Hej! Här är jag på väg hem från första orientation dagen på campuset i Brisbane!

Tänkte berätta lite om första två veckorna nu om min nya utbildning på TAFE Queensland brisbane som jag går.

Först är man på två orientation dagar, då får man hjälp med massa nyttiga grejer typ:
•signa till bank för att få australiensiskt bankkonto
•fixa biblioteks kort
•fixa skol wi-fi inlogg
•USI student inlogg (unique student identifier) måste du fixa det är till the gov här så du är reggad som student.
•info om regler på campuset osv
•träffa lärare och klassen
•fylla i lite papper till skolan osv ;)

Jag läser diploma of graphic design och nu har vi snart gått två veckor.
Än så länge lugn klass vissa i klassen är så sjukt duktiga på att skissa och teckna !! Vilka talanger!

Vi har just nu pysslat med historia om typografi hur det utvecklats genom åren och hur det används i visuell kommunikation.
Och så håller vi på med lite photomedia i en uppgift vi fått:
•Att skapa en annons åt ett yoga företag som vill sälja in yoga klasser.
Då får vi en brief med bilder och text som ska vara med så får vi skapa annonsen i Photoshop.

Programmen vi börjat använda är:
•Photoshop
•InDesign
•Illustrator

Jag har ju noll erfarenhet i dessa program så jag har precis signat upp alla Adobe creative till min dator så jag kan pyssla hemma i lägenheten här!

Student priset är väldigt förmånligt, 195kr/månad

Vi har en till uppgift och där har alla fått ett varsitt årtionde som man ska göra research om vad som användes för design stil i visuell kommunikation och typografi. Hur historien under åren skapat just denna design stil och berätta om vad som var speciellt med just denna grafiska design stil och vem som skapade den stilen under den perioden.

Jag fick 1950 talet och har börjat researcha lite och väljer att skriva om The Swiss style

Med den researchen ska vi skapa en movie poster från nutid fast den ska se ut att vara från (i mitt fall) 50 talet!

Nu har jag lite att göra! Ska även visa upp ett litet arbete om typografi genom historien olika namn på stilar bokstäver har kan visa här sen också!

Men först en liten prommis på stranden 🌅🙏

Kommer mer tips sen och då mer vardags nytta tips här i Australien! Som mobil kontantkort / abonnemang

Hur det funkar med hyra lägenhet

Vilka affärer du hittar allt du behöver

Buss, tåg, tram, taxi transport tips! Osv!

Ska ta lite bilder på campuset så ni kan se hur det ser ut här!

Later mates! 🇦🇺

Första dagen för trion i Australien!

Christoffer (min kille) och vår vän David ska plugga Sports developmnet & fitness TAFE Queensland.
Jag ska plugga Graphic Design TAFE Brisbane.

Här har vi anlänt till lyan vi ska ha första veckan så ska vi gå på visningar till till andra lyor och leta efter vårat permanenta boende.

Vi blev sålda på havs utsikten och från köket har vi även utsikt över kanalen så fint! Så vi vill försöka hitta något vid stranden så man kan blicka ut över havet vid frukosten och middagen 🙌

Vi har 2 sovrum och 2 badrum så det är skönt när vi är 3 pers.

Kan inte sluta ta bilder på utsikten 😃

See ya! 👋

Att gå till en roof top bar är ett måste om man besöker Bangkok !

Alltså jag älskar roof tak barer speciellt i varma länder! vilken mäktig känsla :) så magiskt med varma vindar och glittret som aldrig tar slut hur långt man än blickar!

Vi gick till Vertigo & Moon bar 👌

Grym lounge-chill-house aktig musik detta ställe kan jag verkligen rekommendera 🇹🇭

Så kom vi fram till hotellet i Bangkok!
Vi hyrde en stor familjesvit med 2 sovrum 2 badrum, kök, vardagsrum och en galen utsikt! Så fint! Och i Thailand vet man ju att man får mkt för pengarna!

Vi började med en frukost på hotellet då vi var väldigt tidiga, vi fick lägga in väskorna medans. Vi käkade och njöt av att vara framme i 30+ gradig värme sedan fick vi tillgång till rummet efter ca 1h.

Då åkte vi upp till rummet och bytte om till badkläder så blev det pool häng, först lite bad sen deckade alla tre !! Sov som utslagna hjältar vi tre på rad efter varann i solstolarna (varav min galna bränna!!)

Sen gick jag upp och sov någon timme till :) och grabbarna gick ut en sväng.

Vi frågade hotellet sen vart vi kunde äta god middag då blev vi tipsade om ett ställe som hette Baan Khanitha
Det var verkligen såå gott!

