ewestswede

Wow vilken resa vi gjort! Jag måste totalt ha glömt att uppdatera, för nu är jag redan tillbaka i Sverige!

Den sista tiden i USA spenderades på stranden, äta god mat och njuta. Vi bodde i LA några dagar och såg oss runt där, jätte fint och busy stad!! Vi stannade i Santa Barbara för lunch och sedan skulle vi åka tillbaka till San Fran men vägen vi tänkt ta var avstängt så vi fick vända om, och då tog vi in på hotell vid kusten. Vi hittade en liten guldklimp med fantastisk utsikt och jätte mysigt ställe! Det blåste mycket och var lite kallare än vad vi hade vant oss med, men det var fint att ha sett den delen av USA :) det var i San Simeon! Nästa dag åkte vi till San gran och turista dem sista dagarna, vi åkte bland annat till alcatraz, coolt ställe att ha sett! På vägen dit stannade vi i Carmel och Monterey också, jätte fina ställen!!

Sedan den 3e juli bar det hem till Svealand. Jag var lite annoyed att vi missa 4e juli med en dag men men, mycket amerikanare på planet vilket chockade mig! Men det var trevligt att prata med dem också haha. Flyget gick bra hem, jag hade svårt att somna men annars så. Nu har jag varit hemma i några dagar, har hunnit packa upp allting (mitt rum såg ut som ett bomb nedslag jag skojar inte) och nu packar jag igen för Finland, vi åker till släktingarna :)

Igår kom vi tillbaka till Cali efter en låång bilresa från Hoover Dam -> Grand Canyon -> Las Vegas -> Cali, så vi stannade en natt på Motel och idag åkte vi runt i det nya området, pappa visade bland annat vart han bodde som utbytesstudent, och hans skola! Så det var jätte kul att ha sett!! Jag frågade honom också hur det kändes att komma tillbaka och han sa "spännande" vilket jag tyckte nailed it!

Nu sitter vi vid vårt middagsbord och lyssnar på vågorna krascha in till stranden och njuter av lite kallare väder, efter öknen vädret. Vi firade en tidig midsommar med middag och amerikanska flaggor i maten :)

Jag har ju inte riktigt skrivit något om att ha lämnat och vad som hänt på sistone, vi sitter nu alla i bilen på väg till Yosemite National Park, vi har ca 2h kvar i bilen men det är kul att åka igenom California och se nya saker hela tiden!

Jag lämnade Maryland på torsdag tidig morgon, så onsdag var min sista hela dag. Jag hade sista skoldagen (för min del) då jag skippade dem två sista dagarna för att inget händer, och åkte till San Francisco. Direkt efter skolan åkte jag och alla mina närmsta kompisar till Jimmie Cone, dem är kända för deras mjukglass och strössel. Så vi satt och åt och njöt av det varma vädret (runt 30 grader) det kändes inte som att jag sa hejdå till dem flesta efter det, det känns fortfarande inte verkligt att mitt utbytesår är (typ) slut. Men jag sa hejdå till många efter det, jag och Jessi en av mina bästa kompisar här, åkte hem till mig och hängde ett tag innan vi åkte och åt min sista middag på ett av mina favvo ställen (Nalley Fresh) och sen kom en av våra bra kompisar Laura och hennes syster in också så dem stannade och prata med oss ett tag haha. Jag fick säga hejdå till alla förutom Mike min värdpappa, samma kväll då ingen följde med till flygplatsen på morgonen så det var lite sorgligt. Jag gav också min hejdå present, en bok med bilder genom året som jag tagit och gillar, så lite från mitt perspektiv hur jag har sett det. Så dem gillade den jätte mycket! Jag hade ångest när jag packade för jag visste att det skulle blir övervikt. Det blev det också, så det var bara att betala $100 för alla andra väskor var lika fulla. Jag klarade ändå att lämna mitt utbytesår på en stor resväska + handbagage & ryggsäck, jag har ju sett folk som har haft 2-3 väskor!

Så ja, igår åkte vi till Napa Valley och besökte Joseph Phelps vineyard, då vi har kontakter som känner dem så vi fick en rundtur (JÄTTE VACKERT!!!) och mamma och pappa fick prov smaka hur många viner som helst, jag fick inte ens provsmaka :( men det var så fantastiskt fin utsikt så jag tog hur många bilder som helst 😂. Vi fick rekommendation om en restaurang nära så vi åkte dit efteråt. Det visade sig vara en timmas väntan så vi satt ute med kall dricka, det var dock hela 36 grader! Men dem hade fläktar och vatten fukt som sprutas ut och det hjälper. Maten där var fantastisk!!!! Om du någonsin befinner dig i St Helena, besök farmstead!! Dem flesta produkterna var själv odlade och organiska, jätte coolt ställe med country feeling. Så vi lämnade väldigt mätta och belåtna. Sedan tog vi The Ferry tillbaka till San Francisco.

Idag vaknade vi upp, jag och mamma gick ut och köpte frukost till alla och sedan åkte vi ner till där vi skulle hämta upp vår hyr bil, det visade sig vara ca 1 h väntan så vi satt oss ner och började vänta. Vi började bli hungriga efter ett tag så lyckligtvis fanns det en In-N-Out burgers som är ett känt West Coast Hamburgare ställe som vi gick in och köpte burgare på :) super gott! Det är ett sånt där måste äta ställe när man är i California! Vi stannade till precis efter Golden Gate Bridge då det fanns ett sånt där turist ställe där man kunde ta fina bilder. Jätte fin utsikt!!!!!

Wow!
Vilken fantastisk dag jag har haft! Det har varit sjukt varmt och en varm front kom in idag och det ska bli ännu varmare. Jag började dagen med Edith och Agnes som sov över och vi åkte och åt crepes till frukost (dem var fantastiska!) och sedan senare åkte jag med min familj till vår golfklubb och vi solade och badade resten av dagen där. Jag träffade en svensk mamma och hennes dotter, och vi pratade. Hennes son gick på samma skola som jag går på i Sverige och dem bor nära mig där så det var roligt! På kvällen gick vi ut och åt på ett fantastiskt fint ställe, det såg ut som California! I äran till mig och att jag snart åker, så dem trodde att jag skulle gilla det stället vilket jag verkligen gjorde så dem slog jackpot. Maten var jätte god, och det var kul att bara hänga med alla då vi haft tillfälle för det på sistone. Det är såna här dagar som gör mig jätte kluven över att behöva lämna, men jag vet att jag alltid kommer kunna komma tillbaka och hälsa på. Jag har nu 3 dagar kvar innan jag åker vidare. Året har gått så sjukt fort så det inte är sant.