View tracker

Kollektionen ska symbolisera upplösningen av det tibetanska folkloret som bara har ökat allt efter Kinas ockupation av Tibet. Kollektionen ska på ett sätt gestalta detta och samtidigt ha ett politiskt budskap. Min logga ska alltså snabbt förmedla detta till kunden och ska direkt kopplas till kollektionen och samtidigt associeras med ockupationen av Tibet och splittringen av folkloret, kulturen som ganska fort håller på att suddas ut.

Namnet Morning Light, berättar att det alltid kommer finnas en morgondag oavsett vad vi människor hittar på. Jorden kommer alltid snurra ett varv till runt sin axel. Det innebär att det alltid kommer finnas tid för förändring. Det kommer alltid en ny dag och nytt utrymmer för utveckling.

Ovan var en av mina första ideér, som jag experimenterade lite med. Men jag fick lämna iden då loggan allra mest fokuserade på det avskalade och minimalistiska i kollektionen, och kändes aldelses för snäll för kollektionens budskap. Cirkeln symboliserade visst solen i morgonljuset, men den gammelrosa gjorde loggan för fjuttig för att kunna bära upp kollektionen.

Detta är mina andra alternativ just nu. Cirkeln symboliserar solen som går upp bakom bergen (de två benen). Tibet ligger på en högplatå och bl.a Himalaya ligger delvis i Tibet. Detta betyder såklart mycket för befolkningen, precis som snö och midnattssol är en stor del utav Sverige. Denna loggan är väldigt minimalistisk och samtidigt lätt att känna igen. Vilket gör den passande som logga till kollektionen som är just minimalistisk.

Ovan är mina senaste loggotyper som lätt går att associeras med politiska posters och på så sätt är lätta att koppla till det politiska budskap kollektionen har. Denna logga är också precis som den ovan lätta att anpassa till olika bakgrunder och går också att förstora upp och förminska till olika ändamål, men blir fortfarande lätta att känna igen.

En ide jag har kring just denna loggan är att färgskvätt i olika färger som förekommer i folkloren för att uppmärksamma att blod spills pga att Tibetaner nekas sin kultur varje dag, men att folk fortfarande kämpar för att kunna bevara och föra den vidare.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Idag har jag experimenterat i Adobe Illustrator med olika fonter till logotypen. Fonterna hittade jag på http://www.dafont.com/ och inspirerades på www.behance.net/ .

Jag tror mitt märke kommer heta MORNING LIGHT och vill typ att känslan också ska vara just en söndagsmorgon, kaffe och en lugn frukost medan en tittar ut från fönstret ut på den frostiga gatan i morgonljuset. Jag funderar på att använda en font i skrivstil, eller en väldigt avskalad variant.

​Här är testerna

Likes

Comments

View tracker

Detta är orginalbilden som jag valt att jobba med, då den med olika utsnitt skulle kunna förmedla många olika syften och undermeningar.

Här är bilden kvadratisk och huvudobjektivet, vilket är den mycket unga tiggaren som sitter ner och ler, är placerad högt upp i högra delen av bilden. Detta gav mycket utrymme för marken vilket gjorde att bilden fick ett allvar i sig. Dessutom så försvann alla andras huvuden och fokus är svårt att lägga på något annat ställe än på den unga mannen.

Här är kameran lutad och ger ett intryck av fart och energi, vilket förstärker känslan av att vi befinner oss i staden. De diagonala linjerna vi hittar i gatstenen och spårvagnsspåren som båda ligger diagonalt i bilden. Dock försvinner tiggaren och smälter mer in i bilden. Precis som vårt "Nej." till dessa personer har börjat smälta in i vår vardag.

​En test av utsnitt som jag ganska snabbt gick vidare ifrån då jag inte tyckte att den sa så mycket.

Denna smala stående bilden skulle kunna ge ett intryck av makt, men eftersom han är placerad så långt ner så skapar det mer en känsla av underlägsenhet. Samtidigt så gör alla leenden i bilden att syftet på ett visst sätt ar att lyfta fram att även de människor som är som mest utsatta och underst i samhället kan hitta en anledning att le.

Sist så har jag endast tagit orginalbilden och spegelvänt den. På ett sätt skapade detta en större harmoni i bilden då ögat läser bilder från vänster till höger. När bilden spegelvändes så hände det inte lika mycket i början(vänstra delen) av bilden och sedan ökade gradvis intensiteten i bilden ju längre en kommit i avläsningen av den. Detta gav ögat tid att vänja sig och det bli inte lika direkt på. Något annat var också att föremålen i bilden kom närmare och närmare från det här hållet vilket gav intryck av lugn. Just i detta utsnitt så försvinner dock fokus lätt från tiggaren vilket inte alls var tanken med denna bild.

