Noen av de beste minnene fra hele USA oppholdet er fra fjellturen opp til Big Pine Lakes i Sierra Nevada, California.

I 3000 nydelige meter over havet og stekende sol finner man turkis vann omringet av spisse fjell. Jeg kom over dette paradiset helt tilfeldig på instagram, og tenkte at det måtte bli med på reiseplanen. Vi kom frem til teltstedet en sen ettermiddag og satte opp camp. Vi spiste brødskiver med peanøttsmør og syltetøy mens vi la opp ruta på kartet. Det fantes ikke mye 4G og nettforbindelser der, så her måtte det taes på gamlemåten. Vi hadde også lest oss opp på "how to survive a bear attack" ettersom det var mye bjørn der. Jeg var overbevist om at jeg til syvende og sist havnet i et basketak med en bjørn, men til toppen skulle vi likevel.

For å unngå den sykeste varmen startet vi turen klokken fem om morgenen. Det var helt stille på teltplassen, og den eneste lyden vi hørte var den forfriskende elva som rant rett nedenfor plassen vår. For en gangs skyld var jeg lettet da jeg våknet av en alarm, og ikke av en nysgjerrig bjørn.

Vi hadde undervurdert turen. For det første var vi ikke klar over at vi var så høyt oppe, men også hvor utrolig bratt turen var. Bortsett fra litt tung pust og hovne hender gikk det bra med oss, og vi ble belønnet med et syn utenom det vanlige. Ettersom vi fant så lite informasjon om dette på nettet så var vi veldig usikre på hvordan det skulle å gå å lange ut på en krevende fjelltur i California, men det gikk veldig bra! Poenget er at jeg håper at du også bestemmer deg for å besøke et fristende sted, selv om det ikke er en vanlig destinasjon. Selvfølgelig må man vite hva man begir seg ut på, men det er også viktig å våge seg ut på det. Just do it!

Området krydde av små ekorn og gigantiske kongler. Jeg følte meg som tommelise blant de store trærne som svalet høyt over oss på turen. Jeg stoppet opp flere ganger for å prøve å ta innover meg det mektige landskapet som omringet oss. Med sekken full av vann og granola bars tok vi mange koselige pauser i eventyrlandet.

Vi møtte hverken bjørner eller andre mennesker på veg opp, så det føltes som hele verden var vår i et lite øyeblikk. Vi vandret rundt tre av de mest kjente innsjøene på toppen før vi vendte snuten ned igjen. Litt solbrent, veldig sliten og utrolig lykkelig kom vi til syvende og sist frem, og da var neste stoppested Yosemite!