til å tenke på arven vi legger igjen til neste generasjon. Asfalt har liksom ikke noe inn i naturen å gjøre. Man må selvsagt komme seg frem på et vis, men for å komme seg til toppen må man jo bli litt skitten på føttene og svett i panna. Jeg synes det er kjedelig at man faktisk må vinne en mulighet til å se noen av plassne. Yosemite er virkelig et sted jeg ser for meg har blitt svært forandret av "den hvite mann". En dag kommer jeg nok tilbake, og utforsker de mange turene man kan ta innover i Yosemite, og bort fra folkemengdene. Dessverre hadde vi begrenset med tid, men jeg håper at jeg en dag kan oppleve følelsen av å være vill der også.

Slenger med et par bilder bak fasaden også. Vakker natur, og veldig mange å dele den med.