Detta utsnittet var min favorit då spegelvändningen, precis som ovan gav ett lugn och en harmonisk stämning till bilden. Detta förstärks också av att bilden är en liggande. De diagonal linjerna i bilden gör att det fortfarande finns energi i bilden. Till sist så ligger fokus endast på tiggarens glada ansiktsuttryck bland djungeln av alla förbipasserande ben utan identitet. Detta brukar oftast vara ombytta roller i vardagen, då de människor som sitter eller går runt för att be om pengar till sitt levebröd, bara är ett tomt ansikte för många av stadens invånare. Här är det istället människorna som flänger runt som saknar ansikte och själ i betraktarens ögon.

Likes

Comments


Ett gatufotografi är inte en bild som är tagen med precision och noga utvald. Fotot är inte iscensatt. Den enda rekvisita du har att jobba med är verkligheten. Det är ingen som jobbar för dig och din kamera, ni är helt lämnade till vad slumpen har att erbjuda. Bilderna ska dokumentera världen runt omkring oss, utan att vi är där och pillar, flyttar runt människor och hus.

Det finns näst intill inte några begränsningar inom konsten, men för att att fotografi ska kategorisera sig som ett gatufotografi ska bilden vara tagen på en offentlig plats. Så som gatan, bussen, parken, platser vi alla kommer åt. Alla fotografer vill på något sätt förmedla något med sina bilder. En känsla, en verklighet, en trend. De gör de också genom olika sätt. Vissa tar bilder utan att lägga för mycket av sin personlighet i bilderna för att de ska bli så neutrala som möjligt medan de gör sin studie av verkligheten. Sättet att ta de här bilderna på kategoriseras som "fönster".
Den andra kategorin är "spegel". Då har fotografen försökt att få med en del av sig själv i bilden.

Bilderna kan också variera i om de är objektiva eller subjektiva. En objektiv bild är en bild som är tagen rätt upp och ner och fångar världen som den är i ett ögonblick. En subjektiv bild är vinklad på ett sätt att fotografen får fram eller förstärker en känsla ur motivet.

Bildserien nedan är den bild av Herrljunga som jag vill att andra ska se. Jag vill riva ner tapeten som någon försökt limma på den lilla staden. Skillnaden mellan storstad och småstad.
Det känns som att människorna i de små städerna så gärna vill att de ska växa och därmed bara ser det. De bli hemmablinda på något sätt och misstar tillväxten för förfallet.
Samtidigt så byggs en annan bild upp utifrån om att småstäderna är den lilla byn med lanthandel och där alla känner alla.

De flesta bilderna är tagna som genom ett fönster, jag ville visa hur Herrljunga ser ut. Dock har jag försökt att verkligen få fram och förtydliga sönderfallet i staden genom att ta från vinklar som förstärker det. Men också genom att göra bilderna i svart-vitt så att kontraster blir tydligare och bilderna dystrare.

Samtidigt är det ganska lätt att se min bitterhet gentemot den här staden,vilket skulle då klassa bilderna som speglingar, då de får fram en del av mig, samtidigt som syfet var att avbilda och dokumentera de delar av Herrljunga som inte alltid framhävs.



Liten kalv står och betar i hagen medan augustisolen gör sitt bästa med att värma upp backen.

Tegelhus med texten "BLACK COBRA" klottrat på fasaden. Associationen till det kriminella nätverket känns nästan löjlig med tanke på att vi befinner oss i en sådan liten stad där den mest kriminella handling som begåtts är en stulen cykel.

Barn cyklar över en smågata bland villahusen.

"STOP // Flervägs-stop" Det som slog mig när jag såg skylten var att den beskrev den här staden för mig. Denna stad är så liten med så många begränsningar. Det känns som om en aldrig kommer ta sig härifrån.

Den tjocka småstadsidyllen börjar flagna för utan för mataffärerna sitter även här folk och tigger för att ha ett levebröd

Ännu en liten kalv kommer och stör bland det kalla och karga. Ett gammalt kulturarv som med raskt tempo börjar övergå i industri.

Betongklumpar som antagligen ska föreställa avloppsbrunnar, har simmat upp till ytan för att hämta luft.

Bredvid den "nya" och välanvända tågrälsen, står de gamla och mycket slitna vagnarna kvar på

De gamla tågen beskriver ganska tydligt hur det ser ut i de små kommunerna runt om i Sverige. De äldre stannar kvar och ser hur bygden förfaller medan en ny värld byggs på allt mer och mer, där unga flänger fram och tillbaka mellan städerna med X2000 som går på den nya järnvägen.

I denna bilden fick färgburkarna måla bilden med färg.

Tills insikten slår en att det bara är rester från förr.

Med en mix av känslor ser jag på hur Muminpappan har fått ögonen urplockade och satta i nacken med ett kors inbränt i ryggen.

Midgårdsormen slingrar sig in i sin betonggrotta som människan så troget offrat till hen.

Och sist så står jag här.


Fastguten och kall ute i ingenstans. Komplicerat inre som vilken grabb som hellst. Men försöker alltid visa vad jag står för.

Likes

Comments