Fick äntligen min efterlängtade papayasallad! Så sjukt god!
Sen cocosmjölk gryta med jätte räkor stora som hummer 👌

Mummmma!!!

Tisdagen den 27/6 gick flyget mot nya äventyr på andra sidan jordklotet :) vi flög med Thai air och bestämde att ha en natt och två hela dagar i Bangkok då det är lite saftigt att flyga allt i ett sträck är bara jobbigt!

Vi började med en galet god räkmacka på Arlanda :) (lär ju ta ett tag tills vi äter räkmackor igen) stället mittemot Pontus in the air serverar väldigt goda räkmackor med lite fänkål och syrad lök! 👌 (man blir lite kunnig på bra matställen på flygplatser när man jobbat som flygvärdinna i nästan 6 år! ) 😃✈️

Sen fick vi springa till flyget i vanlig ordning!!

Flygresan gick så himla bra! Kan inte förstå att det var 10h kändes som en 4h flight! Vi 3 somnade direkt när vi lyfte,
Sen kom matserveringen helt ok mat måste jag säga! Vi tog kyckling alternativet.
Sen kollade vi lite film, somnade (sov länge) kollade mer film och ny matservering (frukost) sen var vi ju nästan framme! Så jag hann se en till film därefter landade vi!

Hur bra som helst! Min kille är ändå 195cm lång och det gick super! David (vår vän som är med på äventyret) är kanske 185-190 cm han sov som en stock.

Nu väntade 2 hela dagar i Bangkok! Kul då jag inte varit där innan.

Ska skriva lite om det i nästa inlägg!

Hej så länge! 👋🤙💕

Å men vilken lunch! Bästa sällskapet och supergod mat på sushi stället Roppongi här på Kungsholmen 🙌🤗
Jag tog lax , avokado créme cheese rullar och de var så himla goda! Halstrad lax är min favvo.

Mike tog dagens mix och den var också jätte god! Man fick en fräsch lax mini sallad innan vi fick in maten. Kommer sakna min kära vän Mike får se om han hinner komma och hälsa på mig på andra sidan jordklotet 🇦🇺👋

Här njuter jag i svenska sommar solen ! Blir ju knappt någon svensk sommar för oss i år och ingen nästa år! Vi passar också på att njuta av svensk husman! 😃vi var förbi Nyko kitchen och åt deras kalvköttbullar med gräddsås lingonsylt och potatispuré 👌 nästan lika goda som på Riche väldigt lika i smaken på köttbullarna! De har någon god kryddnejlika i eller nåt! Mums!
Och dessa Isabel marant sneakers bor jag i nu! Bästa köpet! 👌

God morgon! Mitt i allt packande tänkte jag dela med mig av hur jag tycker dessa nya parfymer från Louis Vuitton doftar. Fick några tester när jag var där senast och vissa är väldigt speciella!

Apogée - min favorit faktiskt, fräsch och frisk doft! Känns clean i doften, kan man både ha till vardag och kväll för att dofta gott och fräscht.
Betyg 4 av 5

Rose des vents - doftar kryddigt och blommigt doftar gott men inte min stil riktigt.
Betyg 3 av 5

Matière noire - doftar som en äldre italiensk eller fransk fin dam på nåt sätt haha kryddig och stark doft känns i näsan! För äldre skulle jag säga.
Betyg: 2 av 5

Dans la peau - här snackar vi doft av cigarr typ! Doftar som en som röker och lite parfym doft i röken! Inte min favorit direkt. Väldigt speciell doft.
Betyg 1,5 av 5

Mille feux - den här är också lite år det rökiga hållet i doften. Damig doft, stark tvål , damparfym och lite rökdoft.
Betyg 2 av 5

Intressanta dofter! Väldigt speciella karaktärer! Skulle vara kul att se hur de tog fram vissa av dom...

Nu åter till lite mer packande här hemma inför flytten! 🇦🇺✈️🤗

Min bror är duktig fotograf och han ville ta lite porträtt i dagsljus och igår tog vi lite bilder innan jag skulle till ortopeden med mina fötter som jag har haft ont i ett tag nu... Vi tog massa bilder och några roliga hopp bilder som jag ska försöka lägga in här sen tror de är lite stora... Sedan begav vi oss till Cafe Corniche vid Norr Mälarstrand och åt meze middag med min kille. idag åkte min bror till Köpenhamn och sen drar ju vi snart så vi passade på att umgås nu innan flytten går. Förhoppningsvis bokar brorsan en resa till Australien snart, för där är det tacksamt att fota kan jag lova honom! :)